Aanleg 100V audio systeem

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Goedenavond,

Mij is gevraagd om 's mee te denken over de aanleg van een 100V audio systeem in een distributiehal waar orders worden gepickd.

Ik heb wel ervaring met 100V audio installaties en weet hoe het een en ander werkt. Maar nu heb ik wel een paar vragen.

De hal is grofweg 100x100x13m.

Volgens de richtlijn van de leverancier "elke 15 m een speaker" kom ik op 7 x 5 = 35 speakers. (kantoorruimtes laat ik even achterwege).

Klopt die "elke 15 m een speaker" in de praktijk?

Theoretisch zou ik 5 strengen van 100 m kabel kunnen aanleggen, met op de juiste plek een lasdoos + speaker.

Is er nog een systeem in het aansluiten van deze speakers?
Dus bijv. die 5 strengen van 100 meter aan 1 kant laten samenkomen, en naar de versterker leiden.

Een aparte leiding vanaf de versterker voor de 15-20 plafond speakers?

Of kun je gewoon alles aan elkaar knopen volgens de kortste en makkelijkste weg?

Wat zou een goede kabeldiameter zijn voor deze situatie?
Zelf denk ik aan 2x1,5mm. Maar wellicht is 2x2,5mm beter?

Welke speaker kan ik het beste toepassen?
Hoorns? Of drukkamer speakers (van die cylindervormige)?

En wat zou een werkbaar vermogen zijn voor deze speakers?

Iemand ervaring met dergelijke systemen?

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op donderdag 4 augustus 2022 21:43:01 (18%)

Ligt eraan hoe lawaaiig het is in de hal. De speakers moeten een zodanig vermogen hebben dat het lawaai met minimaal 10 dB onvervormd overstemd wordt. Met speakerzuilen krijg je een richteffect op het middelloodvlak. Dit vermindert de galm in de hal, meer geluid kan dan gericht worden op de plaatsen waar het moet worden gehoord. Bij 5 Watt per speaker kom je dan op een 200 Watt versterker uit. Dit is 2A rms vanaf de versterker. Door de lengte van de kabels moeten deze wel voldoende diameter hebben om niet te veel verliezen te veroorzaken. Speakers moeten wel in fase worden aangesloten. Alternatieve oplossing is het gebruik van meerdere 100V versterkers verspreid over de hele hal. Dan kun je per compartiment het geluid verder fijnafstellen.

En wat is het doel? De speakers moeten daarop afgestemd zijn. Muziek of spraak is nogal een verschil.

Bij muziek ook kijken naar de laagweergave van de speakers, of subwoofer(s). Ik heb al menig setje zien gaan omdat men het geluid slecht vond en de bass knop vol opengooide...

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 4 augustus 2022 21:52:40 schreef DJSmiley:
En wat is het doel? De speakers moeten daarop afgestemd zijn. Muziek of spraak is nogal een verschil.

Dat vergat ik inderdaad te vermelden.
Het gaat om achtergrond muziek te kunnen laten klinken, af en toe worden dingen omgeroepen en er klinkt regelmatig een pauze tune.

Dat de basknop laag moet staan is bekend, anders verzadigen de transformatoren.

Zou je met het toepassen van hoorn luidsprekers met minder afkunnen omdat de stralingshoek groter is? Wordt het geluid van zo'n hoort niet te flets door het ontbreken van wat lage tonen?

idd, voor muziek zijn de eisen hoger zeker als het volume hoog word gezet. menig goedkoop speakertje voor spraak word dan zo opgestookt. t werk heeft dergelijke systemen aangelegd voor dit soort hallen, meerdere gekoppelde 100x150mtr hallen met op 2 plaatsen een kast versterkers. dan heb je al snel 6mm2 speakerkabels nodig. zeker als het brandalarm ook nog gekoppeld is, met een gesproken bericht, dan zijn de eisen van zo'n systeem nog veel hoger.

je hebt tegenwoordig ook lichtlijnen voorzien van extra kabels voor allerhande toepassingen, waaronder speakers. oa philips en veko hebben dit.

5 lijnen trekken is niet gek an sich, echter houd rekening met de hoogte. in een hal van 12mtr hoog de speakers tegen het dak hangen is niet heel handig. beter tegen een spant hangen dan, dan hoor je het geluid veel beter. of speakers rondom een spant, kun je richten. bolspeakers kan ook, die komen verder rond met geluid en kun je aan de kabel hangen meters van het dak af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

100V 200W is een belasting van 50 Ohm. 40 speakers van 5 Watt parallel is 2000 Ohm per speaker.

Heb je meer speakers nodig, zet dan de uitgang van de versterker op 70 V. Het vermogen per speaker wordt dan wel gehalveerd.

Arco

Special Member

Meer kleine speakers is in ieder geval beter als minder grote speakers. Voorkomt zeer hinderlijke galm/looptijdverschillen.
(hangt van de grootte en opvulling van de ruimte af)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 4 augustus 2022 22:22:18 schreef testman:
.

5 lijnen trekken is niet gek an sich, echter houd rekening met de hoogte. in een hal van 12mtr hoog de speakers tegen het dak hangen is niet heel handig. beter tegen een spant hangen dan, dan hoor je het geluid veel beter. of speakers rondom een spant, kun je richten. bolspeakers kan ook, die komen verder rond met geluid en kun je aan de kabel hangen meters van het dak af.

Ja klopt testman.
Aan het spant hangen lijkt me veel praktischer, dan kan de kabel op het spant gelegd worden. Er zullen weinig alternatieven zijn omdat ik niet geloof dat er 7 kabelgoten van voor tot achter zullen liggen.

Op 4 augustus 2022 22:46:49 schreef wvogel57:
100V 200W is een belasting van 50 Ohm. 40 speakers van 5 Watt parallel is 2000 Ohm per speaker.

Heb je meer speakers nodig, zet dan de uitgang van de versterker op 70 V. Het vermogen per speaker wordt dan wel gehalveerd.

5 Watt lijkt me geen reeel vermogen voor een speaker die op 10-13 meter hoogte hangt. Dat zal eerder naar de 20 Watt gaan.
Of vergis ik me hierin?

Alles staat of valt met het achtergrondrumoer en de akoestiek. Heb je de mogelijkheid om een paar geluidsniveaumetingen te doen?

Of om een speaker van het gewenste model te kopen/lenen en daar ééntje van op te hangen op de plek waar je 'm wil hebben?

5w in een hoogrendement-speakertje voor spraak is flink wat herrie. In mijn werkruimte (6 breed, 15 lang, 2,5 hoog) hangt er één van waarschijnlijk 1w, en als ze daar muziek door zouden draaien zou dat veel te hard zijn. Maar zou je daar een quasi-hifi 100v speaker op aansluiten, dan zou het waarschijnlijk aardig wat zachter zijn.

Ik schat de geluidsdruk op een decibel of 70. Dus bij mij is de signaal/achtergrondgeluidverhouding een goeie 30dB want meestal is er niet meer dan 40dB achtergrondgeluid.
Zit jij nu aan 60dB achtergrondgeluid, dan heb jij in mijn geval maar 10dB signaal/ruis.
Maar je wil je werkers niet de hele dag in muziek van 70-75dB zetten. Volgens mij zijn daar ook regels voor, want ik meen dat chronische blootstelling aan 75dB al gehoorschade kan veroorzaken. De bekende 80dB slaat op blootstelling van 8 uur lang.

Zorg trouwens voor een goeie audioprocessing. Dat mag gewoon een ouwe laptop zijn met Stereotool (www.stereotool.com). Hardware kan natuurlijk ook.
Zorg daarmee voor:
- Stereo naar mono conversie zonder verlies van tegenfase-informatie. Niet essentieel, maar stereotool kan het.
- Highpass filter om onnodige lagetoneninformatie weg te halen
- Equalizer om de te zorgen dat je niet allen maar 'Tss Tss Tss' hoort in rumoerige ruimtes
- ALC (automatic level control) om de niveaus van de muziek gelijk te houden. Een van de meest afleidende dingen tijdens het werk, is niveausprongen in de geluidssterkte.

Extra compressie is meestal niet nodig, de meeste popmuziek heeft van zichzelf al weinig dynamiek. Maar mocht je ondanks de ALC nog momenten hebben waarop de muziek bijna onhoorbaar is, dan kan je een compressor inschakelen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 5 augustus 2022 09:03:05 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
blackdog

Golden Member

Hi,

Mooi, het belangrijkste weten we nu. ;)
Wat tips van mij.

