Airbags gaan niet af.

Evarist

Golden Member

Mijn dochter heeft een Suzuki S-Cross 1400cc.
Ze werd langs achter aangereden. Het was een flink klap. De kreukelzone volstond niet om de bots op te vangen. De cockpit is ook opgestuikt.

Nu zijn de airbags niet afgegaan. Is dat normaal bij een klap langs achter?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
pa3gws

Golden Member

Geen verstand van airbags maar is dochter ongedeerd gebleven?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Heeft zij met haar hoofd het stuurwiel geraakt?

Zo nee, dan zie ik er geen probleem in. Bij een klap van achteren is het immers de stoel en de hoofdsteun die de krachten opvangen.

Zo ja, dan vind ik het wel slecht ontwerp, blijkbaar geen rekening gehouden met het 'terugveren' van de stoel en de persoon die er in zit.

Niet alle airbags hoeven tegelijkertijd af te gaan volgens mij.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Volgens mij gaan de airbags alleen af "tegen" de richting van het ongeval in.
Blij een slag achteraan versnel je, dus in feite word je dus in je zetel gedrukt ipv in de richting van de airbag. De airbag laten opengaan zou dus geen enkel voordeel hebben.

is inderdaad als ontwerp, er zijn geen airbags die een klap van achter opvangen

onnodig airbags af laten gaan, laat alleen de restwaarde van het voertuig nog verder zakken

Evarist

Golden Member

Whiplash. Gekneusde ribben. Lichte hersenschudding.
De andere auto heeft niet geremd en is na de bots er vandoor gegaan door het rode licht.
Ze had dan wel pech dat het in een dorp gebeurde, waar iedereen mijn dochter en haar auto kent. Ze hebben haar doen stoppen een km verderop.
(Het was geen jongen van 20 jaar maar een dame van 70+)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Die werkten misschien niet door een slecht contact ergens, bij een vriend van mij gingen die af na harde aanrijding achter.

Maar normaal toont de auto dat op het dashboard als er storingen zijn met de airbags?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Evarist

Golden Member

Op 30 juli 2022 18:28:47 schreef Ledlover:
Heeft zij met haar hoofd het stuurwiel geraakt?

Nee, Ledlover. Dat kan ook niet. Bij de bots ga je naar achter in de zetel en veert terug naar voren waarbij de gordel de passagier tegenhoudt.
Vandaar gekneusde ribben.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Nieuwe getuige. De tegenpartij was een oldtimer Mercedes. Daarom was die klap zo erg. Getuige heeft gezien dat de dame aan het SMS'en was.

Als dat allemaal bij de rechter terechtkomt!

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Ik denk dat een airbag het letsel zoals whiplash bij een 'staart' botsing alleen maar erger zou maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

GSM achter het stuur; Het nieuwe normaal... Je zou niet geloven hoeveel ik er dagelijks zie die de gsm in de hand hebben tijdens rijden.

Je ziet ze ook zwalpen op de weg, gisteren zag ik een auto met NL erop die richting gent-Antwerpen reed op de snelweg. Zwalpte links en rechts tot op de pechstrook zelfs, meneer had de gsm in de hand...

En dat met volgeladen auto en gezin erbij...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Evarist

Golden Member

Dat gebeurt met BE nummerplaten evenveel.
(Ik ben BE)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Met de komst van de smartphone zijn we meer met elkaar verbonden als ooit...
Maar tegelijkertijd zijn we ook afgesloten van de 'gewone' wereld omdat we in onze eigen 'bubble' leven...

Je moet in winkels en op straat regelmatig opzij stappen omdat er anders zo'n 'smartphone zombie' tegen je aan dreigt te lopen.
(ze letten nergens meer op, alleen de telefoon telt nog)

In winkels gaan ze ook vaak (heel asociaal) staan te bellen bij de kassa, terwijl de kassiere en klanten moeten wachten... :(

Politie heeft al eens gezegd dat telefoneren in rijdende auto's helemaal verboden zou moeten worden, ook handsfree (da's bijna net zo gevaarlijk).
Komt er alleen nooit, omdat het niet te handhaven is door de politie.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Oef, whiplash.
Laat je dochter alsjeblieft zorgen dat ze goed bijgestaan wordt.
11 jaar na dato ondervind ik nog steeds de gevolgen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

@evarist: dank u voor het delen.

Wij waren aan het overwegen om kleiner te gaan rijden: Hyundai Santa Fe is hier het kleinste autootje

Na het lezen van dit bericht toch maar niet..
De 206 die achterop de Defender klapte veroorzaakte welgeteld 100 euro schade aan de auto en 1000€ aan mijn rug ondanks de 4 punts gordel....

Veel sterkte aan uw dochter met herstel en hopelijk komt ze er beter vanaf als ik en Jinny.. Ik had voor het ongeluk al rugschade en was na 15 jaar pijn hebben eindelijk pijnvrij.. Voor 3 weken toen ik dus aangereden werd. Sinds die tijd weer pijn.. Is niet meer weggeweest

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 30 juli 2022 20:34:31 (30%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Die 1000 euro schade aan je rug, zou zomaar kunnen komen doordat je in een wagen met een stijf chassis reed. De Mercedes-brokkenrijder die in dit topic de aanrijding veroorzaakte, zou er zomaar ook nog last van kunnen krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

zou kunnen, ware het niet dat ik mijn ongeval met autocross in 2001 opgelopen heb.

heb moeten stoppen toen mededeling kwam: nog zo'n klap en misschien kun je niet meer lopen.... Heeft pijn gedaan want had een XR3i escort met RS turbo motor klaar staan en compressor ipv turbo erop...

Helaas alles voor een habbekrats weg moeten doen.

Enfin dwaalde beetje af, maar moraal is: waarschijnlijk had een klein tikje dit ook al kunnen doen.. Ik dacht namelijk na de aanrijding eerste paar seconden dat mijn hydraulische koppeling gefaald had. Besefte pas na paar seconde dat ik aangereden was.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 30 juli 2022 21:11:10 (27%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 juli 2022 20:08:34 schreef High met Henk:
@evarist: dank u voor het delen.

Wij waren aan het overwegen om kleiner te gaan rijden: Hyundai Santa Fe is hier het kleinste autootje

Na het lezen van dit bericht toch maar niet..
De 206 die achterop de Defender klapte veroorzaakte welgeteld 100 euro schade aan de auto en 1000€ aan mijn rug ondanks de 4 punts gordel....

Veel sterkte aan uw dochter met herstel en hopelijk komt ze er beter vanaf als ik en Jinny.. Ik had voor het ongeluk al rugschade en was na 15 jaar pijn hebben eindelijk pijnvrij.. Voor 3 weken toen ik dus aangereden werd. Sinds die tijd weer pijn.. Is niet meer weggeweest

De euroNCAP er eens op na slaan. Bijvoorbeeld een Fiatje 500. Wordt altijd gezegd dat een kleine auto minder letsel zou bezorgen bij zwakke weggebruikers. Daar haalt deze maar 53% of 22,6ptn. Daar tegenover wordt er beweerd dat grote en zware wagens aartsgevaarlijk zijn. Mijn Ranger haalt dan wel 81% of 29ptn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 30 juli 2022 18:31:41 schreef Evarist:
Whiplash. Gekneusde ribben. Lichte hersenschudding.

Sterkte. In Kiëv een aanrijding met een kilometer of 50 zien gebeuren. Onbeschrijflijke klap die zo hard is dat je er eigenlijk niet eens meteen van schrikt, omdat je eerst wil weten wat de oorzaak was.

Het klinkt raar, maar ik denk dat ze blij mag zijn dat er geen airbag afgegaan is. Ze zal de eerste niet zijn die levenslang met oorsuizen kampt door het ontsteken van die dingen.

Op 30 juli 2022 18:31:41 schreef Evarist:
De andere auto heeft niet geremd en is na de bots er vandoor gegaan door het rode licht.

Ongelooflijk. Dat dat nog ging. Gezien de schade aan de voorligger had het me niet verbaast als de achteropkomer zodanig zwaar beschadigd was dat die niet meer door kon rijden.

Op 30 juli 2022 18:31:41 schreef Evarist:
Ze had dan wel pech dat het in een dorp gebeurde, waar iedereen mijn dochter en haar auto kent. Ze hebben haar doen stoppen een km verderop.
(Het was geen jongen van 20 jaar maar een dame van 70+)

Off-topic, maar dat is geen pech, maar gewoon karma. Als je een aanrijding veroorzaakt en doorrijdt, verlies je naar mijn mening elk recht op een eerlijke behandeling en verdien je een hele zware straf.

Ik ben er ook nog altijd voor dat we, net als in België, het in Nederland ook gewoon 'vluchtmisdrijf plegen' gaan noemen in plaats van 'de dader reed na de aanrijding door', alsof het een onvriendelijke daad betreft, terwijl je gewoon een misdrijf pleegt.

