Hittepomp vaatwasser

Beste forumleden,

Ik heb een Siemens vaatwasser .
Probleem:
- programma's duren eindeloos lang;
- warmt niet op;
- kraan-icoontje knippert.

Ik heb er een nieuwe hittepomp ingezet maar ik ben bang dat deze direct overleden is.

De oude hittepomp heb ik doorgemeten en die blijkt kapot.
De oude hittepomp vertoont sporen van oververhitting. Zie foto.

Mijn vraag is:
ik heb wel eens iets gehoord over een bepaald relais dat de oorzaak zou kunnen zijn van schade aan de hittepomp. Waar zit dat relais en hoe kan ik het testen?
Hebben jullie misschien nog andere ideeen over wat de oorzaak van de storing kan zijn?

De zeef van de aanvoerleiding is schoon.
Het type is: SN65E006EU/30

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Waarom denk je dat deze overleden is ?
Als relais stuk is heb je idd geen warm water maar de hittepomp was stuk ?
Je kan voor alle zekerheid de spanning meten op de nieuwe hittepomp . Als deze spanning krijgt en het water warmt niet op zal de nieuwe ook stuk zijn ( maar dit betwijfel ik) .
Je kan de nieuwe ook doormeten op ohms .

Jan

Je heb 2 fouten, Kraan icoontje is dat machine te weinig water neemt of het niet kan registreren, dus flowmeter controleren. Dan kan de pomp niet fijn gevonden hebben en zonder water gedraaid hebben??

Kan ook wezen dat verwarmings relais "plakt"en per direct de nieuwe pomp ook hebben laten doorbranden.. Ohms meten en je weet het.

Het doorbranden van de pompen komt overigens veelvuldig voor, het is een geetst element, dus moet snel warmte kunnen afvoeren aan het water, anders Poef!

Het defect gaan vd verwarming bij deze modellen kan verschillende oorzaken hebben:
1: verwarming brand onderaan door en pomp en bodem hebben vuilafzettingsresidu. Lekkage is daar de oorzaak. Bij jouw lijkt me dat niet het geval. Geen residu en ook niet onderaan.

2: de relais zijn beide (dubbelpolig met afzonderlijke relais) plakkend. Komt weinig voor en dan brand de verwarming op de weerstandsporen door. Bij jou op de aansluiting doorgebrand.

3: schuimvorming en overhitting. De dubbele ntc's en motorstroommetingen verhinderen dit en wederom defecten op de weerstandsporen

4: pech door licht ontwerp. Lijkt gezien de plaats van defekt (aansluiting) het meest aannemelijk.

De stekker heeft toch geen tekenen van slecht contact? Dan gaat iedere nieuwe pomp stuk gaan. Nog niet voor gehad maar niet onmogelijk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

als de foto van de oude pomp is, de knal is gebeurd vlakbij de kleine stekkerpennen. ik neem aan dat daar een NTC opzit voor de temperatuur meting? stel dat die klap de meet ingang heeft genekt op de print, dan stookt de nieuwe hittepomp gewoon door..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als wederom vervanging overwogen wordt kun je best het toestel een paar keer monitoren. Wattmeter of stroom tang om in en uitschakeling vd verwarming na te kijken (of lamp over verwarming). Temperatuur meter om uitschakeltemperatuur na te kijken.
Je kan ook de oude motor terug monteren (weerstand opkuisen aan de ntc's en de kleine stekker met 3 grijze draadjes terug plaatsen) en de stekker vd weerstand (dikke rode draden) op een zware belasting aansluiten (2000w). Zo kun je de verwarmwerking testen zonder veel benomdigheden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@smd ik ben er idd bang voor dat de nieuwe pomp ook kapot is omdat ik de oorzaak nog niet weggenomen heb.

Kun je me vertllen hoe ik de flowmeter controleer? Ik heb het zeefje bekeken: dat is schoon. Machine neemt ook gewoon volop water als het programma start.

Weet je hoe ik een "plakkend" relais kan checken? Waar zit dat relais?

@EricN ik denk dat optie 2. het meest waarschijnlijk is omdat de nieuwe pomp ook direct niet werkt.
Je hebt het over 2 relais. Waar zitten die en hoe test ik ze?

Flowmeter zit links in Labyrinth en kan je testen DMV programma starten en een multimeter op AC stand zetten en dan kan je een voltage aflezen, meestal rond de 2 V AC.

Relais zitten in box rechsonder in vaatwasser waar de dikke rode draden heengaan, relais spreken voor zich...

Op 1 januari 2023 18:50:52 schreef smd:
Flowmeter zit links in Labyrinth en kan je testen DMV programma starten en een multimeter op AC stand zetten en dan kan je een voltage aflezen, meestal rond de 2 V AC.

Relais zitten in box rechsonder in vaatwasser waar de dikke rode draden heengaan, relais spreken voor zich...

@smd bedankt!!

Op de flowmeter meet ik tussen de 1.4 en 1.7 V AC.
Het huis met de relais zal ik uit elkaar moeten halen om te kunnen doormeten.

Ik kan er wel een monteur bij halen maar dat is natuurlijk niet sportief.
Bovendien: de vorige monteur heeft een gat geboord in de bodemplaat!!
Overigens staat de vaatwasser in Portugal.
Dus probeer ik het met een redelijke dosis noob én jullie hulp nog maar even zelf op te lossen.

gat geboord in de bodemplaat, klinkt als een lap oplossing om een moeilijk te dichten lekkage op te lossen. kan ook weleens de reden zijn dat de hittepomp overleden is. check de 4 schroeven in de filterbak van de kunstof bak waar alles onderin de machine aan zit maar eens, die zitten nogal eens los waardoor lichte lekkage..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@smd mij lijkt het bovenste relais op de foto te "kleven".
Weerstand op de bovenste meet ik 0 Ohm.
Op de onderste: 1 (dus "open").

Wat denk jij?
Heb ik de oorzaak gevonden?
En betekent dat ook dat mijn nieuwe hittepomp direct overleden is?

[Bericht gewijzigd door Els den Iep op vrijdag 6 januari 2023 17:00:41 (15%)

beide relais vervangen, bovenste plakt en onderste heeft verkleuring, dus te warm geweest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je @testman voor deze duidelijke en wijze woorden!

Yep, vermoeden is waargemaakt..

Update:
Ik heb de oude en de nieuwe hittepomp nogmaals doorgemeten.
Oude is definitief kapot.
Nieuwe heeft het overleefd.
Ik ga nu de relais los solderen en nieuwe bestellen.

@testman ik heb de 4 boutjes in de filterbak aangedraaid want die zaten idd ongeveer handvast! Goede tip dus van je!!

@smd hartelijk dank voor de duidelijke uitleg.

@EricN dank voor de suggesties.

Hartelijk dank tot zover aan allen die me de weg hebben gewezen in het vaatwasser-universum!

-

[Bericht gewijzigd door Els den Iep op vrijdag 6 januari 2023 19:32:29 (100%)

ik neem aan dat je de complete pomp hebt gekocht? dus ook de motor erbij. die motor, ofwel pomp heeft nogal eens last van gare lagers. ik zou zeker de nieuwe die overleden is dus bewaren. mocht straks de 3e gare lagers hebben dan is die 2e nog bruikbaar voor de lagers. langs de vaatwas onder de plint van de keuken leggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

3 jaar geleden heb ik een Bosch vaatwasser gerepareerd.
Het relais voor de verwarming was heet geweest, en had zich losgesoldeerd.
Relais vervangen.
Ik vond de sporen naar de vermogenscontacten ook erg slap.
Ik heb beide contacten verstevigd met dik soldeerlitze en tin.
Hierdoor neemt de weerstand af, en kan de warmte van de relaiskontakten wat beter afgevoerd worden van het relais.

Er ist wieder da...

els, kun je eens de sensoren van de hittepomp doormeten voor me? er zitten 2 sensoren op, de 3 kleinere aansluitingen langs het element. heb een machine met E02 temp. sensor stuk. ik vermoed dat de sensor op de hittepomp zelf niet goed is. er zitten 2 dezelfde op, meten die bij jou hetzelfde in ohms?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Yep Testman, zijn identiek aan elkaar, maar de laatste generatie pompen zijn 10 K dacht ik en oudere 20k per paar