Hallo Allemaal,

Ik heb een subwoofer voor mijn 5.1 opstelling in de huiskamer: MJ Acoustics Pro 50 MK II. Sind skort maakt hij een vreemd geluid terwijl de versterker niet uit staat.

Wat heb hek geprobeerd:

- RCA eruit (zelfde probleem)
- Volume harder/zachter (geen effect)
- Geluid is krakend alsof ie op een radio zender staat die niet goed is afgestemd.
- andere snoer (geen effect)
- andere plek (geen effect)
- stopcontacten zijn geaard, extra aardklem even op de schroeven gezet maar dat haalde ook niks uit.

Ik heb hem even open gemaakt om om te zien of ik een elco bol stond maar niks kunnen vinden.

Voor de zekerheid even de draaiknoppen een verse soldeer gegeven, mocht ook niet baten.

Weet iemand toevallig wat er aan de hand kan zijn.

Groetjes,

Hemantt

Kijk eens of er misschien nog wat verbrande lijm op de printplaat zit. Dat wil ook nog wel eens gekraak geven.

Hoi,

geen lijm op de printplaat, wel montagekit op die grote elco's.

Ik heb preventief 2 elco's vervangen, aangezien die bij aankaren een kraak verookzaakten.

Bij vervangen gelet op 25v 100Uf (had ie nog liggen), natuurlijk gelet op + en - echter nu gaat de sub helemaal niet meer aan.

Zekering is nog goed maar de kabels die vanaf 220V naar de spoell gaan en in het bord komen hebben weinig tot geen spanning :(

Ik merkte wel dat een van de regulators heel heet werd, is dat nog te fixen?

Hemant

Nee conus liep niet aan heb even getest met drukken die loopt gewoon soepel.

Hemant.

Hallo,

Alweer enige tijd geleden maar ga toch weer een poging wagen :)

Ik Wil mijn sub repareren als ik op dit moment spanning meet dan heb ik 38,5 AC vanaf de spoel waar 220V binnenkomt.

Ik heb de hoofd diodes gemeten and daar heb ik 38,5V AC, led van de sub gaat niet aan weet iemand wat er mis is en waar ik eventueel moet zoeken?

Hemant

Aangezien hij na het vervangen van de elco's niets meer doet, is daar duidelijk wat misgegaan...

Hoi,

Valt daar nog wat aan te doen of een tip waarom de spanning niet door gaat als dc op het bord?

Hemant

Fotootje (duidelijke) kan helpen...

Hoi,

Hier wat foto's.

De mosfet die erop zatane zijn 2x IRFP220 - TO247. Diege die heet was geworden waarvan ik niet wist of die het nog deed heb ik tijdelijk vervangen met een STW25NM60N- TO247. Beide 20A.

Echter gebeurt er niks, de standvy lamp gaat niet aan.
Heb de 2 grote elco's ook even gemeten en die werken beide zie ze opladen als ik een diode test doe.

Heb eventueel nog meer foto's maar limit was 5 :)

Groetjes,

Hemant

Zijn die twee radiale zekeringen nog goed ?

De originele mosfet is een totaal ander ding. Hij is maar 5A, geen 20, heeft een heel hoge Rds-on weerstand, is maar 200V ipv 600 en heeft een heel andere Vgs karakteristiek. Gaat zich totaal anders gedragen. Die mosfets waren goed, waarom ga je daarmee lopen klooien, er zijn snellere manieren om hem te slopen. Jij hebt iets kapot gerepareerd toen je die elcos eruit hebt gesloopt, daar moet je zoeken.

Ik vermoed dat je daarvoor elco's uit een sloper hebt gebruikt en dan zou ik eerst die dingen eens nameten. Ik gebruik alleen nieuwe elcos want dat zijn nu net de dingen die kunnen slijten. In consumenten shit zijn ze meestal ook nog van twijfelachtige kwaliteit, staan te heet en vaak veel te krap in capaciteit.

Mol bij desolderen geen pads en zeker geen vias als er een pad boven en onder het PCB zit. Als een pad loskomt heb je te hard geduwd omdat je bout het niet trekt of een veel te hete bout.

Een diode test op een elco zegt niks, je meter maakt waarschijnlijk iets van 2 to 3V. Zelf verkeerdom gemeten geeft dat geen fout want een elco heeft een zener effect rond de 5V. Je moet de capaciteit op 100Hz meten en D (of desnoods de ESR als je geen echte LCR meter hebt) Daarnaast de doorslag lekstroom op de werk spanning. In jou geval, gewoon goede nieuwe bestellen, dan weet je zeker dat ze goed zijn.

@fred101,

Hoe kan ik die radiale zekeringen controleren? Als ik de polen meet heb ik daar 38,5V AC.

Ik heb ze er uitgehaald, zodat ik ze kan doormeten, echter weet ik niet hoe ze gemeten worden. Bij het verwijderen is er inderdaad 1 pad meegekomen van de midden-poot, hoop dat die nog te fixen is.

Ik zou graag de MOsfets en de elco's willen meten of ze goed zijn. Heb een multimeter maar waarschijnlijk doe ik het verkeerd.

Nadat 1 van de mosfets heet werd heb ik de orginele elco's weer teruggezet alleen werkte het daarna nosgteds niet.

Hemant

Dingen in het wilde weg doen heeft geen zin, je molt hem alleen steeds verder. Je zult die pad moeten repareren. Kijk of er aan de onder en de bovenkant een pad zit. Als er een via tussen zat is die nu ook kapot. Dan moet je het pootje onder en boven vast solderen. Als er binnen layers zijn die daar aan vast zitten is het nu eind oefening. Ik denk dat dit maar 2 layer is maar dat kun je niet op een foto zien.

Een zekering met een middenpoot ????? Ik bedoel die 2 kleine bruine hulsjes die rechtop staan. De foto is niet scherp genoeg maar volgens mij zijn dat zekeringen. Deze hebben op de foto ook maar 2 pootjes. Gewoon zonder spanning op het board met je multimeter de weerstand meten, net als bij een gewone glazen axiale zekering. Je weet hopelijk toch wel hoe een zekering werkt ? |:(

Elcos meet je met een LCR meter maar die gegevens juist interpreteren vergt de nodige kennis over hoe zo'n ding werkt. Een iets minder zeker alternatief wat geen kennis verlangt, is een ESR metertje. Voor reparatie doeleinde bruikbaar genoeg om echt rotte elcos te vinden. De capaciteit kun je met je DMM meten maar als de ESR hoog is klopt de capaciteit meting vaak niet meer.

MOSFETs meet je met een component testertje, kosten bijna niets, maar kan ook met je DMM. Dat uitleggen vind ik teveel werk. Ik heb er een video over (pa4tim en mosfet testen zou hem wel moeten vinden) maar er zijn massas videos waar ze dat uitleggen. Ik kan niet linken want het is vloed en dan is de wifi verbinding super traag.

Misschien voorlopig je reparaties beperken tot dingen zonder printplaat ;) of gewoon toch eens wat theorie gaan leren. Dit schiet niet op, bij alles wat je doet wordt de kans op reparatie kleiner.

Wat mijn minimale uitrusting is: DMM's, scoop, LCR meter, goed (de)soldeer station, halfgeleidertester (Die laatste uit luiheid, zijn gewoon handiger)
Wat ik dagelijks gebruik is nog veel meer, ik heb 3 soldeerstations staan, want zo heb ik 7 verschillende bouten. hotair, SMU, functie generator en een paar labvoedingen, heel veel verschillende scoop probes (stroom en spanning), powermeter, AC labvoeding (0-300VAC) Ik heb nog veel meer maar dit zijn de meest gebruikte. Met alleen een DMM begin ik er niet eens aan.

@Fred101,

Was een beetje onduidelijk.

Ik heb de twee zekeringen gemeten met spanning erop op de 2 pootjes meet ik dan 38,5V AC. Als ik een piep test doe op die twee zekeringen kan heb ik niks. terwijl een glaszekering wel piept. weerstand tussen de 2 pootjes is 0L

midden poot was van de mosfet, war de pad er aan 1 kant uit is. Overigens is de ene mosfet een IRFP9240 en de andere war de pad van af is een irfp240.

Ik heb 2 multimeters maar daar zit geen esr/lcr functie op.

Hemant

Ik heb de twee zekeringen gemeten met spanning erop op de 2 pootjes meet ik dan 38,5V AC. Als ik een piep test doe op die twee zekeringen kan heb ik niks. terwijl een glaszekering wel piept. weerstand tussen de 2 pootjes is 0L

Als je 38V over een zekering meet is het al duidelijk dat hij kapot is. Als je dat niet doorhebt kun je hem doorpiepen of de weerstand meten en als die ook aangeeft dat de zekering overleden is lijkt het me duidelijk wat je nu eerst moet doen.....

Zonder de absoluut minimale basis kennis, LCR of ESR meter, capaciteit meetfunctie op je DMM, en geen scoop, heel belangrijk bij reparatie van audioapparatuur, je zult het audiosignaal moeten volgen om te zien waar het wegvalt, maar dan moet je wel weten welke onderdelen wat doen.

Misschien kun je beter een andere hobby zoeken, iets als kantklossen of bloemschikken. Wil je dat niet dan zul je toch wat theorie moeten leren, ik weet dat je dat niet wilt, maar het is een beetje bezopen dat iemand je moet uitleggen hoe je een zekering herkent en doormeet.

