Scoop probe testen

blackdog

Golden Member

Ha die Henk,

Het stukje in de blauwe kaders waar dat het gevolg van is, kan je in mijn vorige post lezen, het is een thermisch effect in de chip volgens Leo Bodnar.

Vind ik niet vreemd, de pulser wordt aardig warm.
Maar een goede tip, ik ga kijken of ik verschil zie met een kleine koelvin op de comparator.

Voor ik plaatjes laat zien op dit of ander forum, test ik altijd of de filtering die ik toepas, de signaal kwaliteit aantast.
Ook zij ik al, dat ik heb gekeken wat de instellingen doen die het sampelen betreft en in hoeverre dit de stijgtijd en golfvorm beïnvloeden.
Ik kan niet alles gaan posten wat ik doe, dat zit ik hier de hele dag voor CO te typen, dan verdien ik niets meer en daar krijg ik dan weer ingevallen wangetjes van. :+

Nu weer verder met mijn 20MHz low pass filter!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Blackdog,

Dat heb ik mee gekregen maar die mening deel ik niet helemaal of is het helemaal niet.
Wat jij laat zien is een normaal effect wordt alleen een beetje gemaskeerd door de beperkte sample tijd en het feit dat je,
aan het middelen ben.

Ik heb diverse snelle puls gevers voor mijn onderzoeken in de fysica de snelste is een NLTL < 3 ps maar ook een,
die kan een ieder bouwen reed relais, Marx generator en een stukje coaxkabel !
Zo'n puls generator is goed voor 10 GHz 30 ps......
Ik meet alleen niet met een standaard scope dat gaat niet, kijk eens of je jitter op de flank ziet ?

@heer miedema dan heb ik de pulser bij u gezien ik mijn kop breken waar heb dat eerder gezien ;)
Het chipje wat ik gebruik is 20 Gb/s die van Leo 2,5 Gb/s maar die is nieuwer ?
Wel een nadeel is de B&C hoewel ik het wel begrijp de meeste oscilloscopen zijn met die connectoren.
Blijft dat wel betrouwbaar na een tijdje ?

Nog even voor @Blackdog als je een verbinding op je bread board moet maken kort maar niet een draadje maar twee dunnen los van elkaar parallel !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Henk,

Leo Bodnar maakt ook pulsers met 2.92mm of SMA connectors i.p.v. BNC.
De stijgtijd gaat dan van 40ps naar 30ps.

Zo te zien op z'n foto gebruikt hij dan ook een andere driver chip.

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Ik geef vaak aan waar de beperkingen zitten in de metingen die ik doe, zoals bij het sampelen en geef een link naar een document van KeySight waar wat intressante info in staat.
Ik had daar nog meer info over kunnen geven, maar het topic waaierd toch al aardig uit, soms moet ik stoppen met dingen aangeven.

De jitter, wat kan ik daar van zeggen, bij de Siglent is er wat meer onrust, maar dat interpreteer ik meer als sample onzekerheid doordt deze scoop 2GSa/Sec is.
Bij de Hameg/RS die 4GSa/Sec is ziet het er eigenlijk rustig uit, beide metingen zijn gedaan met het raam open, dus geen extra filtering voor de jitter controle. :-)
De Hameg/RS kan je bij de "Sample and Hold" weergave goed zien, dat de trace die meestal gepresenteerd wordt, niet het signaal is, wat gemeten word.
Wat je ziet, of hoe je de scoop meestal insteld, is het gevolg van allerlij filtering die wordt toegepast, zie daarvoor ondermeer het KeySight document in een vorige post van mij.

Inductie probe connector
De Testec probe hangt met drie parallel lopende zeer korte stukjes draad naar het massa vlak, is alleen niet zo goed te zien op de foto en ik weet wat je bedoeld Henk. ;)
De meeste inductie is de probe tip, daar kan ik niet veel aan doen en misschien wat ground bounce...
Ik weet niet of de aberraties die zichtbaar zijn door de bondingwires, probetip en de inducties van b.v de ontkoppel condensatoren zijn, maar zoals altijd zal het wel een mix van allen zijn.

Even een preview, dit is de Testek 500MHz probe, die aan de uitgang hangt die een 24Ω serie weerstand heeft, dus niet de gouden probe adapter.
De probe is optimaal afgeregeld op de ingang waarop hij aangeschoten is.
Als eerste zou je bij een "Live Beeld" zien wat Henk ondermeer bedoeld, vooral bij de opslingering, dus het topje van de flank.
Als de interpolation op "x" staat ingesteld dan kantelt regelmatig de punt van de opslingering.
Kies ik nu "Sinc" dan is de opslingering een beetje groter en de sinus form van de opslingering ziet er beter uit.
Bij de Hameg/RS is het weer anders en wat ga ik nu geloven!
Ik was mij al lang er bewust van dat je vaak niet weet naar waar je naar kijkt als je tegen de grenzen van je meetapparatuur aanzit. :)

De daling van de amplitude in het groene kader komt door de kantenpunten van de compensatie kringen in de probe, dit samen met de impedantie (vooral de capaciteit) van de scoopingang.
Ook de Hameg/SR probes die ik heb(gemaakt door Testek) zie je dit gedrag in terug, duidelijk een Testek handtekening...
Hang ik er nu een andere snelle probe aan, dan zitten de aberaties op andere plekken en hebben andere amplituden.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Scoop-Probe/Scoop-Probe-20.png

.
Nog even terug naar de Leo Bodnar pulser, deze trek 165mA uit mijn 5V voeding, wat ruim 800m-Watt is, geen worder dat hij warm wordt.

Genoeg getyped, de helft is alweer uit deze post verwijderd, ik probeer het kort en bondig te houden!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Blackdog,

Mijn idee, ik denk dat de discussie relevant is voor jou test procedure !
En een helder punt van je het onderkennen van de beperkingen.
Ik denk dat de info van KeySight relevant kan zijn maar lees tussen de regels door het blijft een verkoop organisatie........

Zoals ik al aangaf bij het meten van een snelle puls nooit average gebruiken |:(
Verder heb je altijd in elk sample systeem te maken met blow-by vervorming.
Blow-by veroorzaakt laagfrequente, long-term signaalvervorming in het nanoseconde-domein.
Blow-by is een signaallekkage rond de bemonsteringsdiodes die in de verwerkingscircuits van de sampler terechtkomt en golfvormvervorming introduceert.
Het lekpad is te wijten aan de capaciteit van de bemonsteringsdiodes en treedt op wanneer de bemonsteringsdiodes niet worden aangesproken !
Het compenseren van Bow-by in het sampling systeem is een hoofdpijn dossier, ook voor KeySight maar daar hoor je ze niet over :S

Het feit dat je als je diep in de flank kijkt geen zeg 40 ps jitter ziet ( daarom mijn vraag ) maakt voor mij duidelijk,
dat je resolutie niet groot genoeg is !
Dat betekend dat je pulser sneller is dan je scope en daar heb je hem voor aangeschaft denk ik, om te kijken wat zijn,
de beperkingen van mijn systeem.......

Mijn eerste puls generator heb ik aangeschaft toen ik 18 jaar was overgenomen van Prof. Bordewijk TUDelft microgolf lab 10e verdiepping.
Ik weet niet of het ding nog heb een kastje voor in de hand met een stukje coax erop en een triller er in.
Geen idee hoe dat kon werken hij zij tegen mij hier komt een puls uit van < 20 ps thuis aangesloten op mijn scope TE101 van Tec,
dit is een 2 MHz scope en niet gehinderd door enige kennis.
Het experiment aangegaan niets te zien ik mijn vinger op het topje van de coax krijg ik me daar een optater dat sterretjes voor ogen zag 8)7
Later in mijn studie geleerd wat reflecties zijn en hoe een Blumlein werkt.
Duidelijk ook hier onderkennen wat weet je echt en wat is aanname en hoe kan je dit toetsen ( het experiment onderbouwing geven ),
dit gaat heel vaak fout zeker als je er alleen voorstaat !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Blackdog, puur interesse welke Siglent scope heb je op de test bank? Ik kan namelijk geen 500MHz scope vinden met 2GSa/s.

blackdog

Golden Member

Hi flash2b, :-)

Het is dit model: SDS2354X Plus + 500MHz upgrade. :-)
De belangrijkste rede was de Bode Plot functie, maar tot nog toe nog geen tijd gehad om dit uitvoerig te testen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.