In jouw situatie zou ik een nieuwe accu aanschaffen en niet wachten tot die in de winter helemaal niet meer start.
Het grappige is dat de meeste accu's in de zomer tijdens bijvoorbeeld een lange vakantie rit sneuvelen. De accu wordt dan zeer lange tijd geladen door de nonstop draaiende dynamo onder zeer warme omstandigheden. Dat vinden accu's doorgaans niet zo leuk en gaan kapot. De eigenaar van de wagen merkt daar echter niets van. Het is zo warm dat de auto's erg makkelijk starten.
De problemen komen als het kouder wordt. De accu blijkt dan ineens te weinig capaciteit over te hebben om de koude motor te kunnen starten.
Heb ik toch een vraagje.
Hoe weet de auto dat er een andere accu in zit? misschien is het de oude die even los hebt gehad om iets te repareren.
Natuurlijk weet de auto dat niet. Het moet de auto verteld worden dat er een nieuwe accu ingezet is. Het elektronische laadsysteem krijgt dan een soort reset. Het begint opnieuw met inleren van de accu karakteristieken. En in die nieuwe laadsytemen wordt gewoon alles bijgehouden zodat het systeem exact kan bijhouden wanneer en hoeveel en hoe hard een accu moet worden bijgeladen en zodat er ook nog voldoende ruimte overblijft om ook nog eventuele remenergie te kunnen opslaan. De lader zal ook niet meer gaan laden als het te warm is zoals eerder beschreven.
In de moderne laadsystemen zitten bijzonder slimme algoritmes die het beste werken als de hele karakteristiek uniek voor elke accu helemaal bekend is. Daarom moet elke accu weer opnieuw worden ingeleerd.
Door de zonnerally met auto's op zonne-energie in Australië is er bijzonder veel onderzoek naar dit soort van dingen gedaan. Hoe kom je zo snel en ver mogelijk met een beperkte en variabele hoeveelheid energie. Dat is niet de hele tijd topsnelheid. Maar als je te langzaam gaat verlies je wedstrijd. Wat is dan de beste snelheid met een beperkte accu voorraad en en een onbekende hoeveelheid zonne-energie? En misschien gaat de weg wel flauw omhoog? Of juist omlaag. Blijkbaar zijn de Nederlandse teams daar erg goed in omdat ze toch wel regelmatig de wedstrijd winnen.
Het inleren van de accu is dus geen conspiracy theorie ofzo. Het is gewoon de techniek die steeds een stapje verder komt. Dat er niet gewoon een drukknopje zit met de mededeling dit is een nieuwe accu is een ander verhaal. Dat is net zoiets als de alles behalve standaard USB laadstekers op je telefoon. Hoewel als dan krijgt dat iedereen steeds op die knop gaat lopen drukken werkt het systeem natuurlijk ook weer niet. Maar iets makkelijker zouden ze het misschien wel kunnen maken.