De omgeving en eisen
Techniek: 100V systeem
Waarvoor: Muziek en spraak
Ruimte: 100x100x13M
Luidsprekers: gericht type "Hoedje" Hoorn of LS zuil

Als eerste zal je naar de luidsprekers moeten kijken, wat is er nu op de markt, ik weet dat niet meer, het is te lang geleden om hier wat type nummers betreft, iets over te zeggen.
Er wordt aangegeven dat er muziek moet worden gedraaid (denk aan de rechten!) dus de luidsprekers hebben een redelijk grote bandbreedte nodig, veel 100V typen zijn wat dat betreft slecht.
Ook zal er met luidsprekers moeten worden gewerkt die en richt karakteristiek hebben, dit verhoogt het rendement en verlaagt de reflectie problemen.

Je zal heel goed moeten kijken naar het rendement, frequentie karakteristiek en de openingshoek en werkafstand van de gebruikte luidspreker.

Ik heb lang geleden met grote Hoorn luidsprekers gewerkt met een vrij goede frequentie karakteristiek, maar geen idee of zoiets nog geleverd wordt, kleinere hoorn luidsprekers,
doe dat liever niet, worden mensen in de hal niet gelukkig van wat muziek betreft.
Zie de luidsprekers maar als Spotlights waarmee je de vloer zo egaal mogelijk verlicht maar er weinig licht teken de wanden komt en het plafond.
En de hoeveelheid geluid(licht) moet op de vloer voldoende zijn voor de toepassing, dus de muziek en de spraak moet duidelijk zijn dus voldoende boven het achtergrond geluid uitkomen.
Doe je dit niet, dan treed er snel luistermoeheid op en raakt de werkvloer geïrriteerd, bin there done that.

Denk ook niet dat je er bent als je het op papier hebt uitgerekend, de werkvloer doe je met "belichten" is niet "egaal" wat nodig is voor goede verstaanbaarheid.
Je zal een tekening moeten maken wat op welke plek er aan basis geluidsdruk nodig is en je luidsprekers/vermogen daar op aan passen.
Ik fabriek hallen die ik heb gedaan werden meerdere versterkers gebruikt, 100V regelaar voor groepen en de luidspreker op verschillende vermogens tabs.
Te complex, ja ik weet het, maar nodig voor een goed geluid.
Laat eens als proef wat luidspreker komen en doe er een test mee.

Versterkers
Meerdere versterkers is meestal een plus. alles uit een versterker voeden kan, maar het geheel wordt slechter instelbaar.
Kantoren kan je beter een eigen versterker geven, die hebben meestal geen muziek nodig, dan wordt het technisch wat makkelijker.

Geluidsbewerking
Het is een 100V systeem dus echte bassen komen er toch niet uit, dan is 18 of 24dB/Oct high pass rond de 80Hz mooi om de verzadiging van de transformatoren grotendeels te voorkomen.
Pas wat dynamiek en limiting toe, voor de meeste muziek stations is dat niet nodig, maar voor de spraak wel.

Gebruik een goede microfoon en leer mensen hoe de microfoon te gebruiken, normaal praten op ongeveer 20cm afstand.
Uitleggen dat ze nooit een hand om de microfoon moeten leggen. ;)
Een mooi voorbeeld was de Bijenkorf hier in Amsterdam, twee telefonisten die ook konden omroepen, altijd goed geluid, door zich te houden aan basis regels.
Hoeveel versterkers daar, een stuk of 8 als ik heb goed onthouden heb, totale vermogen ruim 1KW.
Er moest voldoende geluidsdruk wezen voor calamiteiten zoals brand en ontruiming, denk hier aan als de installatie daar ook voor moet dienen.

Er was toen ik uit die techniek stapte een verandering wat kabels betreft, had iets met isolatie te maken je zou het moeten gaan zien als 230V bedrading.
Merk je lasdozen duidelijk!

Soms is het handiger om bij een machine die vele herrie maakt een klein goed klinkende 100V boxje te zetten met een regelaar,
dan dit probleem met de ander luidsprekers op proberen te lossen.
Beter een maatpakje maken als de klant daar happy mee is.

Hou er rekening mee dat als alles op een string luidspreker op 100V staat ingesteld, dat je dan rond de 10 luidsprekers al een flinke daling van de impedantie van de string ziet beneden de 200Hz!
Dat is ongunstig voor je versterker, vooral als je naar de moderne "muziek" stations gaat luisteren,
die pompen vanaf de 300Hz tot 80Hz flink het laag op, dubbel erg dus, arme versterker...

Geeft ook mooi aan waarom ik zeg meerdere versterkers, dan is het beheersbaar.

Zorg dat je de impedantie van LS netten kan meten, dat doe je het best als je b.v. een fabriekshal meet als deze niet in gebruik is, alleen kan dit niet altijd.
Dit omdat de luidspreker netten ook als microfoon werken en je daardoor een foute meting krijgt, dit is minder als je impedantie meter smalbandig meet.
Bijna altijd is alleen een meting beneden de zeg 4KHz nodig met de nadruk op 500hz en lager.

De meeste tijd was ik altijd kwijt met luisteren, vermogens van luidsprekers aanpassen, impedantie metingen en dan de goede keuze maken op de uitgangen van de versterker.
Met meer kabels van strengen naar je versterkers, kan je het beter instellen, de meeste versterkers waren uitgerust met 50, 70 en 100V, als je maar niet boven het versterker vermogen uitkomt.
Niet iedere streng, als je het goed hebt ingesteld moet op de 100V aansluiting, hoe wel dat is aan jouw afhankelijk van je metingen, luidsprekerplan enz.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 4 augustus 2022 22:46:49 schreef wvogel57:
100V 200W is een belasting van 50 Ohm. 40 speakers van 5 Watt parallel is 2000 Ohm per speaker.

Heb je meer speakers nodig, zet dan de uitgang van de versterker op 70 V. Het vermogen per speaker wordt dan wel gehalveerd.

De geluidsdruk is dan 3dB minder en dat hoor je nauwelijks.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dank voor alle reacties!

Ik wil inderdaad eerst 's 1 speaker op hoogte hangen en dan 's gaan luisteren. Dat zal een goed beeld geven van de verstaanbaarheid en het benodigde vermogen (dus geluidsdruk), al zal het lastig worden in een stille hal.

De versterker die uit het oude pand beschikbaar is (en vrijwel nieuwe is) zal inderdaad voor de kantoren gebruikt gaan worden, en voor de hal zal een nieuwe worden aangeschaft, eventueel icm een limiter/processor.

Verder ben ik bekend met het gebruik van de microfoon.
Er wordt dubbel geisoleerde kabel toegepast.

En misschien moet ik 's investeren in een db-meter.

Vraag: hoe kun je ongestraft 2 versterkers voorzien van het signaal afkomstig uit 1 audiobron mocht dat nodig worden?

Bedankt voor alle ideeen en ervaringen. Zo wordt het plaatje een beetje helderder.

Ingangen mogen parallel geschakeld worden als de uitgang van de bron voldoende laagohmig is, minder dan 10% van de ingangsimpedantie. Let bij lange kabels naar de ingangen wel op de capaciteit, ca. 100 pF per meter. De bron moet zo laagohmig zijn dat de totale kabelcapaciteit niet de hoge tonen afkapt.

Stereobronnen mogen aan elkaar geknoopt worden via 2 gelijke weerstanden, richtwaarde ca. 10x de bronimpedantie. 1 kleine stereoversterker aan de ingang gebruiken die laagohmig uit is, bijvoorbeeld voor 2x 8 Ohm luidsprekers. Weerstandsnetwerk van 2x 100 Ohm, 1 Watt, gebruiken om de signalen samen te voegen. Dan is je nieuwe bronimpedantie ergens tussen 50 en 100 Ohm. Daar kun je vele meters aan kabels aan hangen met 100 pF per meter om de 100V eindversterkers te voeden.

Speakers wel in fase aansluiten, anders raak je het gevoel voor richting van het geluid helemaal kwijt!

