Ik rij voor een bijbaantje op een soort van veredelde SRV-wagen, althans een Opel e-Vivaro. Het viel me op dat de claxon traag reageert, dus de wagen zal wel door Peugeot ontwikkeld zijn, namelijk tot nu toe alleen bij Peugeots tegengekomen dat de claxon bedenktijd nodig heeft. Hij rijdt trouwens wel een stuk fijner dan de Peugeots waarvan ik die trage claxon ken, 206 en 307 geloof ik.

Herkent iemand dit ook van andere merken? Iemand enig idee waarom de claxon niet onmiddelijk reageert, en hoe zoiets door de typegoedkeuring komt? Een veiligheidsvoorziening mag toch geen vertraging kennen?

Weliswaar zal het in de orde van grootte van een paar honderd milliseconde zijn, maar als je het verschil hoort, duurt het mijnsinziens te lang. Als het komt doordat het signaal ergens door een computer heen gaat, dan is dat bovendien een extra point of failure.

Ik heb het ook meegemaakt bij een Opeltje kadet of zoiets, 40 jaar terug, een domme mechanische, niks electronica ertussen. Net alsof de boel effe blijft plakken.

Inwendig zit er in die oude claxons gewoon een verbreek contact wat zorgt voor de vibratie van het membraan wat "de herrie" maakt.
Spoel trekt in en contact onderbreekt.

Op die krengen zit ook een stelschroefje waar je het oscillatie punt kunt instellen, met een borgmoertje.
Daar wat aan verstellen helpt om het geluid goed (luid) te krijgen.

Mijn bus (Fiat Scudo = PSA) heeft dat ook in mindere mate je merkt het eigenlijk alleen als 2x snel achter elkaar wilt claxxoneren.
Maar met alles wat je bedient vanaf de stuurschakelaars heb je dat eigenlijk.
Denk dat dit in de verwerking in de Bodycontrol zit. Hoewel die processors eigenlijk ook best snel zijn.

Jep, dat hebben meerdere peugeotjes

'tuut tuut' lukt niet :P

Nou gebruiken we de claxon ook alleen maar "als er gevaar dreigt", dus dat valt mee.

Wellicht expres zo gemaakt om onnodig toeteren te voorkomen... (fransen en italianen zijn nogal heetgebakerd... :) )

Als het een makkelijke configuratie-optie was dan hadden ze hem voor de Opel-versie wel uitgezet zou je denken, Fransen kopen geen Opel ;-)

Ik weet wel dat mijn Citroen Xantia (Peugeot 406) nog een normaal reagerende claxon had. Of dat komt doordat het een wat ouder ontwerp is of omdat Citroen-ontwerpers daar nog een vinger in de pap hadden, weet ik niet.

Ik zie de bus morgenavond weer, ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik twee keer kort toeter.

Op 17 juli 2022 12:45:31 schreef flipflop:
Nou gebruiken we de claxon ook alleen maar "als er gevaar dreigt", dus dat valt mee.

Maar dan is een trage reactie wel juist een probleem. Het kan een paar procent schelen op de reactietijd van degene die je wilt waarschuwen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

Mijn nieuwe Peugeot Expert toetert gewoon.
De e-vivaro is ook gewoon een Peugeot Expert, dus wel raar.

Op 17 juli 2022 12:06:58 schreef Paul Welther:
Mijn bus (Fiat Scudo = PSA)

In die tijd werkte Fiat (FCA) samen met PSA, maar dat was later over. Intussen zijn ze samen opgegaan in een mega autoconcern met 14 merken of zo. En het hoofdkantoor in Nederland.

Op 17 juli 2022 21:00:38 schreef maartenbakker:
..., Fransen kopen geen Opel ;-)

Oh nee? Peugeot heeft Opel helemaal gekocht. Ja ik weet het: is vloeken voor de Fransen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (20%)]

@GJ_ van welk bouwjaar is de jouwe? De betreffende e-vivaro is 30/9/2021 op naam gezet.

@henri62 opel wel, maar een opel?

Dat hoofdkantoor in Nederland was oorspronkelijk een fiscaal truukje van FIAT-Chrysler geloof ik. Dat beviel kennelijk goed.

