Opus 40 uitlaatgastester

Hallo iedereen, ik heb als klassieke auto liefhebber een Opus 40 uitlaatgastester gekocht. Defect, dat wist ik. Het apparaat lijkt goed op te starten maar de displays geven alleen vreemde tekens. De "Happy LED" op het moederbordje brandt niet. Voeding geeft netjes 5V. Zonder elektrisch schema begin je weinig maar dat heb ik online niet kunnen vinden. Tips?

heb je er alles bij? dus de sensoren ed. met alles aangesloten nog geen verschil? alle displays aan lijkt erop dat het ding niet doorstart. kan de reset zijn die blijft hangen, of probleem met de besturing. rom defect oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De displays geven vreemde / onleesbare symbolen. Lijkt idd op een besturingsprobleem.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lastig verhaal. Een 8031, hemeltjelief!
Een der weinige mogelijkheden tot diagnose, zoals reeds aangegeven: kan de eprom nog worden uitgelezen? Maar zelfs als het daar inderdaad aan zou liggen, hoe komt men ooit nog aan (de inhoud voor) een andere?
Als hij wel kan uitgelezen worden, dan kan er gedacht worden aan reverse engineering, disassembly van de code in de eprom... Geen simpele klus! Is het sop de kool waard?

Ook niet onmogelijk dat het ding eigenlijk perfect werkt, maar dat enkel de aansturing van de led-displays het niet meer doet.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 19 juni 2022 21:14:19 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Is de batterij in het ding waar 'lithium battery' op staat, nog in orde?

Je kan kijken of de kristaloscillatoren nog draaien, en of op ieder IC de juiste voedingsspanning staat zonder rare rimpel o.i.d.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 19 juni 2022 21:14:47 (48%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ach ja, de beruchte dallas klok met batterij in het ic gebouwd. toestel uit 1996 dus batterij leeg is nogal kans op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, dat kan best, maar dan zou het toch alsnog mogen starten? Zonder datum/tijd misschien, en/of zonder config, maar er zou toch _iets_ moeten gebeuren?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

dat is niet gezegd, bij een pc zie je dat in het scherm wel. maar bij deze kunnen missende instellingen best een hangend systeem opleveren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Op 19 juni 2022 21:34:17 schreef big_fat_mama:
Ja, dat kan best, maar dan zou het toch alsnog mogen starten? Zonder datum/tijd misschien, en/of zonder config, maar er zou toch _iets_ moeten gebeuren?

Ik heb 2x een apparaat gehad wat daardoor niet wilde opstarten.

Ik zou eerst naar de voeding kijken en de backup batterij meten. Daarna eens kijken of de display de juiste data krijgt. (met LA)
Dan met een LA, scope en de datasheets van elk IC, kijken of wat er bij de IC's gebeurd zou kunnen kloppen.

Ik zet ICs ook vaak op een breadboard om ze dan te testen. Meestal staat in de datasheet wel een test schema of hoe je ze moet testen.

En zo proberen alles uit te sluiten. Als je zo niets vindt, dan zit het mogelijk in de processor of eprom. Ik vind 1996 een beetje jong om al eprom problemen te hebben. Maar die backup batterij zou best wel leeg kunnen zijn. Maar dat kun je zo meten.Edit, deze heeft ram aan board, dan kun je dat volgens mij niet meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 19 juni 2022 21:34:17 schreef big_fat_mama:
Ja, dat kan best, maar dan zou het toch alsnog mogen starten? Zonder datum/tijd misschien, en/of zonder config, maar er zou toch _iets_ moeten gebeuren?

Op mijn vorige werk waren er enkele systemen die met volledig dode Timekeeper aan boord NIET opstarten en een of andere vage foutmelding gaven. Het voorstadium was constant verliezen van de tijd na een tijd spanningsloosheid (een week, hooguit), daarna was het echt over en kwam je er soms zelfs niet meer in per RS-232 verbinding.

Wat ook nog wel eens wil helpen is een IC in een voetje gewoon eens uit z'n voetje trekken en er weer instoppen. Het zal niet de eerste keer zijn dat er wat vuiligheid zit hier of daar.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

het lijkt wel dat het stickertje op de eeprom eraf is geweest. als dat zo is kan de data ook corrupt zijn geworden hierdoor. licht uit een tlbak kan daar ook problemen geven dacht ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

UPDATE Allereerst iedereen dank voor het meedenken. Ik heb de moederbord en display PCB's uitgebouwd. Met 5V op de 80C31 verschijnt wartaal op de half-gedimde displays. Maar als ik de display stekker loskoppel gaat na 1x knipperen de "happy LED" branden en blijft aan. Dit lijkt mij het resultaat van een geslaagde zelftest. Stekker er weer in en geen happy LED meer. Zou het probleem dus in de display PCB zitten?

Dat zou kunnen, maar het kan natuurlijk ook een voeding zijn die onderuit getrokken wordt door de displays. Eens kijken wat er gebeurt als je de voeding aansluit (en kijk zeker ook naar de voeding die op de displayprint aan komt) en als je onder spanning de displayprint loskoppelt.

Let wel dat een multimeter lang niet altijd een resultaat geeft waar je wat mee kan. Een scoop is misschien een beter stuk gereedschap om de voeding goed te controleren. Op m'n werk komt dat ook geregeld voor: een multimeter die 4,9 Volt of zo aangeeft (binnen tolerantie), maar bij controle met een scoop blijkt er heel veel HF-troep zichtbaar met dalen ruim onder de 3 Volt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
High met Henk

Special Member

Daarom heb je ook multimeters met de min en max hold functie....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

aub verwijderen

Al wat ik zo briljant bijelkaar had geschreven was reeds gepost - in opvallend gelijkaardige bewoording! - door @weardguy

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 26 juni 2022 19:52:25 (87%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik gebruik een gestabiliseerde PC voeding. Maar met mijn scoop zie ik inderdaad een flinke rimpel (3-6V) op de pootjes van de processor. Als ik de 5V direct op die pootjes prik is de rimpel uiteraard weg, maar het gedrag van de display print verandert niet.

hoe ziet de voeding eruit? met die leeftijd kunnen wat elco's slecht zijn geworden en rimpel geven op de DC spanningen. de stroom van de displays is dan net te veel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij losgekoppelde display plaat, hoe kan ik zien / meten of de processor goed opgestart is?

De 5V van de PC voeding is nagenoeg rimpelvrij.

er zit een gewone pc voeding in? gewoon een at of atx ding dus? die is eerste verdachte dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 juni 2022 19:21:24 schreef High met Henk:
Daarom heb je ook multimeters met de min en max hold functie....

Uh, dat helpt niet voor het door mij geschetste scenario: die meter 'ziet' die HF-rommel gewoon niet. Daar gaat een min/max hold functie je niet redden.

@ Al-turbo: ik denk niet eigenlijk ;) mogelijk kun je op stroomopname af gaan. Veel zaken die opstarten trekken daarbij meer stroom dan in 'rust', waardoor je zou kunnen zien of hij volledig opgestart is. Met mazzel is het zelfs een onregelmatige stroomopname die na opstarten stabiliseert.
Het nadeel is dat je natuurlijk niet weet óf dat zo is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
High met Henk

Special Member

Op 26 juni 2022 20:38:00 schreef weardguy:
[...]
Uh, dat helpt niet voor het door mij geschetste scenario: die meter 'ziet' die HF-rommel gewoon niet. Daar gaat een min/max hold functie je niet redden.

Wel tegen slechte elco's, hikkende voedingen etc..

Al teveel daarvoor gebruikt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De display print lijkt IIC te zijn, standaard PCF8574 expanders met daar achter MAX7219 display drivers en Kingbright SC10 display's.
De ontkoppeling met enkel een paar multilayers en een tantaaltje lijkt zuunig. Dat geld ook voor het processor board, bedenkt dat 12 c'tjes al bij de levelconverters horen. Een enkel tantaaltje? Opgelet dus, korte, dikke draadjes naar een gepaste voeding.
Tantaaltjes gaan in het algemeen in sluitting als ze kapot gaan, maar ik zou ze altijd controleren.

Het tienpolige flatcable'tje lijkt wat dun voor zoveel leds, ook als er 2x 4 (?) draden voor de voeding zijn, en het trekontlasting lusje + clipje ontbreekt.
Allicht eerst even netjes maken met een nieuwe kabel. De constructie oogt wat kwetsbaar.

Lucky Luke

Golden Member

Op 26 juni 2022 17:19:51 schreef Al-turbo:
UPDATE Allereerst iedereen dank voor het meedenken. Ik heb de moederbord en display PCB's uitgebouwd. Met 5V op de 80C31 verschijnt wartaal op de half-gedimde displays. Maar als ik de display stekker loskoppel gaat na 1x knipperen de "happy LED" branden en blijft aan. Dit lijkt mij het resultaat van een geslaagde zelftest. Stekker er weer in en geen happy LED meer. Zou het probleem dus in de display PCB zitten?

Klinkt voor mij ook alsof de displays de voeding onderuit trekken.

Is die witte connector links, met de 2 draden, hoe je de voeding aanbied?

Is dat de juiste connector? Ik zie helemaal geen lokale buffering daar in de buurt. En wat moet er dan met de andere 2 pennen?

Heb je er iets van documentatie/handleiding/servicemanual bij?

Spanningsval over de kabel naar het display zou voor de processor niet uit moeten maken, hooguit worden de displays er minder blij van. Maar een dip op de ‘algemene’ voeding kan de processor wel last van hebben.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Nee dat is niet de juiste connector: die is 5-polig en zit verderop. Maar omdat deze verbonden was met de Vss en GND pinnen van de processor heb ik die gebruikt. Ik zal het eens met de andere connector testen.