Subwoofer maakt vreemd geluid

Hoi,

Ben weer aan het meten geweest met de SUB.

Wat ik vergeten was aan te geven is dat de ingang 250V 2A fast blow zekering heeft. de PCB heeft 2x 38,5 V secundair met 2x T3.15A 250V. Ik neem dan dat door de print zekeirng te overbruggen nooit meer dan 2a het bord in gaat anders zou de eerste zekeirng klappen.

De eerste zekering is nooit geklapt en is nog heel/ orgineel. Alleend de twee print zekering zijn eruit geklapt. Vreemde is 38,5V DC dat beide zekeringen van 250V eruit zijn gevlogen.

Ik heb een tekening gemaakt ( Mijn eerste) mischien dat iemand op basis daarvan nog wat advies heeft.

Hemant

[Bericht gewijzigd door hemant_5400z op woensdag 17 mei 2023 16:08:45 (12%)

Denk nu eens na. Als het zou kloppen wat je zegt dat er nooit meer dan 2A het bord in kan vloeien, waarom zijn er dan zwaardere zekeringen gesprongen?
Dat is dus niet juist.
2A aan de 230V kant is 460Watt. Aan de laagspanningskant heb je een kleine 40V zodat er in theorie dik 10A zou kunnen lopen voordat de primaire zekering van 2A er uit vliegt.

Groeten, Ron.

revado

Honourable Member

Ik denk dat je toch een denkfout maakt Hermant.
De spanning die op een zekering staat aangegeven is de maximale spanning die over de zekering mag komen te staan als deze kapot gaat.
Zolang de zekering heel is is de weerstand heel erg laag en staat er nagenoeg geen spanning overheen.
Zodra deze doorslaat staat er wel in eens spanning overheen, bij een zekering in de primaire zijde 230 volt en dat mag de zekering hebben.
Bij een hogere spanning zou er overslag kunnen ontstaan.
Een lagere spanning kan dus probleemloos zoals bij jouw 3,15 zekeringen bij 36 volt.
Een zekering gaat helemelen door een te hoge STROOM door de zekering, daar heeft de spanning niets mee te maken.
In jouw geval is de zekering secundair dus kapot gegaan en dat heeft uiteraard een gegronde reden.
Eindtrap stuk? Elco's verdroogd? Sluiting in een luidspreker?
Werkt de voeding wel als je die los test ?
Een nieuwe zekering er in en een gloeilamp tussen de 230 volt gaat je in dit geval niet helpen, als de voeding op wil starten met de lamp er tussen zal de 3,15 weer meteen sneuvelen, de stroom secundair is immers veel hoger dan primair.
Als er primair 2 A kan lopen dan is (in theorie) dat secundair bij 36 volt bijna het 5 voudige, de spanning is immers 5 keer lager.
Het zou heel goed kunnen, en dat verwacht ik, dat de voeding helemaaal niet kapot is ( of was) maar het in het versterkerdeel zit.

De verdachte onderdelen er uit halen en los meten is de enige manier.
Wij willen allemaal iedereen graag helpen hier maar ik ben bang dat met jouw erg beperkte kennis van elektronica het je niet gaat lukken en je beter een ervaren iemand kan inschakelen.

Edit: @Rontronix gaf ook al het zelfde antwoord terwijl ik nog niet gepost had.

Hoi Bedankt,

Dek niet helemaal duidelijk geweest, ik snapte al niet waarom die lamp mijn print zekering zou beschermen.

Ik kan er veder niks tussen zetten ipv de print zekering om toch even te meten. Ik heb de beide mosfets afzonderlijk getest (link van Fred01) daar kon ik niet direct iets vreemds zien op mijn DMM wil ze er nogmaals uithalen om ze te testen.

Werken de N-mosfet en de P-mosfet samen en kunnen dus niet afzonderlijk vanelkaar? Probeer de tekening te begrijpen 1 printzekering is voor de N-channel en de andere voor de P-channel. Dus de ene 38,5V voed de P en de ander de N-channel. Stel een van de Mosfet's is stuk worden ze dan heel heet?

