Beste,
Ben in het bezit van een HP Spectrum Analyser met een HP 85662A display section met een probleem.
Als ik het apparaat net aanzet valt me op dat het beeld wazig is en een aantal keer verloopt, na een tijdje te hebben aangestaan vervalt dit probleem en dan is het beeld zeer scherp.
Ben in het bezit van alle handboeken van het apparaat en bijbehorende schema,s.
Voordat ik de schroevendraaier/soldeerbout/multimeter in het apparaat zet ben ik benieuwd of iemand me in de richting kan sturen waar ik mogelijk naar kan kijken, heb namelijk totaal geen idee waar ik dit in kan zoeken in het display unit.
Het apparaat staat in een inpandige kelder in een flat, het lijkt of de luchtvochtigheid ermee te maken heeft, maar dat is slechts gissen.
Ben benieuwd naar de eventuele reacties.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat denk ik ook. Grote kans dat er een condensator (van het focus circuit) niet meer in orde is.
Het is bekend dat de beeldbuizen van deze HP niet erg sterk zijn. Ze verouderen vrij snel en verliezen hun helderheid. Omdat dit niet te herstellen is bestaat er zelfs een ombouw set waarbij de beeldbuis vervangen wordt door een LCD kleurenscherm een kleine computer. Een RPI ofzo.
Deze apparaten zijn voor de rest n.l. zo goed dat dat loont. Er zijn geen betaalbare moderne spectrummeters te koop die vergelijkbaar kunnen meten.
De FSH serie van Rohde&Zwarts kunnen het wel maar de instap modellen beginnen bij 30K euro ofzo. Nooit gekeken wat de 22Ghz uitvoering kost maar zal wel ietsje meer zijn dan die schamele 30K euro.
Maar als er nog genoeg licht in je pijp zit? Is dit probleem prima te herstellen. De service manual is zo uitgebreid dat er bijna staat uitgelegd hoe je dit kunt repareren.
De reden dat deze oude hp's zo goed zij is dat de techniek die gebruikt wordt heel anders is dan de techniek die men nu gebruikt in de moderne digitale spectrum analyzers. In de oude analyzers moesten de meetschakelingen perfect zijn. Versterkers moesten een recht mogelijke doorlaat karakteristiek hebben omdat elke ongelijkheid onmiddellijk zichtbaar wordt. In moderne apparaten mag de meethardware fouten maken. Die kunnen er dan softwarematig worden uitgehaald. Zodat je een echt perfect plaatje krijgt. Is heel erg mooi maar je signaal ruisverhouding neemt dan weer af. En hoe hoger de frequentie wordt hoe groter dit probleem.
Gevonden: http://simmconnlabscom.ipage.com/store/page2.html
En nog een reparatie beschrijving: https://blog.muwave.de/2015/04/hp-8565a-spectrum-analyzer/
Ik heb zelf die hp8565a en daar zitten achterop een paar BNC aansluitbussen met de video signalen die ook naar de beeldbuis gaan. Deze signalen kun je op een gewone scoop zetten. Dan krijg je een exacte copy van je spectrum analyse op je scoop. Ik denk dat dit ook op je HP 85662A zit. Mocht scherm echt onmogelijk te repareren problemen geven, dan kun je dit ook als oplossing gebruiken. Maar jouw problemen zijn wel te repareren denk ik.
Bedankt voor de reacties.
Ga het apparaat uit de kelder halen en omhoog zeulen/slepen en ga beginnen met het focus circuit.
Wat betreft de FSH serie van R&S zou ik daar met een grote boog omheen lopen heb zowel de FSH3 als de FSH4 gehad, beide komen niet eens in de buurt van het kunnen van die oude doos waar ik nu een probleem mee hebt.
Heb een aantal maanden geleden nieuwe een Siglent SSA gekocht vanwege het formaat/gewicht, opzicht een grappig apparaat maar evenals de FSH is dit niet mijn favoriet.
Wat betreft de FSH serie van R&S zou ik daar met een grote boog omheen lopen heb zowel de FSH3 als de FSH4 gehad, beide komen niet eens in de buurt van het kunnen van die oude doos waar ik nu een probleem mee hebt.
Op de zaak hebben we de fsh8. Opzich werkt dat ding wel. Alleen wordt daar heel veel met software gedaan om een mooi plaatje te krijgen. Heeft dezelfde lastige dingetjes als die handheld scoopjes van TEK enzo. Eindeloze menu's om een instelling goed te zetten. Een instelling waar op de oude apparaten gewoon een knopje zat dat je direct kon bedienen zit nu ergens in een onbereikbaar menu weggestopt.
Op een scoop schakel ik best veel van AC naar DC of naar nul. Heel makkelijk met een gewoon schakelaartje. 26 toetsaanslagen om die optie in een menu te vinden is gewoon vervelend. Helemaal als je regelmatig met scoops van verschillende merken moet werken. Dan leer je het namelijk nooit vinden.
Instellingen als zerospan en in het geval van een scoop de delayed sweep, mis ik best wel op de moderne digitale meetinstrumenten.
En ja ik weet het wel. Je kunt het beeld vastzetten en vergroten om bijvoorbeeld een colourburst zichtbaar te maken bij een scoop. Op een moderne spectrum analyzer kan dat natuurlijk ook. Maar je loopt dan gewoon tegen de maximale sample frequentie en de resolutie van het apparaat aan. Dus je krijgt een beeld met gaatjes. Je mist dan gewoon stukjes. Op een digitale spectrum analyzer kun je dan net je hele dunne paaltje missen.
Bij de ouderwetse apparatuur liep je tegen de kwaliteit van je ingangsverzwakkers en versterkers aan. En juist dat was bij die toen vrijwel onbetaalbare apparaten heel erg goed. Ook dingen als de mixers en oscillatoren bij die spectrum analyzers waren zeer goed. Tegnwoordig is een lineaire versterker met een zeer grote bandbreedte veel makelijker te maken. Alleen doen ze dat niet. Om kosten te sparen maken ze een minder goede dan kan en corrigeren alles in de software. Daardoor is nu ook alles veel goedkoper dan dergelijke apparaten in de oude tijd.
Ik zeg niet dat die digitale apparaten verkeerd of slecht zijn. Sommige van de digitale functionaliteit is zelfs heel handig. Op een scoop kun je tegenwoordig meteen de frequentie en amplitude van een signaal meten. Dat vind ik echt een stuk makkelijker dan ouderwets vakjes tellen enzo.
Voor sommige dingen moet je nu eenmaal wat laten en voor andere win je juist iets.