Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 9

Thevel

Golden Member

Op woensdag 6 maart 2024 16:11:03 schreef Paulinha_B:
[...]

TEA2525 maar die is wel obsolete, dacht ik.

Zo obsolete dat er niets over te vinden is, of een typefoutje?

Hm, excuus. Moest zijn: TEA2025. Minstens in China nog vlot en goedkoop aangeboden, zie bv. https://www.aliexpress.com/item/32725833225.html Ja, daar zijn "maarren" aan verbonden, jawel.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op woensdag 6 maart 2024 16:49:14 (71%)

Arco

Special Member

Ik zoek een eenvoudige STEREO hoofdtelefoon versterker IC zoiets als een LM4811.

De PAM8019 zou moeten kunnen...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 6 maart 2024 17:32:13 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Die had ik ook al gevonden, een beetje overbodig complex en een beetje lastig om met de hand te solderen.
2x de eerder genoemde LM4865 lijkt me een prima oplossing.

Op dinsdag 5 maart 2024 14:52:45 schreef rew:
Die motoren die je linkt zullen een 1:5 vertraging naar de trommel hebben terwijl de trommel zeg 1200 RPM moet draaien bij centrifugeren. Dat moeten ze bij 230V voor mekaar krijgen.

Dus 1200*5 => 6000 RPM / 230V = 26 RPM/V

Bij 100 RPM door de wind krijg je met dat ding dus maar ongeveer 4V.

Als je de ruimte hebt om wieken van ongeveer 1m te plaatsen en zin hebt om een "hub" te knutselen: Ik heb een schaalmodel van een echte windmolen ge-3D print. (nu nog maar 1 wiek, maar dat kunnen er meer worden.... ) Moet je me effe mailen...

Aardig van je. Het is verleidelijk om ja te zeggen, maar ik heb al wieken en genoeg projecten die niet af zijn. Dus nee bedankt.

Ik had ergens opgevangen dat het mogelijk zou moeten zijn een (bldc?) wasmachine-motor te gebruiken als generator voor een windmolen. Is dat een broodje aap of wordt er dan een heel specifiek type gebruikt?

fatbeard

Honourable Member

Ik ben op zoek naar dit soort terminals:

alleen weet ik niet hoe ze heten.
En ja, deze is uitgesoldeerd...
Via picture search vond ik zegge en schrijve één aanbieder, maar die rekent 45 cent per stuk ex verzenden en dat is me toch wel (veel) te gortig voor een gestanst messing fiebeltje...
Zal vast wel bij onze chinese multi-leverancier te vinden zijn, maar dan heb ik wel een zoekterm nodig die niet uitmond in 10000 "resultaten".

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op mijn werk heet zo een terminal een stand-off.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op donderdag 7 maart 2024 11:41:32 schreef Aart:
Op mijn werk heet zo een terminal een stand-off.

Dat lijkt mij niet de correcte term: een stand-off is toch een afstandsbus, of een "paaltje" met schroefdraad, om een print of zo aan een behuizing te monteren? Stand-offs doen nmbm nooit aan elektrische verbinding. Zie bv. https://en.wikipedia.org/wiki/Spacers_and_standoffs

@fatbeard: wat is die ene referentie die je wel vond?

fatbeard

Honourable Member

_/-\o_ Arco vindt het onvindbare, alweer...
Die tweede is exact wat ik zocht, maar er blijken meer opties verkrijgbaar...
Kennelijk is mijn denkraam toch te klein (of moet nodig schoongemaakt): bij "solder lug" denk ik eigenlijk alleen aan de klassieke soldeerlippen.
Ik had al wel gezocht op "wire post", "component standoff" en soortgelijke termen, maar vond nix.

Via picture search vond ik wel de goede, alleen voor een prijs... 8)7
https://www.amazon.de/-/en/OSTERRATH-60-1055-11-Solder-Connector-Brass…

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op woensdag 6 maart 2024 18:01:10 schreef necessaryevil:
Ik had ergens opgevangen dat het mogelijk zou moeten zijn een (bldc?) wasmachine-motor te gebruiken als generator voor een windmolen. Is dat een broodje aap of wordt er dan een heel specifiek type gebruikt?

Als het iemand met EEN wasmachine motor lukt, dan zegt ie natuurlijk op het internet dat het kan. Omdat zo iemand niet weet wat er allemaal moet "kloppen" staat dat er natuurlijk niet bij. Ik heb een samsung "direct drive" motor. Daar zit geen overbrenging tusssen de motor en de trommel. Dat scheelt al enorm. Maar dan nog zit je dat dat ding voor zeg 230V 2A bedoeld is. De truuk is dan om van een serie-configuratie van de spoelen naar een parallel configuratie te gaan. Maar dan gaat dus de spanning weer verder omlaag. En als het op de molen zeg 120 RPM gaat draaien, en de motor is bedoeld voor 230V 1200RPM dan ga je dus maar 1/10e van het vermogen kunnen halen. Dan blijft er weinig over.

