Afschakelen van omvormer bij zonnepanelen

Op 2 februari 2023 16:47:28 schreef fcapri:
wat maakt dat nu uit dat het water naar aarde loopt? die panelen zijn een zwevend eiland van DC spanning. door de brand komen de draden open te liggen (isolatie smelt weg) en je krijgt de hoogst mogelijke DC spanning daarop, omdat de omvormer is afgeschakelt

Als de bedrading van de dc-kabel van het zonnepaneel brandt is de PN-overgang van de zonnecel allang overleden...(Tj iets van 125°?) en de soldeerverbindingen van de bushbars gesmolten. Daarnaast zal het water een verbinding vormen tussen de gebarsten, openliggende nog levende zonnecellen of blanke solardraad en de massa van het draagframe naar aarde.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

En als het van getemperd glas is knalt het uiteen .

Op 31 januari 2023 10:56:08 schreef KlaasZ:
[...]Het gaat niet alleen om je eigen apparaten. Het probleem met de Kubie is dat je het hele net in je straat op een hogere spanning brengt. Zo ga je je buren verplichten om daar maatregelen tegen te nemen, omdat jij zo nodig aan het net wil leveren terwijl dat al vol zit.
Nog afgezien van de vraag of het wel mogelijk is om iets tegen die overspanning te doen.
Kortom, de Kubie is gewoon een asociaal ding. Die moet je niet willen.

Op forum https://www.zelfenergieproduceren.nl/ kreeg ik volgend bericht n.a.v. het topic "Kubie"

QUOTE
Stedin heeft de fabrikant van de Kubie uitgenodigd om deze te demonstreren. Dit is tot nu toe niet gedaan, dus weten we niet exact wat de Kubie doet. Het lijkt op een transformator die simuleert dat de inkomende Voltage op de omvormer lager is dan het werkelijk is. Hierdoor blijft de omvormer stroom genereren, waardoor deze een nog hogere spanning op het elektriciteitsnet veroorzaakt. Het is heel simpel, een klant mag geen onbalans in het elektriciteitsnet veroorzaken. Als de Kubie dit wel veroorzaakt dan mag dit apparaat niet gebruikt worden. Een netbeheerder zal na opsporing dit ook eisen van de klant die deze storing veroorzaakt. Dat Kubie zegt dat de netbeheerder deze Voltage verlaagd is niet juist. Wij voorkomen juist dat de spanning hoog oploopt door regelgeving, waarbij de omvormer bij 253 Volt of hoger moet uitschakelen.
UNQUOTE

Zou het misschien handig zijn om de spanning van de omvormers van groot pv-stroomleveranciers op te krikken zodat deze direct aan een tussen distributie stationetje aangesloten kunnen worden als voeding i.p.v op het 230VAC net? Ik snap dat er extra kabels gelegd moeten worden maar zo ‘n wijk/distributie stationnetje kan dan de spanning naar het juiste niveau regelen.

Tweede vraag zou het schelen als het 230 V net i.p.v AC > DC wordt? Ik hou het ombouwen van bestaande apparatuur even buiten beschouwing.

Eindgebruikers moeten op AC aangesloten blijven. Alles naar "max 60V DC" omzetten kost veel te veel koper.

Waarom niet 230V DC? Nou, omdat je daar heel makkelijk dood aan gaat, veel makkelijker dan van 230V AC. Dus waar hier op CO zeker de helft wel eens een schok van 230V heeft gehad en daarvan geleerd heeft: Dat is helemaal niet fijn, ik kijk wel beter uit de volgende keer, zou het VEEL rustiger zijn op CO (de helft minder) als het DC was geweest.

Ik hoorde net van Sabine H. dat er in DE een consortium is opgezet om grote producenten en afnemers te gaan proberen op DC te krijgen.

Dat van groot-PV-stroomleveranciers op distributie-trafos... Ik denk ook niet dat dit wat uitmaakt. Het gaat juist om de "net wat te licht bedrade" woonwijken waar veel PV op de daken ligt. Om de spanning binnen de perken te houden zowel als het donker is, als wanneer de zon maximaal schijnt is tricky.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik vraag me af waar de spanning te hoog oploopt. Alleen bij de netaansluiting in de meterkast, dat is wat je converter ziet.