@ Arco: voor smartphone-zombies ga ik niet aan de kant, maar klap ik twee keer heel hard in m'n handen. Je ziet ze dan geweldig schrikken. Mijn dag is weer goed als er één een hartverzakking heeft gekregen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Evarist

Golden Member

Op 30 juli 2022 23:29:51 schreef weardguy:

Sterkte. In Kiëv een aanrijding met een kilometer of 50 zien gebeuren. Onbeschrijflijke klap die zo hard is dat je er eigenlijk niet eens meteen van schrikt, omdat je eerst wil weten wat de oorzaak was.

Schrijf in het vervolg Kyiv. Dat is de Oekraïense transcriptie. Dat hebben onze vluchtelingen liever. :-)

Op 30 juli 2022 20:08:34 schreef High met Henk:
@evarist: dank u voor het delen.

Wij waren aan het overwegen om kleiner te gaan rijden: Hyundai Santa Fe is hier het kleinste autootje

Ik heb ooit met een Mercedes 300D (eerste model met 3005cc motor) in de zijflank van een andere auto gereden. Die auto was nog half zo breed.
Bij de Mercedes enkel de bumper wat beschadigd. Ik heb het nooit laten herstellen.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zaterdag 30 juli 2022 23:46:17 (37%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Oef, whiplash.
...
11 jaar na dato ondervind ik nog steeds de gevolgen...

Tjsa dat is inderdaad balen. Ik heb het ook gehad, een klap van achter, de eerste 2 weken nergens last van, daarna wel. En het leek nooit meer weg te gaan. Na ca 2-3 jaar verdween het gelukkig.

Ook geen airbags afgegaan, maar de kofferbak ging niet meer open. Linker-/achterklep/rechter-paneel alle ingedeukt of krom. Auto was niet total loss. Niet zo erg als op de foto trouwens.

Ik ben er ook nog altijd voor dat we, net als in België, het in Nederland ook gewoon 'vluchtmisdrijf plegen' gaan noemen in plaats van 'de dader reed na de aanrijding door', alsof het een onvriendelijke daad betreft, terwijl je gewoon een misdrijf pleegt.

In Duitsland is het ook strafbaar: "Unfallflucht".

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

onnodig airbags af laten gaan, laat alleen de restwaarde van het voertuig nog verder zakken

Een airbag die afgaat geeft een enorme klap. Een klap die opzich ook al letsel kan veroorzaken. Het letsel dat de airbag echter voorkomt is echter veel groter dan het letsel dat de airbag zelf veroorzaakt.

Een airbag zonder goede reden af laten gaan is iets dat je echt niet wil. Airbag systemen moeten om die reden aan extreem zware veiligheids- eisen voldoen. En zijn ook zeer uitgebreid getest. Als het niet echt nodig is gaat een airbag ook echt niet af. Tenzij hij defect is natuurlijk.

Wees maar blij dat die airbag niet is afgegaan, anders had dochterlief misschien nog meer letsel gehad, En de restwaarde van de auto lijkt mij in dit soort zaken iets totaal onbelangrijks.

benleentje

Golden Member

Een airbag zonder goede reden af laten gaan is iets dat je echt niet wil. Airbag systemen moeten om die reden aan extreem zware veiligheids- eisen voldoen. En zijn ook zeer uitgebreid getest. Als het niet echt nodig is gaat een airbag ook echt niet af. Tenzij hij defect is natuurlijk.

Ja dat lijkt mij ook. Is zo een airbag naderhand uit te lezen en daardoor te achterhalen hoe deze gefunctioneerd heeft?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nee, maar je kan wel forensisch onderzoek doen.
Als iemand make-up draagt, dan laat je altijd bij impact met de airbag (of het stuurwiel) een laagje achter. Dat is relatief eenvoudig te zien.

Zonder make-up is dat wat lastiger en zal dat alleen in zeer belangrijke gevallen gebeuren.

In de crashtest is het hele gezicht van de dummy ingesmeerd met een soort verf. Op die manier wordt nagegaan waar (als het niet op de camera al zichtbaar is) de dummy met z'n gezicht terecht is gekomen.

Zit je achterin een auto en draag je daar de gordel incorrect (het diagonale deel achter je of onder je arm) dan kap je met je gezicht op de stoel voor je. De politie schijnt daar in zulke gevallen wel eens een paar tanden aan te treffen, vastzittend in het schuim van de stoel. Ongevallen worden zó akelig als je de veiligheidsvoorzieningen niet of verkeerd gebruikt.

https://extra.ie/wp-content/uploads/2019/06/make-up-seat-belt.jpg

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 31 juli 2022 20:11:46 (31%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!