Cijfers uit 1 matrix led? kan dat

Ook zoon probleem zie de foto,s tijdens het make van de tekst staan de Hoofdletters op de goede plaats is hij gepost dan staan ze weer ergens anders

harry64

Golden Member

Op 17 februari 2023 03:53:56 schreef Darkspace:
Ook zoon probleem zie de foto,s tijdens het make van de tekst staan de Hoofdletters op de goede plaats is hij gepost dan staan ze weer ergens anders

Ik denk dat ik al zie wat er misgaat.

Je zet steeds bij het linker venster lijntje een hoofdletter.

< deze is dat.

Echter is dat niet steeds het begin van een zin.

Zeer zeker niet als het een langere zin is die doorloopt.

Een en ander is afhankelijk van je schermresolutie. Het uiteindelijke berichtenveld als je gepost hebt is i.d.d. iets groter, vandaar dat je hoofdletters op een andere plek komen.

Je moet niet handmatig na het einde van een regel een return/enter gebruiken en daarna een hoofdletter neerzetten aan het begin van de nieuwe regel. Gewoon doortypen totdat je zin is afgelopen. De regelterugloop is automatisch.

Wel na iedere alinea (iedere paar zinnen, op een logische plek) even een witregel invoegen door 2x op enter te drukken.

Verder kun je door de diagonale streepjes rechtsonder het tekstvak te verslepen, het formaat van je berichtvenster aanpassen aan je voorkeur.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 17 februari 2023 09:54:45 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Kruimel

Golden Member

Op 16 februari 2023 08:57:11 schreef Aart:
Maar ik zie nu ledjes op gaatjesprint.
Dan hoeft het geen matrix te zijn en zijn ze individueel aan te sturen. Dan is, als er bezwaren zijn tegen een microcontroller, een diodematrix voor een eenmalig knutsel een eenvoudige oplossing.
Eind vorige eeuw, voor ik met microcontrollers ging werken, maakte ik een compact matrixje voor een lichteffect:
[bijlage]
(sorry voor de decennia aan stof ;)

Dat is inderdaad retro, het is ook lang geleden dat ik voor het laatst dat oude Toshiba logo zag op een IC. :o

Als men zoiets maakt op gaatjes-koperbanenprint: voor 35 pixels zou het 89 mm breed x 2,54 mm lang zijn voor ieder patroon. Simpel, als sandwich met de leds compact in elkaar te zetten, voor een eenmalig project qua tijd goed te doen en 1n4148's zijn (bijna) gratis.

Ik denk dat je daar gelijk hebt dat het voor deze situatie misschien best is om te werken met diode-logica. Ik zal eens kijken of ik op basis van een paar aannames een patroon kan tekenen in KiCAD waar we wat mee zouden kunnen.

Op 17 februari 2023 01:30:01 schreef Darkspace:
[...]

Om het dan even simpel te houden met wat ik eigenlijk is dan dat lichtsein met de 11 symbolen als een soort Vellemann pakket iets wat ik niet zelf via de computer nog moet programmeren.

[...]

Misschien is zoiets dan een beter idee om te kopen en dan aan te passen:
https://www.allekabels.nl/led-gadgets/4556/1068994/led-animatiebadge.h…

Van deze weet ik dat je ook stilstaande figuren kunt tonen en via een druktoets op de achterzijde kunt wisselen. Het is een 5x7 display waarbij alle LED's in een matrix zitten (zoals ook bij de LED-matrix-displays).

Kijk zelf naar andere opties zoals https://www.velleman.eu/products/view/?id=374418 bijvoorbeeld. Als deze stilstaande tekst kunnen weergeven, kan je het misschien voor jou doel misbruiken (desnoods gebruik je een gedeelte van het te grote display) en heb je een eenvoudig display, met veel mogelijkheden, zonder te hoeven programmeren.
[edit: in de handleiding staan tekstinstellingen als "Speed, Lum, Move, Flash then Move, Scroll Up, Scroll Down, Flash of Freeze" waarbij ik bij deze laatste er vanuit ga dat de tekst (jou trein-symbool) dan stil blijft staan.]

Meestal kan je de software van de website al downloaden en installeren om de functionaliteiten te zien.

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op vrijdag 17 februari 2023 15:46:58 (14%)

Kwaliteit boven kwantiteit
Kruimel

Golden Member

Zou dit een zinvolle indeling zijn? Ik heb nu die 35 LEDs getekend met voor de eerste twee een zestal diodes en een voorschakelweerstand. Je kunt dan door het plaatsen van de toepasselijke diodes in totaal 6 verschillende patronen op het display tonen die je dan zou kunnen activeren door onderaan het bord de juiste verbinding (nog niet getekend) te maken.

Ik heb het nu als een enkellaags 100x160mm bord getekend.

Op 17 februari 2023 01:30:01 schreef Darkspace:

Om het dan even simpel te houden met wat ik eigenlijk is dan dat lichtsein Met De 11 symbolen als een soort vellemann pakket iets wat ik niet zelf via De computer nog moet programmeren

Over welke 11 symbolen heb je het?

Je spreekt over een lichtsein en dan over een timer die, in de tijd, alle 11 symbolen toont en over schakelaars... het is veel te onduidelijk om iets treffelijk te kunnen programmeren.

Een picprogramma hiervoor maken is maar een uurtje werk ALS alles wat duidelijker wordt en dat wil ik wel eens proberen.
Het grootste werk zal dan nog de omzetting zijn van de symbolen naar een data-array.

Misschien eens een lijstje maken in stenoschrift zoals hieronder.
Wat ik nu gelezen heb is de lijst hieronder een begin.

- 7 x5 leddisplay
- 11 symbolen dit, dit, dit....
- up- down knoppen voor selectie of automatisch alle symbolen tonen met een timer/potentiometer....
- enz..

LDmicro user.

Om (opnieuw) verwarring te voorkomen:

Zie hier voor de 11 de symbolen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2409225#2409225

En hier voor versie 1.0.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2409175#2409175
Het idee is om een versie 2.0 te maken zonder microcontroller. Zie laatste bericht van Kruimel.

Kwaliteit boven kwantiteit
Sine

Moderator

Op 17 februari 2023 01:33:40 schreef Darkspace:
Een geplaatste bericht laat zich niet wijzigen bij

Toch heb je juist dit bericht gewijzigd. Dus het kan wel ;)

Op 16 februari 2023 08:57:11 schreef Aart:
Maar ik zie nu ledjes op gaatjesprint.
Dan hoeft het geen matrix te zijn en zijn ze individueel aan te sturen. Dan is, als er bezwaren zijn tegen een microcontroller, een diodematrix voor een eenmalig knutsel een eenvoudige oplossing.

Heh, diode ROM, het voordeel is dat je die ook kunt lezen zonder tools.

Wow Sine! Dat ziet er nog eens gaaf uit! En dan middels schuifregisters en de juiste timing naar het display 'schrijven' zeker?

Kwaliteit boven kwantiteit

Op 17 februari 2023 21:15:48 schreef OPTOdesign:
Om (opnieuw) verwarring te voorkomen:

Zie hier voor de 11 de symbolen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2409225#2409225

En hier voor versie 1.0.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2409175#2409175
Het idee is om een versie 2.0 te maken zonder microcontroller. Zie laatste bericht van Kruimel.

Ik zie maar 5 symbolen... of mis ik iets?

En omdat ik een programma wil maken wil niet zeggen dat iemand dat moet gebruiken.
Ik zou het zelfs prima vinden als er met dioden gewerkt wordt, ik dacht de GD mij daarvoor neurotisch ..of zoiets noemde :o

LDmicro user.

Het voorbeeld van kruimel komt zeer in de buurt wat mijn voorkeur heeft is 1 printplaat voor
De ledjes en een 2de voor de weerstanden en diodes voor alle 11 de symbolen zie op de nieuwe
Foto,s het voorbeeld zodat de leds op printplaat 1 aan de achterkant met banen naar benende gaan
En via connectors met printplaat 2 verbonden word en de 2de als het past alle weerstanden en
Diodes (125) en als het voor alle 11 niet op dat ene plaatje past doen we er gewoon nog eentje
Bij op de laatste foto staat zeg maar de voorkant van de led printplaat en het cijfer is dan het
Aantal diodes wat dat ledje nodig heeft

Op 18 februari 2023 00:48:28 schreef harry64:
De 11 symbolen staan in de post van 14 februari 2023 13:34:00

Die pica in die post is een animated gifje. :P

Och.. ik had dat gifje gezien maar niet dat het animated was, morgen de tekens eens in getallen omzetten en in het reeds werkend programma steken, thx.

Ik zal nog ergens een display (CC type) moeten scoren om een testopstelling te maken, dan kan het geheel bij de rest van 10tallen nutteloze projecten die mijn geest helder houden ;)

Btw dat zijn er 12 inclusief dat leeg veld.

LDmicro user.
Kruimel

Golden Member

Op 17 februari 2023 20:55:01 schreef MGP:
Een picprogramma hiervoor maken is maar een uurtje werk ALS alles wat duidelijker wordt en dat wil ik wel eens proberen.

Dat vind ik wel sympathiek. Ik bleef ook een beetje hangen in wat de vereisten nu waren en was in die hoedanigheid begonnen aan een makkelijk te solderen maar relatief lompe oplossing. Er was eerst sprake van een dot-matrix LED display, terwijl de uiteindelijke bedoeling dus is om een display te maken met 10mm LED's. Dat multiplexen is dus in theorie geen vereiste (denk ik).

Op 17 februari 2023 21:15:48 schreef OPTOdesign:
Zie hier voor de 11 de symbolen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2409225#2409225

Dat had ik ook een beetje gemist, ik ging nog een beetje uit van de 5 uit de openingspost.

Op 17 februari 2023 21:18:01 schreef Sine:
Heh, diode ROM, het voordeel is dat je die ook kunt lezen zonder tools.

Dat vind ik eigenlijk wel een machtig mooi geïmplementeerd systeem. _/-\o_

Op 18 februari 2023 11:48:24 schreef Kruimel:
... Ik bleef ook een beetje hangen in wat de vereisten nu waren en was in die hoedanigheid begonnen aan een makkelijk te solderen maar relatief lompe oplossing. Er was eerst sprake van een dot-matrix LED display, terwijl de uiteindelijke bedoeling dus is om een display te maken met 10mm LED's. Dat multiplexen is dus in theorie geen vereiste (denk ik)....

Als hij dat voor elkaar krijgt om dat met dioden te maken dan krijg hij mijn volle respect.

Voor diegenen die dat met een Arduino willen maken heb ik al de verschillende mogelijkheden opgetekend, dat is werk gespaard.

LDmicro user.
Kruimel

Golden Member

Is het niet mogelijk een karakter in C in te voeren met een binaire notatie? Ik ben niet echt een programmeur, maar ik verwachtte dat je iets als "0b00001100" in plaats van "12" kan invoeren zodat je niet alles hoeft om te rekenen naar decimaal.

Ja dat zou goed zijn maar in de LDmicro programmeeromgeving gebruik ik lookuptabellen en die aanvaarden enkel maar decimale getallen of ascii tekens.
Ben dat gewoon en ik vind dat helemaal niet erg.

edit: ik heb in mijn rommeldoos nog een heel oude zelfgemaakte 8x8 ledmatrix
op gaatjesprint gevonden waarmee ik morgen eens een opstelling ga maken en zal daar ook een filmpje van maken.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 18 februari 2023 14:07:07 (33%)

LDmicro user.
Kruimel

Golden Member

Bij dezen een versie met 11 diodes per LED en een 20.32mm pitch. De print is nu 115x170mm, dus iets groter dan eerst:

Koppig als ik ben heb ik het enkellaags uitgewerkt, dit kostte meer tijd dan ik wil toegeven... :X

De opdruk is nog een bende, maar in elk geval kan je hier nu 11 patronen instellen door de gewenste diodes te plaatsen en spanning aan te brengen op de massa en het gewenste patroon.

Kruimel

Golden Member

Thanks! :)

In de tussentijd heb ik het silkscreen opgeschoond en alle 'reference designators' verwijderd en polariteiten en nummers toegevoegd om aan te geven welk patroon je instelt. Als je dus patroon "1" wil aansluiten moet je tussen "GND" en "1" spanning aanbrengen, en een diode solderen op alle noodzakelijke locaties waar er een diode met een "1" staat.

De LED's zitten van links naar rechts afwisselend met de positieve kant naar links en rechts, let dus op de polariteit van de LED's. Van boven naar beneden is het aldoor gelijk.

Bij elke LED zit een kleine 0204 voorschakelweerstand omdat die in deze huidige opzet beter passen. Houd er rekening mee dat de "standaard" weerstanden in 0207 formaat zijn en daar eigenlijk net niet lekker passen en je in het ideale geval een strip van die kleinere exemplaren aanschaft.

Zo, je hebt er werk van gemaakt! Netjes hoor, en knap binnen alle beperkingen van enkellaags!

Kwaliteit boven kwantiteit

Ook van mijnentwege een dikke proficiat!

idd heel mooi gemaakt, dat is het enige waar ik op elektronicagebied nog naar opkijk, mensen die goed printen kunnen tekenen, iets waar ik het geduld niet voor heb.

Ik ga mijn versie bij de rest van de projecten dumpen, uw versie is meer zijn ding.

LDmicro user.
harry64

Golden Member

Ik stam uit de tijd van afwrijftransfers. Dan moest je vooraf écht effe (dagen/weken) zelf heel goed nadenken over een en ander qua layout. En dan dwong de OCD nog af dat er liefst 0 draadbruggen gebruikt werden. :P