Is dan ook de hele wijk of dorp/stad te hoog, of provincie. Op welke niveau wordt dit geregeld? En er is toch spanningsregeling, of heeft de netbeheerder dat niet?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 februari 2023 11:16:06 schreef keebrev:
[...]
Het water loopt immers naar aarde.

Wat een vreemde site. Ze zeggen eerst dat de geleiding (niet: 'geleidbaarheid'!) toeneemt met de temperatuur, en geven vervolgens een tabel voor een correctiefactor k die daarin afneemt met de temperatuur.

Maar goed, Amsterdams water is dus 600 µS voor een volume water van 1 cm2 oppervlakte en 1 cm lang.
Stel nu dat de brandweer spuit met een 'paal' water van 10 cm diameter; dat is 79,5 cm2. 1 cm van deze kolom heeft dus een geleiding van 0,047 S, ofwel een weerstand van 21,2 ohm. Per meter wordt dit ruim 2 kΩ. Bij lagere temperaturen wordt de weerstand nog hoger.

Nu valt al dat water van de panelen naar de grond. Als de valsnelheid even groot zou zijn als de snelheid waarmee het water uit de lang komt, zou de totale oppervlakte even groot blijven; de weerstand van het water zou dus ruim 2 kΩ per meter zijn. Bij 5 m hoogte dus al 10 kΩ, en bij een grotere valsnelheid nog meer.
Dat is een véél te hoge weerstand om ook maar iets te doen. De panelen lachen daarom; die zijn gewend ettelijke amperes te leveren. Door die paar tientallen mA in het water gebeurt er met de spanning niets.

En dát is dan nog onder de aanname dat het vallende water één geheel blijft. In werkelijkheid valt het water meestal in losse druppels uit elkaar. Een toevallig nog overblijvende continue waterstroom zal een heel kleine doorsnede hebben.

De brandweer is hier dus véél te optimistisch in zijn aanname.
Aan de andere kant is er ook een YouTube filmpje, waarin een brandweerman uitlegt dat afdekken van de panelen met een dekzeil niet helpt: de (onbelaste!!) spanning op zijn multimeter bleef bijna even hoog! Argh.
Het lijkt wel alsof je alleen bij de brandweer mag als je al je kennis overboord gooit, en belooft nooit iets na te zullen vragen of controleren. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 10 februari 2023 18:16:41 schreef Hoeben:
Ik vraag me af waar de spanning te hoog oploopt. Alleen bij de netaansluiting in de meterkast, dat is wat je converter ziet.

Is dan ook de hele wijk of dorp/stad te hoog, of provincie. Op welke niveau wordt dit geregeld? En er is toch spanningsregeling, of heeft de netbeheerder dat niet?

De grootste spanningstoename zit in het laagspanningsnet. Dat komt door de impedantie van de distributietrafo. Aan de middenspanningskant (10kV of soms 25kV) is de spanningsverhoging relatief kleiner.
De oplossing is in dit topic al eerder genoemd: minder woningen per trafo, dus meer trafo's.

De spanning wordt geregeld in de trafo tussen hoogspanning en middenspanning, b.v. 150/10kV.

swieberd

Special Member

Op 23 januari 2023 09:25:44 schreef rew:
En Henk Dinkelaar (uitvinder Kubie) heeft te weinig van elektriciteit begrepen.

Zonder kubie zou als de spanning in de straat 249V is de huisaansluiting 252.6 worden om zeg 3kW te kunnen terugleveren en op magische wijze gaat er evenveel stroom lopen bij 249.4 als er ee kubie in de buurt is! SURE!

Ik wil toch nog even iets kwijt hierover.
Een transformator hoeft niet te werken zoals je denkt, er schijnen bijzondere technieken te bestaan. Ik kwam hier al jaren geleden achter!

Ik tikte een enorm zware scheidingstrafo op de kop van 20A bij 220 volt!
Het ding moest je met drie man tillen. Het is een normale transformator qua uiterlijk, maar er zitten een aantal grote condensatoren op gemonteerd.

Op de ingang kan een spanning tussen 200 en 250 volt, en aan de uitgang komt altijd precies 220 volt!! Automatisch.

Ik heb het ding nog nooit goed bestudeerd, maar het werkt wel.
Dus wat deze man beweert over de Kubie kan best kloppen.

-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...
Lambiek

Special Member

Op 7 augustus 2023 13:20:33 schreef swieberd:
Ik wil toch nog even iets kwijt hierover.

Ik ook.

Ik tikte een enorm zware scheidingstrafo op de kop van 20A bij 220 volt!
Het ding moest je met drie man tillen. Het is een normale transformator qua uiterlijk, maar er zitten een aantal grote condensatoren op gemonteerd.

Op de ingang kan een spanning tussen 200 en 250 volt, en aan de uitgang komt altijd precies 220 volt!! Automatisch.

Dat heeft niets met een normale trafo te maken, daar zit waarschijnlijk gewoon een stuk elektronica in dat ding.

Dus wat deze man beweert over de Kubie kan best kloppen.

Ga daar maar niet vanuit. De netspanning wordt wel degelijk hoger als je zo'n trafo gebruikt. Als iedereen dat gaat doen hebben we een nog veel groter probleem. En wat denk je van het verlies, geen een trafo werkt zonder verlies, plus dat het ding zelf ook stroom verbruikt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Of het nou een trafo is of een ander ding, als je vermogen terug gaat proppen in het net, dan gaat onvermijdelijk de netspanning omhoog.
Dat is een elektrische wet, of het nou een Kubie of een Kobie is.

joopv

Golden Member

Op 7 augustus 2023 13:20:33 schreef swieberd:
[...]

Ik wil toch nog even iets kwijt hierover.
Een transformator hoeft niet te werken zoals je denkt, er schijnen bijzondere technieken te bestaan. Ik kwam hier al jaren geleden achter!

Ik tikte een enorm zware scheidingstrafo op de kop van 20A bij 220 volt!
Het ding moest je met drie man tillen. Het is een normale transformator qua uiterlijk, maar er zitten een aantal grote condensatoren op gemonteerd.

Op de ingang kan een spanning tussen 200 en 250 volt, en aan de uitgang komt altijd precies 220 volt!! Automatisch.

Ik heb het ding nog nooit goed bestudeerd, maar het werkt wel.
Dus wat deze man beweert over de Kubie kan best kloppen.

Die netspannings stabilisatoren heb ik vaak gezien. Komen uit de 50 - 70er jaren, en werden gedumpt in de 90's. Werken op basis van kernverzadiging en resonantie. Zie voor details:
http://server.idemdito.org/techtalk/elec/wiss/ferro.htm

De overtollige energie bij een te hoge netspanning werd in de kern gedissipeerd (kern werd warm).
Voor het oplossen van zonnepaneel-omvormer overspannings problemen heb je hier niks aan.

Op 22 januari 2023 12:46:39 schreef KGE:
[...]

Maar juist door verbruikers aan te zetten kun je de netspanning verlagen en dus daarmee je omvormer weer aan laten slaan.

Kijk en dat betwijfel ik nou. Hoe kun je in hemelsnaam concurreren tegen het bijna verliesloze elektriciteitsnet. Je kan verbruiken wat je wilt maar van het net zul je het niet gauw verliezen.

Misschien wanneer je draadje naar de meterkast aan de dunne kant is en je omvormer op zolder staat naast de werkende wasmachine en droger (op dezelfde groep) kan je misschien de spanning een paar volt naar beneden krijgen.

Ik zie echt niet hoe je dat afschakelen in de realiteit van elke dag kunt voorkomen. Ook enkele panelen afschakelen helpt dan niet.

evelo

Golden Member

Bij Fluvius moeten pv-installaties vanaf 1000kVA beschikken over een ’fijnregeling'. Ze willen, indien nodig, vanop afstand het vermogen van de omvormers kunnen regelen.

https://www.fluvius.be/nl/publicatie/bijlage-telecontrolekast-directe-…

Bij de huishoudelijke pv-installaties zullen ze dit niet snel eisen.
Maar het kan als eigenaar misschien interessant zijn om zelf even uit te zoeken hoe je het uitgangsvermogen van je omvormer kan regelen. Via modbus, via analoog 4-20mA 0-10V, via een rijtje digitale ingangen,....

Terugleveren als je er geen centen voor krijgt of dat je zelfs moet gaan betalen om van je overtollige stroom af te geraken heeft weinig zin. Niet voor de eigenaar van de pv-installatie, niet voor de netbeheerder en niet voor de energieleverancier.

Op 26 september 2023 22:05:16 schreef Eric-Jan H te D:
[...]

Kijk en dat betwijfel ik nou. Hoe kun je in hemelsnaam concurreren tegen het bijna verliesloze elektriciteitsnet. Je kan verbruiken wat je wilt maar van het net zul je het niet gauw verliezen.

