Hi,
Om nu in ieder geval wat zinnigs te kunnen zeggen met de spullen die ik al in mijn bezit had,
is het nodig om te zien hoe mijn twee breedbandige scoops het doen met een snelle puls.
Dus heb ik Leo Bodnar aan zijn jasje getrokken om mij een pulser te leveren.
Voor de gene die ook interesse hebben is zo'n pulser, denk om de BTW en de inklaring kosten.
Gertjan heeft er ook een, maar ik vond het tijd om er zelf ook een te bezitten.
De pulserversie is volgens het printje Rev.J
Het is een heel mooi gemaakt printje, er zijn twee opmerkingen die ik kan maken die mij opvielen bij dit meetinstrumntje.
De eerste zijn de harsresten van het solderen van de connectoren, maar voor de werking niet zo van belang, maar omdat de rest zo netjes is, valt dat extra op.
De tweede opmerking gaat over de blokpuls, dan niet direct de flank en zijn aberraties maar het horizontale stuk, dat niet mooi vlak is, dit laat ik zo zien.
Het printje gezien aan de onderdelen kant met de USB connector om hem te voeden en hij heeft de mogelijkheid het piek-piek signaal voor een deel in amplitude in te stellen.
Let op de onderdelen en hun positie die de BNC aansturen, en dan vooral de condensatoren, deze zijn van het lage inductie model ze zijn breed en dus minder diep.

.
Dit is de meegeleverde data van de pulser.

.
Hier zijn de harsresten zichtbaar, maar wat ik al zij, heb er verder geen probleem mee.

.
Dit is de pulser via een 20db verzwakker aangesloten en het scoop kanaal staat op 50Ω ingesteld.
De scoop staat op 500Mhz bandbreedte ingesteld, wat zijn maximum is.
Let goed op de gele trace daar aan kan je zien dat 500MHz bandbreedte bij een sample frequentie van 2GSa/S eigenlijk te klein is,
zou dit in een filmpje moeten laten zien, bij 500MHz zijn het maar weinig sample punten, de oranje trace geeft het gemiddeld signaal aan.
De manier hoe de scoop omgaat met het sampelen beïnvloed ook een beetje de gemeten stijg en daal tijden die onder de periode worden aangegeven.
De Interpolatie en Acq Mode waarin de scoop nu staat geeft het meest nette plaatje voor deze snelle puls.

.
Nu staat de scoop ingesteld op 200Mhz bandbreedte en de tijdbasis heb ik hier aangepast naar 2nSec/Div dit om een betere indruk te krijgen van de flank.
De stijg en daaltijd staan weer onderin vermeld.

.
Dan hoort de "standaard" 20MHz bandbreedte hier natuurlijk ook vermeld te worden.

.
En dan mijn opmerking over de puls, wat ik dus jammer vind is dat het horizontale deel van de onderzijde van de puls niet mooi vlak is.
Zie het blauwe kader waar ik het heb aangegeven.

.
Het vreemde is dat de puls aan de onderzijde er anders uitziet dan aan de bovenzijde, in eerste instantie dacht is aan een iets te kleine condensatoren grote,
maar dan zou je dit ook aan de bovenzijde moeten hebben denk ik, wat is jullie mening/gedachten hier over?
Voor een vergelijking twee plaatjes van mijn Hameg/RS scoop, deze heeft een bandbreedte van 400MHz en een sample frequentie van 4GSa/Sec
welke 2x zo snel is als de Siglent scoop en de Hameg/RS scoop heeft een betere AD converter inschattend zou ik rond de 10Bit zeggen.
De Bitwaarde in het scherm is de waarde door het middelen.

.
En hier is weer de hele blokgolf te zien met in het blauwe kader weer de aberratie, die dus ook bij deze scoop zichtbaar is.

.
Ook de 100MHz MigSig scoop net nog geprobeerd, de zelfde aberratie is daarop zichtbaar, dus het zit niet in de scoops. 
Ook dit is geen groot probleem, maar het zou mooi geweest zijn als het overall een hele mooie puls zou zijn.
OK, nog en puntje, de flank aberraties gaan er nog wat beter uitzien als je eerst een 50Ω "in line" BNC verzwakker gebruikt van voldoende bandbreedte.
In ieder geval voor mijn scoops, heb je scoops met een veel hogere bandbreedte, dan is het handig om er wat testen mee te doen.
De meeste metingen heb ik gedaan met een 20dB BNC verzwakker.
De Pulser ziet dan een belasting met een goede SWR, want uiteindelijk hangt je scoop met zijn ingang rechtstreeks (via een condensator) aan de uitgang van de Analog Devices comparator die gebruikt wordt.
Op mijn "te doen" lijstje staat nog de SWR waarden te meten van mijn scoop ingangen die je van 1Meg naar 50Ω kan omschakelen.
Als ik deze week nog wat tijd heb, maar ik ook een "adapter" om met een scoop probe aan de Leo Bodnar pulser te meten.
Dan kan ik de Leo pulser vergelijken met mijn zelfgebouwde schakeling zodat ik dan weet of het meten daarmee goed genoeg is voor 500Mhz probe’s.
Zoals jullie nu al duidelijk zal zijn, is het netjes meten geen simpele opgave en het is met een 1:10 probe nog een stuk moeeilijker dan zoals met deze pulser van Leo Bodnar.
Tot de volgende aflevering van deze soap serie 
Groet,
Bram