Wanneer ik een lood-zuur autoaccu 12V ontlaad via een H4 autolamp 60/55W, leidt dit dan tot een 'diep-ontladen' (=schadelijk) accu, wanneer ik wacht tot de lamp uitgaat?
en:
uit de Ah van de (volle) accu kan ik berekenen hoe lang de lamp moet kunnen branden?
Dus zeg: accu is 50Ah, lampje (grootlichtgloeidraad) verbruikt 60W, bij 12V loopt er 5 A, dus de lamp brandt/zou moeten branden: 10 uur....
[Bericht gewijzigd door electronono op (21%)]
Probeer eens te zoeken wat een 'lege' loodaccu voor spanning heeft, zou de lamp dan nog branden?
Je kunt de berekening inderdaad maken, maar je mag een loodaccu maar tot een bepaald niveau ontladen, om schade te voorkomen.
Op 12 december 2022 19:50:51 schreef electronono:
Wanneer ik een lood-zuur autoaccu 12V verbruikt 60W, bij 12V loopt er 5A
nee bij een volle accu loopt er 6A, bij een lege nog 4A ofzo
Die accu is maar op 1 moment tijdens die test 12v
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
accu is 50Ah, lampje (grootlichtgloeidraad) verbruikt 60W, bij 12V loopt er 5 A, dus de lamp brandt/zou moeten branden: 10 uur
Voor een enkele keer is dat misschien nog niet dodelijk, alnaargelang de leeftijd en staat van onderhoud van de batterij. Maar het blijft niet goed gaan, gegarandeerd! Voor een min of meer normale levensduur van een lood-zuurbatterij is er een drempel waar men niet moet onder gaan, veelal is dat 50%. Dus schakel die lamp maar af na 5 uur, of (beter nog) wat vroeger.
Een ander criterium is dat de batterij nooit lager mag worden ontladen dan een bepaald spanningsniveau, vaak wordt hiervoor 12,0 Volt aangehouden, maar het kan verschillen van de ene batterij tot de andere. Informatie vanwege de fabrikant/leverancier navlooien!
Voor dit soort gebruik is een tractie- of semi-tractiebatterij overigens geschikter dan een startbatterij.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (18%)]
Op 12 december 2022 19:55:56 schreef maus0611:
Je kunt de berekening inderdaad maken, maar je mag een loodaccu maar tot een bepaald niveau ontladen, om schade te voorkomen.
Dan is de vervolgvraag: hoe weet ik op welk niveau de accu op een bepaald (kijk-) moment zit?
Wil dat zeggen dat ik in de stroomkring accu<>lamp ook een voltmeter moet schakelen, en wat is dan dat 'bepaalde niveau'?
(anders weet ik nog niet wanneer ik de ontlading moet afbreken).
Ow, 12.0 V. is gezegd.
Nu net staat ie op 12.42 V. na 50 minuten ontladen via de dimlichtgloeidraad (is de 55W weg denk ik).
[Bericht gewijzigd door electronono op (11%)]
Er is geen vol/leeg punt
Er zijn spanningen waarbinnen wij de slijtage acceptabel vinden
Niks weerhoudt je de accu te gebruiken van 14.5V tot 9V, hij wordt alleen aanzienlijk minder oud
Je kunt hem ook houden tussen 13.5v tot 13v maar dan ruil je capaciteit in
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Nogmaals: bekijk de doc. van de betreffende batterij.
Enne, dit "probleem" was al langer bekend, bv. in kampeervoertuigen (mobilhomes, caravans, ...) is er gewoonlijk een woonbatterij, los van de startbatterij; en de betere hebben een voorziening om de gebruikers van die woonbatterij los te koppelen als de spanning te laag zakt.
anders weet ik nog niet wanneer ik de ontlading moet afbreken
Dat is veel te wit-zwart, er moet helemaal niks, er kan heel wat. Zoals anderen reeds aangaven is het allemaal een kwestie van compromissen.
Pure elektronica is redelijk wit-zwart, het werkt of het werkt niet; maar van zodra er mechanica of scheikunde of thermiek aan te pas komt gaat er slijtage spelen, en dan wordt het een keuze tussen veel prestatie of lang leven.
Verder: er bestaan apparaatjes die de stroom in en uit de batterij meten, en aan de hand daarvan - en een integratie in de tijd, of iets in dier voege - de theoretische laadtoestand bijhouden, en weergeven. Victron had zoiets in aanbod, dacht ik; wel behoorlijk aan de prijs.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (15%)]
Zo'n 10V is leeg leeg inderdaad, de meeste omvormers stoppen bij 11V
Ontladen tot onder de 10V is schadelijk voor de accu.
Zo zwart-wit is het ongeveer wel.
Auto accu's houden overigens helemaal niet van dit soort diepe (tot 10V) ontlaadcycli, daar zijn ze ook niet voor ontworpen, het zijn start accu's. Na het starten van de motor neemt de alternator het werk over.
Als je een autoaccu zo 'misbruikt' heb je er niet lang plezier van.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij meeste accu's is de CCA waarde vermeld voor een 'ultieme test'. 
Als je die stroom uit de accu trekt voor 30 seconden bij -18 graden, moet de spanning daarna nog 7.2 volt of hoger zijn...
Maar dat soort tests kun je inderdaad beter niet al te vaak doen...
Dank F_S:
net toen ik constateerde '12.42 V' heb ik de ontlading (het is een startaccu) afgebroken.
Goed dus.
Wat zegt het over de conditie van de accu dat ie in 50 minuten tot dit niveau kwam?
(hij was volgeladen, dwz. de -simpele- acculader toonde geen brandende laadledjes meer).
Ik verdenk de accu ervan dat ie niet meer genoeg puf heeft: in de auto draait ie de startmotor niet goed rond, maar dit is iets wat natuurlijk ook aan de startmotor zelf of aan de kabels/contacten tussen startmotor en accu kan liggen.
Ah, je wilt de accu testen.
Bij een slechte accu loopt de inwendige weerstand op, in je auto (met niet draaiende motor) en alle verlichting aan mag de spanning niet onder te 12V dippen. En al startende niet onder de 9V.
Als ie dat niet haalt dan is je accu waarschijnlijk aan vervanging toe.
Meestal hoef je dat niet eens te meten, als de verlichting ver genoeg inkakt bij het starten is het waarschijnlijk niet de startmotor.
Wat was je spanning na de lader?
Lang niet alle acculaders laden een autoaccu 100%
Die zetten genoeg lading zodat een auto start, de rest mag de auto doen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij mij lag het aan de startmotor zelf, die draaide door een kapotte lagering veel te zwaar. (de verlichting ging ook bijna uit)
Bij een meting in de garage bleek dat de startmotor ruim meer als 600A trok tijdens starten (hun meter ging maar tot 600A, dus hoeveel precies is onbekend)
benleentje
Golden Member
Wil dat zeggen dat ik in de stroomkring accu<>lamp ook een voltmeter moet schakelen, en wat is dan dat 'bepaalde niveau'?
Ja dat moet altijd als er sprake is van langdurige ontlading. Goed accu gereedschap meet ook de spanning van de accu en schakelt uit, soms zit dat in de accu zelf soms in het apparaat.
net toen ik constateerde '12.42 V' heb ik de ontlading (het is een startaccu) afgebroken.
Goed dus.
Waarom bij 12,42? Dat is gewoon nog een hele volle accu. De spanning zal nadat die van de lader is losgekoppeld op ca 12,8V staan. EEn accu is leeg onder belasting bij ca 10,5V en onbelast bij ca 11V
Als je de accu met een lamp hebt belast en pas na ca 50 minuten stond die op 12,4V dan is dat een hele goede accu.
Ik verdenk de accu ervan dat ie niet meer genoeg puf heeft: in de auto draait ie de startmotor niet goed rond,
Je kan dat beter in de auto zelf meten. De motor starten en tijdens het starten de accuspanning meten. Zolang deze boven de 11V blijft met draaiende startmotor zit dat wel goed met de accu.
Op 12 december 2022 21:01:12 schreef electronono:
Ik verdenk de accu ervan dat ie niet meer genoeg puf heeft: in de auto draait ie de startmotor niet goed rond, maar dit is iets wat natuurlijk ook aan de startmotor zelf of aan de kabels/contacten tussen startmotor en accu kan liggen.
Het zal geen toeval zijn dat je dit ontdekt in een koude periode. Accu's verslijten en dan krijgen ze hogere interne weerstand en dientengevolge moeite om de motor te starten in de winter. Als je je niet meer kan herinneren hoe oud de accu is, is hij waarschijnlijk versleten. Gewoon zo snel mogelijk vervangen want dat betekent dat je over een paar weken, precies op die koude dag dat je het er eigenlijk niet bij kan hebben, niet meer weg kan.
Je kunt speculeren over slechte contacten, maar een startmotor trekt vrij veel stroom (rustig 500A) en een slecht contact is dat meestal maar voor één startcyclus. Je kunt kabelproblemen uitsluiten als je toegang hebt tot de accu van een andere auto en daarmee wel goed kan starten, maar ik zou blind een nieuwe kopen. Als je hem online bestelt zijn ze meestal niet al te duur (geen garagetarieven) en als je het nu doet is hij er voor de huidige dood is.
Op 12 december 2022 23:21:56 schreef benleentje:
[...]Waarom bij 12,42? Dat is gewoon nog een hele volle accu.
Ik zag het tabelletje (even verder naar boven, plaatje) van F_S.
Daar staat 80% en 12,42V als 'maximale ontlading bij startaccus'.
Toen ik daarna de voltmeter aanlegde, stond die net op 12,42, dus heb ik de ontlading afgebroken.
[...]Je kan dat beter in de auto zelf meten. De motor starten en tijdens het starten de accuspanning meten. Zolang deze boven de 11V blijft met draaiende startmotor zit dat wel goed met de accu.
Niet zo gemakkelijk te doen als je alleen werkt.
Arco
Special Member
Een clamp meter met min/max waarde is dan handig, dan kun je de max stroom bij starten vastleggen... (ook in je eentje...)
Ja maar je wil toch de spanning weten? Als je de stroom meet ontdek je niets: je kunt misschien ontdekken hoe warm de motorolie was bij de test, maar dat vertelt je verder niets als je geen meting hebt gedaan toen alles nog lekker liep.
Eerder dacht ik slim te zijn door wat te experimenteren met het weer tot leven wekken van een accu waar ik last mee had: Startaccu reconditioneren. Je denkt dan dat de doemdenkers misschien een truc over het hoofd hebben gezien en het probleem toch op te lossen is. Uiteindelijk heb ik gewoon een nieuwe moeten laten komen.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (45%)]
Op 13 december 2022 00:28:39 schreef electronono:
Niet zo gemakkelijk te doen als je alleen werkt.
Langere meetsnoeren nemen, of je meter op de ongeschakelde plus van je autoradio zetten.
Arco
Special Member
Op 13 december 2022 00:49:51 schreef Kruimel:
Ja maar je wil toch de spanning weten? Als je de stroom meet ontdek je niets:
Dat valt mee. Als de stroom hoog is kun je wel aannemen dat het het niet aan de accu ligt...