Officieel is het toch een programmeerbaar relais.
Maar ik vind het leuke dingen en je kunt er best veel mee, maar het heeft inderdaad zijn beperkingen.
Maar ik sta ook te kijken van GJ zijn uitspraak. 
De rest van je verhaal is, zoals Toeternietoe ook al zei, onmogelijk in een Logo. Een Logo is nou eenmaal niet echt een volwaardige PLC en heeft grote beperkingen
????? Gaat het wel goed met je GJ?
Zonder gekheid, ik heb nooit beweerd dat er een logo gebruikt moet worden, maar juist wat alternatieven aangedragen omdat ik denk dat een logo te beperkt is. Maar zeker weten doe ik dat niet omdat de logo sinds ik daar voor het laatst iets mee deed ook een ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Ik vond die eerste logo's toen een leuk stukje speelgoed voor op school en nooit iets serieus. Maar ik weet dus niet hoe het nu staat met de logo ontwikkelingen.
Siemens was destijds helemaal niet zo goed. Het is er bij ons een jaar of veertig geleden zelfs uitgebonjourd ten voordele van General electric drives en plc's. De S5's en zijn voorgangers konden gewoon niet wat GE destijds kon. En dat volgens de verhalen van mijn nu gepensioneerde collegae.
Een teller ingang zoals men dat steeds noemt was er niet. Dat was toen een complete apparte computer met een interface naar de PLC. In de latere plc's zoals van siemens de S7 400 en ook bij AllenBradley werden dat insteek kaarten. De kaarten bevatten een harware matige teller met een cpu en een knappe electrisch beveiligde ingang. Heel iets anders dan waarschijnlijk een softwarematig interrupt service routinetje dat met een poortje wordt gestart.
Laatst nog zo'n counter computer zitten repareren. Die moest een toerental meten van een tandwielkast. Dat wordt gedaan door met een prox het aantal langskomende tanden van een tandwiel te tellen. Grappige methode die mechanisch heel degelijk en sterk kan worden uitgevoerd. En dat doet het dan gewoon 40 jaar lang. Zou misschien ook iets wezen om op een krukastandwiel van een auto te maken in plaats van een kwetsbaar plastic gevalletje met hall sensoren op de as. Ik hoor toch veel kennisen die problemen krijgen met hun sensoren en daardoor aan dure reparaties zitten.
Op 28 augustus 2022 12:18:45 schreef Ex-fietser:
[...]????? Gaat het wel goed met je GJ?
Ik denk dat je m'n commentaar verkeerd begrijpt.
Een Logo is m.i. wel degelijk een serieus ding, maar je moet rekening houden met de beperkingen, dat is alles waar ik even op wees. Niet persoonlijk opvatten dus.
Ook de oude Siemens S5 PLC's hadden trouwens gewoon telleringangen, sommige zelfs "on-board", maar ook als losse insteekkaarten.
De vergelijkbare GE's uit die tijd waren omgekatte Japanners, die inderdaad wel behoorlijk krachtig waren, en ook voor de minder ervaren programmeurs wat handelbaarder waren. Het aardige is dat Siemens indertijd exact dezelfde PLC's verkocht als GE, TI en bijvoorbeeld Fanuc. Alleen een ander kleurtje 
Op 28 augustus 2022 12:59:18 schreef GJ_:
Een Logo is m.i. wel degelijk een serieus ding, maar je moet rekening houden met de beperkingen, dat is alles waar ik even op wees.
Helemaal mee eens GJ.
En PLC staat ook gewoon voor programmable logic controller en dat is het dan ook gewoon.
Alleen moet je goed bedenken waar je een LOGO voor inzet, het heeft zijn beperkingen. Maar ik vind het een mooie tussen oplossing voor veel besturingen en het is dan ook zeker geen speelgoed.
Een logo is gewoon een snel inzetbaar, goedkoop en robuust ding. Als je twee timers nodig hebt is een Logo al handiger. Je moet er gewoon altijd wat van in de auto hebben liggen.