Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Mogen niet-elektronische onderdelen ook?

Dit is een onderdeel van een klok, een "Schippertje" gemaakt door Warmink.

Het is een soort mechanische diode: het klokgewicht drijft normaal het slagwerk aan, maar als je het gewicht optrekt loopt het vrij.

Ik weet niet hoe dit onderdeel heet (kettingrad?), maar het wiel waar de ketting overheen loopt zit verbonden met een tandwiel op dezelfde as op een manier dat het klokgewicht het tandwiel wel kan aandrijven maar dat het optrekken van het gewicht het tandwiel niet aandrijft.

Dit door middel van een soort veer / een verend plaatje. Van dat plaatje vallen de ‘armpjes’ in de ronde gaten in het tandwiel, en duwen zo het tandwiel voort. Als het gewicht wordt opgetrokken draait het kettingwiel de andere kant op en worden de armpjes uit de ronde gaten getrokken waardoor het tandwiel niet meeloopt.

1 van die verende armpjes is afgebroken en het andere was lelijk verbogen. Ik heb het teruggebogen en de klok doet het weer, maar ik zoek eigenlijk een vervanging.

Als ik beter weet hoe het heet kan ik het misschien vinden. Kettingrad leid wel tot resultaten, maar dan van antiek-bedrijven die klokken uit elkaar halen en als onderdelen verkopen. Voor ongeveer de prijs van een complete tweedehandsklok op marktplaats.

Nog idealer zou zijn als iemand het herkend als iets dat nog ergens op hun zolder in een laatje ligt...

Of iemand die in voldoende mate met metaal kan toveren om het na te maken voor een niet-antiquarische prijs (en een zelfgebakken appelcake, oid).

(ik heb al zitten kijken bij clockparts.nl, timeparts.nl, hobbyklokkenmaker.nl, klokonderdelen.nl en klokonderdelen-online.nl maar kan het daar niet vinden. Ik heb ergens een onderdeel gevonden dat er op lijkt maar het niet is, maar vind zelfs dát nu niet meer terug, en dat was dus ongeveer net zo duur als een hele klok op marktplaats)

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Kun je die plaatjes er uithalen?

Wellicht kun je ze in CAD natekenen en laten snijden op een lasersnijder ofzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Je bedoelt een nokkenwiel/-rad?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Dag Lucky Luke,
klokken repareren is een hobby van mij. Ik zie het wel zitten om dit onderdeel na te maken uit een stuk veren/plaatstaal. Maar dan moet ik het onderdeel, compleet met trommel wel hier hebben, in Tiel.
Gr. Douwe

PS:

Lucky Luke,

Wat is het voor een klok? Heb je foto's van het hele uurwerk?
Ik bel morgen met een klokkenmaker in Prinsenbeek en moet daar na het maken van een afspraak naar toe met mijn Franse pendule. Die is vastgelopen. Hij had daar een nieuw slingerveertje in gezet. De klok liep een paar maanden goed, maar nu zit hij vast. Ik kan zelfs ook de miniutenwijzer niet meer ronddraaien. (interactie met het slagwerk?)

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fatbeard

Honourable Member

Bij mijn beste weten heet zoiets een palwiel.

@Tidak:

Hij had daar een nieuw slingerveertje in gezet. De klok liep een paar maanden goed, maar nu zit hij vast.

>:) Dan zou ik naar een ander gaan...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Garantie..... ;)

CU 16 juni ;)

amador

Special Member

Heet dat niet een vrijloopkoppeling?

@lucky luke: het gewicht eens helemaal ten einde geweest? Daar kunnen klokken niet goed tegen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Een combinatie van "Ik zoek" en "LOLPrices" :

En dan ook nog "uitverkocht" :+

Ik zoek dus eigenlijk deze, voor een beetje een normale prijs :
https://www.geldbearbeitung.at/en/Components/Pushbutton---switches/Mir…

Ik heb nu deze een paar besteld en kijken of ik die er ingefroebelt krijg. Maar misschien is 2.95,- ook wel het andere (Chinese) uiterste :

https://arcade-expert.nl/Naald-Hevel-Microswitch-Schakelaar-voor-Mecha…

De bestaande weigerde wel eens en is door mijn vader volgespoten met WD40 :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Als het voor incidenteel hobby gebruik is zal dat China ding wel bruikbaar zijn. (Als hij licht genoeg schakelt en of de contacten het volhouden)

Professioneel zou ik er ver van weg blijven. Want het nadeel van een "verkeerde" is dat hij op elke munt reageert. Wat mij ooit verteld is, is de veer/schakel-kracht belangrijk om alleen te reageren op een munt met het juiste gewicht.

