De koelkast van mijn dochter heeft hetzelfde; ze heeft een tp 1460 met een f2 melding.

Ik heb een vraag: is dit een moeilijke klus? Ik heb kogellagers van een droogtrommel vervangen, een manchet van een wasmachine. Kan ik dit ook? Ik ben een vrouw van 58 en ben benieuwd of ik haar koelkast kan redden. Ik had al gezien dat een onderdeel geadviseerd werdt van nog geen 10 euro.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen.

Groet Corry

Het is het luikje er uit snijden en sensor vervangen, is niet al te moeilijk..

Op woensdag 28 mei 2025 22:28:54 schreef smd:
Het is het luikje er uit snijden en sensor vervangen, is niet al te moeilijk..

Dank je wel! Doordat mijn vader alles deed en wegviel ben ik zelf gaan proberen dingen te repareren en het lukte in veel gevallen. Nu duimen dat ik mijn dochter kan helpen!

Wat ik vaak lees is dat de achterzijde met een ijslaag beslagen komt maar dit is bij mijn dochter niet het geval. Zij heeft een 6 jaar oude tafelmodel koelkast zonder vriesgedeelte. Komt dit dan wel overeen? Omdat er geen ijs te vinden is.
Is het alleen die kabel van 10 euro zoals hier beschreven te vervangen? https://youtu.be/5m22_jct_RM?si=QwpQRKoEL7rz4p4f

Dank voor je expertise!

ook die heeft 2 sensoren in de kast! maar als kast een tijd draait, komt er dan geen ijs op achterwand??

Op donderdag 29 mei 2025 22:57:54 schreef smd:
ook die heeft 2 sensoren in de kast! maar als kast een tijd draait, komt er dan geen ijs op achterwand??

Nee nooit!

Zou je voor een foto van het typeplaatje kunnen zorgen? Dit is belangrijk. Elk model heeft zijn methodes. Soms is het uitsnijden. Soms is het overknippen en solderen. Soms is er een ombouwkit voorzien.
Het opgegeven model (tp1460) kan ik echter niet terug vinden. Mss helpt het productie nummer maar gezien hier op dit forum wij chronisch worden voorzien van verkeerde nummers houd ik het liever op een foto vh typeplaatje alvorens onnodig veel opzoekwerk te verrichten.

Wat doet het toestel verder buiten de f2 geven? Draait de compressor?
Ook een defecte mkt veroorzaakt een hoop ellende maar zonder model nr is het een gat in de lucht slaan met advies.

[/quote]

Op vrijdag 30 mei 2025 00:22:11 schreef EricN:
Zou je voor een foto van het typeplaatje kunnen zorgen? Dit is belangrijk. Elk model heeft zijn methodes. Soms is het uitsnijden. Soms is het overknippen en solderen. Soms is er een ombouwkit voorzien.
Het opgegeven model (tp1460) kan ik echter niet terug vinden. Mss helpt het productie nummer maar gezien hier op dit forum wij chronisch worden voorzien van verkeerde nummers houd ik het liever op een foto vh typeplaatje alvorens onnodig veel opzoekwerk te verrichten.

Wat doet het toestel verder buiten de f2 geven? Draait de compressor?
Ook een defecte mkt veroorzaakt een hoop ellende maar zonder model nr is het een gat in de lucht slaan met advies.

Dag!
Hij heeft al meerdere keren de f2 melding gegeven maar ineens was hij dan weer weg. Nu is het al sinds dinsdag. De andere keren draaide de compressor. Nu ben ik er nog niet wezen kijken en ben van de info van mijn dochter uitgegaan. Zondag ga ik er even heen en zal dan verdere info doorgeven . Hij koelt wel minder. Ik heb 2 foto's bijgevoegd.

Dank en groet Corry

Aha. Een TP1760. In de service informatie staat hoe je de sensor vd verdamper (E2, evaporator) moet vervangen of toch zeker hoe je toegang krijgt tot die locatie. Het is een kit.

Als je het complete boek wil het ik een mail adres nodig.

Je kan ook in het service menu de sensorwaarden uitlezen ("E"). Dit voorkomt dat je de sensor overbodig ligt te vervangen. Verifieer gewoon of de afgelezen actuele temperatuur (E2) en vergelijk die met de werkelijke temperatuur op de sensor zelf. Opgelet, F2 is de foutcode, E2 is de actuele temperatuur in het service menu van die sensor.

Ik zou zeker de mkt nameten! Dat is het zwarte legoblokje op de print. Als ik ze tegenkom zijn ze bujna altijd stuk. (Minder in waarde. Wel uitsolderen! En een meetinstrument met capaciteitsstand voorzien.

Bestel nr vd sensor: 9590160

[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]

Op vrijdag 30 mei 2025 08:52:16 schreef EricN:
Aha. Een TP1760. In de service informatie staat hoe je de sensor vd verdamper (E2, evaporator) moet vervangen of toch zeker hoe je toegang krijgt tot die locatie. Het is een kit.