Rendement van de speaker kan varieren van 90 dB(A) (HiFI) tot 103 dB(A) (spraak) bij 1 Watt op 1 meter afstand. Dit scheelt een factor 20 in benodigd versterkervermogen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 8 augustus 2022 20:58:24 (56%)

van menig goedkoop speakertje is het geluidsbeeld belabberd. zeker omdat je ook muziek gaat spelen over die speakers wel aan denken, goedkoop is duurkoop. doorlussen van versterkers is geen punt, dan zit er vaker ook een mengvoorversterker voor die je dan per kanaal cq deel van het gebouw inregelt.

had onlangs een 100V versterker kapot, B keuze ding van 35 jaar oud. ding had al zeker 15 reparaties gehad en het bleek dat die klant dat toestel kocht toen ze nog 1 hal hadden maar er al vele jaren 2 hallen meer aangebouwd, met dus ook meer speakers. 1 ploeg vond het mooi om de muziek vol open te zetten met de lage tonen ook open en zo was de eindtrap er al menig keren uitgevlamd. hier had allang een andere versterker moeten staan, en de installatie opgesplitst op meerdere regelbare uitgangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik ga starten met een tweeweg 100V speaker die 10, 20 en 40W taps heeft.
Ik heb uitvoerig gesproken met de leverancier. Die had dergelijke speakers zelf hangen op 15 meter hoogte en had er veel waardering voor.
Deze speakers hebben een breed frequentiebereik vanaf 40 Hz, wat ik natuurlijk niet volledig ga benutten (teveel laag stookt de trafo's op).
Maar wat lage tonen zal het geluidsbeeld best ten goede komen.
Zoals gezegd, ik vond het toepassen van hoorns niet zo'n goed idee vanwege het fletse geluid dat het geeft.
De speakers die ik ga toepassen hebben een SPL (1W/1M0 van 89 dB.

Een test zal een hoop duidelijkheid geven.

Hifi dus en een laag rendement. Dus over een hele hal heb je een groot versterkervermogen nodig. Met hoog rendement speakers kan het versterkervermogen tot 20x worden gereduceerd.

harry64

Golden Member

Op 5 augustus 2022 08:52:45 schreef Ledlover:

Zorg trouwens voor een goeie audioprocessing. Dat mag gewoon een ouwe laptop zijn met Stereotool (www.stereotool.com). Hardware kan natuurlijk ook.
Zorg daarmee voor:
- Stereo naar mono conversie zonder verlies van tegenfase-informatie. Niet essentieel, maar stereotool kan het.
- Highpass filter om onnodige lagetoneninformatie weg te halen
- Equalizer om de te zorgen dat je niet allen maar 'Tss Tss Tss' hoort in rumoerige ruimtes
- ALC (automatic level control) om de niveaus van de muziek gelijk te houden. Een van de meest afleidende dingen tijdens het werk, is niveausprongen in de geluidssterkte.

Extra compressie is meestal niet nodig, de meeste popmuziek heeft van zichzelf al weinig dynamiek. Maar mocht je ondanks de ALC nog momenten hebben waarop de muziek bijna onhoorbaar is, dan kan je een compressor inschakelen.

Misschien is de AM preset een optie. Die 4.5 Khz kan je omhoogschuiven.

Let goed op wat ik schrijf: "Extra compressie is meestal niet nodig, de meeste popmuziek heeft van zichzelf al weinig dynamiek"

De radio presets in StereoTool hebben allemaal heel erg agressieve compressie en limiting. Dat is helemaal niet nodig, ALC is voldoende (behalve voor de microfoon misschien maar daar zou ik een hardwarematig microfoonlimitertje bij zetten)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

een 100V systeem heb je niet als je goed geluid wilt met hoorbaar laag. al vaker gezien dat er muziek in grote showrooms kwam, werd gewoon 8ohm B&W inbouw speakers, ook in de duurdere huizen. in tuinen ben ik ook 100V speakers tegengekomen, groene plastic speakers van bose die tussen het groen niet opvallen. echter hing er een veel te zware versterker aan. met een feestje had er 1 staan lallen aan de microfoon en lap alle speakers opgestookt, 600€ de stuk :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daar ben ik het dus niet mee eens, het is niet inherent aan het systeem dat er niets van lage tonen in hoeft te zitten. Dat is een keuze.

Ik weet nog goed dat ik op een landgoed was met een groot evenement met achtergrondmuziek. Daar stonden 8" of 10" plastic PA speakers op statieven, stuk voor stuk doorgelust/parallel, tientallen stuks per wandelpad.
Daar zat gewoon 'normaal' laag in. Niet bijzonder veel, niet bijzonder diep, maar wel gewoon prima voor achtergrondmuziek.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat 8 ohm speakers waren: Er liep geen netspanningskabel mee (dus niet actief) en het waren er teveel om per groepje laagohmig aan te sturen.

