Goedemiddag,
Vanmiddag kwam een klant zijn KRK Monitor ophalen welke ik gerepareerd had. Hij had een KRK VXT 6 bij zich die niks deed. Open gemaakt, spanning erop en binnen 10 seconden komt er magic smoke van de voedings condensatoren af. Deze hebben een zwart dekseltje, deze eraf gewipt en ja hoor bol, bruin en heet.
Nu zijn dit al zeer goedkope China caps wat mij nogal verbaast in een VXT serie gezien dit echt kwaliteits monitoren zijn.
Heb de condensatoren verwijderd en even de spanning gemeten van de voeding en die is 33v dus uitgesloten dat er iets met de voeding is. Wel heeft deze monitor een jaar lang in een schuur gestaan.... En dat er misschien vocht heeft opgehoopt o.i.d.
Anyway,ik zoek vervangers maar zijn overal bij mijn bronnen uitverkocht.
Iemand hier nog opties?
12000uf 50v thru-hole gesoldeerd
Op 21 oktober 2022 18:05:32 schreef Lambiek:
Is dit iets.https://nl.rs-online.com/web/c/passive-components/capacitors/aluminium…
Bijna, de maat is goed 30x50mm
Alleen deze is tot 85 graden, die erin zaten 105.
Weet niet of dit veel zal uitmaken, maar tracht gelijkwaardige te krijgen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 21 oktober 2022 18:46:04 schreef Arco:
https://nl.farnell.com/kemet/alf80c123df063/cap-12000uf-63v-alu-elec-p…
https://nl.farnell.com/epcos/b41252a6129m000/cap-12000-f-50v-alu-elec-…
Dat zijn ze.... Alleen verkoopt Farnell niet aan particulieren...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jawel,hoor... 
https://sinuss.nl/products/alf80c123df063-cap-12000uf-63v-alu-elec-pre…
https://sinuss.nl/products/b41252a6129m000-cap-12000uf-50v-alu-elec-sn…
[Bericht gewijzigd door Arco op (31%)]
Haha die had ik al gezien, deze zijn te dik, gaat niet passen
[Bericht gewijzigd door klabam op (24%)]
Nee mag niet dikker zijn dan 30mm
Maar zie nu dat Arco 2 linkjes haf gepost en de juiste zit er tussen.
Alleen zijn deze wel heel stuk duurder, maar ja das voor de klant.
Arco
Special Member
Deze is 30mm (die andere waren beide 35mm): https://sinuss.nl/products/mchpr63v828m30x51-cap-8200uf-63v-alu-elec-s…
Oeps, die is 8200uF...
Op 21 oktober 2022 19:27:01 schreef Arco:
Deze is 30mm (die andere waren beide 35mm): https://sinuss.nl/products/mchpr63v828m30x51-cap-8200uf-63v-alu-elec-s…
Eeeehh.... Die is geen 12000uf
Deze is 30mm volgens de sheet op Farnell.
https://sinuss.nl/products/alf80c123df063-cap-12000uf-63v-alu-elec-pre…
Maar heb die van Kemet besteld en zijn als het goed is 30mm.
Mocht dit onverhoopt toch 35 zijn dan maak ik het wel pas.
[Bericht gewijzigd door klabam op (16%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Vanmiddag kwam een klant zijn KRK Monitor ophalen
Dat zijn ze.... Alleen verkoopt Farnell niet aan particulieren...
Jij bent dus geen particulier, je kunt dus daar gewoon bestellen. Je hebt alleen je KVK en BTW nummer nodig.
Ik zou me niet druk maken over de 12000 uF waarde gepropt in een no name chinees elkotje.
Goed merk met 4700 uF passend lijkt mij meer dan genoeg voor het vermogen van de speaker.
30 bij 50 mm met deze specs is niet reëel
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zo'n kruk is niet echt fantastisch ontworpen, ik heb al wel eens kennis gemaakt met een van z'n soortgenoten. Het kan dus best dat ze op overdreven elcowaardes vertrouwen om enigszins fatsoenlijk te werken.
Zo'n hoge capaciteitsdichtheid verklaart ook dat de elco's snel stukgaan.
4700u lijkt me echt te laag. Met 8200u kom je misschien nog wel weg.
Op 22 oktober 2022 02:12:26 schreef maartenbakker:
Zo'n kruk is niet echt fantastisch ontworpen, ik heb al wel eens kennis gemaakt met een van z'n soortgenoten. Het kan dus best dat ze op overdreven elcowaardes vertrouwen om enigszins fatsoenlijk te werken.Zo'n hoge capaciteitsdichtheid verklaart ook dat de elco's snel stukgaan.
4700u lijkt me echt te laag. Met 8200u kom je misschien nog wel weg.
Als je de prijzen ziet van de VXT series mag je wel kwaliteit verwachten, bijzonder is dat de subwoofers van KRK zoals de S10 alleen maar Nichicon elco's heeft en die zijn bij lange na niet zo prijzig.
2 keer 4700 uF is echt prima, ik zie stereo Sony versterkers voorbij komen met meer vermogen per speaker met deze elko's
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En wat is de schakelfrequentie? De hoogte van de voedingsspanning? De topologie van de voeding en de eindtrap? Wat voor ontwerpregels en dimensioneringen zijn er op nagehouden?
Als een budgetmerk een "onnodig lijkend" veel hogere capaciteit gebruikt op een bepaalde plaats in de schakeling, dan is er een reden voor. Die gaan heus geen 12000 plaatsen als een 4700 zou volstaan. Die hebben de paar euro die zo'n elco meer kost, geheid ergens anders dubbel bezuinigd zodat het uit kon om die elco te gebruiken.
Althans daar mag je van uitgaan als reparateur. Is het niet zo, dan kun je geluk hebben met zo'n gok, maar het is absoluut geen goede reparatiepraktijk om op basis van een gokje een onnodige modificatie aan te brengen.
Let wel, het gaat niet om het terugplaatsen van 8200 of 10000 wat nog ergens in de buurt van eventuele grenzen van toleranties zou kunnen komen, het gaat om een waarde terugplaatsen die minder dan de helft is....
Op 23 oktober 2022 12:28:07 schreef klabam:
Laten we er wel vanuit gaan dat KRK per definitie geen budgetmerk is.
Alleen TW Bor is dan weer een budget merk met bedenkelijke specificaties. Daar zijn al velen je voor gegaan en niet alleen in krk apparaten.
Op 23 oktober 2022 12:32:59 schreef Peter112:
[...]Alleen TW Bor is dan weer een budget merk met bedenkelijke specificaties. Daar zijn al velen je voor gegaan en niet alleen in krk apparaten.
Daarom was ik nogal verbaast, in de goedkopere range van KRK zie je deze idd. Ik had bij de veel duurdere vxt serie deze zeker niet verwacht.
Eigenlijk verklaard de text op de achterzijde al genoeg.
maartenbakker
Golden Member
Op 23 oktober 2022 12:28:07 schreef klabam:
Laten we er wel vanuit gaan dat KRK per definitie geen budgetmerk is.
Wat is jouw definitie van een budgetmerk? Als dat het uitgangspunt moet zijn, dan moet die definitie wel eerst duidelijk zijn.
Voor mij gaat het om de constructie, de support vanuit de fabrikant, de prijs (die prijsfactor is een beetje tricky, bijvoorbeeld HK is reteduur maar ook superslecht geconstrueerd en nul support -> het gaat niet altijd om het budget van de koper, soms ook alleen om het budget van de fabrikant), en misschien nog wat dingen die ik vergeten ben.
Het gaat bij mij niet om een eventuele "premium feel" of relatief goede specificaties zolang ze het doen. Dat zal bij kruk vast wel goed zitten.
Maar zo gedacht, misschien heb je ook wel gelijk en is het geen budget maar midrange merk:
Als ik een Tronios box pak (is wel PA en geen studio) dan ademt die meer 'budgetmerk' dan een KRK, die dezelfde of mindere constructiekwaliteit heeft maar wel iets doordachtere schakelingen gebruikt en relatief goede specs zal hebben.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 21 oktober 2022 20:51:13 schreef klabam:
Omdat ik particuliere reparaties doe kan ik ze geen klant noemen??
Van mij wel maar klanten betalen, daarover moet je, net als ik doe, BTW afdragen, dan ben je een bedrijf. Een bedrijf kan bij Farnell kopen.
Maar jij doet het dus zwart, dan zou ik niet op een forum over klanten praten. Ik ken iemand die beunde jarenlang aan LandRovers, schreef daar ook vaak over op een forum, op een zaterdag morgen stond er een belasting inspecteur op de stoep. De belasting heeft hem toen uitgekleed. Idem voor iemand die als hobby reptielen kweekte en ze ook verkocht. Was ook actief op forums. De belasting vond meer dan 5 bakken bedrijfsmatig (hij had er meer dan 50) Heeft hem heel veel gekost, de belasting schat nogal erg ruim.
Op 23 oktober 2022 12:47:35 schreef fred101:
[...]Van mij wel maar klanten betalen, daarover moet je, net als ik doe, BTW over afdragen, dan ben je een bedrijf. Een bedrijf kan bij Farnell kopen.
Maar jij doet het dus zwart, dan zou ik niet op een forum over klanten praten. Ik ken iemand die beunde jarenlang aan LandRovers, schreef daar ook vaak over op een forum, op een zaterdag morgen stond er een belasting inspecteur op de stoep. De belasting heeft hem toen uitgekleed. Idem voor iemand die als hobby reptielen kweekte en ze ook verkocht. Was ook actief op forums. De belasting vond meer dan 5 bakken bedrijfsmatig (hij had er meer dan 50) Heeft hem heel veel gekost, de belasting schat nogal erg ruim.
Eens, met uitzondering dat ik geen winsten maak.
Ik doe het uit hobby en voor mensen met een laag budget of wanneer de gevestigde reparatie centers er niet eens aan beginnen omdat het voor hun economisch niet verantwoord is.
Bij mij betalen ze alleen voor de parts en misschien een tientje voor verbruiksartikelen zoals soldeer, flux en slijtage.
Vooralsnog veel mensen blij gemaakt, en dat geeft voldoening.
Ik heb dit eens nagevraagd bij de belastingdienst. Is geen enkel probleem.
Het is ook niet dat ik stapels reparaties heb, maar zo af en toe komt er iets op mijn pad door mond op mond reclame.
Op 23 oktober 2022 12:23:58 schreef maartenbakker:
En wat is de schakelfrequentie? De hoogte van de voedingsspanning? De topologie van de voeding en de eindtrap? Wat voor ontwerpregels en dimensioneringen zijn er op nagehouden?
Ik vergelijk klasse AB versterkers met 50Hz transformator hier. Bijvoorbeeld Sony TA-F417R 2 keer 60 watt op 8 Ohm en de KRK VXT6 heeft 60 en 30 (5) watt TDA's
De KRK Rokit 6, de voorloper van de VTX6, heeft ook 4700uF elko's met vergelijkbare vermogen specs.
Ik zie het probleem niet, maar als de OP 12000uF weet te vinden die ook passen is prima natuurlijk.
Ik zou zelf voor een beter merk gaan, ben wel fan van Nippon Chemi-con.
Op "no name" elko's wordt bijna alijd 105 graden vermeld, ik vind dat niet interessant want ik geloof er niet veel van.