Op 17 februari 2023 21:15:48 schreef OPTOdesign:
Om (opnieuw) verwarring te voorkomen:

Zie hier voor de 11 de symbolen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2409225#2409225

En hier voor versie 1.0.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2409175#2409175
Het idee is om een versie 2.0 te maken zonder microcontroller. Zie laatste bericht van Kruimel.

Ik zie maar 5 symbolen... of mis ik iets?

En omdat ik een programma wil maken wil niet zeggen dat iemand dat moet gebruiken.
Ik zou het zelfs prima vinden als er met dioden gewerkt wordt, ik dacht de GD mij daarvoor neurotisch ..of zoiets noemde :o

Het voorbeeld van kruimel komt zeer in de buurt wat mijn voorkeur heeft is 1 printplaat voor
De ledjes en een 2de voor de weerstanden en diodes voor alle 11 de symbolen zie op de nieuwe
Foto,s het voorbeeld zodat de leds op printplaat 1 aan de achterkant met banen naar benende gaan
En via connectors met printplaat 2 verbonden word en de 2de als het past alle weerstanden en
Diodes (125) en als het voor alle 11 niet op dat ene plaatje past doen we er gewoon nog eentje
Bij op de laatste foto staat zeg maar de voorkant van de led printplaat en het cijfer is dan het
Aantal diodes wat dat ledje nodig heeft

Op 18 februari 2023 00:48:28 schreef harry64:
De 11 symbolen staan in de post van 14 februari 2023 13:34:00

Die pica in die post is een animated gifje. :P

Och.. ik had dat gifje gezien maar niet dat het animated was, morgen de tekens eens in getallen omzetten en in het reeds werkend programma steken, thx.

Ik zal nog ergens een display (CC type) moeten scoren om een testopstelling te maken, dan kan het geheel bij de rest van 10tallen nutteloze projecten die mijn geest helder houden ;)

Btw dat zijn er 12 inclusief dat leeg veld.

Op 17 februari 2023 20:55:01 schreef MGP:
Een picprogramma hiervoor maken is maar een uurtje werk ALS alles wat duidelijker wordt en dat wil ik wel eens proberen.

Dat vind ik wel sympathiek. Ik bleef ook een beetje hangen in wat de vereisten nu waren en was in die hoedanigheid begonnen aan een makkelijk te solderen maar relatief lompe oplossing. Er was eerst sprake van een dot-matrix LED display, terwijl de uiteindelijke bedoeling dus is om een display te maken met 10mm LED's. Dat multiplexen is dus in theorie geen vereiste (denk ik).

Op 17 februari 2023 21:15:48 schreef OPTOdesign:
Zie hier voor de 11 de symbolen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2409225#2409225

Dat had ik ook een beetje gemist, ik ging nog een beetje uit van de 5 uit de openingspost.

Op 17 februari 2023 21:18:01 schreef Sine:
Heh, diode ROM, het voordeel is dat je die ook kunt lezen zonder tools.

Dat vind ik eigenlijk wel een machtig mooi geïmplementeerd systeem. _/-\o_

Op 18 februari 2023 11:48:24 schreef Kruimel:
... Ik bleef ook een beetje hangen in wat de vereisten nu waren en was in die hoedanigheid begonnen aan een makkelijk te solderen maar relatief lompe oplossing. Er was eerst sprake van een dot-matrix LED display, terwijl de uiteindelijke bedoeling dus is om een display te maken met 10mm LED's. Dat multiplexen is dus in theorie geen vereiste (denk ik)....

Als hij dat voor elkaar krijgt om dat met dioden te maken dan krijg hij mijn volle respect.

Voor diegenen die dat met een Arduino willen maken heb ik al de verschillende mogelijkheden opgetekend, dat is werk gespaard.

Is het niet mogelijk een karakter in C in te voeren met een binaire notatie? Ik ben niet echt een programmeur, maar ik verwachtte dat je iets als "0b00001100" in plaats van "12" kan invoeren zodat je niet alles hoeft om te rekenen naar decimaal.

Ja dat zou goed zijn maar in de LDmicro programmeeromgeving gebruik ik lookuptabellen en die aanvaarden enkel maar decimale getallen of ascii tekens.
Ben dat gewoon en ik vind dat helemaal niet erg.

edit: ik heb in mijn rommeldoos nog een heel oude zelfgemaakte 8x8 ledmatrix
op gaatjesprint gevonden waarmee ik morgen eens een opstelling ga maken en zal daar ook een filmpje van maken.

[Bericht gewijzigd door MGP op (33%)]

Bij dezen een versie met 11 diodes per LED en een 20.32mm pitch. De print is nu 115x170mm, dus iets groter dan eerst:

Koppig als ik ben heb ik het enkellaags uitgewerkt, dit kostte meer tijd dan ik wil toegeven... :X

De opdruk is nog een bende, maar in elk geval kan je hier nu 11 patronen instellen door de gewenste diodes te plaatsen en spanning aan te brengen op de massa en het gewenste patroon.

Thanks! :)

In de tussentijd heb ik het silkscreen opgeschoond en alle 'reference designators' verwijderd en polariteiten en nummers toegevoegd om aan te geven welk patroon je instelt. Als je dus patroon "1" wil aansluiten moet je tussen "GND" en "1" spanning aanbrengen, en een diode solderen op alle noodzakelijke locaties waar er een diode met een "1" staat.

De LED's zitten van links naar rechts afwisselend met de positieve kant naar links en rechts, let dus op de polariteit van de LED's. Van boven naar beneden is het aldoor gelijk.

Bij elke LED zit een kleine 0204 voorschakelweerstand omdat die in deze huidige opzet beter passen. Houd er rekening mee dat de "standaard" weerstanden in 0207 formaat zijn en daar eigenlijk net niet lekker passen en je in het ideale geval een strip van die kleinere exemplaren aanschaft.

Zo, je hebt er werk van gemaakt! Netjes hoor, en knap binnen alle beperkingen van enkellaags!

Ook van mijnentwege een dikke proficiat!

idd heel mooi gemaakt, dat is het enige waar ik op elektronicagebied nog naar opkijk, mensen die goed printen kunnen tekenen, iets waar ik het geduld niet voor heb.

Ik ga mijn versie bij de rest van de projecten dumpen, uw versie is meer zijn ding.

Ik stam uit de tijd van afwrijftransfers. Dan moest je vooraf écht effe (dagen/weken) zelf heel goed nadenken over een en ander qua layout. En dan dwong de OCD nog af dat er liefst 0 draadbruggen gebruikt werden. :P

Kruimel Hartelijk bedankt voor uw goede hulp zijn er zo met de bijgevoegde bestanden de printplaatjes te laten maken? ik Was zelf all begonnen om er eens 1 met diodes te maken nu 3 dagen paar uur aan gewerkt tot me soldeerbout Doorbranden vanmiddag maar dat van mij is een zooitje geworden en nog lang niet af

Ik heb nog 3 vraagjes ik neem aan dat als ik de pinnen van de ledjes langer laat en niet dicht boven op de diodes dan kan Ik toch ook de 1/2W weerstandjes gebruiken in plaats van de 0204 weerstanden en de 1N4148 diodes passen hier toch ook Op? heb even geleden 700 stuks besteld hier van. en waarom 11 diodes per led als ik mag vragen?

Er zijn 11 diode posities om per aansluiting onderaan de print je patroon te maken.

Als je dus patroon "1" wil aansluiten moet je tussen "GND" en "1" spanning aanbrengen, en een diode solderen op alle noodzakelijke locaties waar er een diode met een "1" staat.

Als je overal alle 11 diodes plaatst dan gaan alle leds aan, dat was niet de bedoeling.

Inderdaad, dat is wat de bedoeling is.

Op 19 februari 2023 20:12:47 schreef harry64:
Ik stam uit de tijd van afwrijftransfers. Dan moest je vooraf écht effe (dagen/weken) zelf heel goed nadenken over een en ander qua layout. En dan dwong de OCD nog af dat er liefst 0 draadbruggen gebruikt werden. :P

Deed je dat op 1:1 of groter? Dat had ik er in elk geval niet voor over gehad inderdaad. Printjes waren indertijd ook zo duur dat zo een project als dit kansloos was geweest. Ik ben stiekem wel dankbaar voor de CAD van nu (al blijft het lastige software om mee te werken) zodat ik patronen kan kopiëren en plakken om tijd en moeite te besparen.

Op 19 februari 2023 22:41:12 schreef Darkspace:
Kruimel Hartelijk bedankt voor uw goede hulp zijn er zo met de bijgevoegde bestanden de printplaatjes te laten maken?

Ja, als je bij een leverancier deze printjes wil bestellen zal je het bestand "gerbers.rar" nodig hebben. Die bestanden bevatten de lagen van de PCB en de boorgaten in het formaat dat PCB fabrikanten gebruiken voor de productie. Let er op dat je de laatste versie gebruikt, ik laat mijn eerdere versies gewoonlijk staan als archivering, maar dat laat de optie dat je het bestand van een oudere post gebruikt. Vaak hebben ze nog wel een soort preview-functie om te tonen hoe de PCB er ongeveer uit zal komen te zien. Ik heb screenshots van Eurocircuits bijgevoegd zodat je kan zien hoe ze het daar tonen.

Ik heb nog 3 vraagjes ik neem aan dat als ik de pinnen van de ledjes langer laat en niet dicht boven op de diodes dan kan Ik toch ook de 1/2W weerstandjes gebruiken in plaats van de 0204 weerstanden en de 1N4148 diodes passen hier toch ook Op?

Je krijgt de 1N4148 zeker op deze plekken, het interval is gelijk aan dat van een standaard gaatjesbord met twee gaten er tussen. Met een weerstandje is het een beetje persen, zeker als je goede kwaliteit hebt, want dan zijn de draden dikker. Beide kan met een beetje beleid, ik heb hier een goede kwaliteit 0207 weerstand, een 1N4148 en een goedkope 0207 weerstand onder elkaar in een experimenteerbord gezet:

Je ziet dat de draden van de weerstanden standaard een beetje tegen de buitenkant van de gaten aan drukken, maar je krijgt ze wel plat op het bord. De 1N4148 is duidelijk korter en is in maat vergelijkbaar met een 0204 weerstand (die ik hier niet heb om te tonen) en past zonder problemen.

Ik zou sowieso aanraden om de LED's met enige afstand van het bord te monteren, want dan is het makkelijker om aanpassingen te doen aan de configuratie van de LED als er iets mis blijkt.

heb even geleden 700 stuks besteld hier van. en waarom 11 diodes per led als ik mag vragen?

Omdat je vroeg om 11 symbolen, je hebt daarvoor 11 diodes per LED nodig. De vereiste van 11 symbolen komt van jou:

Op 14 februari 2023 13:34:00 schreef Darkspace:
Is er naast dit nog mogelijk om met 10mm leds in rijen van 5 bij 7
11 verschillende cijfers en tekens te maken op 1 printplaat
Met dat hier op deze afbeelding staat

En zo ja wie is dan goedkoop om er een schema van te maken en de printplaat
Waar de led,s en diodes op kunnen met een gezamenlijke min en voor elke cijfer En teken een eigen ingang

De ruimte is beperkt door de ontwerpbeperkingen die ik mezelf heb opgelegd, misschien had er een 12e bij gekund, maar dat was snel moeilijker geworden. Dit werkje kostte me meer tijd dan ik had geanticipeerd, dus ik zal het hier nu even bij houden als je het niet erg vindt. :)

Op 20 februari 2023 11:08:28 schreef Kruimel:
Inderdaad, dat is wat de bedoeling is.[...]Deed je dat op 1:1 of groter? Dat had ik er in elk geval niet voor over gehad inderdaad. Printjes waren indertijd ook zo duur dat zo een project als dit kansloos was geweest. Ik ben stiekem wel dankbaar voor de CAD van nu (al blijft het lastige software om mee te werken) zodat ik patronen kan kopiëren en plakken om tijd en moeite te besparen.

Was 1:1. Lastigste was dan de baantjes die tussen de ic-voetjes door moesten. Als het uiteindelijke prototype dan goed was werd daar bij een grafisch bureau een negatief film van gemaakt voor de serieproductie. Negatiefprint was wel duurder dan het positieve hobby-spul, maar de kwaliteit was over het algemeen veel beter.

De dubbelzijdige ontwerpen had ik in het begin nog wel eens moeite mee. Dan moest je hokjes tellen op het mil-papier. Dat ging soms wel eens mis en we konden niet zelf doormetaliseren, dus die proto's moesten aan twee kanten gesoldeerd worden.

Later (1987) kreeg ik een IBM-XT met EGA kaart en LAYO1. Dat was wel makkelijker. Van het grafisch bureau kreeg ik na enkele maanden een HP-laserjet met defecte voeding van 40 kg en van die doorzichtige sheets. Dan hoefde ze minder filmpjes voor mij te maken als ik die printer gefixt kreeg.

Hartelijk bedankt Kruimel ga ze volgende week bestellen heb even op de site gekeken en ik vroeg me af of ik zo alles goed heb staan voor ik ze ook echt ga bestellen en is dit de beste en goedkoopste site?

Bij JLCPCB kwam ik op een lager bedrag, mede omdat de optie bestond om er 5 te bestellen. Vooral voor de verzendkosten scheelt dat omdat 10 PCB's van deze maat voor een pakje zwaar zijn.

Of dit nu de goedkoopste is weet ik niet, ik ga niet alle leveranciers voor je langs om het te checken. Ik ontdekte dat als je eenmaal een account hebt er een goedkopere verzendoptie bestaat.

edit: De goedkopere optie is er ook zonder in te loggen:

Op 20 februari 2023 12:43:18 schreef harry64:
Was 1:1. Lastigste was dan de baantjes die tussen de ic-voetjes door moesten. Als het uiteindelijke prototype dan goed was werd daar bij een grafisch bureau een negatief film van gemaakt voor de serieproductie. Negatiefprint was wel duurder dan het positieve hobby-spul, maar de kwaliteit was over het algemeen veel beter.

De dubbelzijdige ontwerpen had ik in het begin nog wel eens moeite mee. Dan moest je hokjes tellen op het mil-papier. Dat ging soms wel eens mis en we konden niet zelf doormetaliseren, dus die proto's moesten aan twee kanten gesoldeerd worden.

Respect hoor, dat waren lastige tijden wat betreft PCB ontwerpen, dat was meer ambachtelijk werk lijkt me zo. Anderzijds was de verwachting ook minder dat het in een dag af was, daar verlang ik op zich ook nog wel af en toe naar.

Later (1987) kreeg ik een IBM-XT met EGA kaart en LAYO1. Dat was wel makkelijker. Van het grafisch bureau kreeg ik na enkele maanden een HP-laserjet met defecte voeding van 40 kg en van die doorzichtige sheets. Dan hoefde ze minder filmpjes voor mij te maken als ik die printer gefixt kreeg.

Is dat gelukt toen? Het lijkt me wel een verademing als alternatief op handmatig tekenen (al vond ik die DOS gebaseerde layout programma's niet heel fijn).

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (59%)]

Op 19 februari 2023 22:41:12 schreef Darkspace:
[...]
Heb even geleden 700 stuks besteld hier van. en waarom 11 diodes per led als ik mag vragen?

Dan ga je heel veel diodes overhouden! Ik heb het totaal aantal brandende LED's voor je geteld per symbool (dus het aantal diodes per symbool) en dan kom ik hier op uit:

Symbool = Aantal benodigde diodes:
(1) 4 = 15
(2) 6 = 15
(3) 8 = 17
(4) 12 = 17
(5) 13 = 16
(6) - = 5
(7) / = 5
(8) "L" = 5
(9) "H" = 7
(10) Pijl omlaag = 11
(11) Driehoek = 12

Totaal 125

Dat is iets minder dan 700 ;)
En zoals harry64 ook al aangaf, soldeer je niet alle 385 diodes, maar alleen diegene die je bij de desbetreffende LED voor een symbool wilt laten oplichten. Dus voor de horizontale streep, soldeer je 5 diodes op plek '6' in de middelste horizontale rij LED's, overeenkomstig met het symbool '-'.

Volgens mij had de TS dat ook al berekend:

Bron: bericht.

Dit is bij elkaar ook 125 stuks. Als ik diodes had besteld in het vooruitzicht te knutselen met dit ontwerp had ik er ook zeker 500 besteld. Dik kans dat de verzendkosten net zo hoog waren als de kosten voor dit aantal diodes, ze zijn echt spotgoedkoop.

Wat ik wel apart vind is dat de diodes op de foto zeker geen 1N4148 zijn, zouden dit 1N4007's kunnen zijn? Daar zal je iets harder moeten persen, want die zijn groter.

Geen drama, ze zullen wel werken maar let er wel op, want slordigheid in typenummer is iets waar je je in de elektronica op een dag erg hard aan gaat branden. :X

Precies Kruimel, ik dacht ook aan deze post van het aantal diodes per LED. Alleen zijn laatste vraag 'waarom 11 diode's' bracht mij in verwarring. Zijn vraag kwam natuurlijk vandaan uit het feit dat jij het lekker universeel gehouden hebt, wat makkelijker in het ontwerp is.

Ik stopte zowel 0207 weerstanden als de 1N400X-serie altijd met 2 tussenliggende gaatjes in experimenteerprint. Wel even scherp buigen inderdaad, maar dan vallen ze er zo in.

Ik laat er eerst 10 printplaten voor maken bij JLCPCB totaal met verzenden komt dat uit op ongeveer 29 euro nu hopen Dat alles goed gaat. en dan later is kijken voor een completen 11x looplicht van AliExpress eens zien of daar wat te vinden is

Hartelijk Bedankt zonder u was het mij niet gelukt