Het is helemaal waar dat je moet oppassen voor verzadigende transformatoren. Daarom is het heel verstandig een paar impedantiemetingen te doen bij het vermogen dat je wil gaan gebruiken. Bij typische 'spraakspeakers' zit je natuurlijk veel dichter bij dat punt, dan bij tweeweg achtergrondmuziekspeakers die echt wel voor wat muziek zijn ontworpen.

100v subwoofers bestaan gewoon: https://www.djstunter.nl/audiophony-chpsub-100v-inbouw-subwoofer.html (80hz is niet heel diep, maar voor plafondinbouw is het heel begrijpelijk)
https://www.avintegrate.nl/sub100v (40hz is heel netjes)

Natuurlijk schiet het benodigd vermogen helemaal de lucht in, als je met subwoofers gaat werken. Gewone tweewegjes die tot 100Hz een beetje redelijk meedoen is méér dan voldoende voor achtergrondmuziek!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 9 augustus 2022 00:41:37 schreef wvogel57:
Hifi dus en een laag rendement. Dus over een hele hal heb je een groot versterkervermogen nodig. Met hoog rendement speakers kan het versterkervermogen tot 20x worden gereduceerd.

Ik geloof het graag dat je op vermogen bespaart als je hoog rendement high end speakers gebruikt.
prijstechnisch wordt het voor mij in elk geval niet interessanter.

Kun je 's een voorbeeld geven van een hoog rendement speaker waarvan je weet dat als je er 4 Watt instopt, je op 10 meter hoogte een prima geluidsdruk hebt?

Natuurlijk schiet het benodigd vermogen helemaal de lucht in, als je met subwoofers gaat werken. Gewone tweewegjes die tot 100Hz een beetje redelijk meedoen is méér dan voldoende voor achtergrondmuziek!

Mijn toepassing is inderdaad voor achtergrondmuziek tijdens het werk.
Dus van subwoofers is helemaal geen sprake.
Het laag zal grotendeels eruit gehouden worden (vanaf 100/150 Hz oid).
Daarbij komt de apparatuur in een afgesloten ruimte te staan dus niemand kan de boel "'s lekker hard zetten" als er een goeie plaat voorbij komt.

Een hardware limiter voor de microfoon is wel een goed idee, al is men nu wel gewend om normaal in de microfoon te spreken en voldoende afstand te houden.

Kijk eens naar gitaarspeakers van Beyma, 103 dB/1W/1meter. Een dikke 100V trafo eraan, en een goede ombouw zonder akoestische kortsluiting, en je hebt heel veel geluid!

Arco

Special Member

In grote hallen (zeker met niet al te beste acoustiek) wil je meestal juist geen speakers die erg veel geluid kunnen maken.
Je krijgt dan gauw galm, en met looptijdverschillen tussen de speakers wordt 't al gauw een onverstaanbare zooi.
(zoiets als vroeger op de stations, als ze hard omriepen verstond je geen moer van wat ze zeiden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 augustus 2022 14:55:48 schreef Arco:
In grote hallen (zeker met niet al te beste acoustiek) wil je meestal juist geen speakers die erg veel geluid kunnen maken.
Je krijgt dan gauw galm, en met looptijdverschillen tussen de speakers wordt 't al gauw een onverstaanbare zooi.
(zoiets als vroeger op de stations, als ze hard omriepen verstond je geen moer van wat ze zeiden...)

moet je eens op de bouw komen, tig radio's en de eerste radio die aangezet word bepaalt min of meer de zender voor de dag. FM en DAB door elkaar dus al veel tijdverschil, al dan niet door de conversie in de radio zelf op DAB.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 9 augustus 2022 14:11:36 schreef wvogel57:
Kijk eens naar gitaarspeakers van Beyma, 103 dB/1W/1meter. Een dikke 100V trafo eraan, en een goede ombouw zonder akoestische kortsluiting, en je hebt heel veel geluid!

Gitaarluidsprekers in een bedrijfshal? Oke.
Ik zit niet te wachten op heel veel geluid.

En dan raad je me ook nog aan om zelf 100V trafo's te monteren en het geheel vervolgens in een ombouw te plaatsen.
En dat minimaal 30 keer.

Ik geloof dat we aardig langs elkaar heen praten.