Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ik heb de Quad straler even getest op het zendertje wat ik laatst gebouwd heb en het werkt.
De afmetingen heb ik berekend op een frequentie van 86MHz, echter op 83MHz blijkt die in resonantie te zijn, daar heb ik ook de laagste SWR.
Die SWR verhouding was keurig 1 op 1.
Maar een nadeel kwam ik ook tegen dat de veldsterkte aan de linkerkant groter of kleiner was als aan de rechterkant van de antenne.
Dat zal wel niet aan de antenne zelf liggen maar op de manier zoals die is aangesloten; direct op de coaxkabel.
Er moet een soort van balun tussen of een stroom transformator, beide met een transformatie verhouding van 1.
Er is dus een onbalans in de manier zoals het nu is aangesloten.
Met de veldsterkte meter heb ik ook gekeken of de antenne nu werkelijk horizontaal is gepolariseerd en dat is die!
Ik zat daaraan te twijfelen omdat de draden van de antenne niet horizontaal lopen maar schuin omhoog of naar beneden.
Ik heb er even kort naar gekeken, een andere keer ga ik ermee verder om het goed te krijgen.
Moet even kijken maar heb het hier ergens ook nog liggen,
gewoon met draad en was vond ik wel een leuk experimentje.
Wil je de maten met ons delen Martin? ( de totale draadlengte? )
Ik zou dit ook wel willen doen maar dan als een horizontale hoepel/loop.
Ik heb zo’n gesloten dipool maar die is klein,
wat nu als je een loop maar dan… Diameter 1,5...2Meter zou doen…
en is dat dan neem ik aan wel horizontaal?
Ofwel jou quad antenne/straler maar dan liggend…
als het strakjes een beetje mooier is dan lijkt het me ook wel weer luek om…
https://www.qsl.net/yt1vp/CUBICAL%20QUAD%20ANTENNA%20CALCULATOR.htm
MAAR, niet alles tegelijk!
VrGr Rob
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ja Rob die link die je geeft daarop heb ik bij frequentie 86MHz ingetoetst.
Dus de afmetingen die je dan krijgt, zo heb ik hem gemaakt.
Nu kan het zijn dat door bijplaatsen van de elementen (reflector, director) de frequentie wat verschuift.
Maar 3MHz is wel veel vindt ik.
Trouwens van het weekend zat een bekende Amsterdamse piraat Dance radio in de lucht op 87,5MHz, ik moest mij Quad straler draaien anders kreeg ik ze niet mee.
Dit was s'nachts om 2uur, de volgende dag op zaterdag was de frequentie weer leeg, vast een bezoekje gehad van het A.T.
Dus richtings gevoelig is die antenne zeker wel, zonder reflector.
Hallo Martin,
Ja kijk dat is leuk, jij ontvangt tenminste nog wat!
Hier ( in omgeving Rotterdam )is het wat dat betreft erg stilletjes,
moet ik er wel bij zeggen ik ga niet tot zo laat als het eens 12...1 uur -
word heb ik daar tegenwoordig flink veel moeite mee.
( word gewoon een ouwe . . .
)
heb gelukkig wel een over buurman die fanatiek genoeg is om het leven in de brouwerij te houden.
Ik heb hier per ongeluk een klein filmpje waar hij wat muziek draaide en dat ik zat te luisteren met -
een VHF superregen receiver van Peter Parker VK3YE heet ie op Y.T.
https://www.youtube.com/watch?v=DUP4uzaI3sc
je kent hem denk ik wel,
ben de laatste tijd ALS ik ff de kans krijg een beetje aan het klooien met simpele schematjes,
je weet wel vind ik leuk!
VrGr Rob