maar steldat hij er wel ooit een paar overslaat??? hoek kom je er dan ooit achter dat hij dat heeft gedaan zonder terugkoppeling??? stel dat het werkbereik 400mm is en dat de motor 0,1% aan stappen overslaat dan heb je na vijf keer op en neer gaan al een afwijking van 2mm!!!!

@ McLaren.. over wat voor een tolleranties hebben we het hier eigenlijk 0,0001 0,001 0,01 0,1 1 mm ????

laten we zeggen dat 0,01 volstaat

Op 19 november 2004 21:23:15 schreef ikkedus:
[...]

Je bepaalt natuurlijk het referentiepunt met schakelaars, je frees en het werkstuk en daarna worden stappen geteld door de computer. Het is niet de bedoeling dat een stappenmotor stappen over gaat slaan en dus is terugkoppeling niet nodig. Net zoals een wekker pulsjes telt om de tijd bij te houden. Ik zet er ook geen wekker naast om terug te koppelen of mijn wekker wel goed geteld heeft.

Sorry, maar dit slaat nergens op.
Ik neem aan dat je weet hoe een (digitale) klok werkt? Daar is inderdaad geen terugkoppeling nodig, omdat je er van uit gaat dat een klokbron stabiel is. Zo niet, dan gaat je wekker inderdaad fout lopen. Hier zijn weer truken voor uit te halen in een processor, maar dat daar gelaten.

Het is inderdaad niet de bedoeling dat de stepper stapjes gaat overslaan, maar wat als dit wel gebeurt?
In een CNC installatie lijkt mij terugkoppeling een vanzelfsprekend iets. Wat als de CNC-tafel een 'tik' krijgt?
Wat gebeurt er als de computer een 'foutje' maakt, moet je dan die hele tafel opnieuw calibreren?
Wat gebeurt er als een motor door reken-afrondingsfouten buiten z'n bereik komt?

Ik geloof dat je die terugkoppeling een beetje onderschat.

Op 19 november 2004 21:30:27 schreef ML1:
maar steldat hij er wel ooit een paar overslaat??? hoek kom je er dan ooit achter dat hij dat heeft gedaan zonder terugkoppeling??? stel dat het werkbereik 400mm is en dat de motor 0,1% aan stappen overslaat dan heb je na vijf keer op en neer gaan al een afwijking van 2mm!!!!

Enig idee wat het doel van een stappenmotor is?

Met een 0.001 Nm stappenmotor op 3600 rpm gaat het fout ja, maar met een pic bouw je ook geen pc.

klopt maar het is ook zo dat een stappen motor die 3Nm leverd en die je gaat belsten met een 3Nm een vrij grote fout marge heeft, dus is 0,1% heel reeel, stappenmotoren zijn nu eenmaal gemaakt op preciesie en niet op kracht.

mijn suggestie stap over op servomotoren met een terugkoppleing in de vorm van een lineaal die op de slede bevesticht is.

verder nog een tip: begin met een machine die is opgebouwt uit hout(MDF) hierbij zijn alle "belangrijke" onderdelen ook nodig, zoals aandrijving lagering motor overbrengingen, alleen door het gebruik van een zacht materiaal kun je weel makkelijker experimenteren en het "vak" onder de knie krijgen, en je concentreren op de moeilijke punten. en pas daarna een tweede bouwen opgebouwt uit staal. met het modle uit mdf als voorbeeld.
eventueel kun je zelfs de MDF frees gebruiken als machine om onderdelen voor je stalen frees te gebruiken.

BTW. 0,1 mm is la vrij hoog gegrepen, denk in de orde van 1000€

Op 19 november 2004 21:43:46 schreef DIY:
Wat gebeurt er als de computer een 'foutje' maakt, moet je dan die hele tafel opnieuw calibreren?

Wat denk je zelf? En wat denk je wat er bij ieder ander teruggekoppeld systeem dan gebeurt?

Op 19 november 2004 21:55:33 schreef ML1:
mijn suggestie stap over op servomotoren met een terugkoppleing in de vorm van een lineaal die op de slede bevesticht is.

Nodeloos ingewikkeld en absoluut onnodig voor een hobby machine.

En al helemaal als je aanraadt hem van hout te gaan bouwen!

BTW. 0,1 mm is la vrij hoog gegrepen, denk in de orde van 1000€

0.1 mm moet je wel kunnen halen. Die zoltar kit haalt dat en die komt inclusief staal, motors en aansturing op 1000 euro. Voor die kit wordt overigens 0.3Nm als minimum gegeven en 0.8Nm geadviseerd, dus veiligheidsfactor van bijna 3

[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]

een teruggekoppeld systeem is een "real time calibratie"

Op 19 november 2004 21:56:01 schreef ikkedus:
[...]

Wat denk je zelf? En wat denk je wat er bij ieder ander teruggekoppeld systeem dan gebeurt?

