Aanleg 100V audio systeem

ALs het nu een 100v klasse A versterker is dan klopt dat wel die trekken onbelast ongeveer hetzelfde vermogen als belast. ;).

Maar een klasse A versterker is meer voor audio liefhebbers en heeft niets te zoeken in een 100V systeem.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

doorgaans zit er een meervoud aan opgeteld vermogen aan speakers op een 100V versterker met X uitgangsvermogen. immers staat het volume niet op max en met de lage tonen op half kun je ook een eind komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 11 augustus 2022 20:44:40 schreef KellyDK:
Absoluut, dat statement klopt niet. Bij een 100V systeem heb je de garantie dat, ongeacht hoeveel vermogen je versterker levert, bij maximaal volume de spanning 100 volt is. Of je nu een versterker van 20 watt hebt, of van 300 watt. En daardoor kan je eender welke 100V speaker aansluiten, elke speaker zal het vermogen afnemen waar die voor geschikt is, opnieuw ongeacht welke versterker eraan hangt (zolang ze allemaal samen maar niet meer afnemen dan de versterker kan leveren). De 300W wordt ENKEL geleverd bij maximaal volume, staat de muziek stiller dan wordt er minder geleverd. Je moet maar denken: waar zou dat geleverde vermogen anders naartoe gaan?

Ik kan je helemaal volgen, zo denk ik er ook over.
Toch sprak ik deze week 2 leveranciers die dus beweren dat als je
voor 300W aan speakers aan de versterker hebt hangen, de versterker voor 300W wordt belast.

Ik ga die leveranciers 's om technische uitleg vragen.

Leveranciers en technisch uitleg? leg me eens uit hoe dat werkt? ;).

20 jaar geleden kon je dat van een leverancier nog wel verwachten de laatste tijd veel minder heb ik gemerkt. De meeste zijn gewoon eenvoudige dozen schuivers geworden waar je verder ook niet teveel van moet verwachten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Er borrelt nog een vraag omhoog hier.
Kabelgoten zijn verdeelt in 2 delen.
Een deel voor 230V, een deel voor utp.

Waar kun je 100V het best bij leggen?
Hoezeer stoort de 230V op je 100V signaal?
En hoezeer stoort je 100V signaal op jedata netwerk?

hou maar eens een utp tracer op je datakabels als er ook speakers door die goot lopen. zal je merken dat je op meerdere kabels dan muziek kunt horen komen. dat gaat ook andersom overigens, datalijnen kunnen ook goed storen op andere kabels.

de speakers zouden bij de 230V kabels moeten. maar let wel dat je speaker kabels minimaal de isolatiewaarde aankunnen van de andere kabels in die goot. doorgaans 600V. dat haal je niet met gewone roodzwarte speaker kabel. beter 2x 1,5mm2 ymvk nemen of 2x 1,5mm2 olflex word ook vaak gebruikt. die is dubbel geisoleerd, dat hoort sowiso in kabelgoten. gezien de afstanden zou ik wegblijven van wandkabel 2x 0,8mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 augustus 2022 21:00:28 schreef M-i-c-h-e-l:
[dat] als je voor 300W aan speakers aan de versterker hebt hangen, de versterker voor 300W wordt belast.

Dat klopt: bij volle spanning (100 V) willen die speakers samen 300 W hebben. En dat kan een (bijv.) 20W-versterker niet leveren.
Die (bijv.) 20W-versterker is met 300 W aan speakers dus overbelast; er hangt een te lage totale weerstand aan, en ook bij lagere geluidsterkten (vermogens) blijft die weerstand te laag.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 11 augustus 2022 20:59:42 schreef testman:
doorgaans zit er een meervoud aan opgeteld vermogen aan speakers op een 100V versterker met X uitgangsvermogen. immers staat het volume niet op max en met de lage tonen op half kun je ook een eind komen.

