Beste mede knutselaars,

Ik ben bezig een eettafellamp te maken met erg veel leds >:)
Het komt er globaal zo uit te zien.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/09%20Cilinder%20140x220x4.JPG

De grote uitdaging zijn de drie pods die er onder hangen. Nou heb ik al drie glazen cilinder gekocht. Op de rand van deze glazen cilinders moeten RGB leds gemonteerd worden zodat je het volgende effect krijgt.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/002%20Eerste%20test%20licht%20in%20cilinder.jpg

Test in vol daglicht. Erg mooi!
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/005%2044x%20SK6812%20soldeer%20led%20ring%20in%20daglicht.jpg

Het probleem waar ik nu mee zit is de led ring die precies op de rand van het glas moet staan. Mijn drie glazencilinders zijn handgemaakt en hebben daarom 3 verschillende diameters en 3 verschillende ovaliteiten.

Als experiment heb ik de onderstaande led ring gekocht, hem in 48 stukken gezaagd en weer opnieuw in elkaar gesoldeerd in een soldeermal die precies op maat is voor 1 glazen cilinder. Helaas vonden de leds het niet leuk dat ik op de pinnen ging solderen. Diverse leds zijn overleden en de gene die nog werken vallen vaak uit. Gelukkig kon ik wel zien hoe het eruit komt te zien en het is prachtig! Nu moet ik dit nog bouwen op een deugdelijke manier.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/verlichting/ringen-en-modules/sk681…

Wat wensen
- Moeten RGB leds zijn. Is zuiver voor het uiterlijk. Die cilinderrand is niet de hoofd verlichting.
- Qua lichtopbrengst zat ik met die led ring hierboven goed. Hoeft niet meer te zijn dan dit.
- Individueel aansturen van leds is overbodig. Mag ook allemaal tegelijk. Mogelijk heeft dit zelfs de voorkeur omdat dit degelijker is. Als 1 led uitvalt merk je er niet veel van. Dit in grote tegenstelling tot die individueel aangestuurde leds.
- LEDs mogen niet te groot zijn. Het glas is maar 3,5mm dik. Een led die flink breder schijnt zal er langs schijnen
- De LEDs mogen maar minimaal uitsteken buiten de glazen cilinder. Dit is ook weer een uiterlijk kwestie.
- Diameter glazen cilinder is ongeveer 140mm

Hoe zouden jullie dit doen?

PCB ontwerpje maken precies op maat. En dan opsturen naar een printfabriek.

Of nieuwe handgemaakte glazen cilinders maken die precies over de led-ring passen.

[Bericht gewijzigd door deKees op (36%)]

Je kunt eens kijken of je het gewenste effect kan bereiken door losse LEDs van dit type te kopen. Je kunt THT NeoPixels kopen:

Bron: vanallesenmeer.nl

Ik weet niet of ik een ovalen print zou willen ontwerpen, lijkt me ook geen sinecure om goed te krijgen...

Had ik ook al aangedacht.
Ik heb wel eens PCB's laten maken bij SEEED studio. Daar moet je er minimaal 10 afnemen wat in dit geval ongustig is. Ook het formaat is te klein maar ik kan de ring natuurlijk wel splitsen in meerdere segmenten. Hoe goed dit te ontwerpen is met Eagle is ook een interessant vraag.

Een ander probleem is de LEDs zelf. Ik heb een soldeerbout met een vrij klein puntje. Welke LEDs zouden jullie aanraden hiervoor? Ik zoek uiteraard enigszins hoog rendement LEDs want ze gaan wel heel wat uren aan staan.

Rendement kan ik je niet mee helpen, maar ik hoorde wel dat als je de voedingsspanning van de LEDs verlaagt van 5 naar ongeveer 4 Volt ze nog steeds werken, maar ze minder energie gaan gebruiken (heb ik ook wel heel beperkt getest). Je kunt dit testen door de spanning omlaag te draaien tot de stroom gaat afnemen. Die blijft tot de dropout van de regelaars redelijk constant.

Ik snap niet wat de grootte van je soldeerboutpunt ermee te maken heeft, soldeerboutpunten kan je ook vervangen toch? :?

PS Ziet er wel leuk uit op de foto's. :)

De neopixels die in die ring zaten die ik in stukken hebt gezaagd zijn erop gebakken denk ik. De soldeerverbindingen zaten onder de LED. SMD LEDs zijn ook een uitdaging tenzij ze brede poten hebben die ver uitsteken. Vandaar mijn opmerking. Er zijn beperkingen aan wat ik kan solderen. Dit heeft invloed op de LED keuze.