2 compleet verschillende mosfets gaat ook niet werken
Die pad zul je moeten repareren

Als de zekeringen beide kapot zijn, is er zeker nog meer mis. Ik zou eerst gaan meten voordat ik lukraak onderdelen eruit steek...
(bij iedere 'reparatie' richt je nu meer schade aan, en wordt de oorzaak steeds lastiger te vinden, omdat er steeds oorzaken bijkomen...)

Zekeringen zijn Wickmann TR5 types.

Hoi,

Heb even de waardes opgemeten van de Elco's.

De 100uf's zitten allemaal tussen 99,9 en 105
De 10uf's zitten 10-10.6

Heb een diode test uitgevoerd op de IRFP9240 (die even een andere polariteit) maar meet 0,817 tussen D en S

De IRFP240 meet ik 0,434 tussen D en S.

Hemant

Dat klopt, je meet de body diodes van de fets. (meetpennen andersom en je meet oneindig/open)

Hoi bedankt,

Mag ik dan aannemen dat de mosfets en de elco's goed zijn.

Als ik om die zekering kijk staat er T3 15A205V maar de wickman's die ik vind zijn de ampers veel lager.

Hemant

Het is geen 15A, maaar 3.15A, een standaard waarde...

Top!

Had die punt niet gezin, tijd voor een bril :(

Zouden die mosfets weer terug kunnen op het bord.

Andersom gemeten zijn ze inderdaad oneindig.

Hemant

Waarschijnlijk zijn de fets nog heel...

Als je de zekeringen zonder meer vervangt, is de kans groot dat ze weer sneuvelen. (ze zijn tenslotte niet spontaan kapot gegaan)
Ik zou alles waar je aan gesoldeerd of vervangen hebt nog eens controleren...

De zekering is zijn stuk gegaag nadat ik de elco's had vervangen. Ben ervan uitgegaag dat ik ze goed had vevangen 25v 100f blauwe vervange voor zwarte met zelfde waarde.

Ik heb de orginele toen direct teruggetzet.

Ik ga die mosfets terug solderen en opzoek naar die zekeringen hier in de buurt.

Hemant.

NIET twee verschillende mosfets gebruiken. Die vervanger van jou is een totaal andere mosfet. Die vervanger heeft een veel lagere Rds-on, daar gaat veel meer stroom lopen, ook omdat Vgs heel anders is. Maar dat heb ik pas een paar keer gezegd :( .

Deze test zegt alleen dat de DS kanaal niet short is. En ook niet 100% want als je per ongeluk de gate hebt opgeladen (static) dan lijkt DS short. Daarnaast, er kan nog steeds een short van gate naar drain of source zijn. Er zijn betere testen met een DMM.

Die kortsluiting zal niet door de elco's zijn gemaakt tenzij ze short zijn. Mogelijk wel door die mosfet vervanger die 3x meer stroom kan doorlaten. Maar de kans is groter dat je iets fout gedaan hebt of gemold hebt bij het uitrukken van onderdelen. MOSFET zijn vrij gevoelig voor static en ze zonder desoldeerpomp of wick los solderen gaat alleen door te grof geweld of door het onderdeel veel te heet te stoken.

Het stomste wat je kunt doen is onderdelen lukraak vervangen door compleet andere uit slopers (omdat je niet weet of die goed zijn)

Jij zet er elcos in uit een sloper waarvan je niet weet of de capaciteit en DF(of ) ESR nog goed is. Ook niet of ze lek zijn voor DC. Je weet ook niet of de oude goed zijn.

Je vervangt 1 mosfet van een paar door een compleet andere soort omdat je denkt dat hij stuk is maar je weet niet eens hoe ze werken of hoe je hem test.

Dan ga je met 2 verschillende mosfets en een beschadigd PCB testen en dingen meten die geen zin hebben want de zekeringen zijn door. Je hebt ook geen flauw idee wat je meet dus dat is ook zinloos.

Leg het ding weg, koop een component testertje wat ook C en ESR geeft. Koop wick of een desoldeer pomp en leer wat basis theorie over elcos en mosfets. Ken je de wet van ohm ?

Ik hou er mee op, dit is zinloos, kan net zo goed tegen mijn hond kletsen, die snapt het ook niet maar die luistert beter >:)

Hoi,

Ik heb de orginele mosfets terugezet.

Ja ik weet dat ik verkeerd ben begonnen maar probeer het nu te herstellen. En zoals ik al zei alle hulp is welkom.

Ik heb de elco's er even afgehaald en opnieuw getest allemaal komen ze op 100 uf uit. (de 3 die ik vervangen had).

Nu zonder elco's heb ik tijdelijk gezet met een glaszekering. Standby gaat aan. Echter Mosfets worden gloeiend heet en zekering klapt eruit dus de fout zit niet bij de Elco's maar nog ervoor.

Soldeerpomp heb ik echter de soldeerbout die ik gebruikt werd blijkbaar niet heet genoef waardoor 1 pad is gesneuveld. Heb nu een andere soldeerbout met regelbare temp die werkt een stuk beter.

Hemant