Op 21 oktober 2022 19:27:01 schreef Arco:
Deze is 30mm (die andere waren beide 35mm): https://sinuss.nl/products/mchpr63v828m30x51-cap-8200uf-63v-alu-elec-s…

Eeeehh.... Die is geen 12000uf
Deze is 30mm volgens de sheet op Farnell.

https://sinuss.nl/products/alf80c123df063-cap-12000uf-63v-alu-elec-pre…

Maar heb die van Kemet besteld en zijn als het goed is 30mm.
Mocht dit onverhoopt toch 35 zijn dan maak ik het wel pas.

[Bericht gewijzigd door klabam op (16%)]

Vanmiddag kwam een klant zijn KRK Monitor ophalen

Dat zijn ze.... Alleen verkoopt Farnell niet aan particulieren...

Jij bent dus geen particulier, je kunt dus daar gewoon bestellen. Je hebt alleen je KVK en BTW nummer nodig.

Omdat ik particuliere reparaties doe kan ik ze geen klant noemen??

Ik zou me niet druk maken over de 12000 uF waarde gepropt in een no name chinees elkotje.

Goed merk met 4700 uF passend lijkt mij meer dan genoeg voor het vermogen van de speaker.

30 bij 50 mm met deze specs is niet reëel

Zo'n kruk is niet echt fantastisch ontworpen, ik heb al wel eens kennis gemaakt met een van z'n soortgenoten. Het kan dus best dat ze op overdreven elcowaardes vertrouwen om enigszins fatsoenlijk te werken.

Zo'n hoge capaciteitsdichtheid verklaart ook dat de elco's snel stukgaan.

4700u lijkt me echt te laag. Met 8200u kom je misschien nog wel weg.

Op 22 oktober 2022 02:12:26 schreef maartenbakker:
Zo'n kruk is niet echt fantastisch ontworpen, ik heb al wel eens kennis gemaakt met een van z'n soortgenoten. Het kan dus best dat ze op overdreven elcowaardes vertrouwen om enigszins fatsoenlijk te werken.

Zo'n hoge capaciteitsdichtheid verklaart ook dat de elco's snel stukgaan.

4700u lijkt me echt te laag. Met 8200u kom je misschien nog wel weg.

Als je de prijzen ziet van de VXT series mag je wel kwaliteit verwachten, bijzonder is dat de subwoofers van KRK zoals de S10 alleen maar Nichicon elco's heeft en die zijn bij lange na niet zo prijzig.

2 keer 4700 uF is echt prima, ik zie stereo Sony versterkers voorbij komen met meer vermogen per speaker met deze elko's

En wat is de schakelfrequentie? De hoogte van de voedingsspanning? De topologie van de voeding en de eindtrap? Wat voor ontwerpregels en dimensioneringen zijn er op nagehouden?

Als een budgetmerk een "onnodig lijkend" veel hogere capaciteit gebruikt op een bepaalde plaats in de schakeling, dan is er een reden voor. Die gaan heus geen 12000 plaatsen als een 4700 zou volstaan. Die hebben de paar euro die zo'n elco meer kost, geheid ergens anders dubbel bezuinigd zodat het uit kon om die elco te gebruiken.

Althans daar mag je van uitgaan als reparateur. Is het niet zo, dan kun je geluk hebben met zo'n gok, maar het is absoluut geen goede reparatiepraktijk om op basis van een gokje een onnodige modificatie aan te brengen.

Let wel, het gaat niet om het terugplaatsen van 8200 of 10000 wat nog ergens in de buurt van eventuele grenzen van toleranties zou kunnen komen, het gaat om een waarde terugplaatsen die minder dan de helft is....

Laten we er wel vanuit gaan dat KRK per definitie geen budgetmerk is.

Op 23 oktober 2022 12:28:07 schreef klabam:
Laten we er wel vanuit gaan dat KRK per definitie geen budgetmerk is.

Alleen TW Bor is dan weer een budget merk met bedenkelijke specificaties. Daar zijn al velen je voor gegaan en niet alleen in krk apparaten.

Op 23 oktober 2022 12:32:59 schreef Peter112:
[...]

Alleen TW Bor is dan weer een budget merk met bedenkelijke specificaties. Daar zijn al velen je voor gegaan en niet alleen in krk apparaten.

Daarom was ik nogal verbaast, in de goedkopere range van KRK zie je deze idd. Ik had bij de veel duurdere vxt serie deze zeker niet verwacht.
Eigenlijk verklaard de text op de achterzijde al genoeg.