Als je het complete boek wil het ik een mail adres nodig.

Je kan ook in het service menu de sensorwaarden uitlezen ("E"). Dit voorkomt dat je de sensor overbodig ligt te vervangen. Verifieer gewoon of de afgelezen actuele temperatuur (E2) en vergelijk die met de werkelijke temperatuur op de sensor zelf. Opgelet, F2 is de foutcode, E2 is de actuele temperatuur in het service menu van die sensor.

Ik zou zeker de mkt nameten! Dat is het zwarte legoblokje op de print. Als ik ze tegenkom zijn ze bujna altijd stuk. (Minder in waarde. Wel uitsolderen! En een meetinstrument met capaciteitsstand voorzien.

Bestel nr vd sensor: 9590160

Als ik dit allemaal zo hoor Eric dan gaat dit boven mijn pet. Ik dacht...er moet een kabeltje vervangen worden en thats it! Van Liebherr kreeg ik via hier al te horen dat als het stuk is, het gerepareerd kan worden en het een kleine 200 euro kost ?
Dan toch maar op zoek naar een tweedehandsje denk ik. Zondag eerst ff checken of de foutmelding weg gaat door 15 minuten de stroom eraf te doen. We hadden het al gedaan, maar te jort...5 minuten.

Misschien is het toch wel handig om te zien als ik het complete boek bekijk. Kan ik je via hier een emailadres doorgeven?

Dank voor alle info! Echt gaaf om te zien hoe jullie anderen proberen te helpen...Dank!!

1. Wat je kan doen (maar dat is heel tijdrovend en omslachtig) is elke stap fotograferen en hier melden zodat we je kunnen begeleiden.

2. Je kan hier ook om hulp vragen. Mss je regio vermelden en hopen dat er iemand in de buurt woont. Adres uiteraard niet.

3. Wat houdje tegen? Solderen? Het gepruts om alles uit elkaar te knutselen?

4. 200€ lijkt me nogal veel. Is er geen locale handelaar of de winkel waar hij gekocht is die een offerte kan maken? Mss als je het toestel er binnen brengt dat het weer scheelt in vervoerskost?

5. Ik houd mijn mailadres graag privé en dus uit dit forum. Als je ook niet graag je mailadres hier openbaar zet ga je naar google of een andere mail provider en maak op een minuutje een nieuw aan dat je tijdelijk hiervoor gebruikt. Je kan ook je mailadres in je persoonsgegevens openbaar aanvinken. Dan komt het in een afbeelding zichtbaar en niet in kopieerbare tekst.

Op zaterdag 31 mei 2025 06:34:12 schreef EricN:
1. Wat je kan doen (maar dat is heel tijdrovend en omslachtig) is elke stap fotograferen en hier melden zodat we je kunnen begeleiden.

2. Je kan hier ook om hulp vragen. Mss je regio vermelden en hopen dat er iemand in de buurt woont. Adres uiteraard niet.

3. Wat houdje tegen? Solderen? Het gepruts om alles uit elkaar te knutselen? Dit houdt mij tegen

4. 200€ lijkt me nogal veel. Is er geen locale handelaar of de winkel waar hij gekocht is die een offerte kan maken? Mss als je het toestel er binnen brengt dat het weer scheelt in vervoerskost? we hebben hem gekocht bij MediaMarkt. Het lullige is dat ze hem aan moest melden en dat ze dan 8 jaar garantie had gehad van Liebherr. Echter zat ik toen in een periode van herstel van een zware operatie. Mijn dochter is geboren met erge zuurstofgebrek en heeft geheugenverlies. Zij dacht dat ze hem had aangemeld maar na een telefoontje aan Liebherr bleek dit niet zo te zijn. Dit is wat Liebherr schreef: Goedemorgen,

Zonder model of serienummer weten we niet de exacte kosten.

Waarschijnlijk zal het gaan om een sensor storing.

U kunt proberen dit te resetten door 15 minuten de stekker eruit te halen.

Het vervangen van een sensor is geen probleem en zal een kleine € 200,- zijn.

5. Ik houd mijn mailadres graag privé en dus uit dit forum. Als je ook niet graag je mailadres hier openbaar zet ga je naar google of een andere mail provider en maak op een minuutje een nieuw aan dat je tijdelijk hiervoor gebruikt. Je kan ook je mailadres in je persoonsgegevens openbaar aanvinken. Dan komt het in een afbeelding zichtbaar en niet in kopieerbare tekst.

Ik ga een emailadres aanmaken en dit in mijn profiel zetten en morgen allereerst 15 minuten de stekker eruit halen om te zien wat dit doet. Ik hou je op de hoogte !

Geniet van je weekend!

Op donderdag 29 mei 2025 23:13:47 schreef Klungel58:
[...]

Nee nooit!

Wel vreemd, want als kast F2 geeft dan zou kast in noodloop ( veel draaien) gaan en werken op de interieur sensor, maar je heb nooit ijs? dus dan vermoed ik ook eerst de MKT te bekijken...

Op zaterdag 31 mei 2025 19:09:34 schreef smd:
[...]

Wel vreemd, want als kast F2 geeft dan zou kast in noodloop ( veel draaien) gaan en werken op de interieur sensor, maar je heb nooit ijs? dus dan vermoed ik ook eerst de MKT te bekijken...

Ik snap het ook niet. Vanmiddag gaat de stroom eraf voor een kwartier om te zien of een reset helpt. Ze had de stroom er 5 minuten af gedaan. Zien of dit helpt.

zou dan eerst frontje er afhalen en MKT meten op waarde.

Op zondag 1 juni 2025 19:17:41 schreef smd:
zou dan eerst frontje er afhalen en MKT meten op waarde.

Ik ben vanmiddag bij haar thuis geweest en de koelkast is steenkoud. Ik heb als og de stekker eruit gehaald om hem te resetten. Na 15minuten er weer in gedaan . Op het schermpje stond 2, dus ik dacht...2 graden..dat is veel te koud. Ik zette hem terug naar 4 graden. Even later zagen we hem weer op 2 staan en vervolgens op f2 en zo ging het door. Zie filmpje

Op zondag 1 juni 2025 21:53:33 schreef EricN:
Oeps

Dag Eric, ik zie nu dat ik het quoten niet erg onder de knie heb. Mijn excuses.
Het is niet mijn bedoeling om je voorbij te lopen vooral omdat je zoveel voor mij gedaan hebt.

Echt ..mijn excuses.

Dag Corry,
Je hebt het verkeerd begrepen zie ik :-)
Je schrijft : "zie filmpje".
Die bijlage is volgens mij een vergetelheid ;-)
Vandaar de poging tot ludieke reactie.

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Op zondag 1 juni 2025 22:10:47 schreef EricN:
Dag Corry,

??

Op zondag 1 juni 2025 22:10:47 schreef EricN:
Dag Corry,

??

koelkast.mp4

Duh....nu wel. Bestand was te groot ?

Ja, aan je quote capaciteiten is nog werk :-)
De vraagtekens begrijp ik niet maar zijn mogelijk irrelevant?
Waar ik vooral naar benieuwd was in het filmpje is het faden vd achtergrondverlichting op het display. Als dat gebeurt is het zeker de mkt (condensator). Helaas zie ik dat niet gebeuren. Dus het mkt verhaal is nog niet zeker. Het nameten kan met het juiste test en soldeermateriaal kostloos verlopen dus het is zeker een poging waard dat te ondernemen.
Is de mkt nog in orde dan ga je voor een nieuwe sensor moeten gaan.

PS met "faden" bedoel ik het wijzigen vd helderheid. Minderen en daarna meerderen....

Op zondag 1 juni 2025 22:50:25 schreef EricN:
Ja, aan je quote capaciteiten is nog werk :-)
De vraagtekens begrijp ik niet maar zijn mogelijk irrelevant?
Waar ik vooral naar benieuwd was in het filmpje is het faden vd achtergrondverlichting op het display. Als dat gebeurt is het zeker de mkt (condensator). Helaas zie ik dat niet gebeuren. Dus het mkt verhaal is nog niet zeker. Het nameten kan met het juiste test en soldeermateriaal kostloos verlopen dus het is zeker een poging waard dat te ondernemen.
Is de mkt nog in orde dan ga je voor een nieuwe sensor moeten gaan.

PS met "faden" bedoel ik het wijzigen vd helderheid. Minderen en daarna meerderen....

De vraagtekens waren smileys die niet meegelift zijn.
Ik ben er tot donderdag even tussenuit ivm ziekenhuisbehandelingen. Ik ga nadenken of ik in de omgeving iemand kan vinden die dit kan doen voor me.
Donderdag meld ik mij weer.

Alvast heel erg bedankt voor je hulp tot nu toe. Het word echt gewaardeerd.

Groet Corry

Koelcircuit is in orde dus, maar eerst voeding nazien en dan de NTC, beide verdacht

Op maandag 2 juni 2025 22:17:42 schreef smd:
Koelcircuit is in orde dus, maar eerst voeding nazien en dan de NTC, beide verdacht

Goedemorgen, na de behandeling in het ziekenhuis duurde het langer dan ik verwacht had om op te knappen. De koelkast bevroor nu ineens de melk en andere vloeistoffen. Omdat de prioriteit bij mij lag heeft ze een tweedehands gekocht.

Beste mensen, heel heel heel erg bedankt voor jullie inzet! De wereld is een stuk mooier met mensen zoals jullie die anderen helpen!
Groet!

Veel beterschap gewenst!