Misschien wanneer je draadje naar de meterkast aan de dunne kant is en je omvormer op zolder staat naast de werkende wasmachine en droger (op dezelfde groep) kan je misschien de spanning een paar volt naar beneden krijgen.

Ik zie echt niet hoe je dat afschakelen in de realiteit van elke dag kunt voorkomen. Ook enkele panelen afschakelen helpt dan niet.

Je kunt altijd de ophoging van de netspanning van door je eigen PV teniet doen door evenzoveel vermogen af te nemen.

En het elektriciteitsnet van de netbeheerder is echt niet verliesloos.

Op 1 februari 2023 14:37:00 schreef fcapri:
ik vermoed dat ze binnenkort wel één of andere smeltzekering gaan inbouwen die de 'string' onderbreekt bij zware problemen.

Als een paneel 30V 10A doet, dan wil je niet een zekering op onder de 10A zetten. En "bij problemen" kunnen de panelen ook nooit meer dan 10A gaan leveren. Kortom, een zekering heeft geen enkel nut.

Het probleem is dat mensen kapot gaan bij veel minder dan die 10A en dat er voldoende spanning is om de stroom inderdaad boven de "mensen gaan kapot" grens te tillen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 september 2023 06:25:58 schreef Peter112:
[...]

Je kunt altijd de ophoging van de netspanning van door je eigen PV teniet doen door evenzoveel vermogen af te nemen.

En het elektriciteitsnet van de netbeheerder is echt niet verliesloos.

Ten opzichte van jouw huisinstallatie is het openbare net nagenoeg verliesloos. Het zou niet best zijn wanneer dat openbare net al begint in te kakken wanneer jij de wasmachine aan zet.

Door vermogen af te nemen daalt de netspanning nagenoeg niet. Pas als een hele wijk heel veel vermogen afneemt daalt de spanning in die wijk iets.

En de spanning nabij je PV panelen daalt iets wanneer er in jouw installatie vanaf de meterkast tot aan de PV panelen spanningsverlies optreedt door een serieweerstand in de vorm van bv dunne leidingen. Maar daar zou ik dan maar heel erg mee uitkijken, omdat dan de leidingen in je muren als kacheltje beginnen te functioneren. En er moet dan wel vermogen worden afgenomen nabij de PV panelen.

Wel zou je de spanning iets kunnen verlagen door een travo met secundair wat minder wikkelingen tussen te schakelen. Maar wat een verliesarme travo die dergelijke vermogens aankan moet kosten weet ik niet. Goedkoop zal het niet zijn.

Of dat verder consequenties voor de installatie heeft weet ik ook niet. Wel voldoe je in principe niet meer aan de maximale spanning die je mag invoeren in het net. Maar ook hier geldt dat dit openbare net in vergelijk met jouw installatie zo oneindig groot is dat dit pas een probleem gaat vormen wanneer de hele wijk zich van een dergelijke truc gaat bedienen.

Bijvoorbeeld zo iets. Maar let op de verliezen die erbij horen - 78 tot 125 Watt -. De verliezen zorgen sowieso voor ruim 3% spanningsverlies. "Mooi" meegenomen.

https://www.transfosmary.com/product/m14000-21393-en/?lang=en

2.5 mm2 koperdraad doet 0.7 Ω per 100 meter.

Als je wasmachine op zolder staat (10 meter heen 10 meter terug) dan heb je dus 0.14 Ω tussen de wasmachine en de meterkast.

De wasmachine trekt de spanning tijdens verwarmen (3 kW, 15A) dus ongeveer 2 Volt naar beneden (dus 30W verlies in de kabel!).

Als je dan een onderverdeler naast de wasmachine zet voor de omvormer dan kan dat net genoeg zijn om de omvormer actief te houden bij een netspanning van 253V in de meterkast.

En ook de kabel van de meterkast naar de wijktrafo heeft weerstand, dus ook daar krijg je spanningsverlies bij belasting en spanningsverhoging bij teruglevering. Het zal niet veel zijn, maar kan net genoeg zijn als je precies op de grens van 253V zit.

PS: zo een trafo is al eerder langsgekomen. Slecht idee.

Die 3 kW wordt maar een relatief korte tijd van het totale wasproces afgenomen. Als het water op temperatuur is zal de PV installatie alsnog de spanning ophogen.

