Hoi allemaal,
Ik volg hier al een tijdje een beetje de topics, artikelen enz. over pic's.
Ik ben nu ook van plan om met een microcontroller te bezig te gaan. Dus ik was net even aan het kijken bij Conrad om eens te kijken hoeveel zo'n ding nu kost.
Ik weet nu wel dat ze zo rond de 10 euro zijn.
maar mijn vraag is nu:
welke moet ik hebben??
er staan er namelijk 4:
PIC16F84-04/P DIP
PIC16F84-04/SO SMD
PIC16F84-10/P DIP
PIC16F84-10/SO SMD
bvd. Danny
Jeroen
Moderator
Zie: Welke PIC ?
Normaal gesproken moet je dus de eerste hebben (4 MHz, DIP behuizing).
Op zo 11-08-2002 19:52:30 schreef Jeroen:
Zie: Welke PIC ?Normaal gesproken moet je dus de eerste hebben (4 MHz, DIP behuizing).
Bedankt!!
maar wat is het verschil tussen DIP en SMD behuizing ?? SMD is toch meestal kleiner??
iig Bedankt,
Danny
Jeroen
Moderator
SMD is wel kleiner, maar daardoor ook moeilijker te solderen (moet je ook de soldeerbout/punt voor hebben).
Lijkt me ook wat moeilijker programmeren omdat er geen (of moeilijk te krijgen) voetjes voor zijn.
Maar als je de ruimte echt hard nodig hebt moet je SMD pakken, en anders gewoon de DIP versie.
Is het ook mogelijk om de PIC16F84-10 te gebruiken en dan een Xtall van 10Hhz aan te sluiten i.p.v. 4Mhz?
Of werkt de programmer dan niet meer?
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op wo 14-08-2002 18:06:18 schreef Armani:
Is het ook mogelijk om de PIC16F84-10 te gebruiken en dan een Xtall van 10Hhz aan te sluiten i.p.v. 4Mhz?
Of werkt de programmer dan niet meer?
De programmer werkt met elke F84 versie.
Je kunt aansluiten wat je wilt. Alleen het beste is om altijd hetzelfde of minder dan de specificatie te gebruiken. Dus bij een 16F84-04, kun je het beste 4MHz of minder gebruiken, en bij een 16F84-10 een 10MHz of minder.
(Ik heb wel eens een PIC op 40Hz laten lopen, alleen dan met een clocksignaal ipv een kristal.)
Prutsertje
bloep....
Op zo 11-08-2002 20:29:55 schreef Jeroen:
......Lijkt me ook wat moeilijker programmeren omdat er geen (of moeilijk te krijgen) voetjes voor zijn.
**PING** IDEE! (is offtopic, maar hoop dat de mods me vergeven)
Als je nu eens een printje maakt met aan de ene kant pennetjes die in een IC voetje passen, en aan de andere zijde eilandjes waar de pootjes van de smd precies op passen en een soort veertje die de SMD op de plaats houdt, dan heb je een soort adaptertje voor SMD PIC's op een normale programmer. Het schiet me zo in m'n hoofd, dus praktijktest is er nog niet. Ik probeer volgende week eens zoiets te fabriceren als ik toch de etsbak weer opstook.
sytse
Euh......
Maakt het eigenlijk uit of je een PIC16f84 of een PIC16f84A gebruikt?? Zitten er eigelijk wel verschillen tussen die twee??
Sytse
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op do 15-08-2002 10:25:39 schreef sytse:
Maakt het eigenlijk uit of je een PIC16f84 of een PIC16f84A gebruikt?? Zitten er eigelijk wel verschillen tussen die twee??Sytse
De F84A versie is een wat nieuwere en die kun je ook in de 20MHz versie kopen, de F84 maximaal in de 10MHz versie, verder zijn er eigenlijk geen verschillen.
Intern hebben ze de controller wat vernieuwd zodat die wat hogere kloksnelheid aankan.