Accu auto uitmeten ?

In jouw situatie zou ik een nieuwe accu aanschaffen en niet wachten tot die in de winter helemaal niet meer start.

Het grappige is dat de meeste accu's in de zomer tijdens bijvoorbeeld een lange vakantie rit sneuvelen. De accu wordt dan zeer lange tijd geladen door de nonstop draaiende dynamo onder zeer warme omstandigheden. Dat vinden accu's doorgaans niet zo leuk en gaan kapot. De eigenaar van de wagen merkt daar echter niets van. Het is zo warm dat de auto's erg makkelijk starten.

De problemen komen als het kouder wordt. De accu blijkt dan ineens te weinig capaciteit over te hebben om de koude motor te kunnen starten.

Heb ik toch een vraagje.
Hoe weet de auto dat er een andere accu in zit? misschien is het de oude die even los hebt gehad om iets te repareren.

Natuurlijk weet de auto dat niet. Het moet de auto verteld worden dat er een nieuwe accu ingezet is. Het elektronische laadsysteem krijgt dan een soort reset. Het begint opnieuw met inleren van de accu karakteristieken. En in die nieuwe laadsytemen wordt gewoon alles bijgehouden zodat het systeem exact kan bijhouden wanneer en hoeveel en hoe hard een accu moet worden bijgeladen en zodat er ook nog voldoende ruimte overblijft om ook nog eventuele remenergie te kunnen opslaan. De lader zal ook niet meer gaan laden als het te warm is zoals eerder beschreven.

In de moderne laadsystemen zitten bijzonder slimme algoritmes die het beste werken als de hele karakteristiek uniek voor elke accu helemaal bekend is. Daarom moet elke accu weer opnieuw worden ingeleerd.

Door de zonnerally met auto's op zonne-energie in Australië is er bijzonder veel onderzoek naar dit soort van dingen gedaan. Hoe kom je zo snel en ver mogelijk met een beperkte en variabele hoeveelheid energie. Dat is niet de hele tijd topsnelheid. Maar als je te langzaam gaat verlies je wedstrijd. Wat is dan de beste snelheid met een beperkte accu voorraad en en een onbekende hoeveelheid zonne-energie? En misschien gaat de weg wel flauw omhoog? Of juist omlaag. Blijkbaar zijn de Nederlandse teams daar erg goed in omdat ze toch wel regelmatig de wedstrijd winnen.

Het inleren van de accu is dus geen conspiracy theorie ofzo. Het is gewoon de techniek die steeds een stapje verder komt. Dat er niet gewoon een drukknopje zit met de mededeling dit is een nieuwe accu is een ander verhaal. Dat is net zoiets als de alles behalve standaard USB laadstekers op je telefoon. Hoewel als dan krijgt dat iedereen steeds op die knop gaat lopen drukken werkt het systeem natuurlijk ook weer niet. Maar iets makkelijker zouden ze het misschien wel kunnen maken.

keebrev

Special Member

Op 24 september 2022 20:20:47 schreef Diamon:
Als het om een VAG (Audi, Seat, Volkswagen, Skoda) gaat, hou er rekening mee, dat de accu aangemeld moet worden.

Ik rij in een Volvo uit '98. Dat is oude accu eruit, nieuwe erin en starten maar....
Start een VAG auto niet als je 'm niet aanmeldt? En hoe zit het met de laadgeschiedenis als een bestaande accu in een auto met een hulpkabel gestart wordt?

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 25 september 2022 09:48:44 schreef keebrev:
[...]
Start een VAG auto niet als je 'm niet aanmeldt?

