Mogen niet-elektronische onderdelen ook?
Dit is een onderdeel van een klok, een "Schippertje" gemaakt door Warmink.
Het is een soort mechanische diode: het klokgewicht drijft normaal het slagwerk aan, maar als je het gewicht optrekt loopt het vrij.
Ik weet niet hoe dit onderdeel heet (kettingrad?), maar het wiel waar de ketting overheen loopt zit verbonden met een tandwiel op dezelfde as op een manier dat het klokgewicht het tandwiel wel kan aandrijven maar dat het optrekken van het gewicht het tandwiel niet aandrijft.
Dit door middel van een soort veer / een verend plaatje. Van dat plaatje vallen de ‘armpjes’ in de ronde gaten in het tandwiel, en duwen zo het tandwiel voort. Als het gewicht wordt opgetrokken draait het kettingwiel de andere kant op en worden de armpjes uit de ronde gaten getrokken waardoor het tandwiel niet meeloopt.
1 van die verende armpjes is afgebroken en het andere was lelijk verbogen. Ik heb het teruggebogen en de klok doet het weer, maar ik zoek eigenlijk een vervanging.
Als ik beter weet hoe het heet kan ik het misschien vinden. Kettingrad leid wel tot resultaten, maar dan van antiek-bedrijven die klokken uit elkaar halen en als onderdelen verkopen. Voor ongeveer de prijs van een complete tweedehandsklok op marktplaats.
Nog idealer zou zijn als iemand het herkend als iets dat nog ergens op hun zolder in een laatje ligt...
Of iemand die in voldoende mate met metaal kan toveren om het na te maken voor een niet-antiquarische prijs (en een zelfgebakken appelcake, oid).
(ik heb al zitten kijken bij clockparts.nl, timeparts.nl, hobbyklokkenmaker.nl, klokonderdelen.nl en klokonderdelen-online.nl maar kan het daar niet vinden. Ik heb ergens een onderdeel gevonden dat er op lijkt maar het niet is, maar vind zelfs dát nu niet meer terug, en dat was dus ongeveer net zo duur als een hele klok op marktplaats)