Stihl TS 700 doorslijper geen onsteking

beste Leden,
hopelijk zit ik op de juiste categorie maar ben namelijk in het bezit van een Stihl TS 700 doorslijper , waar ik een nieuwe cilinder + zuiger op geplaatst heb maar nu heb ik geen onsteking, wat hij daarvoor ook had .naar mijn mening is de magneetspoel nog in orde want als ik een vonkentester erop aansluit in de bougiekap en houd hem tegen de massa heb ik vonken plaatst ik hem op de bougie heb ik niks , iemand mischien een idee . alvast dank

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste ,
ja is vervangen door een nieuwe , grtj

bougie op chassis houden levert wel vonken op in de bougie? anders zit het in de bougiedop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zit de andere kant van de bobbelebine wel goed aan de massa?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

ja de andere kant van de bobine is goed aangesloten heb alles doorgemeten en voor testman als ik mijn vonkentester aan het zeskant gedeelte hou van de bougie het gedeelte dus waarmee je de bougie mee vast draait heb ik vonken , hou ik dan de vonkentester bovenaan aan het gedeelte waar de bougiekap op past heb ik geen vonken .ivm de bougiekap denk dat deze in orde is want anders zou ik geen vonken hebben met de vonkentester , alvast iedereen dank voor het meedenken .

Arco

Special Member

Je hebt geen 'vonkentester'(?) nodig, gewoon bougie tegen het chassis houden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

sorry maar dit doe ik niet meer ooit eens een schok van gehad viel niet mee .met de vonken tester veel handiger de ene kant van de tester in de bougiekap en het andere uiteinde bovenaan op de bougie , en dan zou je normaal in dit geval vonken moete zien en is helderder ook . , maar is niet zo nu .

maar je start de motor wel als je dan test? anders weet je niet of de bobine wel werkt als de vonkenergie uit de tester komt. na veel starten heb je dan ook duidelijke benzinelucht of natte bougie? anders geen brandstof toevoer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maakt die vervangen cilinder wel massa?
Een te goed isolerende pakking ertussen?

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Lijkt mij dat de tapeindbouten wel voor een massa zorgen.

Wat voor type ontsteking is het?

Spoel op U vorm met magneet op de krukas of met contactpunt of electronische ontsteking?

Maak eens wat foto's altijd interesant.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ben even gaan kijken wat voor ontsteking je hebt.

Dit is de ontsteking van de stihl ts700.

https://eurosmallengineparts.ie/genuine-stihl-ts700-ts800-ignition-coi…

Deze zijn zeer gevoelig voor afstand tussen magneet op de krukas en u vorm deze moet je nauwkeurig afstellen en zo klein mogelijk houden.

ik heb het met mijn bladblazer gehad die viel warm daardoor elke keer uit bleek dat de afstand te groot was.

Na het afstellen is het niet meer voorgekomen.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
jerome

Golden Member

Ik stel ze af met een stukje schilder tape en die laten raken. Bij machines van al wat jaren oud verliest het magneet wat van zijn magnetisme, en dat in combinatie met een ontstoorde bougie geeft miserie. Stihl gebruikt nu eenmaal van die ontstoorde kaarsen met ingebouwde weerstand, maar na meerdere jaren moet meen toch overschakelen naar 0 Ohm omdat het starttoerental geen afdoende vonk meer produceert. De electronica van de ontsteking kan stuk zijn, maar zit ingebakken bij de spoel. Onlangs nog een ontstekingspoel moeten vervangen bij een heggenschaar van Stihl. Het gebeurd nu eenmaal, ook bij andere merken. Het voordeel van een niet grootwarenhuismerk is, dat je na 10 of 15 jaar nog steeds aan wisselstukken raakt.

hoveniers zweren bij dat merk. idd kun je het onderhoud overal laten doen want onderdelen zijn goed bekombaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 21 juni 2022 19:18:09 schreef patje1967:
sorry maar dit doe ik niet meer ooit eens een schok van gehad viel niet mee

Is inderdaad schrikken maar een tang met geisoleerde handvaten verhindert schokken natuurlijk.
Ik zou in elk geval dit nog eens proberen om uit te zoeken of de nieuwe bougie wel werkt naar behoren.
Bougie best een beetje weg van de bougieopening tegen massa houden als u dit doet, maar dit weet u waarschijnlijk wel.
Verbrandde wenkbrauwen zijn ook schrikken.

Op 21 juni 2022 20:09:25 schreef testman:
maar je start de motor wel als je dan test? anders weet je niet of de bobine wel werkt als de vonkenergie uit de tester komt. na veel starten heb je dan ook duidelijke benzinelucht of natte bougie? anders geen brandstof toevoer..

Ik vermoed dat het dit soort tester is of iets vergelijkbaar.
Klem gaat op massa, bougiekap op staafje.
Als in het venster een vonk zichtbaar is werkt bobine hoogstwaarschijnlijk naar behoren.

@ patje1967 ik denk dat u dit wel weet maar de afstand tussen de 2 punten in het venster moet groter zijn dan de afstand tussen de electroden van uw bougie om goed te testen.
De handleiding van de tester zou de juiste afstand moeten vermelden.

Op 21 juni 2022 18:16:59 schreef patje1967:
...als ik mijn vonkentester aan het zeskant gedeelte hou van de bougie het gedeelte dus waarmee je de bougie mee vast draait heb ik vonken , hou ik dan de vonkentester bovenaan aan het gedeelte waar de bougiekap op past heb ik geen vonken .

Als u rechtstreeks naar massa meet heeft u vonk omdat de stroom enkel de afstand tussen de pinnen in uw tester moet overbruggen. (gesteld dat het een type is zoals hierboven).
Als u hierbij ook nog de afstand tussen de electroden van uw bougie moet overbruggen (onder compressie) kan dit misschien te veel zijn.

Afstand tussen electroden juist afgesteld? (met voelermaat en niet zoals hier in de streek gebruikelijk vroeger: "een vingernagel der tussen is altijd goed", dit klopt niet.)

Als u echt de bougie zelf niet tegen massa wil houden, toevallig geen andere machine die zelfde type bougie gebruikt om uit te sluiten dat u een slechte meegekregen heeft (productiefout of zo)

beste opruimer , het is inderdaad zo iets dat ik bedoel met vonkentester , weet je toevallig niet de afstand van de electrodelen van de bougie aub , en de afstand van de onsteking en het magneetwiel ,of waar ik het ergens kan terug vinden , mijn excuus voor de eventueele lastige vragen , alvast dank

pa3gws

Golden Member

Ik zou het toch maar eens testen met de bougie in de kap en tegen het blok houden.
Neem een (werk)handschoen en hou het bij de dop vast dan krijg zo 123 geen opn...ker

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

je kunt die bougie gewoon vasthouden hoor, niet met je blote zweterige handen natuurlijk, maar via iets isolerends.
b.v. met werkhandschoenen, heb ik bij mijn auto ook al vaker gedaan en ik leef nog steeds.
of met een combinatietang met van die rubberovertrokken handgrepen.

electronono

pa3gws

Golden Member

Ik heb in het verleden ook wel de nodige optaters gehad van mijn auto's :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 21 juni 2022 16:28:06 schreef patje1967:
>kanip< en houd hem tegen de massa heb ik vonken plaatst ik hem op de bougie heb ik niks , iemand mischien een idee . alvast dank

Bedoel je met niks dat de machine niet start? Anders even uitleggen wat je ermee bedoelt, want als de bougie in de kop zit dan kan je niet zien af er een vonk is of niet.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Arco

Special Member

Afstand tussen electroden juist afgesteld? (met voelermaat en niet zoals hier in de streek gebruikelijk vroeger: "een vingernagel der tussen is altijd goed", dit klopt niet.)

Duimnagel redelijk strak ertussen is bijna altijd goed, zo nauw steekt het nu ook weer niet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

machine start gewoon niet , heb ondertussen geprobeerd met de bougie in de kap en tegen massa te houden , maar geen vonk tussen de electrodelen van de bougie . is iets raars .groetjes

Op 22 juni 2022 14:58:44 schreef Arco:
[...]
Duimnagel redelijk strak ertussen is bijna altijd goed, zo nauw steekt het nu ook weer niet... ;)

ik geloof niet dat alle duimnagels even dik zijn, dus de oplossing zal wel in het 'bijna' zitten.
(ik hoop dat je die vingertopdingen bedoelt en niet die spijkers-op-steroiden..).

@ts: als je de bougiekabel loshaalt van de bougiekap, vonkt het metalige uiteinde van de kabel dan wel tegen massa?
zo ja, is mogelijk de bougiekap stuk.

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op woensdag 22 juni 2022 17:37:01 (17%)

nee deze vonkt niet de bougiekabel als ik hem tegen de massa hou , grtj

Anoniem

Op 22 juni 2022 08:23:28 schreef patje1967: weet je toevallig niet de afstand van de electrodelen van de bougie aub

Volgens de handleiding 0,5 mm.
Link naar handleiding indien u die nog niet heeft:

https://static.stihl.com/api/BaOnline/Download/ZBA0458-572-7621-E%20%2…

Op 22 juni 2022 08:23:28 schreef patje1967:
..., en de afstand van de onsteking en het magneetwiel ,of waar ik het ergens kan terug vinden, ...

Volgens de service manual 0,2 mm.
Volgens de service manual heeft u hier een tooltje voor nodig maar ik doe dit altijd met een voelermaatje van de juiste dikte, die hele dunne zijn soepel genoeg om de kromming van het vliegwiel te volgen.
Als u deze afstand gewijzigd/ingesteld heeft: voor u probeert te starten met het koord eerst eens zonder bougie in cylinder het vliegwiel ronddraaien met de hand om te zien of het zeker nergens sleept tegen de ontstekingsmodule of elders.
Zonder bougie om de compressie te vermijden en natuurlijk ook om te vermijden dat u per ongeluk start als uw handen in de buurt van het vliegwiel zijn. Vooral dit laatste is belangrijk.

Zijn de magneten in het vliegwiel nog in orde? Het zouden er 2 moeten zijn.
Ik kan deze alleen rudimentair testen door er een schroevendraaier (niet gemagnetiseerd) naar toe te brengen, Als magneten nog goed zijn is de schroevendraaier er nog relatief ver van als hij met een duidelijk voelbare kracht er tegen getrokken wordt.
Goede magneten houden de schroevendraaier ook relatief hard vast.
Zoals u merkt aan de uitleg is dit behoorlijk natte-vinger-werk in mijn geval.
Iemand anders kent misschien een betere manier om dit te testen.

Link naar service manual als u die nog niet heeft:

https://www.manualslib.com/manual/1730754/Stihl-Ts-700-Ts-800.html?pag…

Op 22 juni 2022 08:23:28 schreef patje1967:
... mijn excuus voor de eventueele lastige vragen , alvast dank

Zo snel zijn vragen niet lastig.

Op 22 juni 2022 18:19:37 schreef patje1967:
nee deze vonkt niet de bougiekabel als ik hem tegen de massa hou , grtj

Is dit zonder de bougiekap op de kabel zoals electronono voorstelt?
Indien ja, dan is eventueel de ontstekingskabel of -module niet meer in orde.
U heeft wel geluk dat de ontstekingskabel los te maken is van de module, deze valt dus makkellijk apart te testen op continuiteit/weerstand.
In veel van deze modules is de kabel ingegoten en moet het ganse ding vervangen worden bij problemen.
In de service manual staat een stappenplan om het ontstekingssysteem te testen. (Vanaf p51, met weerstandswaarden van kabels en zo, het is best een uitgebreide service manual)
Het hele ding hier overtypen gaat te veel tijd kosten maar ik zou die handleiding eens grondig doornemen.
Als u er dan nog niet uit raakt kan u nog altijd vragen stellen.