Atmel At28C64B lezen en schrijven ?

Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben 64 jaar en mijn voornaamste hobby is elektronica.
Elektronica op allerlei gebied zoals modeltrein, muziek, HF en b.v. meetapparatuur.

Na een hele lange tijd (jaren 80) mijn oude 8085 microprocessor weer voor de dag gehaald.
En... hij werkt nog steeds. Een video> VGA converter bij Ali besteld en nu ook weer beeld op de computer monitor.

In die tijd waren er nog geen flash geheugens en ik wil er nu eigenlijk een toepassen op mijn 8085 memory board zodat de data opslag blijft gehandhaafd tijdens power down.

Ik heb hier voor gevonden de Atmel AT28C64B PARALLEL EEPROM, 64KBIT.
Aansluitpunten b.v. te vergelijken met een Toshiba TC5565 8K RAM .
Zover ik begrijp kan de Atmel als het ware als een RAM functioneren. D.w.z. lezen maar ook schrijven.
Dus eigenlijk aan te sluiten zoals RAM en werken als een RAM.

Er zijn weinig aansluit voorbeelden hiervoor te vinden op internet maar wel een paar. Het valt mij op dat de write ingang op de +5V word aan gesloten in die voorbeelden. Dat betekent dat het geheugen alleen word uitgelezen en niet geschreven.
Er worden zelfs externe programmers gemaakt om in het IC te schrijven!

---------------------
De vraag:
Is het niet mogelijk de Atmel At28C64B te lezen en te schrijven met(in) een 8085 opstelling.
Dus als een gewone RAM.
En waarom niet? ( als het vorige antwoord nee is)

Vriendelijke groet
Kees

KGE

Golden Member

Je kunt deze EEPROM lezen en schrijven als ware het RAM.... Maar... Wanneer je 64 bytes geschreven hebt gaat hij voor een bepaalde tijd op slot. De interne electronica schrijft dan een pagina in de EEPROM. In die tijd is de chip niet benaderbaar op een status register na. Dit status register geeft aan wanneer de schrijfcyclus voorbij is.
Zolang je dus maar een ander stukje geheugen hebt waar je schrijfroutines in staan en waarin je kunt wachten tot de EEPROM klaar is met schrijven kun je deze EEPROM dus gewoon in de geheugenruimte van de 8085 plaatsen. Nadat de schrijfcyclus voltooid is kun je de EEPROM weer lezen als een gewone ROM.

Schrijven in flash kost tijd.
Deze chip ondersteunt een byte write en een page write.

Je kunt een willekeurige byte schrijven als je na de schrijfactie een pauze inlast.

Een page write kun je uitvoeren door tot max 64 bytes binnen een pagina te schrijven. Een pauze van 150 µsecs start de page-write.

Tijdens de schrijf-actie kun je de chip niet lezen. Wel is er een een procedure om te testen of de schrijf-actie nog bezig is.

Soms is het de bedoeling dat de chip vaste configuratie data bevat. Die wordt dan dmv een programmer geschreven. Door de WE in de applicatie aan +5V te hangen weet je zeker dat die data nooit meer verandert.

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 9 september 2022 20:39:57 (11%)

KGE

Golden Member

Het belangrijkste in deze is dat je dus geen programma kunt uitvoeren vanuit de EEPROM op het moment dat je er iets in schrijft.

Arco

Special Member

Vergelijkbare die ik altijd gebruikte: de KM28C64 van Samsung.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Als alternatief zou je ook FRAM kunnen overwegen:

FM18W08-SG

Dat is een 70 ns 32kByte chip.
Helaas alleen in SOIC formaat maar dat is met een adapterprintje wel op te lossen.
FRAM laat zich net zo makkelijk en snel beschrijven als SRAM maar onthoudt alles gewoon wanneer je de spanning uitschakelt.

Hallo daar ben ik weer.

Wat een fantastische informatie. Daar kan ik wel wat mee denk ik.
Ook een vervangende chip zou natuurlijk goed kunnen. Ik heb voldoende ruimte om een verloop printje te maken. Is natuurlijk wel een heel goed idee.
Dan ben ik ook van het AT28C64B probleem af.

Gaat dat goed werken met een 8085 ? (kristal 6MHz klok 3MHz)
De FM18W08-SG is natuurlijk wel veel meer geheugen ruimte.

Maar als ik hem als ram kan laten werken is dat wel heel prettig.

Nog meer vervangers mogelijk ?? Die natuurlijk kunnen werken in het 8085 systeem?

Hartelijk dank voor de informatie.
Vriendelijke groet,
Kees

KGE

Golden Member

Er is ook een 8k x 8bit variant FRAM: de FM16W08

Op eBay worden ze zelfs compleet met DIP adapter print aangeboden.

Henry S.

Moderator

Je kan je SRAM ook een batterij geven.
https://electronics.stackexchange.com/questions/366317/sram-battery-ba…

Zo is dat in mijn TS-711 opgelost, 1 (schottky)diode tegen ongewenst opladen, en 1 (schottky)diode ivm ongewenst voeden van de rest.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb alle informatie doorgenomen en voor mij is het het handigst om een FM16W08 toe te passen.
Ook die 8 K past wel goed. Alhoewel de 32K ook kan.

Dus iedereen hartelijk bedankt voor de info.

Vriendelijke groet,
Kees Geerts