Beste ik heb 2 soorten matrix punt leds de
ELM-4001EWA en de LT4157 AE 5x7 leds
Kan ik met een zoon led de volgende cijfers laten branden
4 6 8 12 13? zoals op de foto te zien is

Heb de 4 6 8 wel zelf kunnen maken op een printplaat met 10mm leds
Maar was nog heel lastig met alle diodes die er bij komen kijken

Ik kan niets vinden op de genoemde typenummers.
Hoewel er vanalles mogelijk is zijn dit soort componenten gemaakt om aan te sturen met een microcontroller of -processor.

Voor mij zou dat een Arduino en een of andere bestaande bibliotheek zijn omdat dat het eenvoudigste lijkt, maar daar zijn hier tegenstanders van omdat men meer leert van het zelf te bouwen.
(Of ingekochte halfgeleiders oogluikend toegestaan worden heb ik nog niet durven vragen :+

LTP 4157 zal TS bedoelen.

@Aart, Inkopen lijkt mij toch de enige oplossing, zo'n chipfabriek in de schuur om zelf componenten te maken neemt veel ruimte in ;)

Het is de LTP4157 dat klopt was de P vergeten zie ik nu pas

De Arduino die zijn toch rond de 50 euro en moet je toch zelf helemaal Instellen via de computer?
Mocht dat zo zijn is dat niks voor mij ben daar niet handig in

Hoeft daarom niet direct een Arduino te zijn. Het kan ook met een ESP8266 of ESP32. Die zijn wat goedkoper. Maar waar haal je de cijfers vandaan die moeten worden weergegeven? Zijn dat toetsen? Is dat een klok? Dat bepaald al snel hoeveel ingangen je gaat nodig hebben.

De display's moeten aangestuurd worden rij en kolom om 1 led te laten aan gaan. Dan kom je al snel bij een MAX7219 of vergelijkbaar uit. Die kan je het eenvoudigste aansturen door een µC te gebruiken. Arduino en ESP hebben het voordeel dat er vele libraries bestaan die het moeilijkste van je weg nemen. Er bestaat ook een goed arduino forum waar zeer veel te vinden is. Wat zoeken op het net gaat ook vele voorbeeldprogramma's geven. Het ene al wat beter geschreven dan het andere.

Hier kan je ook de nodige ondersteuning vinden.

Uiteraard kan een kale AVR of PIC ook maar dan wordt het weer wat lastiger.

edit: normaal laat je ook maar 1 cijfer per display zien.

Arduino's 50 euro? Misschien als je er 10 koopt ;)

De originele zijn 2 tientjes ofzo. Knock offs beginnen bij 2,50.

Voor een 5x7 matrix kun je zoeken naar font libraries die aan jouw eisen voldoen. Tot hoeveel moet je tellen?
Een 1 en een ander cijfer er achter gaat net nog, maar bijvoorbeeld het cijfer 25 past niet meer in een display van 5 pixels breed.

Edit

Helaas nooit iemand kunnen vinden die daar een tekening plus printplaat van Kon maken

Zet een 'gevraagd' advertentie bij vraag en aanbod, als je een compleet uitgewerkt iets wil kopen van iemand.
Als je zelf aan de slag wil, kan je hier het best doorgaan.

ik dacht dan aan elke cijfer met een simpele aan uit schakelaartje

De display's moeten aangestuurd worden rij en kolom om 1 led te laten aan Gaan. dat heb ik analoog geprobeerd met eerst alleen de cijfer 4 door van elke Led die aan moet de min te verbinden en dan bij de plus bij elke nog een diode Er tussen per pin maar toen branden ze allemaal in plaats van dat hij een 4 Aan gaf

De 4 6 8 die ik met 10mm led heb gemaakt ziet er zo uit
Maar had hem zo willen maken dat hij 13 cijfers en symbolen kon aangeven
Helaas nooit iemand kunnen vinden die daar een tekening plus printplaat van Kon maken

Met 2 10 stap BCD encoders en 2 BCD naar 7 segment decoders (bijv 4543) en wat transistoren ben je al een heel eind.

Dan moet je wel je display opbouwen zoals een 7 segment display.

Het kan met schakelaars en een hele hoop diodes. Voor elke schakelaar heb je dan zoveel diodes nodig dan er leds moeten aan gaan.

Handmatig alle dots aansturen zonder microcontroller is lastig en kost je veel onderdelen.
Beter iets als de MAX7219 of een HT16K33 nemen...

Die HT16K33 lijkt denk ik dan het makkelijkste als ik dan 1 5x7 segment Aansluit dan deze dan de cijfers 4 6 8 12 13 weergeven die dan Bijvoorbeeld elke 30 seconden veranderd of bij voorkeur elk cijfer met een Aparte schakelaar aan kan zetten
En hoe stel je hen in voor wat hij moet weergeven?