De 2 elco's 4700uF in situatie getest en ook gesschieden die komen of 4500uF. Ook de overige Elco's lot getest en die komen ook op hun waarde.

De sub zit tussen de de 2 grote Elco's van 4700uF die heb ik eraf gehaald om wat testen te kunnen doen, kan het zijn dan de mosfets hun spanning niet kwijt kunnen en dus heet worden?

Hemant

revado

Honourable Member

De speaker kan nooit aangesloten zijn zoals in jouw schema, dan krijgt deze de volle 40 volt en dan is die ook kapot...
En zonder elco's aangezet?? .. nee toch hoop ik?

Zoals door velen al aangegeven, je moet het apparaat niet aanzetten om "even" te meten, dat is dus de reden dat je de onderdelen er uit moet halen om te meten...
Beste Hermant, een eerlijk advies: geef je reparatie pogingen op zonder enige basiskennis, er zullen steeds meer onderdelen sneuvelen met deze manier van werken...

[Bericht gewijzigd door revado op woensdag 17 mei 2023 17:27:21 (21%)

Thanks Revado,

Nee niet aangezet sinds alles eraf is. Ik kijk nog even hoe die speaker zit misschien niet helemaal lekker getekend. Maar hij zit wel tussen de Elco's (zie foto's)

Wanneer kan je wel en wanneer in in situatie meten.

Halen jullie elke onderdeel afzonder eraf om te testen? Wat kan wel blijven zitten en wat zeker niet?

Ik kan die Elco's er weer in terug zetten een 4% marge is neem ik aan o.k. voor die 4700uF.

Ik las hier ergens dat ze 10% mogen afwijken tijdens het meten. Ik zie ook geen enkele beschadeging op de elco's.

En Inderdaad gewoon dom, als ik terug reken kom ik op zo een 12A bij 38,5V uit. Als iik het goed berijp dan is dat 6A per Us.

Hemant

[Bericht gewijzigd door hemant_5400z op woensdag 17 mei 2023 18:24:20 (10%)

Op 17 mei 2023 17:03:45 schreef hemant_5400z:
ik snapte al niet waarom die lamp mijn print zekering zou beschermen.

Omdat die lamp dat wel zou kúnnen, mits je weet welk vermogen je nodig hebt én ook niet te lang blijft proberen.

Bij een sluiting in een voeding kan zo'n lamp wel degelijk zorgen dat de zekering heel blijft, omdat er bij de gemiddelde voeding in ruststand weinig stroom gebruikt wordt: zorg ervoor dat er x keer die ruststroom getrokken kan worden en meer niet (dan gaat de lamp branden namelijk) en je kan wel iets zeggen over de staat van de voeding.

Maar:

Op 17 mei 2023 17:03:45 schreef hemant_5400z:
Ik heb de beide mosfets afzonderlijk getest (link van Fred01) daar kon ik niet direct iets vreemds zien op mijn DMM wil ze er nogmaals uithalen om ze te testen.

Ik vrees dat je hier gewoon basiskennis voor mist (zoals velen je nu al meerdere keren duidelijk hebben geprobeerd te maken).

Ja, je kunt (MOS)FETs doormeten met een multimeter en dat geeft vaak wel een aardige indruk van hun gezondheid, maar je moet weten HOE je dat doet.

En dit:

Op 24 april 2023 16:36:28 schreef hemant_5400z:
Misschien verkeerd verwoord, ik ik zei op de gate zit een weerstand die heb ik gemeten.

Dat is dus stap 1 van het proces: wees zo duidelijk mogelijk in WAT je doet, want anders levert dat alleen maar misverstanden op.

Maar het belangrijkste is dat bovenstaande óók weer zo'n stukje basiskennis is. Ja, gate-weerstanden gaan wel eens stuk, maar 9 van de 10 keer fikken die uit als het echt goed mis gaat. Onzichtbaar stuk gaan ze echt zelden.

Op 17 mei 2023 17:03:45 schreef hemant_5400z:
Probeer de tekening te begrijpen 1 printzekering is voor de N-channel en de andere voor de P-channel.

Die tekening kan je niet begrijpen, want daar klopt niets van. Dat is je óók al enkele keren duidelijk gemaakt.

Op 17 mei 2023 17:03:45 schreef hemant_5400z:
kan het zijn dan de mosfets hun spanning niet kwijt kunnen en dus heet worden?

Op 17 mei 2023 17:29:37 schreef hemant_5400z:
Wanneer kan je wel en wanneer in in situatie meten.

Halen jullie elke onderdeel afzonder eraf om te testen? Wat kan wel blijven zitten en wat zeker niet?

Ik vind het vervelend om te zeggen, maar: BASISKENNIS.

Dit is gewoon nog te hoog gegrepen op dit moment. Dat is niet erg, iedereen is ooit ergens begonnen en heeft die kennis langzaam uitgebreid en bij dat uitbreiden horen ook momenten dat je beseft dat je het verkloot hebt: daar leer je voor de volgende keer weer van (als in: geen onderdelen zomaar verwijderen en bij inschakelen kijken wat er gebeurt)

Weet ik op mijn werk exact hoe een instrument wat ik moet repareren werkt? Nee.

Maar allereerst is er (vaak) een compleet schema van het gehele innerlijk aanwezig (en eerlijk is eerlijk: zonder schema is iets repareren al een stuk moeilijker), ten tweede kun je door zaken te volgen, IC's uit te zoeken en andere onderdelen met elkaar te vergelijken (of soms zelfs vergelijkings-metingen uit te voeren op een wel werkend exemplaar), een heel eind komen.

Maar hoofdzaak daarbij is basiskennis: als je niet weet wat zoiets basaals als een MOSFET, opamp en dat soort zaken moet doen, is storing zoeken sowieso al heel hoog gegrepen.

Echt, ik raad aan om je verlies te nemen en er mee te stoppen, want ik denk dat het alleen maar erger gaat worden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@Weardguy,

Stel je mening zeer op prijs!

EN voor mij is het inderdaad vallen en opstaan maar blijft voor mij een hobby maar wel een leuke. Lukt het me uiteindelijk niet dan neem ik zeer zeker mijn verlies.

Voor nu probeer ik wat basis kennis op te doen door te lezen en flimpjes te bekijken maar dan gaat allemaal niet zo snel. In de tussen tijd doe ik nu gelijk wat praktijk ervaring op door ermee te stoeien.

Zolang het bij laag spanning blijf durf ik dat wel aan.

Ik geef toe dat ik gewoon dom ben begonnen door zomaar die elco's te wisselen in de hoop dat die rare brom weg zou gaan niet beseffen dat ik meer heb gesloopt. Is inderdaad eerste keer dat ik zoites ooit van binnen heb gezien en gelijk in het diepe geprongen.

Echter denk ik (geef niet gauw op) dat ik hem ooit nog wel aan de praat krijg door stap voor stap te zoeken.

Die gloeiplam truuk wat voor mij een openbaring :).

Nu heb ik verder geen mensen om me heen die in de electrinica zitten dus is dit forum mijn enige bron/hulp en daar maak ik gretig gebruik van.

IK ga even opzoek naar Enhancement Mosfets en P en N channel doe die samen werken hopen dat ik dan weer een stapje verder ben.

Hemant

Ik heb de boeken Resi en Transi nog liggen hier...Mysteries Elektronica.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 17 mei 2023 20:39:18 (18%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
revado

Honourable Member

Op 17 mei 2023 19:37:56 schreef hemant_5400z:

Zolang het bij laag spanning blijf durf ik dat wel aan.

Hemant

Een serieuze waarschuwing:

Pas op met deze uitspraak.
230 volt is al iets om voorzichtig mee te zijn.
In een schakelende voeding kan de spanning op de afvlakelco's zomaar 400 volt zijn.
Behalve dat het stevig bijt, ook nog een flinke tijd na uitschakelen, kan dat dodelijk zijn!

Revado,

Helemaal mee eens die elco’ raak ik ook niet zomaar aan.

Gebruik ook ?.

Hemant

fred101

Golden Member

Weardguy: Weet ik op mijn werk exact hoe een instrument wat ik moet repareren werkt? Nee.

Maar allereerst is er (vaak) een compleet schema van het gehele innerlijk aanwezig (en eerlijk is eerlijk: zonder schema is iets repareren al een stuk moeilijker),

Zonder schemas is mijn werk. Dat is een heel andere manier van werken. Heel soms is er een schema en dat maakt het heel veel simpeler.

Zonder schemas zijn er een paar manieren, allemaal gebaseerd op kennis en (heel veel) meet apparatuur
- Alles reverse engineeren en zelf een schema maken. Veel werk omdat het meestal 2 of meer layer PCB's zijn en een foutje is zo gemaakt. Je hebt dat al ervaren. Zonder kennis niet te doen, jou tekening is een leuke oefening maar er klopt geen #$% van.
- alles los solderen en dan testen, dat is bij mij vaak de enige manier als het losse PCBs zijn die ergens uitkomen en zonder de rest niet werken. Dus ik kan ze niet aanzetten. Heel soms kan ik dat wel door dingen als potmeters, schakelaars een of meer voedingen en bv een functie generator aan te sluiten. Laatst had ik een stapeltje PCBs, 15 relais desolderen, testen en terugplaatsen of vervangen (Heb ik ooit al een tester voor gebouwd die iedere seconden het relais aantrekt), stuk of 20 ICs (74 logic (heb ik een tester voor, ULN's testen op mijn DIY IC tester, opamps (Heb ik een DIY tester voor), Optos (Ook een tester voor maar meestalk mbv een SMU), Audio amp op breadboard, spanning regelaars (Testertjes voor), torren, mosfets, diodes (Halfgeleider testers, SMU, CT), elco's (LCR meter), Trafos (LCR meter) triac (DIY tester), EPROM uitlezen. Best "dom" werk (Als je eenmaal weet hoe elk onderdeel werkt en je een test opzet hebt bedacht ebn/of gebouwd) maar ik vind het leuk, ik repareer omdat ik graag met meetapparatuur aan de gang ben. Ik heb in een paar minuten een IC zonder schade verwijderd.

Ik bouw regelmatig apparaatjes om losse onderdelen te kunnen testen. Kost tijd maar de volgende keren bespaart het tijd. (En ik vind het gewoon leuk) Ik heb ook veel instrumenten speciaal om onderdelen los te testen. Van LCR meter tot SMU

- als het wel aan kan dan werk ik "lokaal" Als er een IC zit zoek ik de datasheet, kijk welke signalen waar zouden kunnen staan en dan ga ik meestal met de scoop (en arsenaal speciale probes) aan de gang en soms met een logic analyser of een current-tracer, logic pulser en logic probe. Ik monitor altijd de stroom met stroom probes of via een 5,5 digit powermeter.

Voorbeeld van werkwijze: Als bv een calibratiebad niet meer verwarmt test ik de heater, dan ga ik kijken hoe de aansturing is. Dan datasheets van de onderdelen zoeken, dan werk ik terug vanaf de heater. Als eerste bv een triac aangestuurd door een driver. Ik meet met diffprobe op de heater, dan op de gate, geen signaal ? dan de opto-driver uitgang, ook niets, dan de opto ingang, staat daar wel wat dan gaat de opto eruit en test ik hem los, bv op een breadboard samen met een SMU en TRIAC tester. Kapot dan vervangen, wel goed, dan ga ik verder terug tot ik bv een opamp tegen kom. Ik weet hoe die werken, Ik kijk op de uitgang, de ingang, goed ? dan nog verder terug etc. Klinkt eenvoudiger dan het is. Het is vaak erg onoverzichtelijk.

Ik heb een paar jaar gedaan over de (vrij brede) basis leren, door veel thuis studie maar ook met veel hulp van de mensen hier. Ik begon met RF, Ik heb jaren lang zo'n 2 a 3 uur per dag besteed aan studeren. Vooral boeken. Ik was eerst veel aan het bouwen, toen buizen transceivers restaureren, toen kreeg ik in een keer een berg defecte meetapparatuur en zo begon het repareren en toen ik ik leuke collectie had werd het experimenteren met meetapparatuur op componenten om die apparatuur te kunnen gebruiken.

Ik leer nog steeds bij. Kom ik een onderdeel tegen wat ik niet goed genoeg ken om het te testen dan ga ik daar info over zoeken, soms zelf, soms via een vraag hier (Pas geleden over triac testen), er aan meten etc. Vaak eindigt dat in de bouw van een test apparaatje of fixture. Ik maak notities die dan met schema van de tester en gebruiksaanwijzing in mappen gaan. Daar staat dan hoe ik dat onderdeel heb getest met welke apparatuur en hoe opgesteld.

Jij wilt nu het zelfde doen zonder kennis en zonder apparatuur....

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hallo allemaal,

Kan ik hier alweer vragen stellen over mijn subwoofer :)

Ik hoor van jullie

Hemant

Hoi,

Ja pin is gesoldeerd.

Ik heb de mosfets vervangen en alle elco’s en nieuwe printzekeringen erin.
Subwoofeer geeft weer een teken van leven alles gaat aan.

Echter heb ik nu een volgend probleem sub gaat alleem maar brommend geluid.

Hemant

Zal me niks verbazen dat er inmiddels meer issues bij zijn gekomen.
Nu weer een brom wat 100 oorzaken kan hebben. Zit er een volumeknop op?
En reageert de brom hierop? Zoja zou ik zoeken op het pre-amp gedeelte, zoniet neig ik naar het versterkerbord.
Waar menig vaak zoeken naar het euvel, begin ik meestal met uitsluiten en isoleren. Kan een hoop tijd schelen.

Hoi,

Merk inderdaad geen verschil bij de volume knop.
Subwoofer gaat wel heel hard geluid maken bij de high input maar daar zit niks aan.
Ook de phase van 0-180 gaat ie uit zijn dak.

Ik dacht dat er een probleem was met de potmeters maar je zelf versterker gedeeltde waar doel je dan precies op.

En waar kan ik het beste meten? Probleem begint zodra de zwarte kabel van de lfe wordt aangesloten. Sluit ik die zwarte draad samen met de ground op het bord dan is is gewoon rustig. Maar dan werkt de volume ook niet.

Hemant

Semtexx

Golden Member

Je meet die printen los van de plaat waar ze op horen te zitten, zie ik dat goed van de foto's?

Creeer je daarmee niet een ground loop die mogelijk brom veroorzaakt? De achterplaat is duidelijk kaal gemaakt op de plekken waar de verschillende printen vastgeschroefd zitten -> sterpunt massa.

sluit eens de ingangen kort. dus een cinch of andere input connector en je zet signaal en massa samen.
als die dan nog bromt, is het in de versterker, als het dan niet meer bromt, komt er externe storing in.

je hebt al gerommeld met de fets, zijn alle verbindingen daar proper en geen ongewenste verbindingen?
ergens een DC met rimpel die in het signaal circuit komt, heb je dit al.

geen brugjes ofzo die je verwijderd hebt door connectors los te maken?

Op 24 april 2023 10:19:18 schreef fred101:

Wat mijn minimale uitrusting is: DMM's, scoop, LCR meter, goed (de)soldeer station, halfgeleidertester (Die laatste uit luiheid, zijn gewoon handiger)

ik trek toch ook mijn plan, heb 2 werkende DMM's, geen scoop, geen lcr meter, geen desoldeerstation, enkel 2 soldeerbouten , geen halfgeleider tester...

mits kennis kan je de halfgeleider tester al direct vervangen door een DMM. een testprintje maken om componenten te testen (bv opamps) heb ik ook al genoeg gedaan.
op het werk vroeger nog zat schemas gemaakt om een bepaald signaal aan een print ingang aan te bieden en dan met scoop de uitgang van die print bekijken en vergelijke met de meegeleverde specs van fabrikant (op het werk wel een scoop)

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 7 juli 2023 12:26:54 (19%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@semtexx: nee ik heb de voel op de plaat aangesloten echter als ik naar de contructie kijk loopt er niks dat massa maakt met de plaat de voetjes can de print zijn van kunstof en ik zie geen aparte kabel. De mosfets zitten op een pad tegen de plaat aan dus die maakt ook geen massa.