Dat van groot-PV-stroomleveranciers op distributie-trafos... Ik denk ook niet dat dit wat uitmaakt.

Grote installaties koppelen ze niet het 'gewone' net maar wel rechtstreeks aan de trafo, eventueel met een eigen tab. Omdat je ook de stroom in beide richtingen moet kunnen laten vloeien. Wij hebben bij de aanleg van onze installatie een eigen cabine moeten laten plaatsen. Gaat dan ook wel over een dikke 750 panelen.

Als een paneel 30V 10A doet, dan wil je niet een zekering op onder de 10A zetten. En "bij problemen" kunnen de panelen ook nooit meer dan 10A gaan leveren. Kortom, een zekering heeft geen enkel nut.

Toch zitten er in dit systeem zekeringen. Eerder om de kabels te beschermen omdat deze panelen zowel serieel als parallel geschakeld zijn. De omvormers doen dan ook max 108KW per stuk, stringsapnning is maximaal 1200V.
Maar dat zijn puur industriële installaties...

Zelfs met zo'n installatie gaat de spanning maar een paar volt omhoog. Alles hangt af van de gebruikte aansluitingen en kabels. De middenspanning blijft redelijk stabiel, op een paar 100V na (10KV trafo). Die spannings schommelingen volgen elkaar redelijk in verhouding. Dus verliesvrij distributienet, nope, verre van.

Die 3 kW wordt maar een relatief korte tijd van het totale wasproces afgenomen.

Klopt, naast de wasmachine kun je ook de droger gebruiken of een boiler of de auto laden.

Op 1 februari 2023 12:58:12 schreef Hunebedbouwer:

Maar je ziet en hoort steeds vaker dat de brandweer beperkt gaat blussen als er panelen liggen, het staat soms ook op 112 meldingen "dakbrand met zonnepanelen".

Heb je wat voorbeelden van waar dat is gebeurd?

Wat een gepraat weer.
Allemaal bangmakerij.
1 zoek opdracht, even lezen en je vindt dit:
.
-------Als zonnepanelen op het dak van een huis vlam vatten, moeten brandweerlieden zich ervan bewust zijn dat de achterkant van de zonnepanelen is gemaakt van brandbaar materiaal en gemakkelijk vlam kan vatten. Ze moeten ook opmerken dat een aanzienlijke hoeveelheid vlammen in of rond de zonnepanelen erop kan wijzen dat ook het dak in brand staat, waardoor de IC een beschermende handeling moet laten uitvoeren.

Brandweerlieden kunnen het vuur veilig blussen door een rechte straal water te gebruiken vanaf een afstand van ten minste 20 voet of een mistpatroon vanaf een afstand van 5 voet. Een zonnepaneel- of batterijbrand heeft geen schuim nodig om uit te stellen. Daarnaast hebben tests aangetoond dat het meest nuttige hulpmiddel gewoon water is om zonnebrand te stoppen. ---------

en over thuisbatterijen:
------Als een batterij in brand staat of verstrikt is geraakt in een brand in een gebouw, of dit nu in de zijkant van het huis, in een garage of in de kelder is, kunnen brandweerlieden dezelfde vuurstroomtechnieken gebruiken die ze gebruikten om de zonnepaneelbrand te blussen . Als de batterij zich echter op een krappe locatie bevindt, moeten brandweerlieden de ruimte goed verluchten.

Daarna kunnen ze het bereiken in volledige brandweeruitrusting met SCBA, en beginnen met het spuiten van water vanaf een afstand van minstens 20 meter in een rechte stroom. Terwijl het team vooruit gaat, kunnen ze het mistpatroon gebruiken om het vuur veilig te blussen vanaf een afstand van 5 meter. Brandweerlieden moeten vanaf de zijkant naar de batterij gaan, omdat de solide metalen omhulling van de batterij de waterstroom wegleidt van de brandende behuizingen.------
.
.
20 voet is 6 meter. een huis met 2 woonlagen en een schuindak is al 6 meter hoog. Je blust een dak nooit vanaf de gevel omhoog, altijd op ruime afstand. De afstand van persoon tot paneel is dan al ruim 10 meter is 33 voet (= ruim meer dan de voorgeschreven 20 voet)
Anders wordt het met blussen uit een hoogwerker, maar ook dan zit je niet met die werkbak dicht op de panelen.

