weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ter test, vooral omdat ik begon te twijfelen en veel minder ervaring heb met een draaispoelmeter, de draaispoel-multimeter van m'n vader erbij gepakt.
Ook die blijft in ACV stand gewoon 0 Volt aangeven en springt zelfs niet even omhoog bij aansluiten van een gelijkspanning, zoals ik verwacht. Wat heb je anders aan een meter als die een vals resultaat gaat tonen op een stand waarin 'ie 0 zou moeten blijven aanwijzen? 
Sommige Flukes hebben een low Z ingang
Heeft de fluke 115 volgens mij ook, een power_up optie,
range knop ingedrukt houden als de draaischakelaar wordt aangezet op AC
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 4 december 2022 12:20:59 schreef weardguy:
Ter test, vooral omdat ik begon te twijfelen en veel minder ervaring heb met een draaispoelmeter, de draaispoel-multimeter van m'n vader erbij gepakt.Ook die blijft in ACV stand gewoon 0 Volt aangeven en springt zelfs niet even omhoog bij aansluiten van een gelijkspanning, zoals ik verwacht. Wat heb je anders aan een meter als die een vals resultaat gaat tonen op een stand waarin 'ie 0 zou moeten blijven aanwijzen?
Er zijn analoge meters die altijd via een condensator AC meten maar er zijn er ook die dat niet doen. En sommige daarvan hebben 2 mogelijkheden. AC gekoppeld meten via de out ingang of rechtstreeks zonder koppel C.
Geen enkele meter is perfect, blind erop vertrouwen is niet verstandig. Er is naast de gespecte max afwijking (er zijn meters die wel 3 tot 5% doen voor AC, bandbreedte en crest factor ook nog de inwendige weerstand die een belasting vormt voor de schakeling. Daarom zijn er meters die > 1G inwendige weerstand hebben, sommige analoge meters hebben maar 20k per volt. Dan is er bij stroom meten nog de spanningval over de shunt en natuurlijk paracitaire capaciteit. En denk eraan, de specs zijn niet uniform. Er bestaat geen 0,1% meter, het is een % per mode en per range en soms zelfs nog per frequentie (Bij AC) en dat geldt alleen bij een bepaalde temperatuur, luchtvochtigheid en soms zelfs hoogte. Er zijn meters die de specs alleen halen als ze vlak staan, andere doen het in elke stand.
Maar dat zijn allemaal dingen die meestal gfeen probleem zijn, maar soms wel. Ken je meter zijn beperkingen!! Dat voorkomt situaties als in dit topic.
De kneep zit hem m.i. in dit topic in de wens een parameter van een ongebruikelijk signaal te meten, niet in de eigenschappen van de multimeter.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De TS gebruikte dit signaal om zijn Fluke te testen, niet om perse dit te meten.
Het was het hier van belang om te weten wat het voor een signaal was. Maar daarnaast zijn de eigenschappen van de meter hier wel zeker van belang omdat je dan weet of je dat signaal er mee kunt meten. De TS dacht dat hij kapot was omdat een andere Fluke het wel leek te kunnen. Mijn Keithley 7510 kan zo iets wel meten, mijn Fluke 1587 niet. Kwestie van de specs weten. In dit geval had ik een scoop gebruikt.
Dat zijn computer ding het wel kan meten zegt niets, best mogelijk dat de fabrikant de boel zo heeft ingesteld dat als hij gemiddeld een bepaalde waarde meet hij dan weet dat de boel goed werkt en 17V weergeeft als indicatie.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Zo had ik het toch ook begrepen dat topicstarter zijn multimeter wou testen met een niet gekend ingangssignaal.
Bij fluke zijn de meeste kalibratie manuals terug te vinden, zoals je ziet in bijlage (pdf) helemaal onderaan zijn de reeks 11X van fluke beperkt (betrouwbaar) tot 1kHz. Ik lees dat topicstarter meet aan een dcc signaal dat ruim buiten de specs van het toestel ligt. Dan is het natuurlijk altijd koffiedik kijken hoe een meettoestel reageert.
De beperkingen van je toestel kennen en de vorm van het signaal zijn zoals fred aangeeft belangrijke factoren. Hier een voorbeeld van 2 willekeurige fluke toestellen aan onze kalibrator. Per uitzondering eens twee toestellen // aan de kalibrator ter vergelijking.
sinus 20V eff 1kHz:
sinus 20V eff 25kHz:
blokgolf duty 50% 25kHz 20Vptp:
fred101
Golden Member
En daar ging ik de boot in, even op een verkoop site naar de specs gekeken. Die noemde 50 kHz. Nu na de fotos hierboven toch maar even de specs bij Fluke gedownload. 50 kHz is de frequentie counter, Vac gaat idd maar tot 1 kHz. De 115 is idd een meter voor in het veld. Zo wordt hij letterlijk in de folder genoemd.
Leuk die vergelijkende metingen. Hoe zouden de meetapparaten dat intern doen? Sampelen, interpoleren en dan uitrekenen met de hulp van een dsp processor?
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Ik denk dat Fred (of anderen) daar een beter zicht op hebben. Buiten wat schermen, zekeringen en batterijhouders vervangen doen wij weinig aan reparatie. Hier en daar zijn er wat toestellen die we software matig kunnen justeren indien nodig na kalibratie.
fred101
Golden Member
Ik heb ook niet veel Flukes van binnen gezien. Op input protectie na valt er weinig te repareren. Veel meters hebben een speciaal IC (ASIC) wat bijna alles doet. Soms is er een losse ADC en RMS converter. Ik heb ooit een Fluke 8500 onder handen gehad en daar zat een 1 MHz TRMS converter in met bizar hoge cresft factor, die optie was een volledige insteek kaart. Ik heb zelf een TRMS converter gebouwd die ik tot iets van 200 kHz vlak kreeg, hij liep door tot iets van 500 kHz maar daar was hij niet lineair meer. De converter zelf is geen voodoo, zie plaatje: