Beste mensen,

Ik probeer de inleiding zo kort mogelijk te maken.

Als sierverlichting heb ik een tijdje geleden twee kerstverlichting- slierten aangeschaft van ieder 1000 LEDs.
Schitterend, maar de voeding had één nadeel: bij inschakelen komt deze standaard in de mode terecht van "knipperlicht".
Iedere keer wanneer ik de (2) verlichtingsslierten inschakel moet ik dan op de welbekende voedingsstekers een paar keer de knop indrukken totdat stabiel licht verschijnt.
Ik heb de voedingen vergeleken met exemplaren die niet in deze modus opkomen, maar zie geen verschil, ik vrees dat software bepalend is in welke modus wordt "opgekomen".

Iedere sliert heeft 2 draads-aansluiting en, ergens aan het einde van het het circuit is een diode opgenomen om de LEDs om en om te kunnen schakelen.
Ik zie nog even niet hoe alle LEDS tegelijk kunnen worden aangestuurd.

De LEDs werken op zo'n 35 Volt DC die, om alle LED's continu te kunnen laten branden, als symmetrische blokgolf wordt aangeboden.
Heel snel ompolen dus. Geschakelde voedingen werken met pulsbreedtemodulatie, en wat ik heb is veelal overgedimensioneerd met als gevolg naaldpulsen en nauwelijks verlichting.

De schakeling die ik zoek is een converter die ca. 35 Volt D.C. omvormt tot blokgolf spanning van ongeveer dezelfde waarde met een frequentie van bij voorkeur >200 Hz.
Originele voedingen zijn ca. 6.5 Watt, dus stroomsterkte van ca 300 mA volstaat.

Het enige dat ik zelf kan bedenken is een 555 schakeling die via optocouplers een paar transistoren aanstuurt maar ik hoop dat iemand ooit iets dergelijks als geïntegreerd circuit is tegengekomen.

Ik ben benieuwd, bij voorbaat dank voor het meedenken.

Wellicht kun je de driver die op het printje zit gebruiken (meestal ook een paar transistoren)

Dan kun je de hele voeding gebruiken, moet je enkel nog twee blokgolven aanbieden.

Bedankt voor het meedenken, maar ik laat de oorspronkelijke voeding het liefst voor wat het is.
Even m'n achtergrond erbij: ik ben gestopt (nog niet gepensioneerd) technicus (video-app) en zit nog ruim in m'n onderdelen.
Daarbij komt dat de het nu verlichting betreft die wellicht meer uren gaat maken dan in de gemiddelde kerstboom.
De oorspronkelijke voeding is wellicht niet overgedimensioneerd en dat wil ik nu wel gaan doen.

Als je het een en ander snel wilt oplossen zou je een H-brug motor driver kunnen gebruiken zoals de L298 (daar zitten er zelfs twee in)

Ook andere motor drivers moeten te misbruiken zijn, VCR's zaten er ooit vol mee.

Goh, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb....
Zoiets of anders equivalent heb ik vast nog wel liggen.
Ik zal 't eens uitwerken, dank voor de tip!

Op 24 augustus 2022 09:10:54 schreef Sine:
Als je het een en ander snel wilt oplossen zou je een H-brug motor driver kunnen gebruiken zoals de L298 (daar zitten er zelfs twee in)

Ook andere motor drivers moeten te misbruiken zijn, VCR's zaten er ooit vol mee.

De drivers moeten eventueel wel stroomsturing geven.

In de regel zit er een weerstand in de string, anders is het een kwestie van een geschikt R-etje in de uitgang.

Ik acht het risico op een 300mA stroombron schakeling (of iets wat er op lijkt) in de voeding zeer goed aanwezig. Als de voeding een spanningsterugkoppeling heeft, dan zijn dat overbodige onderdelen terwijl je gratis (met dezelfde onderdelen maar in een andere configuratie) er een stroombron van kan maken.

De tip over IC's die DC motoren gemakkelijk kunnen aansturen en ompolen vond ik prima, maar.... de IC's die ik op voorraad heb verdragen een spanning tot maximaal 28 Volt.

Daarom heb ik de schakeling uiteindelijk conventioneel opgebouwd met een 555 als timer met de uitgang als flipflop.
Beide kanten van de flipflop bestaan uit 2 diodes van de optocoupler 4N26, met een serieweerstand. Voor alle duidelijkheid: in totaal 4 optocouplers.
De secundaire kant van alle optocouplers staan tussen de bases en collectoren van alle transistoren en worden kruislings aangestuurd.
De transistoren zijn van het type BD139/140 (NPN in de plusleiding, PNP in de minleiding).
Omdat de gewenste spannning van de kerstverlichting een blokgolfspanning van 30 Volt is blijkt een trafo van 24 prima te voldoen, (trafo, brugcel,condensator levert belast 30 Volt op).

De 555 kan die spanning niet aan en wordt gevoed via een serieweerstand van 820 Ohm, eindigend met een zenerdiode van 12 Volt.
Ik had de schakeling willen illustreren met een paar fotootjes, maar op dat gebied ben ik te veel digibeet (en ook veel te lui).

Stille hint voor de moderators: please, zorg ervoor dat op een simpele manier een fotootje aan een bericht kan worden toegevoegd.

Wie liever een schema ziet: stuur aan PM'tje, de plaatjes staan klaar.
Maar vooral: iedereen nogmaals dank voor het meedenken!

Op 1 september 2022 17:21:39 schreef Ad_3:
Stille hint voor de moderators: please, zorg ervoor dat op een simpele manier een fotootje aan een bericht kan worden toegevoegd.

Die is er al:

Daarna kan je die eventueel ook tussen de tekst plaatsen

@Henry
Excuus, ik heb deze functie kennelijk over het hoofd gezien.

Bij dezen de plaatjes:
Beetje slordige schets, maar hopelijk goed te volgen.
En ik zag dat ik nog vergeten was om pin 3 (uitgang) van de 555 te vermelden.

De tip van Sine leidde tot dit resultaat, zelf was ik blijven steken in het idee van geschakelde voedingen.

Met vriendelijke groet,

Ad_3

p.s. Bij schema staat 24 Volt ac vermeld.
Daarbij heb ik verzuimd de brugcel tussen trafo en schakeling te tekenen.

[Bericht gewijzigd door Ad_3 op (14%)]