Op 14 februari 2023 10:57:39 schreef Arco:
Handmatig alle dots aansturen zonder microcontroller is lastig en kost je veel onderdelen.
Beter iets als de MAX7219 of een HT16K33 nemen...

Het kan ... ik heb ooit een diode matrix gemaakt om 5x7 displays aan te sturen.
Ieder karakter had een bak diodes die gescanned werden door een 4017, een andere 4017 zorgde voor de display scan.
Plus nog wat logica om via de enable lijntjes van die scannende 4017's een karakter vrij te geven.
Alleen die constructie was een eurokaart vol met cmos meuk. Daar kwam nog een halve eurokaart bij voor de aansturing.

Het kan ... maar je bent veeeel sneller af om een simpel programma in een uC te kloppen, zelfs als je nog moet leren hoe dat te doen.

Op 14 februari 2023 11:11:38 schreef Darkspace:
Die HT16K33 lijkt denk ik dan het makkelijkste als ik dan 1 5x7 segment Aansluit dan deze dan de cijfers 4 6 8 12 13 weergeven die dan Bijvoorbeeld elke 30 seconden veranderd of bij voorkeur elk cijfer met een Aparte schakelaar aan kan zetten
En hoe stel je hen in voor wat hij moet weergeven?

Aan alleen een HT16k33 heb je niets, daar hoort ook een microcontroller en software bij om het ding te voeren.

arduino nano kost je 1,5€ ofzo, display eraan, paar regeltjes code en je bent er.
op de tijd dat je het analoog wil solderen, heb je allang leren programmeren met arduino.

voorbeeldje wat ik ermee maakte. is gewoon een ledstrip en een arduino
http://www.cwad.be/runningwatch.htm

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

arduino nano kost je 1,5€ ofzo, display eraan, paar regeltjes code en je bent er.

Met gewone leds is dat wat al te simplistisch voorgesteld... :) (je moet een 25x7 led matrix aansturen)
Ik neem aan dat je in dat voorbeeld geen gewone maar intelligente leds gebruikt...

Topicstarter, graag sluit ik me aan bij de suggestie: leer een Arduino programmeren, het is echt niet zo lastig, en er zijn goede tutorials voor.

In uw profiel is sprake van modeltreinen, Arduino's worden volop ingezet bij modelspoorwegen, bv. ook voor het besturen van slagbomen en zo. Dus de verworven kennis kan op vele plaatsen nuttig zijn.

Misschien is er wel een forumdeelnemer in uw buurt die u persoonlijk wil begeleiden om over de drempel te stappen? Eens vertrokken gaat de rest snel!

Niet meer van deze tijd, maar in het verleden heb ik dat opgelost met eproms, bijvoorbeeld om 14 segments fluorescentie displays aan te sturen. twee 8 bits eproms in parallel bedrijf en je kunt 16 leds aansturen met een adres. Met multiplexen kun je telkens 8 16 24 of meer leds aansturen. ik zeg het, jaren 70/80 methodes.

Op 14 februari 2023 11:44:50 schreef Arco:
[...]
Met gewone leds is dat wat al te simplistisch voorgesteld... :) (je moet een 25x7 led matrix aansturen)
Ik neem aan dat je in dat voorbeeld geen gewone maar intelligente leds gebruikt...

nee hoor, is gewone ledstrip. 8 omlaag, volgende 8 omhoog, volgende 8 omlaag...

gewoon de code geschreven wat een 'karakter' is.

bv een 1 is dan 6leds uit, 1 aan, 1 uit, 8 leds aan, 8 uit, 8 uit.

daarna begint elk karakter onderaan links.
10 cijfers definieren, de lopende puntjes, en klaar is het

Ik ga eens kijken hoe het werkt om een Arduino te programmeren

Is er naast dit nog mogelijk om met 10mm leds in rijen van 5 bij 7
11 verschillende cijfers en tekens te maken op 1 printplaat
Met dat hier op deze afbeelding staat

En zo ja wie is dan goedkoop om er een schema van te maken en de printplaat
Waar de led,s en diodes op kunnen met een gezamenlijke min en voor elke cijfer En teken een eigen ingang

Deze microcontrollers zijn gelukkig al een tijdje geen €50 meer, maar je zult inderdaad even over een initiële drempel moeten wil je ze gebruiken. Bordjes als de Arduino en de Raspberry Pi Pico zijn tegewoordig bijzonder gemakkelijk te gebruiken, en er is al veel code voor beschikbaar. Ik zou wel een bord kiezen dat daadwerkelijk voldoende aansluitingen heeft om de 5+7 aansluitingen aan te sturen en de 14 schakelaars die je dan nodig hebt. De 26 I/O pinnen van een Raspberry Pi Pico zouden bijvoorbeeld handiger passen.