Als ik jou was, dan zou ik een led-strip kopen en die buigen totdat het past.

1e de beste:
https://www.tinytronics.nl/shop/en/lighting/led-strips/led-strips/sk68…

nog steeds smartledds, dus individueel adresseerbaar. Deze zijn 32 bits per pixel omdat ze RGBW doen, maar gewoon op led strip zoeken op tinytronics en de ws2812 versie is ook te vinden (in diverse led-dichtheden).

Je kan ook gewoon een RGB led strip kopen. https://fr.aliexpress.com/item/1005004077322641.html
Maar of jij dat netjes aangestuurd krijgt weet ik niet. Anders gewoon de WS2812 leds nemen (of sk6812).

Op 30 april 2022 20:49:12 schreef Frankyie:
De neopixels die in die ring zaten die ik in stukken hebt gezaagd zijn erop gebakken denk ik. De soldeerverbindingen zaten onder de LED.

Dat zijn zo te zien PLCC-achtige LEDs, SMD, maar nog wel redelijk te doen met de juiste bout en meer ervaring.

Op 30 april 2022 20:49:12 schreef Frankyie:
Er zijn beperkingen aan wat ik kan solderen. Dit heeft invloed op de LED keuze.

Ik vrees dat het vooral ervaring is, ook met een hele grove bout heb ik LEDs van 1,6 x 1 mm vastgezet. Niet makkelijk, maar het kan wel.

De suggestie van rew lijkt me de beste: koop buigbare ledstrip, knip 'm in stukjes en soldeer dat weer aan elkaar. Dat kan (afhankelijk van het type) elke 5 of 10 centimeter, misschien dat er zelfs wel versies zijn waarbij dat elke 2,5 centimeter kan.

Dat is indrukwekkend klein.
Ik heb SMD weerstandjes gesoldeerd die je zowat niet meer kan zien met het blote oog. Alles kan maar wat is dat moeilijk zeg!

Bij mijn weten zijn ledstrips niet buigbaar in het vlak. Je moet ze dan inderdaad in stukjes knippen en weer in elkaar solderen. Echter, die stukje mogen dan maar grofweg 5mm zijn. Anders zit je al fors buiten de curve. 140mm diameter is niet zo groot.

Om je een idee te geven. Dit is de digitale weergave van die in stukken gezaagde led ring van mij. Die heeft van die kleine segmenten. Dat ging qua lichtbeeld uitstekend. Mede omdat het 1 led per segment is. Helaas hebben de leds dit niet echt overleefd :P
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/Led%20ring.png

Die ledstrip is al erg groot vrees ik. Ik neig toch ook wel naar de custom PCB oplossing. Alleen dan nog een goede en betaalbare LED vinden. Ik heb er al snel 120 nodig in dit project.

Qua aansturing. Er zit een Arduino in elke pod. Dus dat komt wel goed ;)

Bij JLCPCB kan je de ledjes laten plaatsen.

Ik zou voor een andere oplossing kiezen. Bij Shaeffer AG passende alu ringen laten maken. Die kunnen dan nog met een randje rond het glas. Bovenin een aantal passende gaten voor RGB leds.

Gaaf concept hoor.

Over de PCB op maat: dat worden dus drie verschillende pcbs.
Met een documentscanner de omtrekken digitaliseren?
Met bijvoorbeeld inkscape kan je vervolgens de bitmap 'tracen' naar een vector formaat (svg of dxf). En dat kan dan weer het PCB lay-out pakket in.

[Bericht gewijzigd door kojazz op (28%)]

Met een documentscanner de omtrekken digitaliseren?

Iets dergelijks heb ik een keer in kicad gedaan. Een gescanned plaatje omgezet naar een footprint.

Je zou de onderzijde van de cilinder kunnen inscannen (Eerst misschien zwart maken met een zwarte stift ofzo). En dan met paint zorgen dat de afmetingen exact goed worden. Met gimp of fotoshop zou je de scan kunnen veranderen in twee circels die in elkaar liggen. Dan met de bitmap naar kicad naar de edge layer. Dan heb je exact de juiste afmetingen van je printje waarop je je componenten kunt plaatsen.

Het is een beetje gedoe maar het kan wel. Opsturen naar jlcpcb, en je krijgt het bestuckt en wel terug.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (11%)]

Ik wilde gaan zeggen: Stel dat je 36 leds over de omtrek wil hebben, dan wil ik van jou de straal weten op 0, 10, 20 ... 350 graden. Dan kan ik een print maken.