Zie foto, je auto start wel, je hulpsystemen niet, net alsof je weer een volvo uit 98 rijdt :+
Verder gewoon kwestie van je stuur 3x op en neer bewegen, net als alle andere VAG foutcodes

Het heeft kennelijk te maken met start/stop systemen. https://www.accudienst.nl/h/649/accu-inleren.html

Het wachten is nu op auto’s die naar de sloop gaan omdat het (software) operating systeem niet langer door de fabrikant ondersteund wordt, of het geheugen vol zit na een aantal software updates en ze steeds langzamer gaan rijden.

benleentje

Golden Member

Alles word steeds beter en makkelijker, maar niet perse voor de consument ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 25 september 2022 11:14:37 schreef Kilian:
of het geheugen vol zit na een aantal software updates en ze steeds langzamer gaan rijden.

Hebben we met een mercedes bus gehad.

Die wilde niet harder meer dan ongeveer 90. Bleek ie in safe mode te zitten. Een of ander computersysteem in de motor vond iets niet jofel en daarom ging ie in safe mode.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 september 2022 17:39:54 schreef rew:
[...]Hebben we met een mercedes bus gehad.

Die wilde niet harder meer dan ongeveer 90. Bleek ie in safe mode te zitten. Een of ander computersysteem in de motor vond iets niet jofel en daarom ging ie in safe mode.

en dat iets "iets niet jofel "hebben jullie verholpen ?of gewoon genegeerd ?
als een computer een motor in noodloop zet is er meestal echt wel wat aan de hand .
uiteraard kan een defecte sensor of een false reading van een sensor de boel hebben getriggert

daandc

Golden Member

Op 25 september 2022 17:39:54 schreef rew:
[...]Hebben we met een mercedes bus gehad.

Die wilde niet harder meer dan ongeveer 90. Bleek ie in safe mode te zitten. Een of ander computersysteem in de motor vond iets niet jofel en daarom ging ie in safe mode.

Dat hebben ze voornamelijk met europeesche auto's dat soort fratsen, geef mij maar een jap.

Die zijn behoorlijk open source en kun je buiten een testtool nog zat zelf doen. ( handmatig inleren en zo)

Das de reden waarom ik een lekkere simpele yaris uit 2013 rijdt. :)

En die duitse troep moet ik al helemaal niet. :P

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

een nieuwe auto heeft ook al een intelligent laad systeem dus als je dit hebt, werkt onderstaande niet (zeker de dynamo laadspanning).

allereerst kijken naar je laadspanning.
start de auto en kijk wat de spanning is met alle verbruikers UIT (radio, lampen, geen rem indrukken,...). normaal moet je richting 14-14,4V gaan. als je lager zit, is de dynamo al niet fris

nu zet je de koplampen aan, de spanning mag NIET MEER dan 0,3V zakken. als je dus 14.0V hebt, moet je met lampen minstens 13,7V hebben.
heb je dat niet, loopt de dynamo echt op zen eind en sta je binnenkort aan kant. je accu wordt niet voldoende opgeladen, dus normaal dat je met lege accu staat.

nu schakel je al je verbruikers in die je vaak samen gebruikt
-verlichting
-ruitenwissers
-verwarmingsblazer
-remlichten indrukken
-radio
...

als je spanning onder de 13,6V komt, is het alweer niet goed, want dan laad de accu niet meer bij, maar ben je ze aan het leegtrekken.
als je vaak zo rijdt, zal je accu meer en meer leeg komen en heb je start problemen.

als bovenstaande toch allemaal goed is, dan mag je er vanuit gaan dat laadsysteem ok is.

dan de accu, het tabelletje zag ik al passeren, maar hier nog eens.
http://www.fordcapri.be/off/pics/acculading.jpg

als je na een rit thuis komt, en de auto afzet, zou je zeker 90-100% moeten meten, anders is ze gewoon niet opgeladen.
dan laat je die een nacht staan en meet je nog eens. als ze veel is leeg gelopen is ofwel de accu gaar, OF je hebt een sluipverbruiker. bv handschoen kastje of koffer lampje die blijft branden.
een 5W lampje doet 0,4A op 12,5V en een nacht hierop ben je 4Ah kwijt.
op een 40Ah accu is dat 10% !!!

na 4dagen stilstaan start je al niet meer dan.

ik monitor mijn accu ALTIJD (heb al 15jaar altijd een voltmeter in het dashboard). bij mijn 88'er golf zo een falende dynamo op tijd uit gehaald.
ik kocht die met een reeds oude 100Ah accu, en 9jaar later reed die nog altijd met die accu rond. die stond in de winter elk jaar 30dagen aan het station stil (als ik op reis was), en stond in de zomer vaak 2-3maand stil (als ik naar het werk fiets).