@fcapri: ik heb de massa can de cinch doorgelust met de massa van de speakon maar dat maakt niks uit. Alleen als ik de massa van de cinch ook connect met de - van de trafo dan is ie stil maar dat werken de volume knoppen niet ik neem aan dat de potmeters sturen op massa/ground?.

Hemant

nee, de input kortsluiten
draadje tussen signaal en massa aan de ingang, of een cinch connector nemen en beide aansluitingen met elkaar verbinden en dan inpluggen

ENKEL met ingangen doen hé, niet met uitgangen (want dan zal de sub ook snel stil zijn)

wel raar dat massa input aan massa transfo stil wordt, tenzij je de voeding kortsluit. ik neem aan dat je de massa van de transfo na de diode brug meet.

zijn er geen diodes in kortsluiting waardoor er AC in de versterker komt... aangezien je al zekeringen had opgeblazen lijken kapotte diodes ook niet zo gek meer.
immers werk je dus vaak onder spanning aangezien je de zekeringen heb gemeten door spanning over te meten, dus dan heb je snel zat kapotte componenten gemaakt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoi,

Heb alleen een digitale input lfe, high input is via speakon. Kan de de lfe kortsluiten?

De - van de lfe heb ik samen met de - van de trafo aangesloten die direct op de print komt even heel kort en toen was de sub stil? Waar zou ik die min dan het beste van moeten aftappen en doorlussen? Bij de 4
Diodes of nog verder?

Hemant

revado

Honourable Member

Beste Hermant,

Zoals al meerdere keren geadviseerd, geef het op, je krijgt dit apparaat NOOIT meer zelf aan de gang.
Verkeerde elco's, verkeerde mosfet's aangezet zonder elco's, een eilandje van de print gerukt en ga zo maar door.
Een mosfet die bloedheet wordt zal mogelijk ook andere onderdelen meeslepen in de ondergang.
Onderdelen uit een sloopapparaat overzetten is, en dat heeft @Fred ook al aangegeven, zeer onverstandig.
Dan moeten die onderdelen totaal de zelfde zijn , en ook nog eens 100% zeker goed door ze te meten met een component tester.
Ik bewonder je doorzettingsvermogen maar dit ga je nooit meer zelf gerepareerd krijgen zonder voldoende kennis en meetapparatuur.
Ik heb sterk het vermoeden dat de drivers voor de mosfets ook kapot zijn, en wie weet wat nog meer.
Je bent gestart met een raar geluid / brom.
Die brom is via een omweg weer terug maar nu werkt het helemaal niet meer.
Bij een reparateur zal je er ook niet meer mee aan hoeven te komen omdat er zonder enige kennis in rond geharkt is en dat is het laatste wat een reparateur wil.
Als je wat wil doen met elektronica start dan eens met een simpel bouwpakketje van het een of ander, soldeer dat in elkaar en probeer te doorgronden HOE het werkt, dan kan je een basis kennis opbouwen.

Op 7 juli 2023 14:08:56 schreef hemant_5400z:
Hoi,

Heb alleen een digitale input lfe, high input is via speakon. Kan de de lfe kortsluiten?

De - van de lfe heb ik samen met de - van de trafo aangesloten die direct op de print komt even heel kort en toen was de sub stil? Waar zou ik die min dan het beste van moeten aftappen en doorlussen? Bij de 4
Diodes of nog verder?

Hemant

Voor zover ik weet is de LFE (Low Frequency Effects) ingang juist analoog.

Hoi,

Zodra ik terug ben ga ik het proberen en kijken wat het kortsluit effect is.

Waarschijnlijk krijg ik hem inderdaad niet aan de praat maar is wel een goed manier om de componenten te snappen. Wat betreft de voeding kant heb ik dat nu een beetje door. Nu probeer ik de audio kant een beetje te snappen via deze pcb.

Tzt ga ik kijken of ik ergens een plaat versterker kan scoren zodat ik de sub toch noch kan gebruiken. Voor nu is het echt leren aan de hand van dit bord.

Tips zijn altijd welkom en waardeer jullie feedback.
Hemant