Standaard RGB leds heb ik denk ik nog wel 120 van liggen. Maar dan moeten er ook nog weerstandjes tussen en zo. Ik ga liever voor WS2812 leds. Ook die zijn gewoon te krijgen. https://aliexpress.com/item/1005002653014067.html

En ook van een wat "respectabelere" leverancier. https://lcsc.com/search?q=ws2812b

Ik heb hier een WS2812 led strip voor m'n neus. Ik heb geprobeerd die wat te buigen. Je moet dan een V-vormige "deuk" in het stuk TUSSEN de leds zien te buigen om hem de bocht om te krijgen. Ik denk dat het lukt. (ik heb geen zin om m'n hele strip rond te gaan buigen. Ik wil er wat anders mee doen). Mijn strip is "goedkoop" en door een chinees van restjes aan mekaar gesoldeerd.

Hij is bedoeld om evt door te knippen iedere anderhalve cm (60 leds/m). Als je dat doet en dan gekromd weer aan mekaar soldeert werkt het ook.

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

Op 30 april 2022 22:15:45 schreef buckfast_beekeeper:
Bij JLCPCB kan je de ledjes laten plaatsen.

Ik zou voor een andere oplossing kiezen. Bij Shaeffer AG passende alu ringen laten maken. Die kunnen dan nog met een randje rond het glas. Bovenin een aantal passende gaten voor RGB leds.

JLCPCB kende ik nog niet. Lijkt qua interface op de website identiek te zijn aan SEEED. Prinplaten laten bestukken is een zeker een optie. Maar met welke LED? Dat is nu de grote keuze.

Interessant website die van Shaeffer AG. Die doen dus ook particulieren?
Mijn plan was tot nu toe om met de hand een alu schijf uit te zagen en daar met mijn 3D printer een kap overheen te zetten. Zo kan ik mijn "pruts" handwerk goed verbergen. Op zich geen slecht oplossing.

Jullie denken wel heel moeilijk met die ovale glazen cilinder opmeten. Ik heb ze al opgemeten. Je pakt de minimale en maximale diameter met de schuifmaat en tekent in een CAD pakket een ovaal waarbij de grootste en kleinste maat 90 graden gedraaid zijn t.o.v. elkaar. Dit print je daarna uit op ware grote op papier. Daar zet je dan het glas op en controleert het. Natuurlijk is het glas geen perfect ovaal maar dit zit aardig goed in de buurt. Goed genoeg in ieder geval. Dus ik heb de drie cilinder al in kaart gebracht.

Mooi om te horen dat PCB layout software vector based plaatjes als input kan hebben!

Omtrent de drie verschillende PCB's die je nodig gaat hebben. Daar is mogelijk een oplossing voor om er maar 1 te hebben. Als je in kleinere segmenten gaat werken is de fout in diameter steeds minder zichtbaar. Mogelijk kan je dan zelfs met 1 segment alle cilinders doen, inclusief de ovaliteit binnen 1 cilinder. Kwestie van een soldeermal uitprinten in plastic en ze in elkaar solderen op de juiste vorm.

Interessant vraag is trouwens of die PCB fabrikanten voor weinig geld die segmenten uit willen frezen voor mij. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik een vierkante pcb moest kopen en die zelf uit moet zagen en daarna bestukken.

Op 1 mei 2022 09:35:34 schreef rew:
https://aliexpress.com/item/1005002653014067.html

Kan je die nog zelf solderen? Dat zijn van die dingen die de pads onder de led hebben. Dat zal via laten bestukken moeten gaan of niet?

Zo'n strip buigen klinkt wel heel eng.........
Ik ga denk ik toch liever voor de custom pcb.

Wat een goede tips allemaal jongens. Bedankt voor het meedenken!

Nee, je kan gewoon een "outline" opgeven. Die frezen ze uit, geen probleem.

Als je "kwart van een cirkel" segmenten maakt dan passen die ongeveer binnen 7x7cm. draai ze 45 graden en op 10cm kan je er makkelijk vier verschillende kwijt. Omdat je van iedere print er dan 5 krijgt heb je zo van iedere verschillende direct 5 segmenten van "kwart cirkel".

Op 1 mei 2022 09:41:25 schreef Frankyie:
Kan je die nog zelf solderen?

Ik wel.
Tja. Ik zit de laatste week tssop-10 te solderen 5 pootjes met 0.5mm tussenruimte per kant. En QFN met 0.4mm pitch, 14 pins per zijde.

[Bericht gewijzigd door rew op (28%)]

Dit is toch gesneden brood voor een 3d-printer? Ring met allemaal gaatjes voor de leds, een kraagje eraan binnen en/of buiten, leds erin lijmen, bedraden, klaar.

Een ontwerpje in openscad is zo gepiept en kan eenvoudig worden aangepast aan de niet-constante diameter.

Ja, dat is ook zo te doen....

$fn=120;

module oval (x, y, h)
{
  scale ([1,y/x,1]) cylinder (d=x,h=h, center=true);
}

module ring (x, y, w, h)
{
  difference () {
    oval (x+w, y+w, h);
    oval (x-w, y-w, h+1);
  }
}

module ring_holes  (x, y, w, h, n, hd)
{
  difference () {
    ring (x,y, w, h);
    for (i=[0:1:n-1])
      translate ([x/2*cos(i*360/n),y/2*sin(i*360/n),0])
	cylinder (d=hd, h=h+2, center=true);
  }
}

x = 140;
y = 100;

difference () {
  ring_holes (x,y, 10, 10, 36, 5);
  translate ([0,0,-10+2])  ring (x, y, 2,10);
}

Ik heb 100/140 genomen om het ovaal zijn te overdrijven. Dat helpt ook om bijvoorbeeld subtiele foutjes er uit te halen die niet zichtbaar zouden zijn als je 139/141 zou gebruiken.

Edit: Dit soort leds passen daar dan in . https://www.aliexpress.com/item/4000800941997.html

Precies waar ik aan dacht, @rew. Wel zou ik $fn groter zetten dan 120, zeker voor deze artistieke creatie. En meestal definieer ik alle afmetingen in het begin, dat is handig als ze moeten aangepast worden. Maar dat zijn details en/of stijlkwesties.

De truc om het ovaal te maken had ik niet zo gauw bedacht, die noteer ik zorgvuldig voor de toekomst! Dank!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (18%)]

Leuk idee! Dit heb ik ook gedaan alleen dan met die led ring hierboven wat dan smd leds waren met stukjes printplaat eraan. Malletjes maken met de 3D printer is heel handig!

Ik wil echter liever bij de smd leds blijven ivm inbouwhoogte. Dat past wat beter in het ontwerp. Dat konden jullie niet weten ;)

Ik denk nu aan het volgende. PCB laten maken. de ovaal opslitsen in 4 kwarten. Dit zijn dan twee type kwarten per ovaal. Dus 6 types voor 3 ovalen. Als ik dat op 1 PCB kan passen en ik laat er 5 maken dan heb ik alles wat ik nodig heb en helaas 3 pcb's teveel.

Dan nog de led. Die tssop-10 die je noemde heeft de pootjes mooi naar buiten staan. Die kan ik wel solderen. Die QFN wordt erg moeilijk. Dit lijkt op dit type led.
https://ae01.alicdn.com/kf/H58def067cdc9464e9af3f6f51dcac9e7C.jpg

Hoe heb je dat gesoldeerd? Heat gun?

Wat als je de LED's nu eens niet direct op de rand van de cilinder plaatst, maar met stukjes lightpipe er tussen? Van die kunststofvezels die je ook wel in van die 'sprietenlampen' ziet?

Op 1 mei 2022 11:19:08 schreef Frankyie:
Dit zijn dan twee type kwarten per ovaal.

Ohja. Even niet gerealiseerd dat je in 3D je print niet zomaar kan spiegelen.

Als je boven en onder geschikt maakt voor leds, dan kan je wel met 1 type per maat toe.

[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]

Dat had ik ook al bedacht ja. :) Er is een hoop mogelijk!

Op 1 mei 2022 12:28:38 schreef 6502:
Wat als je de LED's nu eens niet direct op de rand van de cilinder plaatst, maar met stukjes lightpipe er tussen? Van die kunststofvezels die je ook wel in van die 'sprietenlampen' ziet?

Geen kwaad idee, maar er werd reeds aangegeven dat het allemaal heel heel erg vlak moet zijn.

Een heel andere inval: misschien zou het simpeler zijn om andere glazen te gebruiken? Ik heb hier een setje van zes uit een welbekend woonwarenhuis van Scandinavische origine, die meten alle zes perfect gelijk en perfect circulair. Of is er iets heel bijzonders, wellicht ambachtelijk, aan de huidige keuze?