Fluke 187 geeft geen/rare waarde aan.

vergeten

Golden Member

Als hij al op leeftijd is en er zijn vaak snoeren aangesloten met banaanstekers die er niet in horen (zonder de kunststof bus)
Dan is vaak het "banaanconnectorblok" bij een of meer pinnen (through hole) net boven de print gebroken.
Kan je niet zien, je ziet het pas bij lossolderen.
Door wat bewegen geeft hij weer de goede waarde omdat hij dan net wel contact maakt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het ligt niet aan de batterijen. Nagemeten en ook een los voedinkje eraan gehad maakt niks uit.

Ook de carroussel schoongemaakt van de draaiknop. Geen resultaat. Leads en bussen zijn goed.

Op de spanningsbereiken blijft soms een offset staan die varieert en de meetpinnen kostsluiten helpt dan niet, gaat niet terug naar 0.
Op het Ohm bereik lijkt de meter constant tussen de autoranging te verspringen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
vergeten

Golden Member

Op 3 februari 2023 20:10:42 schreef henri62:
Leads en bussen zijn goed.

Hoe heb je dat bepaald?
En hoe zit het met de aansluiting van de bussen op de PCB?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Als je hem toch open hebt, zet hem dan in Vdc en zet er bv 5V op. Volg die dan met een andere DMM.

Pak het service manual en check de voedingspanningen. (Ook op rimpel).

Als hij werkend is weggezet dan zal de protectie goed zijn (MOVs, diodes etc)

Schakelaar heb je al getest.

Banaan bussen zou ook mijn eerste verdachte zijn. Als die al slewcht waren maar nog contact maakten kan daar ondertussen oxidatie zijn opgetreden.

Kijk ook naar soldeerbreuken, zelfde verhaal met oxidatie waardoor ze nu wel problemen geven.

Ooit een batterij leeg gelopen ? Dan onder de ICs kijken en in vias.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op een 87-V zit levenslange garantie. Misschien ook op een 187? edit: Heb het nagekeken. Geldt ook voor de 187, maar je moet met de aankoopnota aantonen dat je de eerste eigenaar bent en het model moet minimaal 7 jaar geleden nog geproduceerd zijn.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 4 februari 2023 17:13:34 (59%)

Op 4 februari 2023 16:48:08 schreef ijzerhersteller:
Op een 87-V zit levenslange garantie. Misschien ook op een 187?

Een volgens mij wijdverbreide verkeerde interpretatie van wat er staat in de garantievoorwaarden.

Gr.F_S

vergeten

Golden Member

Klopt (helaas).
Net zoals een levenslange gevangenisstraf, is ook niet wat het doet voorkomen.
Dat heet marketing. (lees bedrog)
Het instrument leeft aanzienlijk langer dan 7 jaar bij normaal gebruik.
De 1e eigenaar ook, hoop ik voor hem/haar/het.
Misschien een dingetje voor de VWA dat ze in de praktijk niet doen wat de betekenis "levenslang" inhoudt.
En de vraag is natuurlijk over welk leven we het hebben, de 1e eigenaar of het instrument. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat is het hem net, er staat niet levenslang meer levensduur en die wordt ook nog uitgelegd.

Gr.F_S

Anoniem

De Fluke 87V wordt nog steeds geproduceerd, dat geeft alle 87V nog steeds (beperkte) garantie (voor eerste eigenaar)?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 4 februari 2023 20:55:54 (11%)

Nou hij heeft de bon allang niet meer, er zit niks op dan toch maar een reparatie poging wagen. Ik heb ondertussen een superslecht vertaalde service manual gevonden en dat helpt me in ieder geval op weg. Morgen eens voor gaan zitten.
Verder ook nog de calibratie manual gevonden.

Zou dit verschijnsel trouwens door een defecte eeprom (calibratie parameters weg) kunnen komen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik zou eerst een zoals fred101 ook zegt er 5V opzetten en die spanning volgen. Als er bv een 1:10 deler zit dan moet je na die deler ook 0,5V meten. Als dan zeker weet dat er ook 0,5V de ADC ingaat en hij geeft dan rare waarden dan zit het hem in het digitale deel en dan zal er nog weinig meer aan te doen zijn.

Maar als ik zo lees welke rare waarden hij in diverse standen geeft lijkt dat voor mij gewoon een slecht contact ergens.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op dit moment geeft alleen het Ohm bereik onzinnige waarden aan. De spanningsbereiken bijna 0.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Weerstandsmeting bestaat uit 2 delen een stroombron die een stroom door weerstand stuurt en dan de werkelijk meting.
Als je op de aansluitbussen een ampermeter of ander DMM zet kan je die stroom controleren en tevens kan je in de meter de overgangsweerstaand van de bussen meten door met een andere DMM de spanning over de bussen te meten. Voor het kleinste weerstand bereik stuurt hij de grootste stroom

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 4 februari 2023 22:13:48 schreef henri62:
Nou hij heeft de bon allang niet meer, er zit niks op dan toch maar een reparatie poging wagen. Ik heb ondertussen een superslecht vertaalde service manual gevonden en dat helpt me in ieder geval op weg. Morgen eens voor gaan zitten.
Verder ook nog de calibratie manual gevonden.

Zou dit verschijnsel trouwens door een defecte eeprom (calibratie parameters weg) kunnen komen?

Er is inderdaad de mogelijkheid om dit toestel te justeren. Achteraan het meettoestel is een kleine opening waarin je kan duwen met een pinnetje om in die modus te graken.

Als jezelf geen kalibrator hebt heeft het ook niet veel zin om in deze modus te gaan, je kan de gewenste spanningen, weerstanden,... enz niet aanbieden aan de UUT (unit under test). Natuurlijk kan je altijd eens proberen om in en uit die modus te graken.

Door het toestel gewoon af te zetten ga je terug uit die justeer modus.

https://www.elso.sk/media/download/pdf/fluke/man/Fluke-189_Fluke-187_c…

Toch een waarschuwing voor al wie het wil proberen en niet over een kalibrator beschikt, je kan meer fout doen dan goed in die modus.

fred101

Golden Member

Ik zou ook uit die justeermode weg blijven. Zelfs als je een calibrator hebt want als hij die data kwijt is, is er wat kapot. Ik geloof niet dat het backup geheugen kapot gaat van niets doen.

Kijk ook naar de functie draaiknop. Fluke gebruikte bij sommige modellen een soort carbon oppervlak (met gedefinieerde weerstand, waar je waarschijnlijk niet aan moet gaan lopen poetsen met contactcleaner achtige vloeistoffen) om de functie te kiezen. Later stapte ze gelukkig over naar het veel duurzamere systeem met losse weerstanden. Ik heb daar ooit mee gespeeld bij een meter die dat probleem had (stuk pcb weggefreesd en een nieuwe erin maar dan met losse weerstanden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 februari 2023 10:29:48 schreef fred101: Ik heb daar ooit mee gespeeld bij een meter die dat probleem had (stuk pcb weggefreesd en een nieuwe erin maar dan met losse weerstanden.

Knap werk Fred! En goed gedocumenteerd.

De contact bussen zijn het niet.
Ook alle interne voedingspanningen gechecked op de diverse IC's wat ik ergens terug kon vinden in dat "chinglish" manual.

Ook de REF voltage van 2.5V is goed.

Wel raar, het moet denk ik ergens rondom de 669918 chip zitten omdat alle bereiken crappy zijn. Wordt nog een leuk puzzeltje.

PS: Van de calibratie blijf ik af daar zit het niet, anders geeft die dat aan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Bijna alle functies komen uiteindelijk neer op spanning meten. Alleen het AC deel kan helemaal apart zijn met eigen ADC en natuurlijk functies die tijd meten gaan buiten de spanningmeting om. Werken frequentie en capaciteit wel ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat is een goeie: Nee het capaciteits bereik werkt ook niet.
Met een 390 nF C-tje eraan zie je de meter door de autoranging heen stappen en uiteindelijk schommelt de waarde rond de 7.4 mF, falikant mis dus.

Zet ik de meter in het Ohm bereik en terug op voltmeting blijft er ook vaak een restspanning staan soms niet totaal random.

Een spanning door de print traceren zoals 'benleentje' zegt is makkelijker gezegd dan gedaan: Het is een 6 laags multilayer zo te zien en de carroussel is niet handig te doorgronden hoe die in elkaar zit, laat staan de signaalweg volgen.

Ik heb wel iets raars gezien: Er zitten 6 x 1.5 M weerstanden in serie (op de + bus via via) en het eind daarvan zit een SOT23 chip (ik denk een clamp diode) maar nu komt het mooie:
Als ik die doormeet met een andere multimeter (de defecte meter heeft helemaal geen spanning) meet ik de weerstanden in de ene richting netjes 1.5 M en andersom oneindig?? Rara hoe kan dat.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Dan meet je op een punt waar spanning op staat (elco, backup batterij) Mijn Keysight heeft een speciale functie die daarmee overweg kan, heel handig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Er zit geen backup bat in. Verder staat er geen spanning op die weerstanden wat ergens vandaan kan komen. Blijft raar.

Iemand misschien ooit het input deel reverse engineered?

-edit- Het misterie van de 1.5 M is gevonden: Ik meette met een tafelmultimeter de weerstand en die wordt gevoed vanuit het lichtnet. (Is een fluke 8840, 5 digit meter, tamelijk gevoelig)

De defecte multimeter hing nog aan de GND van mijn labvoedinkje (GEEN +6V aangesloten op de BAT+ aansluiting dus).
Blijkbaar is de lek via de randaarde genoeg om de meting om zeep te helpen.

Wat ik ook ontdenkt heb is dat van de weerstand hybride een weerstand niet goed doormeet: De 1 M tap meet maar ca 187k. Kan door het circuit komen.
Dan moet ik het ding eruit solderen om het zeker te weten. Maar dit zou hoogstens in een van de bereiken een probleem moeten geven niet op alles.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 6 februari 2023 00:07:06 (66%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Een stukje van het ingangs-circuit proberen te tekenen. Valt niet mee met een 4 of 6 laags multilayer en een onbegrijpbare carroussel van de meetbereiken.

Het komt er op neer dat de 'V-in' uiteindelijk op de hybride weerstandsdeler terecht komt, de 10 MOhm tap. Tot daar komt mijn testspanning en volgens mij verdwijnt dan alles de frontend chip (662918) in. En toen hield het op.

Wat me opvalt is dat er een tantaal naast het frontend zit waar helemaal geen spanning op staat, nada niks, ook op de scoop gechecked en in alle bereiken.
Ik meet ohms ca 1k over dat ding.

Hier staat een foto van die kant van de print:

https://www.eevblog.com/forum/repair/fluke-189-multimeter-functions-bu…

Misschien een halve sluiting in die tantaal?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

normaal is een gaar weerstandbereik oorzaak van spanning meten op ohms, echter daar kan deze fluke tegen. maar als alle metingen niet kloppen dan zou ik ook verwachten dat een algemene sturing kapot is.

ik neem aan dat ook manueel de stand kiezen niets oplevert? kan ook de autorange zijn die niet werkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 9 februari 2023 23:50:56 schreef henri62:
Wat me opvalt is dat er een tantaal naast het frontend zit waar helemaal geen spanning op staat, nada niks, ook op de scoop gechecked en in alle bereiken.

Ik meet ohms ca 1k over dat ding.

In circuit, is dat geen betrouwbare meting. Eruit solderen of minstens met een pootje lossolderen en meten.

Misschien een halve sluiting in die tantaal?

  • Je hebt isolatie, geen verbinding.
  • Je hebt kortsluiting, nagenoeg 0Ω
  • Je hebt sluiting, weerstand in een component die dat niet hoort te hebben.

Halve sluiting bestaat niet :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 10 februari 2023 00:05:46 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nou die tantaal straks er even uitgesoldeerd en nagemeten: Gewoon goed dus. Nog 45 uF en een lage ESR waarde. Ook geen lekstroom.

Helaas pindakaas is de meter dus afgeschreven omdat vrijwel zeker de frontend chip defect is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.