blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Vanavond ondanks mijn al dagenlang aanhoudende tering koppijn hier wat plaatjes van "Bode Plot" metingen gedaan aan een oud low pass filter.
De metingen zijn gedaan met een Siglent scoop uit de SDS2000X Plus series en dan samen met één van mijn Siglent functie generatoren en deze keer was het de SDG1032X.
Eerst het binnen werk van het filter dat gemeten is, dit filter heb ik lang geleden gemaakt toen ik nog veel frutte op de middengolf band, zowel voor ontvangers als ook zenders.
Ik had op dak ongeveer 25 meter 2,5mm draad hangen en getuned kwam daar op 1008KHz net geen 1mWatt af, ook waren er toen aardig war 27MHz zenders in de buurt,
dus wat filtering als ik naar zachte MG stations wou luisteren was welkom.
Dit filter hielp natuurlijk niet tegen de 747 en de 1008KHz, ik had meestal wel een extra afgestemde kring voor wat meer selectiviteit.
Ok dit is een open D.U.T. zeven pool kantelpunt net boven de 2MHz een gemaakt met T50-2 kernen van Amidon en
een hand vol zilver mica condensatoren en twee kleine Philips Cer. condensatoren voor het precies op waarde brengen.
.
Dit staat er op de deksel, shit wat was ik toen jong...
.
Dit is de setup doe je moet doen om de functie werkbaar te krijgen.
Wat niet op het plaatje staat is het volgende, je prikt een "oude" A-B USB kabel achter in je functie generator en de andere kant voorin in een van de aansluitingen van de scoop i.p.v. een computer om hem te bedienen.
Als je de Bode Plot functie op de scoop gekozen hebt, kan je de verbinding testen, er is ook een mogelijkheid om de aansturing via het netwerk te doen.
Dit heb ik met mijn apparatuur nog niet getest of het daarmee mogelijk is.
De opzet is simpel als je het weet, je functie generator moet je wat uitgangen betreft koppelen, dus beide uitgangen geven het zelfde signaal en fase.
Wat niet op het plaatje staat is het volgende, ik gebruik niet de 50Ω afsluiting in het scoop kanaal maar en BNC in line terminator, ditmaal mogelijk gemaakt door Tidak Ada. 
De rede is dat ik mijn 50Ω weerstanden van het scoop kanaal wil beschermen, en deze metingen zijn in verhouding laag in frequentie, dus de eventuele SWR van de terminators zijn hier nog niet van belang.
Ik heb deze terminators nagemeten, DC zijn ze binnen 1% en één van hen zelfs 0,04%. dus mooi zat voor deze metingen, vallen ruim binnen het error budget!
.
En dit is wat de meting laat zien, een sweep van 100Khz tot 10MHz, Pink is de amplitude en Groen is het fase verloop.
Ik heb twee cursors geplaatst, de eerst staat op 4MHz en geeft aan dat de amplitude daar rond de 47dB is gezakt en
de tweede cursor geeft de demping aan bij ongeveer 6MHz, bij deze frequentie is de demping bijna 75dB.
Wat valt nu op aan dit filter, dat het bijna een tekstboek plaatje is, een hele mooie strakke filterhelling die ver doorloopt, bij 10MHz is de filtering ruim -100dB.
Ook rond het kantelpunt ziet het er netjes uit, maar zo meer hierover eerst wat achtergrond van dit filter.
Dit filter komt als ik het goed heb onthouden uit het ARRL boek, waar ik een van de filters zo heb geschaald zoals ik hem wou hebben.
Lekker met de rekenmachine aan de gang om van een basis filter uit te gaan, zo heb ik aardig wat filters gemaakt met goed gevolg.
De spoelen berekende ik aan de hand van de Amidon documentatie, wie kent ze nog die opgevouwen vellen met ook heel veel karakteristieken er op van de kernen.
En daarna bij de Electronica Winkel vlak bij het Okura Hotel in Amsterdam de Silver Mica condensatoren kopen net als de T50-2 kernen.
Rond die tijd had ik ook mijn Philips PM6303 RCL meter gekocht van het vele overwerken dat ik toen de voor het bedrijf waar ik voor werkte.
Met de twee onderstaande plaatjes als resultaat.
.
Nu ingezoomd zodat de amplitude nu 1dB/Div is en alle andere informatie heb ik weggehaald, de cursor informatie aan de rechter zijde even negeren.
Het is een hele nette curve, je kan zien dat de curve een beetje zakt voor hij net voorbij de 2MHz van de clif dondert, meestal heb ik de ervaring is dat dit zakken aan de Q van de spoelen ligt.
Maar als de filtergoden een andere mening hebben, dan hoor ik het graag. 

.
Het gaat natuurlijk helemaal niet over dit filter maar om de mogelijkheden van de apparatuur die nu hier staat.
Uiteindelijk wil ik goede Bode Plots maken van b.v. lineaire voeding schakelingen, maar dat is een stuk minder simpel dan van dit low pass filter.
De Bode functie heeft de mogelijkheid van "Vari Level" waarbij je een heel profiel kan opbouwen hoe je over het te meten frequentiegebied het signaal niveau dynamisch kan aanpassen.
Dat heb je b.v. nodig bij het meten van opamp's maar ook als je de regelloop van een lineaire voedingsregelaar wilt meten.
Ik zal nog aardig wat tijd er in moeten steken voor ik dit goed onder de knie heb, om een nette plaatjes aan jullie te kunnen laten zien.
Dit setje is een aanvulling op mijn spectrum analyzer en mijn kleine VNA, maar deze hier getoonde setup doet het op de lagere frequenties veel beter en dat is hier door een welkome aanvulling.
Shoot!
Bram
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Hoi Bram, dank weer voor het delen van je interessante projecten. Ik wil me verder verdiepen in o.a. HF en meten aan elektronica, jouw projecten zijn daar een mooie bijdragen aan.
We zitten vaak veel te gespannen achter het scherm, de nekspieren draaien overuren maar bewegen nauwelijks, dat gaat pijn doen en dat trekt je hoofd in. Misschien een dagje zonder schermen en lekker naar buiten? Of is er iets ernstigs aan de hand?
Vanavond ondanks mijn al dagenlang aanhoudende tering koppijn
Niet toevallig Corona pos ? Ik hoor dit soort geluiden in mijn omgeving.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Even over de koppijnen en daarna weer verder met de Bode plot.
Ik heb vanaf dat ik een jaar of zeven was, regelmatig koppijn in verschillende vormen en hevigheid.
Natuurlijk speelt mee wat Gerard* zegt over het schermgebruik mee of allerlei ander houdingen die nogal statisch zijn,
dat wordt er niet beter op als je op leeftijd komt.
Dank voor de interesse. 
OK
Nu weer terug naar het gemeten filter, ik heb zonder het filter te slopen kunnen achterhalen wat een aantal waarden zijn.
Zie hiervoor het plaatje hieronder.
Ik kon nog net zien dat er een waarde op de ringkertjes stond en dacht dat dit de inductie was, maar het bleek het winding aantal te zijn.
33wdg voor L1 en L3 en 36wdg voor L2, ik had in wat filter software als zitten spelen met de gegevens die ik dacht te hebben, 3,3uH en 3,6uH samen met de 1200pF van de in en uitgang condensatoren.
Dat was voor geen meter goed te krijgen bij de aangegeven frequentie van 2MHz voor dit filter en wat ik gemeten heb.
Iets was er mis met mijn aannamen (het zal eens niet...), toen viel het kwartje het was het winding aantal wat ik op de kerntjes had geschreven.
Toen deze waarde in de "Mini Ring Core Calculator" ingegeven en Walla de goede inducties rolde er uit voor het 2MHz filter dat in het ARRL handboek, hier die van 1984 staat.
Schema van het filter en de calculatie van een van de kerntjes.
.
Dit is een stukje uit het ARRL handboek waar filters in worden beschreven, ik het oranje kader worden de waarden aangegeven die ik heb gebruikt.
Met een beetje inschatten aan de hand van de Bode Plot kan je zien dat het filter voldoed aan de waarde aangegeven in het ARRL boek.
Ook heb ik met de functie generator en de Fluke 8920A breedband RMS meter gekeken, of beter gezegd in te schatten wat de ripple is van dit filter,
aan de hand van de meting is het minder dan 0,2dB.
Als mijn hoofd er naar staat laat ik dit weekeinde nog wat meer zien wat Bode Plot metingen betreft.
Groet,
Bram