Nee hoor. Op een 100V versterker staat minder of maximaal het vermogen aan luidsprekers. Vaak kan de versterker meer vermogen leveren aan 100 volt, omdat de versterkers meestal een standaard uitgangsvermogen hebben. Vaak is een modelserie 60, 120, 240 of480 watt, en vele daar tussen. Meestal wordt niet het totale vermogen aan luidsprekers aangekoppeld, doordat er minder luidsprekers nodig zijn. Neem bijv aan luidsprekers 160 watt, dan komt daar doorgaans een 240 watt versterker achter, of een 120 watter op 70 volt. Het maakt eventuele uitbreidingen ook eenvoudiger.
In Europa wordt doorgaans op 100 Volt gewerkt en de vermogensinstelling op de luidsprekers aangepast. In Amerika is 70 Volt meer gebruikelijk, dat zal wel iets met de installatievoorshriften te maken hebben.
Ook in Nederland wordt 100 Volt als een gevaarlijke spanning beschouwd en moeten dezelfde installatie-eisen gebruikt worden als een lichhtnet.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 12 augustus 2022 14:17:17 schreef testman:
de speakers zouden bij de 230V kabels moeten. maar let wel dat je speaker kabels minimaal de isolatiewaarde aankunnen van de andere kabels in die goot. doorgaans 600V. dat haal je niet met gewone roodzwarte speaker kabel. beter 2x 1,5mm2 ymvk nemen of 2x 1,5mm2 olflex word ook vaak gebruikt. die is dubbel geisoleerd, dat hoort sowiso in kabelgoten. gezien de afstanden zou ik wegblijven van wandkabel 2x 0,8mm2.

Die 2x0,8mm is inderdaad niks voor een hal.
Ik heb xmvk kabel, per streng 1,5mm2, en de hoofdader wordt 2,5mm2.

Ik zag net dat je die xmvk niet mag bundelen.
Kan ik beter ymvk kabel nemen?

Op 12 augustus 2022 14:58:21 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat klopt: bij volle spanning (100 V) willen die speakers samen 300 W hebben. En dat kan een (bijv.) 20W-versterker niet leveren.
Die (bijv.) 20W-versterker is met 300 W aan speakers dus overbelast; er hangt een te lage totale weerstand aan, en ook bij lagere geluidsterkten (vermogens) blijft die weerstand te laag.

Kijk, dit stukje ontbrak bij mij. Dank je.
2 leveranciers wisten het me niet te vertellen waarom het zo is.

Wel adviseren ze (natuurlijk) om het versterkvermogen 10% hoger te laten zijn dan de som van het speakervermogen.
Dat is uiteraard om risico's/garantie/etc uit te sluiten.

Wel adviseren ze (natuurlijk) om het versterkvermogen 10% hoger te laten zijn dan de som van het speakervermogen.
Dat is uiteraard om risico's/garantie/etc uit te sluiten.

Niet alleen dat, als je later 1 of 2 speakers wilt bijplaatsen heb je dan nog wat ruimte.

Vaak kan de versterker meer vermogen leveren aan 100 volt, omdat de versterkers meestal een standaard uitgangsvermogen hebben.

Het lijkt me ook raar dat als je versterker precies 300W is en je er ook 300W aanhangt. Mij lijkt het als je een 300W/100V versterker hebt hij dat ook continu aankan en ook een flinke reserve heeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 augustus 2022 20:29:07 schreef benleentje:
]Het lijkt me ook raar dat als je versterker precies 300W is en je er ook 300W aanhangt. Mij lijkt het als je een 300W/100V versterker hebt hij dat ook continu aankan en ook een flinke reserve heeft.

Tegenwoordig niet meer hoor.
Men heeft berekend dat een audiosignaal gemiddeld een achtste van het max vermogen inhoudt en de versterkers worden daarop ook ontworpen.
Een 300 watt versterker levert gewoon 300 watt, ook op een sinustoon. Evenwel kan die sinustoon maar een korte tijd geleverd worden, zeg 10 minuten ofzo.
Daarna schiet de o.m. de koeling te kort en ook de trafo's zijn te krap bemeten.
Als de versterker dan niet beveiligd is tegen dergelijke signalen gedurende langere tijd, zal hij defect raken. De huidige 100 Volt versterkers kun je dan ook niet in testopstellingen gebruiken, om bijv een 400Hz "netspanning" op te wekken met een generator.
Een mooi voorbeeld daar van is de Philips SQ4 serie.
De zwaarste eindtrap leverde wel een continu sinustoon van 250 Watt aan de belasting. De versterker woog iets van 23 kilo. De opvolger, SQ45,leverde 400 watt bij een gewicht van iets meer dan 16 kilo. Er zitten dan ook allerlei beveiligingen in. Zou je hem met een sinustoon uitsturen, dan gaat de versterker na een minuut of tien het vermogen terugregelen.
Ik gebruik beide versterkers, tegenwoordig alleen nog de SQ45, en die draaien vaak onder vollast, bijv 20 luidsprekers van 20 Watt, of zo'n 27 15 watt exemplaren. Om dat de versterkers gebruikt worden voor spraak en muziek worden ze meestal tot max uitgestuurd en zit er zelfs compressie voor.
Nog nooit heb ik gemerkt dat de vermogensregeling in moest grijpen.
Commercieel is het dus voordelig om versterkers te bouwen, die rekening houden met een "normaal" audiosignaal.
Ik kan me voorstellen dat versterkers, die van die heavy metal muziek moeten versterken, niet helemaal volgens dit principe gebouwd kunnen worden.

philips had in de 80's nog degelijk gebouwde 100V versterkers idd. in de 90's was de bouwkwaliteit al zozo, en toen het bosch security werd is dat niet beter meer geworden. heb meerdere sq22 gestript, die waren netjes en stevig gebouwd. toch heb je nog wel zware 100V versterkers, echter hebben die vaak meerdere trappen aan boord ipv 1 grote eindtrap en 1 uitgang. heb al vaker een 400W model hersteld gehad, maar die had ook een stevig verloop met de jaren mbt ruststroom van de trappen. zonder de kap erop ging het ding stby al in 25min plat. de ruststroom van de 4 eind versterkers maar bijgesteld, het is geen klasse A zeg :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

De hele boel is geïnstalleerd.
3 dagen op 13 meter hoogte, je zou er zeebenen van krijgen.

Nog even over die XMVK en YMVK kabel, toen ik m'n XMVK 2x2,5mm² wilde pakken bleek het een YMVK 5x2,5mm² te zijn, foutje van de leverancier maar dat kwam mij heel best uit.

Ik heb nu 3 strengen van 6 speakers op 2 aders van die 5x2,5mm kabel gezet, en 2 strengen van 6 speakers op 2 andere aders.
Met één kabel kon ik op die manier netjes in de kabelgoot naar de technische ruimte toe.
In de toekomst zal ik zeker YMVK kabel nemen voor in de goot!

Ik heb alles getest.
Ik begon met de impedantiemeter.
Per streng gaf hij plm 75Ω aan, 6 x 500Ω parallel, dus dat zou theoretisch 83 Ω per streng van 6 moeten zijn.

Bij het meten in de technische ruimte zag ik hele rare waarden.
Duidelijk het gevolg van de lengte van de kabel, al moet ik daar nog 's induiken om dat helder te krijgen.
Ik mat zelfs een ohmse waarde tussen 2 aders van de verschillende speakergroepen, maar m'n meter gaf een frequentie aan van 200kHz.
Met de gewone multimeter mat ik geen ohmse weerstand tussen die 2 aders.

Ik heb een test gedaan met een lichte testversterker en oei dat gaf een mooi geluid in de hal. De praktijk zal een volle hal zijn, dus ik ben benieuwd. Ook ben ik benieuwd hoezeer de 230V/380V kabels het audio signaal zullen beinvloeden. We gaan het zien.

----------
Dit was deel één van de klus.
Deel twee komt volgende maand.
Dan zijn de kantoren klaar waar ook speakers moeten komen.
Maar er komt ook een microfoon te staan, die met een kabel naar de versterker moet.

Hoe lang mag deze kabel zijn?
Deze kabel lijkt me niet tussen de 230V/380V kabels te mogen liggen.
Kan deze wel bij de UTP kabels?
Of beter via een PVC buis naast de kabelgoot monteren?

pa3gws

Golden Member

Op 13 augustus 2022 18:05:34 schreef M-i-c-h-e-l:
Hoe lang mag deze kabel zijn?

Als er een goede microfoon kabel wordt gebruikt is 25 meter geen enkel probleem langer ook niet denk ik.
Ik heb ooit in een zwembad een microfoon kabel van 30 meter onder de vloer door naar een mengtafel gelegd en dat werkt probleemloos.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 13 augustus 2022 18:05:34 schreef M-i-c-h-e-l:

Ik heb alles getest.
Ik begon met de impedantiemeter.
Per streng gaf hij plm 75Ω aan, 6 x 500Ω parallel, dus dat zou theoretisch 83 Ω per streng van 6 moeten zijn.

Bij het meten in de technische ruimte zag ik hele rare waarden.
Duidelijk het gevolg van de lengte van de kabel, al moet ik daar nog 's induiken om dat helder te krijgen.
Ik mat zelfs een ohmse waarde tussen 2 aders van de verschillende speakergroepen, maar m'n meter gaf een frequentie aan van 200kHz.
Met de gewone multimeter mat ik geen ohmse weerstand tussen die 2 aders.

dit is zo te verklaren, de speakers fungeren ook als microfoon. als er dus geluid bij 1 of meerdere speakers is ten tijde van de meting dan gaan de ohmse waarden alle kanten op omdat je dan spanning terugmeet. dit is een bijfunctie van 100V speakers. omdat je zo grote lengten kunt overbruggen word dit systeem omgekeerd oa voor zorg gebruikt op deze manier. heb zoiets mede in onderhoud gehad.

microfoonkabel goed afgeschermd nemen en bij de datakabels leggen om storing tegen te gaan. je hebt bij oa bosch security ook bijbehorende micro's die ook groeps oproep knoppen bevatten. die werken met een bus naar de voorversterker, dus minder last van brom door de kabel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi,

Tot 100 Meter microfoon kabel bij een lage impedantie symetrische microfoon, dat is 200 tot 600Ω op een goede symetrische ingang moet bromvrij gaan.
De vele instalaties die ik heb gedaan waren vaak uitgerust met Pope Speciaal Kabel daar zaten twee afgeschermde aders in, rood en blauw voor de microfoon.
En ook vier dunne schakel aders die je voor groepen sturing kan gebruiken, als ik het goed onthouden heb waren dit zwart/wit en zwart/transparant.
Pin me niet vast op die kleurtjes, dat is heel lang geleden. ;)

Voor een storingsarme overdracht is goede symetrische kabel nodig, en schakeldraden kan je apart aanleggen maar ook dus die speciaal kabel gebruiken als die nog bestaat.
De microfoonkabel bij de datakabel leggen, dat levert meestal de minste storing op.
Wees voorzichtig met het trekken van microfoon kabels, ze zijn vrij kwetsbaar en dat moet dus met beleid, nooit er hard aan trekken of met schokken!
Als het heel blijft al je het toch doet, kan je later onder garantie terug om de kabelstoring te gaan zoeken, ik weet waar ik het over heb. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heb je bij het aansluiten van die speakers erop gelet dat ze in fase zijn aangesloten?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 13 augustus 2022 22:02:18 schreef testman:
[...]

dit is zo te verklaren, de speakers fungeren ook als microfoon. als er dus geluid bij 1 of meerdere speakers is ten tijde van de meting dan gaan de ohmse waarden alle kanten op omdat je dan spanning terugmeet. dit is een bijfunctie van 100V speakers. omdat je zo grote lengten kunt overbruggen word dit systeem omgekeerd oa voor zorg gebruikt op deze manier. heb zoiets mede in onderhoud gehad.

Ja je hebt gelijk. Kan best zijn dat op moment dat ik zat te meten in die ruimte er een trein voorbij raasde (die loopt daar langs) en dat geeft enorm geruis in die hal.

Maar is het dan uberhaupt mogelijk om zinnige metingen te doen aan een groep speakers?

Of moet ik tevreden zijn met een grove impedantiemeting per string, want die gaven een reele waarde. En als die metingen kloppen, alles aan de versterker hangen en klaar?
Hoe doe jij dat Testman?

microfoonkabel goed afgeschermd nemen en bij de datakabels leggen om storing tegen te gaan. je hebt bij oa bosch security ook bijbehorende micro's die ook groeps oproep knoppen bevatten. die werken met een bus naar de voorversterker, dus minder last van brom door de kabel.

De bestaande microfoon gaat gebruikt worden, een Bosch LBB 1950.
Ik zag een toegestane lengte van 100 meter, dus inderdaad, dat gaat goed komen.

Op 13 augustus 2022 22:47:41 schreef blackdog:
Hi,

Tot 100 Meter microfoon kabel bij een lage impedantie symetrische microfoon, dat is 200 tot 600Ω op een goede symetrische ingang moet bromvrij gaan.
De vele instalaties die ik heb gedaan waren vaak uitgerust met Pope Speciaal Kabel daar zaten twee afgeschermde aders in, rood en blauw voor de microfoon.
En ook vier dunne schakel aders die je voor groepen sturing kan gebruiken, als ik het goed onthouden heb waren dit zwart/wit en zwart/transparant.
Pin me niet vast op die kleurtjes, dat is heel lang geleden. ;)

Ik heb aan een 4 aderige kabel genoeg. 2 aders + mantel voor het microfoonsignaal, 2 aders voor het schakelcontactje.
Bosch zelf adviseert de LBC1081.
Wellicht kan ik een dikkere 4 aderige kabel vinden, om kapottrekken te voorkomen.

De microfoonkabel bij de datakabel leggen, dat levert meestal de minste storing op.
Wees voorzichtig met het trekken van microfoon kabels, ze zijn vrij kwetsbaar en dat moet dus met beleid, nooit er hard aan trekken of met schokken!
Als het heel blijft al je het toch doet, kan je later onder garantie terug om de kabelstoring te gaan zoeken, ik weet waar ik het over heb. ;)

Ja daar word je niet vrolijk van.
Kun je beter meteen een nieuwe kabel trekken.

Op 14 augustus 2022 04:16:11 schreef wvogel57:
Heb je bij het aansluiten van die speakers erop gelet dat ze in fase zijn aangesloten?

Jazeker

Bedankt voor alle adviezen!

Dit helpt zeker om zo'n klus tot een succesvol einde te brengen.

Het heeft geen nut om bij 200kHz te meten. Dat is een onrealistisch hoge frequentie die nooit uit je versterker gaat komen. Tenzij die héél erg kapot is, en dan is het nog een wonder als die frequentie door de interne trafo heen komt.
De capacitieve overspraak tussen twee kabels (of kabel en GND) in combinatie met alle inducties, doen je meter waarschijnlijk denken dat de impedantie grofweg ohms is.

Het belangrijkst voor je versterker is dat de boel bij je laagst toegepaste frequentie (bijvoorbeeld 60Hz of 100Hz om maar wat te noemen) nog zo goed als z'n nominale impedantie heeft.
Bij de resonantiefrequentie van de speakers zul je een piek in de impedantie zien, die is normaal niet van invloed. Alleen erg slechte versterkers kunnen daar instabiel van worden. Vervolgens zou de impedantie vlak moeten blijven tot in het hogetonengebied, waarna de impedantie steeds verder oploopt door alle inductie. Tot alle trafo's effectief gewoon 'open circuit' zijn bij enkele tientallen kHz, en je alleen nog de impedantie van de kabel zelf meet die dan juist daalt met toenemende frequentie. Tot je uiteindelijk op een paar honderd kHz zit, en de inductie van de kabel weer een rol gaat spelen, en de impedantie weer toeneemt.

Met andere woorden: een ongeveer-meting is voldoende, de meting in de laagste twee octaven van je frequentiebereik is mijn inziens het belangrijkst.

De speakers fungeren als microfoon, maar dat is alleen van invloed als je impedantiemeting bij een erg laag vermogen gebeurt. Als je 'n forse TOEEEET! uit je speakers hoort tijdens het meten, dan zal de meetstroom de microfooneffecten ruimschoots moeten overstemmen. Maar dat is een stukje techniek waar ik helemaal geen ervaring mee heb. Mijn 100v ervaring beperkt zich tot wat ouderwets buizenspul.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 14 augustus 2022 10:38:16 (28%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Het heeft geen nut om bij 200kHz te meten. Dat is een onrealistisch hoge frequentie die nooit uit je versterker gaat komen. Tenzij die héél erg kapot is, en dan is het nog een wonder als die frequentie door de interne trafo heen komt.

Dat snap ik helemaal.
Het probleem is dat het metertje dat ik gebruik geen frequentie laat instellen bij het meten van impedantie. Hij kiest zelf voor die 200KHz als ik aan het eind van de speakerlijn meet.
Bij het meten per streng van 6 kiest ie wel 1kHz.

Ik zal 's investeren in een wat degelijker impedantiemeter dus.

De AJR9 van Merconet werkt standaard met 1 kHz en geeft de gemeten waarde in Ohm en berekent meteen het vermogen dat eraan hangt. Lijkt me wel wat voor mijn toepassing.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zondag 14 augustus 2022 11:55:22 (12%)

Je zou het ook met je bestaande versterker, toongenerator en een meetbrug kunnen doen.

https://i.stack.imgur.com/pgfV0.png

Hier zie je een toongenerator (je versterker met een losse toongenerator, of een PC met online toongenerator, of whatever.

Je schakelt een rheostaat in serie met je luidsprekerlijn. Dit moet ofwel een dikke draadgewonden potentiometer zijn, of zo'n 25w vermogensweerstand met verschuifbare aftakking. Mogelijk moet je er enkele hebben, zoals eentje van 100 ohm en eentje van 1000 ohm. De maximale dissipatie gaat immers omlaag als je maar een klein deel van de weerstand gebruikt. Een soort decadebox van van vermogensweerstanden kan ook.

Je meet over de rheostaat en tegelijkertijd over de luidsprekerlijn de spanning. Nu varieer je de weerstand tot je op beide meters dezelfde spanning meet.

Haal nu de rheostaat aan één kant los en meet hiervan de gelijkstroomweerstand. Dat is je impedantie van je speakerlijn.

Wil je verzadigingseffecten op lage frequenties meten, pak dan één speaker en onderzoek het verband tussen de frequentie en het ingangsvermogen, en de impedantie. Op die manier kan je nog toe met een conventionele makkelijk te krijgen 25w schuifweerstand. Die kunnen makkelijk het driedubbele hebben voor een korte meetperiode.
Met de standaardformule voor het parallelschakelen van weerstanden kan je dan berekenen welke impedantie je versterker ziet.

Maar eigenlijk schiet je dan wel het doel van het 100v principe voorbij: het niet hoeven rekenen met impedanties, maar gewoon vermogens optellen.

Mijn advies: kijk bij één speaker wat die met z'n impedantie doet bij zijn laagst gespecificeerde frequentie in het frequentiebereik, en hoeveel vermogen er dan nog in mag voordat je ziet dat z'n impedantie zakt als gevolg van verzadiging van de trafokern.
Verzadigt ie niet bij zijn maximum vermogen bij z'n minimum frequentie? Zet dan je highpass filter met z'n -3dB punt op die frequentie.
Verzadigt ie wel al? Stel vast hoeveel demping je bij die frequentie moet hebben om verzadiging tegen te gaan, en zet je highpass filter op zo'n manier, dat je versterker op die frequentie niet meer vermogen levert dan het verzadigingspunt van de trafo. Mogelijk moet je wat spelen met de scherpte van dat filter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dat klopt niet helemaal. De speakerimedantie kan afhankelijk van de frequentie een reactieve component hebben. Dan kan de som van de gemeten spanningen over de speaker en de weerstand weleens afwijken van de bronspanning, omdat er faseverschuiving tussen spanning en stroom kan bestaan, die niet in deze meting wordt meegenomen.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 14 augustus 2022 12:36:28 schreef Ledlover:
Je zou het ook met je bestaande versterker, toongenerator en een meetbrug kunnen doen.

[afbeelding]

Hier zie je een toongenerator (je versterker met een losse toongenerator, of een PC met online toongenerator, of whatever.

Je schakelt een rheostaat in serie met je luidsprekerlijn. Dit moet ofwel een dikke draadgewonden potentiometer zijn, of zo'n 25w vermogensweerstand met verschuifbare aftakking. Mogelijk moet je er enkele hebben, zoals eentje van 100 ohm en eentje van 1000 ohm. De maximale dissipatie gaat immers omlaag als je maar een klein deel van de weerstand gebruikt. Een soort decadebox van van vermogensweerstanden kan ook.

Je meet over de rheostaat en tegelijkertijd over de luidsprekerlijn de spanning. Nu varieer je de weerstand tot je op beide meters dezelfde spanning meet.

Haal nu de rheostaat aan één kant los en meet hiervan de gelijkstroomweerstand. Dat is je impedantie van je speakerlijn.

Wil je verzadigingseffecten op lage frequenties meten, pak dan één speaker en onderzoek het verband tussen de frequentie en het ingangsvermogen, en de impedantie. Op die manier kan je nog toe met een conventionele makkelijk te krijgen 25w schuifweerstand. Die kunnen makkelijk het driedubbele hebben voor een korte meetperiode.
Met de standaardformule voor het parallelschakelen van weerstanden kan je dan berekenen welke impedantie je versterker ziet.

Maar eigenlijk schiet je dan wel het doel van het 100v principe voorbij: het niet hoeven rekenen met impedanties, maar gewoon vermogens optellen.

Mijn advies: kijk bij één speaker wat die met z'n impedantie doet bij zijn laagst gespecificeerde frequentie in het frequentiebereik, en hoeveel vermogen er dan nog in mag voordat je ziet dat z'n impedantie zakt als gevolg van verzadiging van de trafokern.
Verzadigt ie niet bij zijn maximum vermogen bij z'n minimum frequentie? Zet dan je highpass filter met z'n -3dB punt op die frequentie.
Verzadigt ie wel al? Stel vast hoeveel demping je bij die frequentie moet hebben om verzadiging tegen te gaan, en zet je highpass filter op zo'n manier, dat je versterker op die frequentie niet meer vermogen levert dan het verzadigingspunt van de trafo. Mogelijk moet je wat spelen met de scherpte van dat filter.

Inderdaad, dat is een goede manier om de impedantie van een lijn te testen. Voor nu lijkt het me omslachtig maar wie weet komt deze methode nog 's van pas. Bedankt voor het delen!

En qua instellingen: dat doe ik vooralsnog op z'n janboerenfluitjes.
De enige filtering op dit moment zijn de bas- en treble functies op de versterker. Bas gaat op maximaal de helft, afhankelijk van wat prettig klinkt in de hal, treble zal wat hoger komen te liggen zodat stemgeluid wat scherper doorkomt. Volume wordt proefondervindelijk vastgesteld door te luisteren in de hal. Het moet goed verstaanbaar zijn, maar net niet te hard om storend te zijn tijdens de werkzaamheden.

Hier nog een impressie van de hal tijdens de eerste test.
Het is natuurlijk maar een simpele auditieve test en opgenomen met de smartphone, maar ik ben erg tevreden met het resultaat, wetende dat de installatie correct is uitgevoerd.
Echt supergaaf om dit te horen na een paar dagen hard werken :)

20220813_125922 4..mp4

Iedereen bedankt voor de bijdragen hier!

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik vermeld hier nog even het resultaat.
De installatie is intussen in gebruik en men is er zeer tevreden over.
Het geluid in de grote hal is erg goed verstaanbaar.

Project geslaagd dus!

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.