9.7V bij startende motor is normaal. een volgeladen accu moet de startstroom 10sec lang volhouden en niet onder de 10.0V gaan (getal in amperes gaande van 360-720A staat op de accu gedrukt). zoniet, gaat de accu al achteruit.

11.88V als stilstaande wagen is te laag, accu is niet vol.
13.95V met gestarte motor vind ik ook laag, tenzij er nog verbruikers aan staan (je verwarming ofzo, en je rem ingedrukt)

om mijn accu het langste in leven te houden steek ik de grootst mogelijk dat ik fysiek in de auto krijg. en als het kan ook een hogere startstroom (mijn capri met origineel 44Ah 360A reed 15jaar rond met een 76Ah 640A diesel accu. die staat 1jaar stil en start nog altijd :-) ). die accu ziet veel minder af omdat ze veel sterker is, en zelf na 1jaar als ze 50% ontladen is, heeft die nog genoeg vermogen om dat motortje aan te zwengelen.

Op 24 september 2022 19:13:38 schreef electronono:
Met 9.7 Volt start ie niet nee, de ontsteking moet ook nog werken op dat beetje sap.

tuurlijk wel, is doodnormaal om rond de 10V te zitten.
bij mijn 78'er capri zit er een weerstandsdraad tussen bobine en kabelboom. de bobine is 9V, de auto 12V.
bij het starten wordt het startsignaal naar de starter afgeleid naar de bobine en zo de weerstandsdraad overbrugt, net om de bobine bij het starten ook 9V te geven waar ze op werkt.
bij nieuwe autos met transistor ontsteking is de ontsteking zowieso al veel sterker waardoor de vonk op 9V nog voldoende is.

Op 25 september 2022 09:48:44 schreef keebrev:
[...]

Ik rij in een Volvo uit '98. Dat is oude accu eruit, nieuwe erin en starten maar....
Start een VAG auto niet als je 'm niet aanmeldt? En hoe zit het met de laadgeschiedenis als een bestaande accu in een auto met een hulpkabel gestart wordt?

het probleem is dat de auto zegt: die 40Ah accu is versleten en kan maar 20Ah meer in. als je een nieuw accu steekt, gaat die maar 20Ah opladen en schakelt de dynamo uit dan£. dan heb je een nieuwe accu, die presteerd als je versleten accu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Vandaag 35km gereden en de batterij is nu 12,95.
De batterij verzwakt door enkele dagen stil te staan.
Van sluipverbruik is niets te merken.
Gewoon versleten batterij.

keebrev

Special Member

Dank jullie wel voor het updaten van dit achterstallige geheugen vwb nieuwe accu laadtechnieken.

om mijn accu het langste in leven te houden steek ik de grootst mogelijk dat ik fysiek in de auto krijg. en als het kan ook een hogere startstroom (mijn capri met origineel 44Ah 360A reed 15jaar rond met een 76Ah 640A diesel accu. die staat 1jaar stil en start nog altijd :-) ).

Dat is exact wat ik ook doe: Uit mijn vorige auto, een V40 diesel uit '98 heb ik de accu overgezet (2012) in deze S40 benzine (de accu was pas twee jaar oud). Deze accu is vorig jaar overleden. Heeft het elf jaar gedaan....

Ze sjoemelen dus nog steeds, die Duitsers. Dan wel niet met diesel, maar met acculaadsystemen.....Qua laadtechniek zijn ze dus niet verder dan een Volvo uit"98... :+ Daar werken de hulpsystemen zonder hulp van overbodige bitjes...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 25 september 2022 22:18:43 schreef benny1:
Vandaag 35km gereden en de batterij is nu 12,95.