Waarom dat angstzaaien?
Kijk, als jan met de pet met een tuinslang uit zijn dakraam zelf gaat klooien is het wat anders.

Op 28 september 2023 22:17:58 schreef Eric-Jan H te D:
[...]

Ten opzichte van jouw huisinstallatie is het openbare net nagenoeg verliesloos. Het zou niet best zijn wanneer dat openbare net al begint in te kakken wanneer jij de wasmachine aan zet.

Door vermogen af te nemen daalt de netspanning nagenoeg niet. Pas als een hele wijk heel veel vermogen afneemt daalt de spanning in die wijk iets.

En de spanning nabij je PV panelen daalt iets wanneer er in jouw installatie vanaf de meterkast tot aan de PV panelen spanningsverlies optreedt door een serieweerstand in de vorm van bv dunne leidingen. Maar daar zou ik dan maar heel erg mee uitkijken, omdat dan de leidingen in je muren als kacheltje beginnen te functioneren. En er moet dan wel vermogen worden afgenomen nabij de PV panelen.

Zo te lezen heb je zelf geen panelen.
Woon je ook in nieuwbouw met verse kabels in de grond.

je moet ook niet de straatspanning van 253V omlaag halen, maar enkel je interne bekabeling laag genoeg krijgen.
ik zie de spanning zeker zakken als ik een verbruiker aanschakel.
EDIT: even getest ook
ik heb even 2000W bij geschakelt (electrisch vuurtje)
spanning L3 zakte bijna 3V (gemeten met sunnyboy omvormer). dat zou betekenen dat ik een weerstand heb van 0,34ohm

de straat aansluiting zal wel heeeeeeeeel dikke kabels hebben.
daarvan kom je naar je meterkast met pakweg 10-16mm²???
10mm² aansluiting is 40-63A, bij oude woningen zal het wel zo zijn. mijn huis is van 1930.

als ik mijn huis situatie neem, dan zit mijn meterkast achteraan op 24meter van de voorgevel.
2meter van kast onder de grond, 24meter onder mijn huis door, 2meter voetpad, 5meter onder de straat, 4meter de paal omhoog.
totale lengte binnenkomende draad 37meter !!! (draad heen en draad terug komt op 74meter geleiders ).

in mijn zekeringkast dan een hoop overgangen en zo met een stukje 5g4mm² naar de zonnepaneel omvormer.

als ik 6000W opwek, loopt er dus 2000watt per fase. neem nu 10A door een fase om makkelijk te rekenen (dan gaat de berekening ook op met een 2400W monofase installatie).

10mm² draad: 0.185 ohm/100meter en met 74meter geleiders is dat 0,13 ohm

overgangen van straat tot aan de omvormer (rode bolletjes op tekening):
-straatkabel lasdoos
-inkomende meter
-uitgaande meter
-inkomende 300mA diff
-uitgaande 300mA diff naar remautomaat
-remautomaat (parallel aan hierboven, niet na de remautomaat)
-inkomende solar zekering
-uitgaande solar zekering
-connector aan omvormer

neem nu elke overgang op 0,05ohm en met 8 overgangen heb je dan 0,40ohm

samen met de aansluitdraad zit je op 0,53ohm
met 10A erdoor, is dat 5,3V spanningsval.
mijn omvormer zal afschakelen op 253V, dan zit de straat op dat moment aan 247,7V.

als ik nu een electrisch vuurtje aanzet van 1200W. dan gaat er maar 5A naar de straat en 5A naar dat vuurtje vanuit mijn panelen.
247,7V op straat, 5A terugleveren over 0,33ohm + 10A door de eerste 0,2ohm (eerste 4 rode bollen moet ook de stroom van dat vuurtje door)
251,35V en de omvormer blijft draaien.

dat wordt allemaal nog erger als je meer dan 2,4kW aan panelen hebt per fase. want dan stijgt de zekeringkast spanning nog feller.

als je huis 1000W verbruikt en je wekt 3500watt op met panelen die uitvallen, dan moet je 1000W aan electriciteit betalen.
als je huis 1000W verbruikt en je zet een vuurtje bij van 2000W om de spanning omlaag te brengen. dan zal je netto nog 500W terugleveren waar je geld van krijgt. EN de 1000w huisverbruik betaal je niet.
panelen uitschakelen (manueel of door overspanning) is dus zeker nadelig

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken