Hi Henk,
Ik geef vaak aan waar de beperkingen zitten in de metingen die ik doe, zoals bij het sampelen en geef een link naar een document van KeySight waar wat intressante info in staat.
Ik had daar nog meer info over kunnen geven, maar het topic waaierd toch al aardig uit, soms moet ik stoppen met dingen aangeven.
De jitter, wat kan ik daar van zeggen, bij de Siglent is er wat meer onrust, maar dat interpreteer ik meer als sample onzekerheid doordt deze scoop 2GSa/Sec is.
Bij de Hameg/RS die 4GSa/Sec is ziet het er eigenlijk rustig uit, beide metingen zijn gedaan met het raam open, dus geen extra filtering voor de jitter controle.
De Hameg/RS kan je bij de "Sample and Hold" weergave goed zien, dat de trace die meestal gepresenteerd wordt, niet het signaal is, wat gemeten word.
Wat je ziet, of hoe je de scoop meestal insteld, is het gevolg van allerlij filtering die wordt toegepast, zie daarvoor ondermeer het KeySight document in een vorige post van mij.
Inductie probe connector
De Testec probe hangt met drie parallel lopende zeer korte stukjes draad naar het massa vlak, is alleen niet zo goed te zien op de foto en ik weet wat je bedoeld Henk.
De meeste inductie is de probe tip, daar kan ik niet veel aan doen en misschien wat ground bounce...
Ik weet niet of de aberraties die zichtbaar zijn door de bondingwires, probetip en de inducties van b.v de ontkoppel condensatoren zijn, maar zoals altijd zal het wel een mix van allen zijn.
Even een preview, dit is de Testek 500MHz probe, die aan de uitgang hangt die een 24Ω serie weerstand heeft, dus niet de gouden probe adapter.
De probe is optimaal afgeregeld op de ingang waarop hij aangeschoten is.
Als eerste zou je bij een "Live Beeld" zien wat Henk ondermeer bedoeld, vooral bij de opslingering, dus het topje van de flank.
Als de interpolation op "x" staat ingesteld dan kantelt regelmatig de punt van de opslingering.
Kies ik nu "Sinc" dan is de opslingering een beetje groter en de sinus form van de opslingering ziet er beter uit.
Bij de Hameg/RS is het weer anders en wat ga ik nu geloven!
Ik was mij al lang er bewust van dat je vaak niet weet naar waar je naar kijkt als je tegen de grenzen van je meetapparatuur aanzit.
De daling van de amplitude in het groene kader komt door de kantenpunten van de compensatie kringen in de probe, dit samen met de impedantie (vooral de capaciteit) van de scoopingang.
Ook de Hameg/SR probes die ik heb(gemaakt door Testek) zie je dit gedrag in terug, duidelijk een Testek handtekening...
Hang ik er nu een andere snelle probe aan, dan zitten de aberaties op andere plekken en hebben andere amplituden.
.
Nog even terug naar de Leo Bodnar pulser, deze trek 165mA uit mijn 5V voeding, wat ruim 800m-Watt is, geen worder dat hij warm wordt.
Genoeg getyped, de helft is alweer uit deze post verwijderd, ik probeer het kort en bondig te houden!
Groet,
Bram