enkel vraagjes om een cnc boor/freesmachine te bouwen. Een drietal jaartjes geleden ben ik van plan geweest om een zulke machine te bouwen. Enkel toen vond ik geen manier om dit voor mij op een betaalbare manier te doen.
Ik heb een project dan even aan de kant geschoven maar ben blijven zoeken achter onderdelen.
Ondertussen heb allerlei dingen verzameld.
Kan iemand mij zeggen of ik met deze onderdelen een geschikte machine kan bouwen, en of me nog enige tips geven. Ik ga de machine niet direkt bouwen, maar af toe tijdens men schaarse vrije tijd ga ik me er mee bezighouden.
- Ik heb Lineaire spelingvrije geleidingen(sleden geen assen) genoeg voor de X Y en Z beweging.
- Spindels van een freesmachine (trapeziumdraadstang geen echte spindels met lagering) maar kunnen spelingvrij gebruikt worden.
- allerlei stappenmotoren (geen printer motortjes)
- een stappenmotorstuurkaart (de 4 kanaalskaart uit elektuur)
en nog enkele dremel achtige freesmachientjes o.a. een dremel.
Ben goed op weg? Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien.
Welke software kan ik best gebruiken, hier heb ik nog geen oplossing voor gezocht.
hallo
Ik heb een freestafel gebouwd met motoren en sturing die ik kocht op www.nc-step.de
Mijn freestafel heeft een freesbereik van 1meter X 2,5 meter.
Ik gebruik de 1,75 Nm stappenmotoren.
De freestafel loopt prima en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Mijn assen drijf ik nu wel aan door middel van riemen.
Ik speel wel met het idee om er 3 nieuwe stappenmotoren op te zetten van 3Nm die nu te koop zijn bij nc-step.
Ook zou ik de riemen willen vervangen door kogelomloopspindels.
Kan iemand mij meer vertellen over die spindels.
Wat is er zoal te verkrijgen en waar moet ik op letten?
ps
Ik ben aktief in de belettering en gebruik mijn machine voor het frezen van letters.
Wel zou ik willen proberen om 3D te frezen.
Welke software is hiervoor best geschikt?
groeten