Respect voor de tijd en moeite die je in het project hebt gestoken trouwens, zo een bord vol diodes solderen is een goede bak werk op zich. _/-\o_

Op 14 februari 2023 13:34:00 schreef Darkspace:
En zo ja wie is dan goedkoop om er een schema van te maken en de printplaat
Waar de led,s en diodes op kunnen met een gezamenlijke min en voor elke cijfer En teken een eigen ingang

Dat is een lastiger vraag. Het zal niet heel veel layout werk zijn, maar een printje maken is wel tijdrovend en kost evenredig veel. Kan je het niet op een gaatjesprint maken of wil je er echt veel hebben?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (26%)]

Ok het begint stilaan te dagen waar we naartoe gaan. De cijfers die je toonde zijn voor op je spoor te zetten. 10mm dan ga ik uit van spoor I of G.

Ik zou niet uitgaan van een gezamelijke min maar van kolommen en rijen. Net zoals MAX7219 doet. 1 weerstand correct kiezen en je hebt een stroombron dus ook geen weerstanden solderen.

Al wat je tot nu toonde kan dan op dezelfde print in een 5/7 matrix. Per printje een MAX7219 en de benodigde leds. Wel zorgen dat je een mooie 5V hebt voor de voeding.

De print tekenen is geen al te moeilijke opgave. Hoeveel printjes heb je nodig?

Heb je een 3D printer? Dan kan je een sjabloon maken waar alle leds mooi op hun plaats zitten voor je gaat solderen.

Ok het begint stilaan te dagen waar we naartoe gaan. De cijfers die je toonde zijn voor op je spoor te zetten.

Ow aha, dat verklaart de getallen in het voorbeeld. Je hoeft dan dus ook niet alle opties van 0 tot 13 te hebben.

@ buckfast_beekeeper: jep, inclusief vooraankondigingen van ATB code-wissel wanneer het eerstvolgende sein te vroeg op het vorige volgt en een ATB-wijziging dus nooit tijdig voldoende opgevolgd kan worden door de machinist.
Dan gaat die pijl branden en die pijl staat dan over het algemeen op een zodanige plek zodat de machinist genoeg tijd krijgt er op te kunnen reageren.

@ topicstarter: als het je gaat om het maken van een universele printplaat voor elk denkbaar sein uit individuele lampjes dat we in Nederland kennen danwel gekend hebben begrijp ik het, maar het sein dat je laat zien wordt voor zover ik weet alleen als code-wisselsein uitgevoerd en kan dus ook niets anders tonen. Net zoals dat de meeste andere seinen ook specifiek voor hun toepassing gebouwd worden, om 'valse' seinen bij defecte lampen of zon-instraling te voorkomen.

Zelf zou ik er ook een kluif aan hebben, maar toch ook voor een Arduino of iets dergelijks pleiten...

Op 14 februari 2023 17:39:25 schreef weardguy:
[...] maar het sein dat je laat zien wordt voor zover ik weet alleen als code-wisselsein uitgevoerd en kan dus ook niets anders tonen. Net zoals dat de meeste andere seinen ook specifiek voor hun toepassing gebouwd worden, om 'valse' seinen bij defecte lampen of zon-instraling te voorkomen.

[...]

Op een modelbaan zal dat wel niet het ergste zijn vermoed ik.

@Darkspace
Heb je al eens gezocht op dit forum? Er zijn al heel veel mogelijkheden besproken hoe je een dotmatrix-display zou kunnen aansturen. Als je dit digitaal doet, kan je iedere denkbare vorm maken (in een resolutie van 5x7 pixels natuurlijk)
https://www.circuitsonline.net/forum/search?query=5x7&mode=and

Dat vind ik wel een beetje een makkelijk antwoord, beetje als "let me google that for you" (lmgtfy.com), terwijl de oplossing nu niet bovenaan de lijst staat. Heb je de opties al eens aangeklikt? Er zit heel veel oude meuk tussen (soms zelfs van voor de Arduino nano) en er zijn helemaal niet zo veel topics met een zinvolle uitwerking die hier toe te passen zou zijn.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (17%)]

Ik zag vooral opties met diverse microcontrollers en voorbeeld code en vergelijkbare vragen met diverse antwoorden. Dat er ook rommel tussen zit zou zomaar kunnen natuurlijk. Ik postte het ter inspiratie. Wellicht zit er iets bij.