Arduino > PWM controller > benzinepomp scooter

Lambiek

Special Member

Op 6 februari 2023 22:04:46 schreef Vlotternaaldje:
Dank voor het schema. Klopt het dat door die twee condensatoren de wisselingen in spanning door vertraging van het signaal weggefilterd worden en zo een gelijkstroom ontstaat?

Het is de combinatie van de 100k weerstand en de 100nF condensator. Het pwm signaal bestaat uit pulsjes in breedte variërend met een vaste frequentie, het filter zorgt ervoor dat bij een bepaalde puls breedte een bepaalde spanning ontstaat. Dit is wel een beetje in jip en janneke taal uit gelegd.

En het artikel in de link is erg verhelderend. Het lijkt me een apart vak hoe je allerlei onderdelen tegen piekspanningen kan en moet beveiligen.

Eigenlijk komen veel van die beveiligingen iedere keer terug, zelf bekijk ik het signaal op de scoop. Op die manier kom je er achter of het goed werkt en zo niet dan pas je het aan.

Is het raar dat ik het raar vind dat de Arduino uno geen output-pin heeft met een DC range van 0 tot en met 5 volt?

Ja die dingen hebben nu eenmaal geen analoge uitgang en die kun je weer maken met het geposte schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Wat goed om jullie reacties te krijgen! Het duizelt me nu, begrijp er minder van dan in het begin,

Mee too.
Volgens mij geeft SparkyGSX aan hoe je zelf direct met een mosfet de pomp kan sturen met een PWM signaal uit de Arduino.

Lambiek geeft een schema om dat PWM signaal om te zetten naar 0 - 5V om een kant een klare driver aan te sturen die een 0 - 5V signaal verwacht.

Met de schakeling van Lambiek moet je dus niet een losse mosfet gaan aansturen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Paulinha_B: De weerstand en de condensator effenen de blokken in de PWM pulse? Ik hoop dit nog eens te begrijpen.

De weerstand en condensator waar ik het over had zijn in het schema van @Lambiek R1 en C1. En zoals ik al suggereerde heeft hij er ook een opamp achter getekend, om van 0 - 3,3V= over C1 naar 0-5V= te gaan; de spanningsversterking wordt bepaald door R3 en R2. Let wel, dat is enkel nodig als de controller 3,3V= heeft op zijn pwm-uitgang.

Dat schema is bedoeld om bv. het Kemoregelaartje aan te sturen, dat immers een regelspanning verwacht van 0-5V=.

Met dit alles zeg ik niets nieuws hoor, @Benleentje en @Lambiek stelden al precies hetzelfde.

Allen bedankt voor jullie reacties, en ik laat nog weten of er nog een zetje nodig is, dan wel dat het projekt gelukt is.
Nu eerst onderdelen bestellen en kijken of er een PWM signaal uit de Arduino gehaald kan worden in relatie tot een van de sensoren van de scooter.
Groeten!

We horen het graag!

Ik zie een grote kans dat de grootste uitdaging zal worden om de ingangswaarde te lezen, en er een gepaste pwm-waarde uit af te leiden. Motortoerental zou nog het simpelste kunnen zijn, om te implementeren en om te debuggen.

Sukses gewenst!

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 7 februari 2023 13:02:01 (20%)

Er zijn nog wel wat dingen om rekening mee te houden als je onderdelen gaat bestellen:

- de MOSFET moet goed open zijn bij de 5V uitgangsspanning van de Arduino, dus je hebt een logic-level type nodig, tenzij je er nog een MOSFET driver voor zet (de MCP1407 bijvoorbeeld). Het kan wel zonder, mits de stroom niet te groot is en de PWM frequentie niet te hoog. In dit geval zou ik het wel aandurven.

- er moet een diode bij naar de voeding

- een flinke elco over de voeding is wel aan te raden

Kijk e.e.a. even af bij de motorregeling die hier bij de schakelingen staat, maar neem niet zomaar het typenummer van de MOSFET over, dat is geen geschikt logic-level type.

- Een Arduino direct aan de 12V van je scooter is een slecht idee; je zou simpelweg een bestaande USB lader kunnen gebruiken, maar zelfs dan is het wel handig om nog enige beveiliging toe te voegen. Kijk eerst maar of het werkt, en maak het daarna betrouwbaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 6 februari 2023 22:04:46 schreef Vlotternaaldje:
Klopt het dat door die twee condensatoren de wisselingen in spanning door vertraging van het signaal weggefilterd worden en zo een gelijkstroom ontstaat?

Ik heb nog even een paar scoop plaatjes voor je gemaakt. Het PWM signaal is hier tussen de 0 en 5VDC ( witte lijn ).

Hieronder 0% PWM en ( gele lijn ) 0VDC op de uitgang van de opamp.

Hieronder 10% PWM en +/- 1VDC op de uitgang van de opamp.

Hieronder 50% PWM en +/- 5VDC op de uitgang van de opamp.

En het laatste beeld 100% PWM en 10VDC op de uitgang van de opamp.

De PWM frequentie is hier 1kHz, die had iets hoger gemogen. Maar zo krijg je een beetje een idee hoe het eruit ziet. De waarde van de weerstand en condensator in het schema is 100k en 100nF, maar die waarde hangt wel af van de gebruikte PWM frequentie.

Hier heb je nog wat meer info en de formule om het te berekenen. Het filter in het schema is een laag doorlaat filter.

https://www.digikey.nl/nl/resources/conversion-calculators/conversion-…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Maar... mag ik even zeggen: Volgens mij wil de TS een pomp niet-op-volle-snelheid laten draaien. Dat gaat het makkelijkste met gewoon een PWM signaal en een mosfet. Dat PWM signaal analoog gaan maken lijkt me niet nodig, waarom zou je dat willen??? Om weer een andere module aan te sturen die analoog in wil en daar PWM van kan maken? Daar moet dan m.i. wel een heel goede reden voor zijn om dat dan zo te doen.

Of heb ik iets gemist?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heel mooi werk, @Lambiek, uw inzet voor deze deelnemer verdient veel respect en bewondering!

Misschien ten overvloede, voor de topicstarter die allicht niet gewend is scoopbeelden te lezen: het gaat hem dus over de gele lijn, dat is de geproduceerde stuurspanning voor het Kemoregelaartje.

In het eerste prentje is de duty-cycle 0%, ttz. de pwm-uitgang is permanent laag, en de stuurspanning is nu 0V=. Noteer met welke stippellijn op het scherm dat overeenkomt.

(tweede prentje eventjes overgeslagen)

In het derde prentje is de duty-cycle 50%, de pwm-uitgang is nu de helft van de tijd hoog en de andere helft laag. De gele lijn staat nu netjes 1 stippellijn hoger.

In het vierde prentje is de duty-cycle 100%, de pwm-uitgang is nu permanent hoog, en de gele lijn is nogmaals 1 stippellijntje hoger gewipt.

Op een andere manier verteld:
als de pwm-uitgang hoog is, dan wordt de condensator C1 opgeladen via de serieweerstand R1. Is daarentegen de pwm-uitgang laag, dan wordt de condensator ontladen via diezelfde weerstand. Daarmee is de spanning over de C een maat voor de verhouding tussen de tijd van laden (="hoog") en de tijd van ontladen (="laag"). Want hoger die verhouding, hoe meer er wordt geladen, en hoe minder er wordt ontladen.

Hopelijk helpt dit,
PB

NB @rew hierboven: uw opmerking is helemaal correct, reeds eerder werd gesuggereerd om het allemaal veel simpeler te houden. Maar de topicstarter was zelf met dat regelaartje komen aandragen, en @Lambiek heeft straf zijn best gedaan om te beschrijven hoe het gevraagde kan bereikt worden met dat regelaartje.

@topicstarter:

Is het raar dat ik het raar vind dat de Arduino uno geen output-pin heeft met een DC range van 0 tot en met 5 volt?

"raar" is een relatief begrip ;) maar zo'n analoge uitgang is niet zo dikwijls nodig of nuttig. De meeste DC-belastingen laten zich prima aansturen met PWM, en dus is het simpeler en overzichtelijker en beter beheersbaar om met de controller PWM te produceren, en die met slechts een of twee mosfets aan de belasting aan te bieden. Hoe simpeler hoe betrouwbaarder!

Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2023 16:25:47 schreef rew:
Maar... mag ik even zeggen: Volgens mij wil de TS een pomp niet-op-volle-snelheid laten draaien. Dat gaat het makkelijkste met gewoon een PWM signaal en een mosfet.

Natuurlijk mag je dat zeggen rew. :)

en ik ben met je eens dat een mosfet aansturen met pwm het makkelijkste is, het zij met of zonder driver.

Maar de TS toont interesse over de werking om van een pwm signaal een analoog signaal te maken, dus vandaar wat meer uitleg. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ter illustratie heb ik twee schetsen gekrabbeld van rechtstreekse PWM-aansturing: links het idee zoals @Sparky vertelde, waarbij de pomp tussen de plus en de regeling komt; rechts mijn alternatief, met een extra FET, zoals nodig als de pomp met haar ene kant aan de massa=chassis verbonden is.

Het is natuurlijk iets minder leesbaar dan het mooie tekenwerk van @Lambiek, vraag gerust verduidelijking!

De TS had reeds vastgesteld dat de pomp 2 draden heeft en elektrisch niet aan het frame zit, dus de low-side MOSFET (linker schema) kan gewoon toegepast worden.

Als je een Arduino met 5V uitgang gebruikt (de standaard Uno etc.), is die hele opamp niet nodig. Ik zou die weerstand dan wel wat kleiner maken dan 100k, want de Kemo regelaar kan wel een wat lagere ingangsimpedantie hebben (een pull-down weerstand of zo). De huidige 100k en 100nF geven een kantelfrequentie van 15Hz, dat is best wel laag, maar nog steeds meer dan snel genoeg voor de toepassing natuurlijk. Als je de condensator 10uF maakt mag de weerstand 1k zijn voor dezelfde frequentie, en heb je geen last van een eventuele pull-down weerstand in de regelaar.

Ik vind een MOSFET aan de microcontroller ook netter, maar het is wel iets lastiger betrouwbaar te maken dan die Kemo regelaar met 2 extra componentjes aan een Arduino.

Wat je ook zou kunnen doen, is zo'n regelaar gebruiken, vast ingesteld voor een lage snelheid, en met een apart signaal de regelaar naar 100% sturen als dat nodig is, als je één of ander bruikbaar signaal van de microsquirt of ergens anders vandaan kunt halen. Je stuurt de pomp dan niet continue variabel aan, maar op 2 standen. Het voordeel daarvan is dat je de hele Arduino niet nodig hebt, wat het een stuk eenvoudiger en betrouwbaarder zou maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat je ook zou kunnen doen, is zo'n regelaar gebruiken, vast ingesteld voor een lage snelheid, en met een apart signaal de regelaar naar 100% sturen als dat nodig is, als je één of ander bruikbaar signaal van de microsquirt of ergens anders vandaan kunt halen. Je stuurt de pomp dan niet continue variabel aan, maar op 2 standen.

Dat klinkt helemaal niet slecht! Het zou misschien voor de topicstarter - die in de elektronica nog haar/zijn weg zoekt, blijkbaar - ook overzichtelijker en beheersbaarder kunnen zijn.

Misschien nog simpeler om dan in plaats van die regelaar een simpele serieweerstand te plaatsen; en deze, als de nood zich aandient, te overbruggen met een relais. Wel eventjes experimenteren met de waarde van de serieweerstand.

Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2023 17:19:29 schreef Paulinha_B:
Misschien nog simpeler om dan in plaats van die regelaar een simpele serieweerstand te plaatsen;....

Sorry, maar dat is in mijn ogen knoeiwerk. Je gaat ook veel te veel vermogen verstoken op die manier.

Wat Sparky zegt kan ook goed, bij stationair bijvoorbeeld 25% pwm uitsturen en zodra je gas geeft 100% pwm. Is een kwestie van uit proberen voor de TS.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hehe... in mijn ogen is een scooter sowieso knoeiwerk, een verhaal van "ik wil wel maar ik kan niet", tweetaktmotorkes en veel kabaal en vieze dampen van verbrande olie... Maar daar gaat het niet echt over, natuurlijk, en ja, ik weet ook wel dat er ook viertaktscooters bestaan, dat is inderdaad al wat minder bedroevend.

Maar ik blijf erbij dat een supersimpele config voor deze topicstarter wel eens aantrekkelijk zou kunnen zijn, wegens (nog) niet toe aan pwm en andere hogeschooltoestanden die wij oudgedienden vanzelfsprekend vinden. Daar is ook niets verkeerds aan.

Het wegstoken van vermogen is nog het minste punt van allemaal: als eenmaal de motor draait is er voldoende electrisch vermogen beschikbaar. Of dat dan wordt weggestookt in de pomp of in een serieweerstand is helemaal bijkomstig.

En jawel, een basisinstelling van 25%, of hoeveel dan ook, dat is inderdaad uit te experimenteren. En een "tweede trap" naar 100% als de nood zich aandient. Maar HOE men die 25% realiseert is eigenlijk bijkomstig, en ik blijf erbij dat het voor deze topicstarter beter te simpel kan zijn dan te ingewikkeld.

[ enne, als ge me de woordenklieverij niet kwalijk neemt: 100% PWM is geen PWM, he, er is immer geen puls meer waarvan de breedte kan worden gemoduleerd... ]

@vlotternaaldje.
Al eens in Tuner Studio gekeken of de microsquirt zelf dit signaal niet kan genereren ?
Je bent niet de enige die z'n brandstofpomp wil regelen.

Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2023 17:42:53 schreef Paulinha_B:
Hehe... in mijn ogen is een scooter sowieso knoeiwerk,....

Dat ben ik niet met je eens, je kunt er veel van leren. Als jongen van 12 bouwde ik mijn eigen crosbommers al, was een mooie tijd.

.., wegens (nog) niet toe aan pwm en andere hogeschooltoestanden die wij oudgedienden vanzelfsprekend vinden.

Wat is er hogeschool aan pwm?

Of dat dan wordt weggestookt in de pomp of in een serieweerstand is helemaal bijkomstig.

Ik kijk daar toch iets anders naar.

enne, als ge me de woordenklieverij niet kwalijk neemt: 100% PWM is geen PWM, he, er is immer geen puls meer waarvan de breedte kan worden gemoduleerd...

Dat is een waarheid als een koe, daar kan ik niets tegen inbrengen. :)

Laten we het dan op 99% houden. ;)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Laten we het dan op 99% houden. ;)

Warme grijns - en graag akkoord. Over de rest zal ik ook niet voortdoen, we lijken elkaar aardig te begrijpen - en daar gaat het toch maar om. Bovenal hoop ik dat de topicstarter vooruit komt met al die inbreng, en ons op de hoogte houdt.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 7 februari 2023 19:08:32 (26%)

harry64

Golden Member

Op 7 februari 2023 12:58:50 schreef Vlotternaaldje:
Allen bedankt voor jullie reacties, en ik laat nog weten of er nog een zetje nodig is, dan wel dat het projekt gelukt is.
Nu eerst onderdelen bestellen en kijken of er een PWM signaal uit de Arduino gehaald kan worden in relatie tot een van de sensoren van de scooter.
Groeten!

Toerental lijkt mij de meest eenvoudige. Kan je afleiden van de aansturing van je ontsteekpuls met een soortgelijk RC-netwerkje.

benleentje

Golden Member

100% PWM is geen PWM, he, er is immer geen puls meer waarvan de breedte kan worden gemoduleerd...

Wat een onzin. Er is juist wel in breedte gemoduleerd en wel op 100%, dus wiskundig klopt het nog steeds.

Het is wat anders als je gewoon een drukknop, relais en overname contact hebt en dan gaat zeggen dat is 100% pwm terwijl er niets aan elektronica zit wat überhaupt een PWM signaal kan genereren. Maar als je iets wat PWM kan genereren an mag je zeker zeggen dat is 0% of 100% PWM of alles wat er tussen zit.

Toerental lijkt mij de meest eenvoudige.

Ja maar hoe ga je weten of je pom genoeg druk heeft? Als je goed zou willen sturen kan je dat via een druksensor doen of via een flowmeter in de retour leiding, als je zorgt via een minimale flow in de retourleiding dan weet je ook dat er genoeg druk is om het overdruk ventiel te openen waardoor er automatisch genoeg druk is voor de injectoren.

Op toerental sturen lijkt me een slecht idee. Als je bv bergop rijd dan kan dat best met laag toeren terwijl er best veel brandstof nodig is het toerental is geen goed indicatie van hoeveel brandstof er nodig is.

Het gas-signaal is dat wel en dat wou TS ook gaan gebruiken wat me prima lijkt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 7 februari 2023 20:40:06 (40%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Turbokeu

Golden Member

Op 7 februari 2023 17:42:53 schreef Paulinha_B:
Hehe... in mijn ogen is een scooter sowieso knoeiwerk, een verhaal van "ik wil wel maar ik kan niet", tweetaktmotorkes en veel kabaal en vieze dampen van verbrande olie... Maar daar gaat het niet echt over, natuurlijk, en ja, ik weet ook wel dat er ook viertaktscooters bestaan, dat is inderdaad al wat minder bedroevend.

Tja...
In mijn jeugdjaren (jaren '60-70) waren 2-takt motorfietsen >50cc (Suzuki, Yamaha, Kawasaki) in de meerderheid, en performanter dan de toenmalige 4-takt motorfietsen (o.a. Honda).
Dat een 2-takt scootertje van 50cc met misschien 5-6 PK (mijn grasmaaimachine doet evenveel en mijn tractortje doet 13 PK) 'wel wil maar niet kan' begrijp ik.

Wat betreft het lawaai, 2-takters maken inderdaad een veel scherper/hoger lawaai dat sneller als hinderlijk ervaren wordt (ik bezit een 2-takt Mc Cullough bosmaaier en een 4-takt Ryobi bosmaaier met harnas, de Ryobi maakt half zoveel lawaai en klinkt veel doffer en minder hinderlijk).

Wat betreft de geur, sorry, een dieselmotor stinkt, een 4-takt benzinemotor stinkt, maar een 2-takt motor ruikt lekker in mijn ogen neus...
Net zoals harssoldeerdampen voor mij 50% van het soldeerplezier uitmaken, dus geen kwestie om ooit ook maar een afzuigsysteem te voorzien (ik ben roker, dus een beetje meer maakt mij niet uit).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Lambiek

Special Member

Op 8 februari 2023 10:05:26 schreef Turbokeu:
Wat betreft de geur, sorry, een dieselmotor stinkt, een 4-takt benzinemotor stinkt, maar een 2-takt motor ruikt lekker in mijn neus...

Precies, ik kan me die heerlijke castrol dampen nog goed heugen. :) Ik mengde altijd zelf de benzine met castrol race olie, ik reed dan ook geen 40 km per uur. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
harry64

Golden Member

Op 7 februari 2023 20:34:15 schreef benleentje:
[...]Ja maar hoe ga je weten of je pom genoeg druk heeft? Als je goed zou willen sturen kan je dat via een druksensor doen of via een flowmeter in de retour leiding, als je zorgt via een minimale flow in de retourleiding dan weet je ook dat er genoeg druk is om het overdruk ventiel te openen waardoor er automatisch genoeg druk is voor de injectoren.

Als er een retour is dan maakt het weinig uit of die pomp voluit draait. Het lijkt mij niet dat de injectie liters per minuut afneemt waar er liters per minuut door dat stukje systeem stroomt.

Op toerental sturen lijkt me een slecht idee. Als je bv bergop rijd dan kan dat best met laag toeren terwijl er best veel brandstof nodig is het toerental is geen goed indicatie van hoeveel brandstof er nodig is.

Hangt van het soort aandrijving af. Of dat een variomatic dan wel geschakelde bak is of slechts een koppeling op centrifugaalkracht die slechts één overbrengverhouding heeft. In dat laatste geval kan er i.d.d. sprake zijn van met lage snelheid en laag toerental bergop rijden. Wat meer brandstof vergt, zoals je ook meer energie gebruikt met een fiets zonder versnelling. Meeste zullen in geval een fiets met versnelling niet in de hogere of hoogste versnelling bergop rijden maar in een (veel) lagere versnelling.

Het gas-signaal is dat wel en dat wou TS ook gaan gebruiken wat me prima lijkt.

gas-signaal kan ook.

Beste mensen,
Onverwacht en aangenaam, kreeg dit topic een lekker Castrol luchtje mee:
Zelf mengen, 15 mm Bing carburateur met de lange instelbare sproeier en het reed al een stuk beter. Oh ja, eerst het rubber op de carb en luchtfilter zetten, het luchtfilter iets omlaag duwen, twee nieuwe gaatjes in het frame boren en je kon niet meer horen dat er een 15 mm op zat. (Puch/Tomos)

Hierbij een tussentijdse update, met wat vragen ook.

Wat gelukt is met de Arduino, Picoscoop en een board met een ledje plus weerstand, is het zichtbaar maken van het PWM signaal dat de Arduino kan maken. Dat was erg lonend!
Ook een 1,5 en 3 en 4,5 volt signaal aangesloten op de Arduino die dan verschillende PWM signalen laat zien.
Tenslotte ook de stroomafname van de benzinepomp gemeten: die ligt laag, dat wil zeggen tussen de 1,3 en 1,4 ampère.

Toen verder met het schema van Lambiek, waarbij de Arduino een controller aanstuurt, met een gefiltert PWM signaal. ( In een later stadium wil ik kijken of een mosfet met of zonder driver tussen de Arduino en de pomp gezet kan worden)
Vanwege het 5v signaal wat de Arduino levert, lijkt de versterking door de Opamp in het schema niet nodig. Klopt het schema zonder Opamp? Zie foto:

Omdat de filtering een laagdoorlaat type is komt de weerstand 100K meteen op de plus van de Arduino en de condensator daarna, tussen de rails, met een capaciteit van 100nF.
>Sparky GLX geeft aan dat de kantelspanning op grond van deze twee waarden 15 Hz is. Als ik het goed begrijp worden dan alle frequenties tot 15HZ doorgelaten, en daarboven geblokkeerd. Slaat deze frequentie op het PWM signaal van de Arduino, dan komt er niets door, want het signaal van de Arduino is ongeveer 500Hz. Volgens Digi Key calculator zou de weerstand dan 31k kunnen zijn, en de condensator 10 nF.
Of slaat deze kantelfrequentie op iets anders?
Gaat het trouwens om een keramische condensator?

? Wanneer het filter goed is zal ik dat kunnen zien op de scope.
? Maar ik zal ook de Kemo met een potmeter die is meegeleverd de pomp aan laten sturen om zo alvast te kunnen horen dat deze controller het kan.

@HD13
Al eens in Tuner Studio gekeken of de microsquirt zelf dit signaal niet kan genereren ?
Je bent niet de enige die z'n brandstofpomp wil regelen.

Goed idee van je, maar ik zie dat bij de programmable outputs via TunerStudio alleen een 5V signaal aan of uit gezet kan worden in MicroSquirt, wat hooguit een relais mag bedienen.
Misschien is deze mogelijkheid wél te gebruiken om de Arduino van een net 5Volt signaal te voorzien, en hoeft er elders geen 12 naar 5 volt omzetting plaats te vinden!

@ Sparky GLX
Wat je ook zou kunnen doen, is zo'n regelaar gebruiken, vast ingesteld voor een lage snelheid, en met een apart signaal de regelaar naar 100% sturen als dat nodig is, als je één of ander bruikbaar signaal van de microsquirt of ergens anders vandaan kunt halen. Je stuurt de pomp dan niet continue variabel aan, maar op 2 standen. Het voordeel daarvan is dat je de hele Arduino niet nodig hebt, wat het een stuk eenvoudiger en betrouwbaarder zou maken.

Is een gaaf idee!
Van complex naar simpel. Dat bij bepaalde waarden van de MAP de Kemo in of uitgeschakeld wordt door de MicroSquirt.

@Paulinha_B
als de pwm-uitgang hoog is, dan wordt de condensator C1 opgeladen via de serieweerstand R1. Is daarentegen de pwm-uitgang laag, dan wordt de condensator ontladen via diezelfde weerstand. Daarmee is de spanning over de C een maat voor de verhouding tussen de tijd van laden (="hoog") en de tijd van ontladen (="laag"). Want hoger die verhouding, hoe meer er wordt geladen, en hoe minder er wordt ontladen.

Door deze uitleg begint het langzaam bij mij te dagen hoe de ‘omzetting’ van een PWM signaal naar analoog te werk gaat. Het is bijzonder ingenieus.
Zoiets als dat het niet gaat om de vergelijking van een grafiek, maar de oppervlakte eronder. Niet de hoogte van het voltage, maar de lading, vermogen die ermee gepaard gaat. Daar moet ik nog verder mee.

> @Harry64

De pompdruk is eigenlijk geen probleem, het is alleen bij de heel lage belasting dat deze omlaag zou kunnen. Wel denk ik dat er een heel eenvoudig/primitieve regeling van de druk is, en er geen feedbackloop qua druk aanwezig is.

? Ik zou het fijn vinden wanneer jullie nog eens je commentaar en adviezen wilde geven. Dat heeft me de vorige keer goed geholpen, en brengt de toepassing naar de praktijk weer een stukje dichterbij! Voor nu gaat het vooral om het filter te laten werken en te begrijpen.
Alvast bedankt en groeten.