Hittepomp vaatwasser

Beste forumleden,
De vaatwasser staat in een buitenlands appartementje en daarom heb ik nu pas jullie tips in praktijk kunnen brengen.

Ik heb de nieuwe hittepomp gemonteerd en de 2 oranje relais op de printplaat vervangen.
Resultaat: alles werkt weer!
Dus allemaal hartelijk dank voor het bijdragen aan de oplossing.

Nu alleen nog de gaten in de bodemplaat dichten. Die zijn aangebracht door een vorige eigenaar met de kennelijke gedachte de machine door te laten draaien bij lekkage -;(

PS dit onderdeel zat bij de nieuwe hittepomp: https://prnt.sc/I-zQE03U1nmJ
Iemand een idee waar ik dat precies moet monteren?

Op 12 mei 2023 14:16:21 schreef Els den Iep:
Beste forumleden,
De vaatwasser staat in een buitenlands appartementje en daarom heb ik nu pas jullie tips in praktijk kunnen brengen.

Ik heb de nieuwe hittepomp gemonteerd en de 2 oranje relais op de printplaat vervangen.
Resultaat: alles werkt weer!
Dus allemaal hartelijk dank voor het bijdragen aan de oplossing.

Nu alleen nog de gaten in de bodemplaat dichten. Die zijn aangebracht door een vorige eigenaar met de kennelijke gedachte de machine door te laten draaien bij lekkage -;(

PS dit onderdeel zat bij de nieuwe hittepomp: https://prnt.sc/I-zQE03U1nmJ
Iemand een idee waar ik dat precies moet monteren?
[bijlage]

ik dacht in de filterbak.

https://abappliances.co.nz/wp-content/uploads/2020/09/00611321-exploded-view.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman inderdaad.
Maar daar zit er al één dus ik laat het maar zo.

Ik zou in serie met het warmtepomp-verwarmings-element een ordinaire lichtdimmer opnemen. Wel een ZWARE lichtdimmer nemen van 2500Watt ofzo.
Zet de lichtdimmer op stand 80%.
Dan krijgt het verwarmings-element niet meer zoveel spanning, en wordt hij een stuk minder loeiheet...
Dan komt het ook niet meer zo kritisch met de waterflow enzo..

Het verwarmen van de machine tot een bepaalde temperatuur duurt dan niet meer 30 minuten, maar 45 minuten. Tja. Lijkt me niet superbelangrijk.

De wasmachine is ontworpen voor typisch 220-240 Vac.
Deze spanning staat OOK op het verwarmings-element.

Je hoort steeds meer dat mensen met hoge netspanning worstelen vanwege de vele solar-omvormers die stroom injecteren.
246-253Vac is al heel normaal.

Met dat soort spanningen wordt er OOK meer vermogen gegenereert in het verwarmings-elelent, wat dus NOG KRITISCHER KOMT TE STAAN.

Er ist wieder da...

Op 13 mei 2023 08:45:17 schreef hobby-ist:
Ik zou in serie met het warmtepomp-verwarmings-element een ordinaire lichtdimmer opnemen. Wel een ZWARE lichtdimmer nemen van 2500Watt ofzo.
Zet de lichtdimmer op stand 80%.
Dan krijgt het verwarmings-element niet meer zoveel spanning, en wordt hij een stuk minder loeiheet...
Dan komt het ook niet meer zo kritisch met de waterflow enzo..

Het verwarmen van de machine tot een bepaalde temperatuur duurt dan niet meer 30 minuten, maar 45 minuten. Tja. Lijkt me niet superbelangrijk.

De wasmachine is ontworpen voor typisch 220-240 Vac.
Deze spanning staat OOK op het verwarmings-element.

Je hoort steeds meer dat mensen met hoge netspanning worstelen vanwege de vele solar-omvormers die stroom injecteren.
246-253Vac is al heel normaal.

Met dat soort spanningen wordt er OOK meer vermogen gegenereert in het verwarmings-elelent, wat dus NOG KRITISCHER KOMT TE STAAN.

een stuk rubber snoer 2x 1mm in serie met het element zetten, rol snoer in de zijwand doen en het einde lassen zodat 1 ader van het element een extra weerstand heeft. echter ik moet zeggen dat de hoge netvoeding bij elementen nog geen problemen heeft gegeven. doorgaans gaan varistoren of schakelende voedingen om zeep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer