Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat wel, maar als er nog andere aanwijzingen zoals logo's op staan maakt 't dat veel simpeler...
(vaak wordt er ook verkeerd gelezen, zoals een 'B' i.p.v. een '8' of een 'O' i.p.v. een '0'. Ook goed voor lang en zinloos zoeken...)
Nee, geen logo's, alleen wat ik neerzet, en met mijn 7x meetloep kan ik ze goed lezen, maar had inderdaad gekund.
De BMS is uit 2010-2012, dus ook wat langer bestaande onderdelen, tegenwoordig al snel obsolete.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maak een foto door de leesloupe.
Als ik op SMD code XB google krijg ik: BZX99-C5V1
YC: CZMK15
en YB: CZMK13 TZT15CW RT9715FPBG
(snel geselecteerd op "SOT23".
[Bericht gewijzigd door rew op (68%)]
Op 13 februari 2023 17:44:07 schreef rew:
maak een foto door de leesloupe.Als ik op SMD code XB google krijg ik: BZX99-C5V1
en YB: CZMK13 TZT15CW RT9715FPBG(snel geselecteerd op "SOT23".
Ja, dat soort dingen had ik ook gevonden, maar kon dual diodes en enkele diodes niet rijmen met de schakeling, en weet dan ook nog niets over de driehoekjes en streepjes boven en onder de letters, daar word geen vermelding van gemaakt, zal morgen bij daglicht nog eens zien wat ik kan doen met foto's.
Op 13 februari 2023 17:45:29 schreef Swake:
Deze heeft al goed geholpen: The ultimate SMD marking codes database
https://smd.yooneed.one/
Dit lijkt er al iets meer op, maar eventuele codes staan naast de letters of cijfers, niet erboven of eronder.
Op 13 februari 2023 17:44:07 schreef rew:
maak een foto door de leesloupe.Als ik op SMD code XB google krijg ik: BZX99-C5V1
en YB: CZMK13 TZT15CW RT9715FPBG(snel geselecteerd op "SOT23".
Foto door meetloupe
Twijfel nu zelf ook tussen 8 of B, 6 bij y, maar krijg van alles terug
als ik daar op zoek, geen vermelding over symbolen.
[Bericht gewijzigd door andy53 op (18%)]
In mijn documentatie vind ik dit in SOT-23:
XB 2SJ557 p-MOSFET
XB 5LP01C p-MOSFET
YB 5LN01C n-MOSFET
YC 5HN01C n-MOSFET
En inderdaad ook eerder genoemde zeners maar die lijken me onlogisch op die plek.
Dit lijkt er al meer op, maar nog steeds geenverklaring voor de merktekens als ik sommige datasheets bekijk.
Zou zelf eigenlijk (digitale)transistors verwachten, is maar een eenvoudige
output buffer.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De streepjes en puntjes boven en onder hebben meestal voor het type geen betekenis. (bepaalt loodvrij of niet, en andere zaken...)
Heb me nu zo'n digitale allestester besteld, die dingen zijn wel redelijk goed in identificatie van onderdelen. (LCR T7)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 21 februari 2023 09:07:50 schreef andy53:
Heb me nu zo'n digitale allestester besteld, die dingen zijn wel redelijk goed in identificatie van onderdelen. (LCR T7)
Alleen goede onderdelen, hij gaat geen kapotte mosfet herkennen. Wil je rotte elco's vinden dan heb je een echte LCR meter nodig. Veel multimeters en dit soort testers geven een totaal verkeerde capaciteit als de ESR hoog is. Een SMD onderdeel gaat ook niet in die houder passen en ook die klemmetjes blijven waarschijnlijk niet zitten. Je moet in ieder geval niet in situ meten.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]
Op 21 februari 2023 10:54:58 schreef fred101:
Wil je rotte elco's vinden dan heb je een echte LCR meter nodig.
Het lukt met een LCR40, en die verschilt wat het LCR-gedeelte betreft niet veel met een Chinees testertje.
En dan vergeet ik nog de ESR60/70, ook de functies daarvan zitten in een Chinees testertje.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Lijkt me sterk want beide meten al niet op de zelfde manier. En functies zegt niets, een 3458 heeft een voltmeet functie, net als een 5 euro DMM, zijn ze daarom vergelijkbaar ?
Ik heb ze beide, maar niet hier op het moment, zodat ik ze niet op de pijnbank kan leggen. De LCR40 meet capaciteit met AC en gebruikt meerdere frequenties. De LCR meet elco's met DC.
Daarnaast zegt dat nog niets want de test die ik laatst deed met 4 van mijn DMMs om een elco in serie met 100 ohm te meten gaf bij twee de goede capaciteit maar zonder ESR meter lijkt de elco dan perfect. De andere 2 gaven een foute, veel te lage capaciteit, waardoor je de elco afkeurt wat dan per ongeluk terecht is.
En je kunt vinden en bedenken wat je wilt, maar als je het echt wilt weten heb je de capaciteit en DF op 100 Hz nodig. Of de impedantie op 100 kHz. Alle andere methodes zijn minder of meer een gok. En ieder moet voor zich weten of gokken voldoende is. Voor de hobby waarschijnlijk wel. Maar dan kun je ook gewoon alle elco's op de gok vervangen, dan weet je zeker dat ze allemaal goed zijn.
Die LCR 40 is iets van 3 tientjes goedkoper als der EE DE5000 wat een heel erg goede LCR meter is.
Ik reageer op je stelling dat je niet een rotte elco kunt herkennen met een Chinese tester, en die stelling is onjuist.
Ik weet hoe je meet, en wat je meet, maar dat is voor velen een overbodige luxe.
Thuis pluk ik de rotte elco's (en vergeet foliecondensators niet) er zonder probleem mee uit. Ik heb gebruik later regelmatig een Huntron om het na te meten, maar thuis heb ik die luxe niet (en velen ook niet), en zie totnutoe alleen bevestigingen. Het is dus meer dan gokken.
Van elco's op bepaalde posities en bepaalde merken weet je uit ervaring dat meten niet eens nodig is. Gewoon meteen vervangen, zeker bedrijfsmatig gezien de kostprijs van een nieuwe.
fred101
Golden Member
Gezien jou stellige antwoord, (Ik vergeet maar even de onzin over dat ze allemaal op de zelfde manier werken) we hadden het over een 10 euro componenten testertje wat dus net zo goed werkt als jou +100 euro Peak apparaatjes. Zelfs +500 euro DMMs gaan de fout in maar jou 10 euro testertje werkt net zo goed als jou peak's, dat heb je zij aan zij met de zelfde elcos getest en daarna met een goede LCR meter vergeleken. (sorry hoor, maar een Huntron is een leuk en heel handig apparaat in de hand van een boven gemiddelde electronicus , maar in de verste verte geen meetapparaat. Het is een vergelijker)
En wel of niet pro, wat de kosten zijn van wel niet meten, te duur voor hobby etc maakt mijn stelling niet onwaar. Wil je weten of een elco vervangen moet worden (meeste datasheets: bij 2x de DF) dan heb je een LCR meter nodig. De rest is en blijft gokken omdat je jou gemeten waarde of Huntron plaatje niet naast een datasheet kan leggen. En waarom zou je. Een LCR meter kan meer en kost minder dan 2 peaks.
En ja, je komt een eind met zo'n testertje net zoals je ipv een snelheidsmeter (LCR meter) ook de snelheid kunt meten door de tijd tussen twee hectometer paaltjes te tellen. En omdat in deze analogie de borden met km/u alleen zichtbaar zijn voor mensen met een teller, kun je alleen gokken hoe hard je rijdt en hoe hard je daar mag rijden. Een ervaren chauffeur komt een eind maar het blijft gokken. Beginnende automobilisten gaan meestal de fout in. En die kopen die testertjes. Maar ja, een snelheidsmeter kost geld.
Maar geen probleem, ik neem van het weekend mijn peaks mee en zal het testen. (Heb ik in het verleden al eens gedaan met rotte elcos van een van de tv jongens, dus ik weet de uitkomst al
)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hey Fred, Jij was toch diegene die er z'n werk van gemaakt heeft om meetapparaten te repareren?
Ik snap dat je een kick krijgt van een nauwkeurige meting. Maar om een "rotte elco" diagnose te stellen hoef je echt niet op 0.1% of 1% nauwkeurig de ESR/DF te weten. "rot of niet" is de diagnose. Als de "chinese troep" apparaatjes +/- 10% aangeven, dan moet je gewoon je grenswaarde zo'n 10% verleggen. Dan zal je allicht wat "mwah op het randje, toch maar wel vervangen" gevallen onnodig doen, maar dat is niet zo'n probleem: Er zijn zowiezo mensen die "hij is er uit, vervangen is nu goedkoper dan meten en weer terugsolderen".
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Teveel parameters meten kan bij een simpele reparatie zelfs verwarrend werken. Je krijgt zoals Henry en Rew al zeggen best een aardig idee van wat je moet vervangen. Voor een consumentenapparaat is dat genoeg.
fred101
Golden Member
Op 22 februari 2023 18:24:47 schreef rew:
Hey Fred, Jij was toch diegene die er z'n werk van gemaakt heeft om meetapparaten te repareren?
Ja, dat klopt. Ik ben wel enigszins meet-verslaafd. 
Rotte elco's zie ik daarbij niet vaak. Meestal zitten ze zelfs na 15 jaar nog ruim onder de max nieuw grens. Een bolle heb ik volgens mij 1x gezien. De meeste uitval zit in DC lekstroom. Maar er zijn uitzonderingen. Ik heb regelmatig PCBs van een maritiem signalering systeem. Daar zitten bij een aantal Capxon elcos op. Die zitten bijna altijd net boven de max DF en sommige bijna 5x erboven. Die meet ik niet eens meer, die vervang ik allemaal. Ik krijg het meeste werk van service bedrijven die zelf repareren. Dat zijn de dingen die ze zelf niet kunnen. Soms is de door hun zelf veroorzaakte schade (Bijna altijd door desolderen) meer werk dan de rest. Men verwacht dat ik zo goed mogelijk werk en niet gok. Zo'n pcb moet terug naar een schip en niet 3x op en neer omdat ik alleen maar elcos heb vervangen.
Over dat meten kost tijd/geld. Daar ben ik het niet mee eens. Het meten kost een paar seconden extra. De oude gegarandeerd nog goede terug solderen kost veel minder tijd dan een 1:1 vervanger zoeken, bestellen, uitpakken, insolderen en de pootjes afknippen.
Tweede reden van meten is dat ik zeker moet zijn dat de fout door een elco werd veroorzaakt. Zeker op boards die niet onder spanning kunnen (En dat is meer dan de helft van mijn werk) en waar ik alle onderdelen moet uit solderen en daarna testen (IC's test ik zo ook en die zijn veel meer werk dan elcos)
Als de "chinese troep" apparaatjes +/- 10% aangeven, dan moet je gewoon je grenswaarde zo'n 10% verleggen.
Als dat maar 10% is dan hou ik er voor altijd over op. Het opvallende is dat de mensen die dat vinden zelf geen LCR meter hebben.
Mar dit wordt OT
De aanleiding was dit:
TS: Heb me nu zo'n digitale allestester besteld, die dingen zijn wel redelijk goed in identificatie van onderdelen. (LCR T7)
En toen zei ik niet als het gaat om kapotte onderdelen en rotte elcos. En volgens Henry was dat niet zo want
Henry: Het lukt met een LCR40, en die verschilt wat het LCR-gedeelte betreft niet veel met een Chinees testertje.
En daar ben ik het niet mee eens. Maar dat stond los van dat ding wat de TS heeft gekocht. En verder moet iedereen zelf weten wat hij doet. Wel raar want LCR meters zijn niet duur meer, een echt goede kost minder dan die twee peak dingen samen en kan veel meer.
Fred, het ging over een eenvoudige goed-fout diagnose, zullen we het daarbij houden? Daar is de TS ook bij gebaat, dat jij het niks vind prima, maar je hebt er blijkbaar ook weinig ervaring mee.
fred101
Golden Member
Henry kijk even naar kolom H en I. De ESR60 tegen over de IET DE-5000. Dit zijn elcos die door William zijn gemeten na reparatie met zijn meters en met mijn meters waaronder die DE-5000
[Bericht gewijzigd door fred101 op (40%)]
Ik zie in beide kolommen bij rotte elco's dat ze rot zijn. De uitslagen zijn verschillend, de conclusies hetzelfde.
Dat is in de praktijk voldoende.
fred101
Golden Member
Dan kijk je niet goed, maar laat maar. Het is jou tijd. Als 500% er naast zitten jou tevreden stelt en soms een rotte zoals de eerste 3300 uF er tussen door slipt als prima op die Peak LCR meter dan vooral zo doorgaan.