Op 23 oktober 2022 12:28:07 schreef klabam:
Laten we er wel vanuit gaan dat KRK per definitie geen budgetmerk is.

Wat is jouw definitie van een budgetmerk? Als dat het uitgangspunt moet zijn, dan moet die definitie wel eerst duidelijk zijn.

Voor mij gaat het om de constructie, de support vanuit de fabrikant, de prijs (die prijsfactor is een beetje tricky, bijvoorbeeld HK is reteduur maar ook superslecht geconstrueerd en nul support -> het gaat niet altijd om het budget van de koper, soms ook alleen om het budget van de fabrikant), en misschien nog wat dingen die ik vergeten ben.

Het gaat bij mij niet om een eventuele "premium feel" of relatief goede specificaties zolang ze het doen. Dat zal bij kruk vast wel goed zitten.

Maar zo gedacht, misschien heb je ook wel gelijk en is het geen budget maar midrange merk:

Als ik een Tronios box pak (is wel PA en geen studio) dan ademt die meer 'budgetmerk' dan een KRK, die dezelfde of mindere constructiekwaliteit heeft maar wel iets doordachtere schakelingen gebruikt en relatief goede specs zal hebben.

Op 21 oktober 2022 20:51:13 schreef klabam:
Omdat ik particuliere reparaties doe kan ik ze geen klant noemen??

Van mij wel maar klanten betalen, daarover moet je, net als ik doe, BTW afdragen, dan ben je een bedrijf. Een bedrijf kan bij Farnell kopen.

Maar jij doet het dus zwart, dan zou ik niet op een forum over klanten praten. Ik ken iemand die beunde jarenlang aan LandRovers, schreef daar ook vaak over op een forum, op een zaterdag morgen stond er een belasting inspecteur op de stoep. De belasting heeft hem toen uitgekleed. Idem voor iemand die als hobby reptielen kweekte en ze ook verkocht. Was ook actief op forums. De belasting vond meer dan 5 bakken bedrijfsmatig (hij had er meer dan 50) Heeft hem heel veel gekost, de belasting schat nogal erg ruim.

Op 23 oktober 2022 12:47:35 schreef fred101:
[...]

Van mij wel maar klanten betalen, daarover moet je, net als ik doe, BTW over afdragen, dan ben je een bedrijf. Een bedrijf kan bij Farnell kopen.

Maar jij doet het dus zwart, dan zou ik niet op een forum over klanten praten. Ik ken iemand die beunde jarenlang aan LandRovers, schreef daar ook vaak over op een forum, op een zaterdag morgen stond er een belasting inspecteur op de stoep. De belasting heeft hem toen uitgekleed. Idem voor iemand die als hobby reptielen kweekte en ze ook verkocht. Was ook actief op forums. De belasting vond meer dan 5 bakken bedrijfsmatig (hij had er meer dan 50) Heeft hem heel veel gekost, de belasting schat nogal erg ruim.

Eens, met uitzondering dat ik geen winsten maak.
Ik doe het uit hobby en voor mensen met een laag budget of wanneer de gevestigde reparatie centers er niet eens aan beginnen omdat het voor hun economisch niet verantwoord is.
Bij mij betalen ze alleen voor de parts en misschien een tientje voor verbruiksartikelen zoals soldeer, flux en slijtage.
Vooralsnog veel mensen blij gemaakt, en dat geeft voldoening.
Ik heb dit eens nagevraagd bij de belastingdienst. Is geen enkel probleem.

Het is ook niet dat ik stapels reparaties heb, maar zo af en toe komt er iets op mijn pad door mond op mond reclame.

Op 23 oktober 2022 12:23:58 schreef maartenbakker:
En wat is de schakelfrequentie? De hoogte van de voedingsspanning? De topologie van de voeding en de eindtrap? Wat voor ontwerpregels en dimensioneringen zijn er op nagehouden?

Ik vergelijk klasse AB versterkers met 50Hz transformator hier. Bijvoorbeeld Sony TA-F417R 2 keer 60 watt op 8 Ohm en de KRK VXT6 heeft 60 en 30 (5) watt TDA's

De KRK Rokit 6, de voorloper van de VTX6, heeft ook 4700uF elko's met vergelijkbare vermogen specs.

Ik zie het probleem niet, maar als de OP 12000uF weet te vinden die ook passen is prima natuurlijk.

Ik zou zelf voor een beter merk gaan, ben wel fan van Nippon Chemi-con.
Op "no name" elko's wordt bijna alijd 105 graden vermeld, ik vind dat niet interessant want ik geloof er niet veel van.

Op 23 oktober 2022 17:29:17 schreef nijhuisr:
[...]

Ik vergelijk klasse AB versterkers met 50Hz transformator hier. Bijvoorbeeld Sony TA-F417R 2 keer 60 watt op 8 Ohm en de KRK VXT6 heeft 60 en 30 (5) watt TDA's

De KRK Rokit 6, de voorloper van de VTX6, heeft ook 4700uF elko's met vergelijkbare vermogen specs.

Ik zie het probleem niet, maar als de OP 12000uF weet te vinden die ook passen is prima natuurlijk.

Ik zou zelf voor een beter merk gaan, ben wel fan van Nippon Chemi-con.
Op "no name" elko's wordt bijna alijd 105 graden vermeld, ik vind dat niet interessant want ik geloof er niet veel van.

De Rokit 6 is helemaal geen voorloper van vxt, deze laatste is de veel duurdere variant van de rokit.
Ik heb nu de elco's bij Sinuss besteld, de Chemi-com, Panasonic, Rubicon etc. Zijn praktisch nergens leverbaar. Bij sommigen 44 weken levertijd.

Op 23 oktober 2022 13:07:24 schreef klabam:
[...]

Eens, met uitzondering dat ik geen winsten maak.
Ik doe het uit hobby en voor mensen met een laag budget of wanneer de gevestigde reparatie centers er niet eens aan beginnen omdat het voor hun economisch niet verantwoord is.
Bij mij betalen ze alleen voor de parts en misschien een tientje voor verbruiksartikelen zoals soldeer, flux en slijtage.
Vooralsnog veel mensen blij gemaakt, en dat geeft voldoening.
Ik heb dit eens nagevraagd bij de belastingdienst. Is geen enkel probleem.

En als het een probleem zou zijn en je verdient er wel aan, kun je de winst invullen onder overige inkomsten in box 1.

Op 23 oktober 2022 17:32:48 schreef klabam:
[...]

De Rokit 6 is helemaal geen voorloper van vxt, deze laatste is de veel duurdere variant van de rokit.
Ik heb nu de elco's bij Sinuss besteld, de Chemi-com, Panasonic, Rubicon etc. Zijn praktisch nergens leverbaar. Bij sommigen 44 weken levertijd.

Ik zie het ook, het is een duurder variant met vergelijkbare vermogens.
Bizar dat ze die rommel elko's gebruiken.

Dat zou idd kunnen, maar ik hoef er niet aan te verdienen. Ik kan ook geen garanties afgeven wat ik ook altijd vermeld. Ik blijf een hobbyist en een leuk leerprocess in de electronica wat leuk en ontspannend werkt voor mij.
Thuis repareer ik ook als net zolang tot het echt niet meer rendabel is.

Als ik even Google mag je dit jaar 8700 euro belasting vrij bijverdienen, dat is wel flink als je wat reparaties doet per jaar, lijkt mij geen probleem. Maar we dwalen nu wel af.

Op 22 oktober 2022 02:12:26 schreef maartenbakker:
Zo'n hoge capaciteitsdichtheid verklaart ook dat de elco's snel stukgaan.

Mee eens, een grote capaciteitsdichtheid is wat mij betreft een rode vlag om (te) goedkope condensatoren te identificeren. Een paar V minder spanningsbestendigheid scheelt een hoop volume, want dat schaalt met het kwadraat van de spanningsbestendigheid, en ik zie best vaak dat als je een no-name elco moet vervangen het op één of andere manier nauwelijks mogelijk is om een gelijkwaardig exemplaar te vinden van een gerenommeerd merk. Die zorgen er namelijk voor dat hun elco's op die spanning daadwerkelijk de gegeven levensduur halen.

Op 23 oktober 2022 17:32:48 schreef klabam:
Ik heb nu de elco's bij Sinuss besteld, de Chemi-com, Panasonic, Rubicon etc. Zijn praktisch nergens leverbaar. Bij sommigen 44 weken levertijd.

Bij TME vond ik wel iets passends van Nichicon: LLS1H123MELB. Is wel snap-in, geen idee of dat de bedoeling was.

Ja dat zou zeker passen, en is snap-in.

Heb de condensatoren binnen en natuurlijk passen ze niet...
Mijn vraag in deze, ik kan ze wel in de buurt plaatsen, kan het kwaad om draadbruggen naar de pcb te zetten?

Niet te dunne draadjes gebruiken, en de draden niet te lang, dan moet dat wel goed komen.

Het gaat om enkele cm, denk 5.
Heb nog zat 1,5 draad.