Even haaks op de hoofd discussie, met het risico offtopic te gaan;
Een brugschakeling is van oudsher een instrument om weerstanden (impedanties, preciezer) te vergelijken. De brug met daarin de onbekende weerstand wordt soortgelijk een weegschaal met twee schalen in evenwicht gebracht met een bekende weerstand.
Het aardige van deze manier van werken is dat hoogte van de voeding van de brug, de eigenschappen van de detector etc. allemaal weinig invloed hebben op de gemeten waarde, enkel op de gevoeligheid voor de te vinden "nul", het waarnemen van evenwicht. Net zoals de lengte van de wijzer van een weegschaal geen invloed heeft op het evenwicht, enkel op hoe goed men dat kan zien.
In dit topic wordt een eventuele brug echter buiten evenwicht gebruikt. Er is geen bij de meting in te stellen referentieweerstand.
Dan gaat het feitelijk om een verzwakker welke een voedingsspanning onder invloed van een externe factor tot een te meten signaal verzwakt. Hierbij wordt de genoemde ratiometrische koppeling tussen voeding en meting van belang.
Een brugschakeling kan hierbij nog altijd praktisch zijn om ongewenste thermische effecten of common-mode interferentie op de verbindingen te onderdrukken (denk aan b.v. loadcellen) maar bij een verwacht vrij fors signaal en een asymetrische sensor die bestaat uit een enkele weerstand vermoed ik dat de toegevoegde waarde van een brug erg beperkt is.
Een gewone verhoudingsmeting van de spanning over de sensor en die over een referentieweerstand, eventueel met nog twee weerstanden binnen het lineare bereik van de adc gebracht, lijkt meer voor de hand te liggen, en is eenvoudiger te begrijpen.
Omdat er vier weerstanden in mijn schakeling zitten lijkt het misschien een brug, maar eigenlijk is het gewoon een op de halve voedingsspanning ingestelde DC versterker.
Ik zou de term "brug" voorbehouden aan schakelingen waarbij er op zijn minst ongewenste common-mode effecten onderdrukt kunnen worden.