Zener aansluiten

Het regelaartje zit in elkaar, de soldeerkunsten houd ik voor mij :X , ik heb alle onderdelen zonder printplaatje aan elkaar gezet, vervolgens ingegoten met een lijmpistool in een plastic bakje.

R3 is 10K gebleven, bij een 5.2V voeding vanuit de mapsensor kan ik m alsnog terug regelen naar 4.8V

Lagere spanning wordt normaal doorgegeven, al wordt dat wel iets gewijzigd met het draaien aan de potmeter, ongeveer 1/10 Volt verschil zit er dan in (vol open en vol dicht)
Dit kan ook komen omdat ik de voeding knijp met een simpel LED dimmertje, niet echt stabiel ding.

Morgen maar eens zien in de auto.

benleentje

Golden Member

ik heb alle onderdelen zonder printplaatje aan elkaar gezet,

Dat kan natuurlijk ook, dat noemen ze een dead bug methode. Dead bug als in een dode insect, de chip ligt op zijn kop met zijn pootjes omhoog ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Haha, idd ja.
Het zijn maar een paar compenentjes dus het ging prima op die mannier.

Nog even met wat batterijen getest, 1.57V (penlite) wordt verhoogd naar 1.64V en 3.32V (knoopcel) wordt verhoogd naar 3.36V

Dit zou eigenlijk niet mogen toch, enig idee hoe dat komt?

Heel erg veel zal het niet uitmaken denk ik, de auto zal iets rijker lopen wellicht omdat ie 0.05 volt voor loopt op zijn diagram

Op 27 augustus 2022 07:26:59 schreef Patrix:
Nog even met wat batterijen getest, 1.57V (penlite) wordt verhoogd naar 1.64V en 3.32V (knoopcel) wordt verhoogd naar 3.36V

Dit zou eigenlijk niet mogen toch, enig idee hoe dat komt?

Edit,

In de auto geeft ie exact de juiste spanning door, ik kan m tot op 0.01 volt precies afstellen, wellicht dat de test met de batterijen een vals waarde gaf door het verschil in mA van de USB en batterij?

Hardstikke bedankt jongens!!