Wat ik denk? Dat als het fout gaat dat de machine zichzelf bij moeten kunnen regelen. On the flow.
Dit in plaats van "gooi het werkstuk maar weg" en de hele machine mag opnieuw gekalibreerd worden.

Ikkedus: Er is terugkoppeling nodig, daar kom je niet onderuit.

EDIT//

Op 19 november 2004 21:59:26 schreef ML1:

Dat bedoel ik dus ja..

[Bericht gewijzigd door DIY op ]

Op 19 november 2004 21:59:26 schreef ML1:

Zo'n systeem wordt voordat die gaat frezen ook gecallibreerd en als die uitvalt halverwege is je werkstuk waardeloos. Net als met de muis, die onthoudt ook niet waar die op tafel ligt als je de computer reboot.

nu voor zover ik deze zaak nog kan volgen en ik die dacht dat dit verslavend is, dan bedoel ik de wereld van cnc en de daarbij horende zaken.

Is het dus niet gelijk welke motors ik gebruik voor de aanstuuring maar nogmaals zou ik graag willen weten hoe kan ik die zaak naar de pc breng ik zie bij veel voorbeelden dat daar een soort van control paneel zit
dan bedoel ik van de motors naar de pc

Ja, als we gaan spreken over powerfailure, dan is er iets heel anders aan de hand...

EDIT//
Ik bedoel dus niet wat west McLaren zegt..:)

[Bericht gewijzigd door DIY op ]

Ik heb zo'n machine met stappenmotors en zonder terugkoppeling op de as. Jullie ook neem ik aan, alleen gaat het bij jullie altijd fout, DIY en ML1?

Op 19 november 2004 22:04:43 schreef ikkedus:
Ik heb zo'n machine met stappenmotors en zonder terugkoppeling op de as. Jullie ook neem ik aan, alleen gaat het bij jullie altijd fout, DIY en ML1?

Okey, overtuigd.

Zeg dat dan meteen..maar zeg zelf, MET terugkoppeling klinkt veel logischer dan zonder..
Dat het bij jou blijkbaar werkt, wauw.
Maar dan toch nog even een vraagje? Wat kun je met die machine? Frezen en boren neem ik aan, maar in welke materialen? Klinkt namelijk wel interessant..

Het is deze kit met 0,8 Nm motoren van NCstep a 275 euro (motoren + voeding + aansturing). Alles bij elkaar is het toch wel ruim 1000 euro.

[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]

Maar 0,8Nm is toch niet zo veel? Of ligt dat aan mij? Begrijp me niet verkeerd, het klinkt niet slecht, maar voor het botte werk heb je toch wat meer koppel nodig denk ik..

ja heren,
dit lijkt hier altans voor mij uit de hand te lopen ben al te laat voor mijn afspraak,
als jullie er uit zijn laat maar iets weten ben er morgen terug ....en o ja voor de andere die mij nog willen helpen op mijn probleem op te lossen altijd welkom

de vraag was dus hoe kan ik drie steppermotors naar mijn pc brengen

Op 19 november 2004 22:35:10 schreef west McLaren:
de vraag was dus hoe kan ik drie steppermotors naar mijn pc brengen

hangt ook van je software af

voor de rest
http://users.bart.nl/~wivvjow/A20.pdf

Ik zeg helmaal niet dat het een moet... ik zeg alleen wat eventueel zou kunnen, ik geef je alleen wat tips en mijn mening... zoals met alles lijden er meerdere wegen naar rome. alleen is de ene net iets beter(lees duurder) als de andere.

zelf beschik ik niet over een cnc freesmachine, nog steeds in aanbouw, wandaardat ik deze discussie uiterst interessant en leerzaam vind.

@McLaren als je beschikt over een standaard 4 fase stappenmotor zou ik persoonlijk voor die ene chip gaan (iets me ULN, ben de rest alweer vergeten), over servomotoren kan ik je vrijwel nix over de aansturing vertellen, heb me daar zelf gewoon nog niet in verdiept.

iig. Veel succes.... Maarten

jouke ,

ik dacht dat alle software gelijk was of niet ????

laten we zeggen dat ik al tevreden zou zijn met vierkanten en ronden dus gewoone 2D maar dan wel uitfreezen

hallo jouke,

wel bedankt voor de links
maar zou u mij hier bij kunnen helpen
welke er ongeveer goed zou zijn
de bedoeling is het uitfreezen van alu stukken niet dikker dan 12à13mm
dus ik zoek juist de manier van aansluiting van de motors naar de pc en uiteraard de nodige software

ik heb hier mij al zot gekeken hahahaha

iemand zou dit goede steppers zijn ???

type 23PM-C108
5.4v/phase
1.5a/phase
1.8 deg/step

antwoord graag

Kijk eens op www.hobbyshop24.com
Al is het maar om wat ideeen op te doen.

alles hangt van je gedult af.
wil je een half mm diep met een 4mm frees,
of 5mm diep met een 10mm frees.
vermogen is snelheid.