Accu auto uitmeten ?

Kan je zelf een accu van een auto uitmeten met een multimeter ?
Ik heb al een tijdje last van minder goed starten wanneer de auto een week heeft stilgestaan.
Na even googlen vond ik :
Lees de voltmeter af. Als de accu in goede staat is hoort het voltage tussen 12,4 en 12,7 volt te zijn. Lager dan 12,4 volt betekent dat je accu opgeladen dient te worden.

Nu heb ik eens gemeten en ik meet 12,24V.

Is dit betrouwbaar zodat ik een nieuwe accu kan bestellen ?

12,24 na een rit? Of na een week?
Anders kun je natuurlijk ook gewoon een lekstroom hebben, gaat een nieuwe accu niks aan doen

12,24 na een week.
Maandag moet ik 50km rijden, anders moet ik na het thuiskomen eens opnieuw meten en de dag erna ook of heb jij een beter idee ?

Op 24 september 2022 17:07:06 schreef benny1:
Kan je zelf een accu van een auto uitmeten met een multimeter ?
Ik heb al een tijdje last van minder goed starten wanneer de auto een week heeft stilgestaan.
Na even googlen vond ik :
Lees de voltmeter af. Als de accu in goede staat is hoort het voltage tussen 12,4 en 12,7 volt te zijn. Lager dan 12,4 volt betekent dat je accu opgeladen dient te worden.

Nu heb ik eens gemeten en ik meet 12,24V.

Is dit betrouwbaar zodat ik een nieuwe accu kan bestellen ?

Minder goed starten, wil dat zeggen dat de startmotor wel goed rond gaat, maar dat de motor niet of slecht aanslaat?
Je zou eventueel via de sigarettenaansteker kunnen meten of de accu instort. Bij een veel te lage spanning zal de ontsteking niet goed werken.
Als de startmotor de boel niet rond krijgt zal de accu versleten zijn of is hij verdroogd. Een test met een andere accu is natuurlijk het snelst uitgevoerd. Bij mijn garagehouder zou ik dat zeker even kunnen testen. Die heeft overigens ook een accutester die onder zware belasting de accu test.
Overigens zijn de kosten van een gewone nieuwe accu ook niet erg hoog.

De startmotor gaat goed rond maar toch heb ik het gevoel dat hij er wat moeite mee heeft.
Bij dagelijks gebruik of warme motor(olie) is het probleem er niet.

Arco

Special Member

Met 12.24v is de accu niet echt vol te noemen. Je kunt de koplampen aanzetten en dan meten (motor uit), de spanning mag dan niet al te erg inkakken...

Simpele dingen hebben ook invloed op starten, zoals verkeerde motorolie (10W40 i.p.v. 5W40 maakt verschil, zeker bij koude)
Bij mij gaf dat steeds errors van de ECU: die dacht dat er iets mis was omdat de motor teveel weerstand had... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 24 september 2022 17:28:39 (42%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Net nog eens gemeten.

Batterij : 11,88V
Batterij lichten aan : 11,2V
Batterij starten motor : 9,7V
Batterij draaiende motor : 13,95V.

Die 9,7V lijkt mij te weinig om vlot te kunnen starten.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Met 9.7 Volt start ie niet nee, de ontsteking moet ook nog werken op dat beetje sap.
Je kunt een accu zinvol testen met een accuconditietester, kost ca. 80-100 euro.
Ik heb nooit een bedrijf (garage, accuverkoopzaak) gevonden dat zo'n tester had (de reden lijkt me duidelijk "verkoop nieuw").
Het zal voor jou dus wel uitdraaien op een nieuwe accu.
Mijn suggestie: koop een echt merk (V###a bijvoorbeeld) en vooral niet iets van de bouwmarkt...

electronono

Zit nu een Bosh batterij in, zal eens kijken voor een andere.

benleentje

Golden Member

Batterij lichten aan : 11,2V

Dit zegt anders ook wel genoeg, dan mag nooit zo laag worden met heel even je verlichting aan lang genoeg om te meten. De accu zou tijdens het meten gewoon rond de 12V moeten blijven met de verlichting aan.

Stel dat de verlichting ca 20A is.
De interne weerstand van de accu is ca 10 milli ohm
Dan mag de spanning direct gemeten op de accu maar ca 0,2V zakken, dus 0,1v per 10A.

Jouw accu doet 11,88 - 11,2 = 0,68V
dan kan je zeggen:
De interne weerstand is bij 20A ongeveer 34 milli ohm wat normaal is voor een versleten accu,
Of de verlichting is toch goed voor 68A

Ik heb nooit een bedrijf (garage, accuverkoopzaak) gevonden dat zo'n tester had (de reden lijkt me duidelijk "verkoop nieuw").

Typisch, ik heb hier in de omgeving nog geen bedrijf gevonden waarbij niet de accu eerst gemeten werd.
Niet dat het veel uitmaakt op een of andere manier was de accu altijd slecht als ik kwam, maar dat wist ik zelf ook wel anders was ik naar daar naar toe gegaan. Zeker niet voor de lekkere koffie want dat lust ik niet eens. ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In jouw situatie zou ik een nieuwe accu aanschaffen en niet wachten tot die in de winter helemaal niet meer start. Nu kun je nog wat shoppen naar de gunstigste aanbieder op internet. Als je in de winter niet meer kunt starten heb je die tijd mogelijk niet meer en ben je aangewezen op de locale automaterialen handel. Vergeet ook niet dat je oude accu geld oplevert. Voor mijn laatste accu, gewicht ca. 12 kg kreeg ik orde van grootte €6 bij de oud metaalboer. Ik weet niet wat de koers nu is.