Da's typisch een spanning die te hoog is, niet al te lang na het uitzetten van de motor (dus ook dynamo): even een minuutje of 2 de lampen aanzetten, dan lampen uit en na een minuut opnieuw meten.

Kijk overigens uit met het typenummer van je accu 'Googlen'. Ik heb op mijn typenummer gegoogled en de goedkoopste link besteld (Varta 90Ah). Bij plaatsen bleek deze niet het juiste vast-zet-richeltje te hebben waardoor ik de accu niet vast kon monteren. Eigen schuld want via de kenteken-zoek-functie van de verkoper bleek dat deze accu niet zou passen maar die stap had ik overgeslagen door op Google te vertrouwen...

Op eigen kosten terugsturen en een nieuwe bestellen (12euro duurder, 100Ah Yuasa). Kosten terugsturen waren even hoog als er naar toe rijden en daar mocht ik zonder bijbetalen omwisselen (bespaarde hen weer verzenden (zal ook wel ~12€ zijn)). Heel schappelijk opgelost door de verkoper.

Bedankt voor de tip, heb nog eens nagekeken en het was de juiste.
Wel enorme prijsverschillen.

Dat met de accu aanmelden, daar valt wel wat voor te zeggen.
De herkomst ligt met name in de start-stopsystemen, maar is daarbuiten ook zeker nuttig.

De accuspanning, de stroomafgifte en de interne weerstand wordt steeds gemonitord (direct aan de pluspool). Samen met de verbruikers die aan staan (en een heel legioen andere parameters) wordt berekend of de accu nog voldoende sap heeft en of het zin heeft de motor uit te zetten.
Ook weet de auto bij een oudere of versleten accu wanneer de verbruikers uitgezet moeten worden wanneer de motor niet loopt.

Bij het "aanleren" van de accu wordt een specifieke code in de tester ingegeven, waarvan de fabrikant de specificates van de accu aan de auto kenbaar maakt. Zodoende weet de auto een uitgangspunt, en de gebruikte technologie (Li, AGM, lood of whatever), de CCA, de capaciteit etc.

Bij auto's van de VAG groep (met start-stop) kan je daardoor bijvoorbeeld eenvoudig zien wat de berekende SoC is (terugsteltoets van de dagteller ingedrukt houden bij uitgeschakeld contact).

teruggenomen

electronono

[Bericht gewijzigd door electronono op dinsdag 27 september 2022 20:54:26 (87%)

daandc

Golden Member

Op 26 september 2022 15:42:52 schreef Semtexx:
Dat met de accu aanmelden, daar valt wel wat voor te zeggen.
De herkomst ligt met name in de start-stopsystemen, maar is daarbuiten ook zeker nuttig.

De accuspanning, de stroomafgifte en de interne weerstand wordt steeds gemonitord (direct aan de pluspool). Samen met de verbruikers die aan staan (en een heel legioen andere parameters) wordt berekend of de accu nog voldoende sap heeft en of het zin heeft de motor uit te zetten.
Ook weet de auto bij een oudere of versleten accu wanneer de verbruikers uitgezet moeten worden wanneer de motor niet loopt.

Bij het "aanleren" van de accu wordt een specifieke code in de tester ingegeven, waarvan de fabrikant de specificates van de accu aan de auto kenbaar maakt. Zodoende weet de auto een uitgangspunt, en de gebruikte technologie (Li, AGM, lood of whatever), de CCA, de capaciteit etc.

Bij auto's van de VAG groep (met start-stop) kan je daardoor bijvoorbeeld eenvoudig zien wat de berekende SoC is (terugsteltoets van de dagteller ingedrukt houden bij uitgeschakeld contact).

Bij de meeste auto's en trucks zit de meetshunt of inteligente accupool in de volksmond genoemd op de massa - pool.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!