Ik hoop dat ze verstandig omgaan met de sterke ontwerppunten van elk van hun oorspronkelijke fabrieken en ook onder de beste bedrijfscultuur verdergaan; als je de zwakke punten combineert kun je ook nog best wel barrels maken denk ik. Ik denk aan bedrijven als Whirlpool en ST die best aardig geboerd hebben, maar wel onder een specifiek bewind (IRE resp. ATES) en met de juiste producten (hoewel Whirlpool misschien wat af gaat glijden, Italiaanse magnetronovens zijn kennelijk een stuk minder dan Zweedse en of Indesit nou de baas gaat worden in plaats van IRE is nog maar de vraag; we zullen het zien).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Mijne is begin 2021, maar wel een 2 liter Diesel automaat, geen elektrieke.

Fan FCA wist ik niet. Nu is alles Stellantis geworden. Kan Nederland nog wat extra belastinggeld stelen van zuid Europa. Griekenland hebben we al drooggezogen, de overige landen zijn we nog druk mee.

Ik geloof niet dat Nederland er fiscaal heel veel wijzer van wordt, maar als ze in Italië anders meer belasting betaald hadden dan is het inderdaad soort van broodroof :( Dan moet er volgens vestzak-broekzak hopelijk voldoende EU-geld naar terug. Ik zie trouwens net dat Ferrari ook een N.V. is en geen S.p.A. en dat de grootaandeelhouder Agnelli ook een N.V. heeft. Ik zou liever zien dat we hier gewoon fabrieken hadden in plaats van ontduikvehikels... Maar genoeg politiek, alleen nog even een citaat van wiki waaruit blijkt dat de Italiaanse belastingdienst er ook niet helemaal blij van werd:

Op 11 december 2016 werd Exor S.p.A. (Società per Azioni – de Italiaanse equivalent van een naamloze vennootschap) vervangen door Exor NV. Dit Nederlandse aandeel is weer verhandelbaar op de Italiaanse beurs.[5] Het is een vervolg op eerdere veranderingen, diverse bedrijfsonderdelen waarin de Agnelli familie een groot belang hebben zijn verhuisd naar een trustkantoor in Amsterdam zoals Ferrari NV, Fiat Chrysler Automobiles NV en CNH Industrial NV.[5] Deze verhuizing naar Nederland leidde tot een onderzoek van de Italiaanse belastingdienst (Agenzia delle Entrate). In 2022 leidde dit tot een schikking van € 949 miljoen, waarvan € 746 miljoen voor rekening Exor en de houdstermaatschappij Giovanni Agnelli bv betaalt de resterende € 203 miljoen.[6] In 2016 had Exor bij de fusie een beroep op een belastingvrijstelling gedaan waardoor bijna alle vermogenswinsten van de exitheffing waren uitgezonderd.[6] De Italiaanse belastingdienst was het hier niet mee eens en eiste dat de belasting alsnog zou worden betaald.[6] Dit is met de schikking ook gebeurd.

Dat een Diesel het niet doet zou opzich aan een andere bodycomputer kunnen liggen, maar dan vind ik het vreemd dat compleet andere personenwagens op benzine het rare gedrag wel vertonen, een bestelbus op diesel niet en een practisch identieke bestelbus op elektriek weer wel.

Een of andere wizzkid het KISS principe vergeten?

Alles in de bus, dat is assemblage technisch waarschijnlijk eenvoudiger en goedkoper.

Gaat de airbag dan ook via de bus? :?

Technisch moet dat prima kunnen, of dat ook zo werkt?

Op 18 juli 2022 14:35:24 schreef Hensz:
Gaat de airbag dan ook via de bus? :?

Een auto heeft over het algemeen meer dan één bus. Maar die keren dat ik met een ABS te maken gehad heb zat daar geen bus. Gewoon een eigen computer met volledig uitbedrade sensoren en actoren.
Ik moest van één van de sensoren het signaal gebruiken voor een taxameter (met de goedkeuring van de fabrikant), en die kwam dus gewoon direct naar de computert.

Op 17 juli 2022 13:12:35 schreef Arco:
Wellicht expres zo gemaakt om onnodig toeteren te voorkomen... (fransen en italianen zijn nogal heetgebakerd... :) )

De Fransen niet meer. Sinds Sarcozy minister van Biza was is de wet verstrengd. Ze hebben een rijbewijs met punten, zit je aan 0 dan ben je je rijbewijs kwijt.
Ik zie Fransen niet meer gek doen. Integendeel, ze zijn heel 'gentille'.
Over Italië weet ik niets.