Diamon

Golden Member

Als het om een VAG (Audi, Seat, Volkswagen, Skoda) gaat, hou er rekening mee, dat de accu aangemeld moet worden.

Disclaimer: de originele VAG accu's hebben een uniek serienummer, op deze manier weet de ECU dat er een nieuwe accu geplaatst is. Dit is puur verkoopstrategie van VAG, zelf een goedmerk kopen en via VCDS het huidige serienummer met (willekeurig getal) verhogen (huidige getal 7 verhogen naar 8).

Heb dit zo gedaan met onze Leon 5F, ipv ruim 340 euro was ik met 120 euro klaar (heb zelf VCDS).

Heb ik toch een vraagje.
Hoe weet de auto dat er een andere accu in zit? misschien is het de oude die even los hebt gehad om iets te repareren.

Gr.F_S

Diamon

Golden Member

Dat weet de auto niet, maar heeft o.a. met de manier van laad cyclus (conditie) van de accu te maken enzo.

Het gaat om een Saab van 15jaar oud en het is niet de eerste accu die erin zit?. Ik dacht de tweede. Ik zal morgen eens een nieuwe Bosh bestellen. In Nederland te krijgen voor €88, hier draaien ze rond de €125 tot €170.

Bedankt voor de info en tips. Dacht al van de oude accu naar het containerpark te brengen.

P.S:smerige streken met die vcds software maar met een kabeltje en laptop ook best zelf te doen.

Heb je autodoc gecheckt? Verzenden ergens vanuit Berlijn en het duurt ongeveer een week met €10 verzendkosten, maar ze zijn doorgaans wel gunstig.

Op 24 september 2022 21:53:34 schreef Kilian:
Heb je autodoc gecheckt? Verzenden ergens vanuit Berlijn en het duurt ongeveer een week met €10 verzendkosten, maar ze zijn doorgaans wel gunstig.

€119 bij Autodoc, bij Accudeal in Nederland €88.

Op 24 september 2022 19:13:38 schreef electronono:
Mijn suggestie: koop een echt merk (V###a bijvoorbeeld) en vooral niet iets van de bouwmarkt...

Je mag ook gewoon Varta schrijven. Of anders zeg je: koop een Duitse accu, dan krijg je vanzelf een Varta.

Arco

Special Member

dan krijg je vanzelf een Varta.

En Bosch, Sonnenschein dan?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bosch Versus Varta batteries- These Batteries are the same products-made by Brookfield Business Partners LP
The 096 Varta Black batteries the E 13, is the same as the 067 S 3008 Bosch Black Top batteries. Both batteries are 70 amp 640 CCA. The 096 Varta Blue Top batteries are the E11. Which is the same as the 096 Bosch Blue Top S4008. Both batteries are 74 amp 680 CCA.

This carries on through the range of batteries.
Because the Black, Blue and Silver top batteries have exactly the same specs as each other. Both makes of these batteries are made of the same top class materials. They are sealed and made of calcium/calcium plate’s technology. Although they are free flowing lead acid batteries, a further higher quality is now made for the use on Start-Stop technology cars.

[Bericht gewijzigd door benny1 op zaterdag 24 september 2022 23:42:03 (76%)

maartenbakker

Golden Member

Brookfield lijkt een investeerder en geen fabrikant. Verder heb ik het vermoeden dat de (niet vermelde!) bron van de tekst Amerikaans is. Productie voor Amerika zal wel elders plaatsvinden dan die voor Europa. Mogelijk is Brookfield licentiehouder voor de betreffende merknamen, of investeerder in een gezamenlijke fabriek, voor de betreffende markt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 september 2022 00:13:31 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Varta en Bosch werden eerst gemaakt door Johnson Controls maar die hebben deze afdeling verkocht aan Brookfield.

Varta Battery Maker Sold Off
Firstly, I thoroughly understand that this is not new news. So, Johnson Controls have been selling the excellent battery products . Particularly, of Varta and also making quality batteries for the Bosch battery label. So, other brands are also made by this giant battery maker, the Optima brand.

Consequently, the business was sold to Brookfield Business Partners . Selling the business for an estimated $13 billion. I must admit that this sale came as a huge surprise to me. Lead acid batteries were looking “dead in the water” ! With all the talk about the electric car evolution and Lithium-Ion batteries then the poor old lead acid looked liked a thing of the past!

Johnson Controls Power Solutions, inclusief Varta , heeft zijn autobatterijactiviteiten verkocht aan Brookfield Business Partners voor $ 13,2 miljard. Dat omvat de meer dan 16.000 medewerkers op 56 locaties over de hele wereld. Brookfield Business Partners hernoemt de business unit naar Clarios.

[Bericht gewijzigd door benny1 op zondag 25 september 2022 00:23:28 (15%)

mvdk

Golden Member

Mooi, leuk om te weten. Maar wat word het nu?

Op 25 september 2022 01:23:00 schreef mvdk:
Mooi, leuk om te weten. Maar wat word het nu?

Heb een nieuwe Bosch besteld,€88.