Wat is er mis met een non-China switch voor 14,95, wil jij kwaliteit voor de China-crap prijs ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Als het ding voor de hobby in de prive sfeer gebruikt wordt, dan is het leuk om er een stapeltje muntjes naast te hebben liggen en als die op zijn dan leeg je de opvang bak weer in het mandje wat er naast ligt (met de sleutel die onderop in het mandje ligt of altijd in het slot steekt.

In dat geval maakt het niet zoveel uit dat ie wel of niet precies op het juiste gewicht reageert.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op dinsdag 14 mei 2024 10:48:49 schreef fred101:
Als het voor incidenteel hobby gebruik is zal dat China ding wel bruikbaar zijn. (Als hij licht genoeg schakelt en of de contacten het volhouden)

Professioneel zou ik er ver van weg blijven. Want het nadeel van een "verkeerde" is dat hij op elke munt reageert. Wat mij ooit verteld is, is de veer/schakel-kracht belangrijk om alleen te reageren op een munt met het juiste gewicht.

Wat is er mis met een non-China switch voor 14,95, wil jij kwaliteit voor de China-crap prijs ?

Op "Elke munt reageren" kan niet want de muntproever blijf het zelfde. Dit is alleen de schakelaar die "aangetikt" word door de munt die al door de muntproever gevalideerd is.
Niet gevalideerde munten zullen er doorheen vallen , door het onderste gat naar buiten komen en de schakelaar nooit bereiken.

Dat is misschien een ander mechanisme of je bent foutief voorgelicht. :-)
Uiteraard moet hij wel licht genoeg schakelen om door de munt bekrachtigd te worden wat nu (vol WD40) niet echt meer lukt. Ik zal m ook eens uitspoelen (of proberen) met IPA.

@Rew, is niet voor de hobby, (afwas) warmwatervoorziening op de camping.

bprosman

Golden Member

Op dinsdag 14 mei 2024 10:48:49 schreef fred101:

De levertijd van 4 weken.

@bprosman Ik heb eventueel deze voor je.
Schakelt erg licht!

Als het wat is kan ik hem opsturen tegen verzendkosten.

Op zondag 5 mei 2024 14:33:36 schreef fatbeard:
Bij mijn beste weten heet zoiets een palwiel.

@Tidak:
[...]
>:) Dan zou ik naar een ander gaan...

Bleek dat het slagwerk het uurwerk tegenhield. Minutenwijzer een klein stukje terugdraaien en de boel kwam weer los.
Dit middels telefonisch 'consult' van de betreffende klokkenmaker :)

Oorzaak: Niet tijdig opgewonden :o, waardoor indedaad het slagwerk de klok blokkeert

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op dinsdag 14 mei 2024 11:14:28 schreef bprosman:
[...]
De levertijd van 4 weken.

Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen.
Je kunt de oude arm afknippen en die op de switch uit arcos link solderen

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 14 mei 2024 11:56:56 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Vaak maakt 't niet uit of het rond of plat is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op dinsdag 14 mei 2024 11:58:36 schreef Arco:
Vaak maakt 't niet uit of het rond of plat is...

Dat gaat niet lukken helaas, deze arm blokkeert namelijk als er iets op ligt, hier zou de munt op blijven liggen, of je zou m onder 45 graden of zo moeten monteren en inderdaad de arm wat bijbuigen.

De originele schakelaar (met arm aan de zijkant) heeft een hele grote slag waar de munt "doorheen" kan vallen.

Misschien als plan B.

Arco

Special Member

Met wat 'gepast geweld' kun je daar wel een 90 graden draai in maken... ;)

Op dinsdag 14 mei 2024 11:10:25 schreef bprosman:
Ik zal m ook eens uitspoelen (of proberen) met IPA.

Ik geef het een kansje... :-)

Op dinsdag 14 mei 2024 12:21:35 schreef bprosman:
De originele schakelaar (met arm aan de zijkant) heeft een hele grote slag waar de munt "doorheen" kan vallen.

Ik zou kijken of de lip van zo'n ding-met-platte activatie-arm soldeerbaar is. En of een paperclip soldeerbaar is. Als dat alletwee zo is, dan soldeer je een paperclip er aan en buigt die naar de gewenste vorm.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 14 mei 2024 12:45:17 (54%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op dinsdag 14 mei 2024 11:48:04 schreef Retiredat55:
@bprosman Ik heb eventueel deze voor je.
Schakelt erg licht!

[bijlage]

Als het wat is kan ik hem opsturen tegen verzendkosten.

Je hebt mail

Dit topic is gesloten