Een BLDC notor van een fiets is een relatief Passende oplossing. Waarom werkt dat bij jou niet? Cogging? Loopt ie zwaar? Zitten er tandwielen in?

Een fiets is gemaakt om weinig verliezen te hebben. Dus met tandwielen (-> verliezen) dan zit er een vrijloop op de motor. Dan werkt jou windmolen maar kant op (dat ie de motor aandrijft, andere kant op loopt ie vrij).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zoek drukrollen voor Sony video8 recorders, (bijvoorbeeld sony ev c2000)
Weet iemand nog waar deze te koop zijn.

High met Henk

Special Member

zit er een lagertje in? anders zou ik een lagerbrons bus (laten) draaien en daar een poyurethaan bus omheen laten zetten (met een draaibank is het een fluitje van een cent)

Voordeel van poly urethaan is dat het een bijna silicone afwerking heeft en niet vergaat op termijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zit een lagertje in, het rubber is er vrij makkelijk af te halen, dus alleen nieuw rubber zou ook goed zijn

Ik wil twee stalen kasten met elkaar verbinden met een gat 50mm, ze zitten vlak tegen elkaar aan toch wil ik proberen ze waterdicht te laten zijn.

Ze zijn echter te dicht op elkaar om met wartels te werken. Ik zoek eigenlijk een draadbus met grote ringen, iemand tips?

bprosman

Golden Member

Op vrijdag 15 maart 2024 18:31:41 schreef LauPro:
Ik wil twee stalen kasten met elkaar verbinden met een gat 50mm, ze zitten vlak tegen elkaar aan toch wil ik proberen ze waterdicht te laten zijn.

Ze zijn echter te dicht op elkaar om met wartels te werken. Ik zoek eigenlijk een draadbus met grote ringen, iemand tips?

Met een paar flenzen en pakking ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat zou kunnen, liefst zoek ik iets met schroefdraad:

https://www.wildkamp.nl/product/wanddoorvoer-voor-vijverfolie-63-mm/71…

Het is eigenlijk 60,3 mm het gat. Dat is 2 3/8" geloof ik, dus dan zou een conduit fitting met een moer kunnen werken ook.

Arco

Special Member

Grommet.
Zijn er in allerlei maten en paneeldiktes. (ook om 2 kasten te verbinden met 1 grommet)
https://www.walleyesolutions.com/cdn/shop/products/IMG_1663_1024x1024@2x.jpg?v=1547262676

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja zoiets maar dan twee delen van metaal zoek ik eigenlijk. Die je dus in elkaar schroeft, M60.

De reden is omdat er nogal wat kabels doorheen moeten en ik kan niet uitsluiten dat er wat krachten op de ring komen.

[Bericht gewijzigd door LauPro op vrijdag 15 maart 2024 19:07:08 (39%)

Op vrijdag 15 maart 2024 18:59:16 schreef Arco:
Grommet.
Zijn er in allerlei maten en paneeldiktes. (ook om 2 kasten te verbinden met 1 grommet)

In het Nederlands: een doorvoertule. Of zo denk ik toch.

Zelf zou ik de 3d-printer onder stoom brengen, als het echt met schroefdraad moet dan is het wat lastiger ontwerpen; maar twee flenzen tekenen is een eitje in OpenScad of zo.

[Edit: oei, als het metaal moet zijn dan wordt het al lastiger. Draaibank?]

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op vrijdag 15 maart 2024 19:06:42 schreef LauPro:
Ja zoiets maar dan twee delen van metaal zoek ik eigenlijk. Die je dus in elkaar schroeft, M60.

De reden is omdat er nogal wat kabels doorheen moeten en ik kan niet uitsluiten dat er wat krachten op de ring komen.

een metalen M63 wartel bestellen en de kop losdraaien, daar de moer weer opdraaien en je hebt een doorvoer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ze zijn echter te dicht op elkaar om met wartels te werken.

Een wartel zoeken die ca 5mm kan overbruggen is toch wel te doen? In de ene kast de wartel en de andere kast enkel de moer. Je hebt enkel een extra rubber ring nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Is zoiets niet te maken met pvc waterafvoer materiaal van de bouwmarkt?
Heb je in diverse maten en met rubber afdichtingen.