variabel verwarmen van de boiler

Sine

Moderator

Op 14 februari 2023 16:12:51 schreef supernauta:
als de zon minder wordt gaat de verbruik meter uit slaan terwijl de lever meter hoger staat dan het verbruik over fase L3[bijlage]

Uiteraard, je hebt nog twee fases die verbruiken.

Op 14 februari 2023 15:29:41 schreef supernauta:
knutsel10 oh sorry FO is frequentie regelaar dus het zou wel kunnen
ik heb nog een 2,5 kw regelaar liggen paar stekkers er aan en testen
potmeter er op en kijken wat die aan vermogen trekt

wat voor merk en type frekewentie regelaar heb je?

dus je moet zorgen dat de de stroom binnen de deur houd.
Een thuis accu is eigenlijk de enige oplossing als de saldering regeling komt te vervallen.

verder met de frequentie regelaar ga ik het gewoon proberen.

Een soort van digitale variac zijn die er ook?? of iets dat in trappen de voltage kan verlagen of old school weestanden gebruiken maar die kosten ook weer energie.

knutsel10 het is een wat oudere damfoss moet ik even het type vanavond op zoeken zit een klein display op dubbel cijfer zeg maar

joopv

Golden Member

Compensatie van opheffen salderingsregeling met een thuisaccu is onmogelijk te doen voor een particulier.

Je hebt het dan over vele honderden tot meer dan 1000 kWh wat je over een periode van 6 tot 9 maanden zou moeten opslaan in een accu.

Voor 1 dag/nacht cyclus (in de zomer) kun je nog wel de stroom binnen de deur houden, dan heb je aan 5 of 10kWh genoeg.

Precies. Het net gebruiken als zeer grote accu is het milieuvriendelijkste en voordeligste.
Als de salderingsregeling wegvalt gaat daar een prijskaartje aan hangen en volledig terecht.

Op 15 februari 2023 18:24:30 schreef Zonnepaneeltje:
Precies. Het net gebruiken als zeer grote accu is het milieuvriendelijkste en voordeligste.
Als de salderingsregeling wegvalt gaat daar een prijskaartje aan hangen en volledig terecht.

Of dat terecht is hangt wel een beetje van de teruglever vergoeding af. Op dit moment is het verschil in tarief tussen afnemen en terugleveren wel erg groot.

accu is in de winter niet rendabel, ze geraakt overdag niet opgeladen, en je hebt veel te kort savonds.
in de zomer doen de panelen teveel waardoor de accu vol is.

enkel in herfst/winter heb je er wat 'winst' aan. voor die 200dagen per jaar dat je er iets aan hebt, is het quasi de moeite niet.

even ter info, ik ben al een tijdje aan het programmeren en mijn huis volledig aan het opvolgen:

de beste dag in december qua zon opbrengst.
rood is huis verbruik
blauw is zonne opbrengst
nettois de groene grafiek, alles boven de middellijn is verbruik uit het net, alles onder de middellijn is injectie. die injectie zou ik hebben kunnen gebruiken om de accu te laden. 1,9kwh dus

neem ik dan 19dec:hier dus de volle 9Wh (0,009kWh dat ik had kunnen opladen). hier ga ik zelf niet aan rekenen

20dec gewoon NIKS over, 0Wh. hetgeen de zon deed, was direct op verbruikt.

gisteren was dan een fantastisch zonnige dag, 9,7kwh dat ik moet betalen aan net verbruik (komt dan op 3,37€).
en 10,3kwh aan injectie (komt dat op 1,28€). hier had ik dan 2,09€ kunnen besparen met een accu

met terugdraaiende meter of salderen, had ik eigenlijk niks moeten betalen.

tarieven staan hier

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Accu zelf bouwen kost ongeveer 200 euro per kWh (als je heel gunstig inkoopt).

Stel je koopt 10kWh voor 2000 euro. Als die accu 500 cylci aankan, dan is de totale omzet van de accu 5MWh. 2000 Euro / 5000kWh = 0.4 euro per kWh. Dat is wat het opslaan en weer er uithalen kost als je omzettingen 100% efficient zijn. Dus die 1.9 kWh (afgerond 2) opslaan en weer d'r uithalen kost nog eens 80 cent aan afschrijving batterij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 15 februari 2023 15:43:41 schreef supernauta:
dus je moet zorgen dat de de stroom binnen de deur houd.
Een thuis accu is eigenlijk de enige oplossing als de saldering regeling komt te vervallen.

Het salderen = tegen elkaar wegstrepen komt waarschijnlijk te vervallen. Echter krijg je nog wel wat voor je terug geleverde energie en hoeveel je krijg is afhankelijk voor je contract met de energie leverancier.

Maar de details zijn volgens mij nog niet bekend en is men nog steeds aan het debatteren hoe het nu precies moet gaan werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Een soort van digitale variac zijn die er ook??

Wel motor gestuurde variacs, In pricipe kan je elke variac motor gestuurd maken.
3 fase variacs bestaan ook dat zijn dan gewoon 3 losse variacs waarvan de assen op de een of andere manier zijn gekoppeld.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 februari 2023 16:32:38 schreef benleentje:
[...]Dat klopt van geen kanten een frequentie regelaar is ook een spanningsregelaar. Het is inderdaad geen dimmer omdat het niet aan fase aan of afsnijden doet, maar het stuurt wel direct een 3 fase spanning uit die de Fo kan regelen van 0V tot maximum.
Als het een motor vanaf 0Hz naar 50Hz versnelt en we gaan uit van een FO met 230V ingang en 3 x 230V uitgang
Op 0 hz is de spanning ca 10V
op 25hz is de spanning de helft en is ca 115V
op 50Hz is de spanning voor het eerst 230V.

Dat wilde ik ook zeggen.

...
Maar alleen een Fo is dan niet genoeg er moet ook iets van een besturing naast zitten die vertelt tegen de FO dat hij maar ca 10Hz mag uitsturen wat dan overeenkomt met bv 300W. Deze getallen zijn fictief dus als voorbeeld bedoelt.

Op zich is dat ook niet moeilijk, gebruik gewoon de 0-10V input om de frequentie te regelen en je bent er al. Misschien zit er zelfs een modbus poort op de FO die de TS al heeft en kun je met een RS232/USB-RS485 convertertje het ding direct aan je home automation systeem hangen.
Bijna alle Danfoss regelaars hebben wel een modbus interface.
De drive netje in V/F mode instellen zonder poespas zoals feedback slipcompensatie alles uitzetten.

Voordat je extra in een USB omzetter investeerd zou ik eerst even de drive er los aanknopen en via het frontpaneeltje de boel testen of de drive de weerstands load slikt zonder te morren.

PS: Via de modbus kun je ook nog allerlei dingen teruglezen die eventueel hanndig zijn zoals de temp van de drive, werkelijk uitgestuurde vermogen/spanning/stroom etc.

Is het toevallig een VLT2800 series drive?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 16 februari 2023 00:21:06 schreef rew:
...Dus die 1.9 kWh (afgerond 2) opslaan en weer d'r uithalen kost nog eens 80 cent aan afschrijving batterij.

rekening houdend dat opladen van de accu (verlies in accu, verlies in lader) zo een 85-90% haalt. en eruit halen ook zoiets.
dan steek je die 1,9kwh erin en zit er 1.7kwh in de accu die er als 1.5kwh weer eruit komt.

als ik in december kijk:

code:


1dec: 1,4kWh    11dec: 0kwh     21dec: 0.1kwh
2dec: 0.06kWh   12dec: 2.5kwh   22dec: 1.7kwh
3dec: 0.02kwh   13dec: 0,11kwh  23dec: 0kwh
4dec: 0.03kwh   14dec: 0,82kwh  24dec: 0kwh
5dec: 0kwh      15dec: 4.1kwh   25dec: 0kwh
6dec 4kwh       16dec: 1.9kwh   26dec: 1kwh
7dec: 1.3kwh    17dec: 2.8kwh   27dec: 0.3kwh
8dec: 2.3kwh    18dec: 0kwh     28dec: 0kwh
9dec: 2.2kwh    19dec: 0kwh     29dec: 0.7kwh
10dec: 0kwh     20dec: 0kwh     30dec: 0kwh
                                31dec: 0kwh

totaal een 27kWh dat ik zou kunnen besparen.
aankoop 34ct, injectie 12ct, is een verschil van 22ct.
totaal december opbrengst accu is dan 5.9€ dat ik zou besparen.

in de zomer wek ik 45kwh op en verbruik ik 1/5de. t is nu in de winter dat mijn warmtepomp na 17h nog op staat. binnen een maand is dat niet meer nodig.

accu opslag zou vlot +5000 laadcycli moeten halen voor het rendabel is.
nu toyota heeft daar wel iets op gevonden blijkbaar.
700laadbeurten op 100%.
20 000 laadbeurten op 50%
300 000laadbeurten op 10%
dan is het gewoon een kwestie van een overgrote accu te kopen, bv 10kWh, en die MAAR tot 50% te gebruiken.

10kWh accu, 5kWh bruikbaar, 20 000laadbeurten, zit je op 100MWh.
2000€/100MWh = 2ct/kWh

https://priuschat.com/attachments/nimh-life-cycle-by-dod-gif.16468/

nu was ik altijd al heel twijfelachtig over deze grafieken, maar mijn vrouw haar prius met 2kWh accu is nu 13jaar oud en heeft 352 000km. ORIGINELE accu. die rijd ongeveer 2km met een volle accu.
met 2kwh zou je normaal een 10km kunnen halen, dus die doen een 20-30% ontlading ermee.
als je een ritje doet van 50km, heeft die toch wel al een paar laad/ontlaad cycli gedaan bij stoppen en vertrekken in de stad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 februari 2023 19:06:40 schreef fcapri:
....
met terugdraaiende meter of salderen, had ik eigenlijk niks moeten betalen.

De prosumentenvergoeding niet vergeten bij de berekeningen.
Met een installatie die jij hebt zou dat ook een redelijk bedrag zijn.

Ik kijk een beetje de kat uit de boom, sedert de installatie van mijn zonnepanelen in 2011 heb ik niks meer geinvesteerd in energiebesparing.

Als de wetten zo snel veranderen loop je altijd achter de feiten aan, 'straks' moeten alle woningen een EPC A label (nu is het D) hebben en daar kunnen de latere kopers van ons huis nooit aan voldoen zonder de boel af te breken en dit geldt voor bijna alle huizen in onze gemeente.

LDmicro user.

fcapri

Ja dat met die akku's heb ik ook over na gedacht laden in de winter wordt niks. Ik zit nu over een vluister grenerator na te denken die op lpg te laten draaien. Die kan de accu mooi in de winter op laden en dan ook grote verbruikers laten draaien afwasmachine en wasmachene, het koel systeem aan de cv koppelen. Heb je de warmte ook nog ik ben bang dat diesel in de toekomst ook duur gaat worden.
dan nog een spiraal in de hout kachel pijp hebben we meerdere warmte bronnen

Een zootje relais , voor iedere fase 2. Schakel de DC van de zonnepanelen rechtstreeks naar de warmte spiralen indien nodig, schakel anders terug naar de omvormer.
De efficiëntie is dan zelfs beter.
Hier hoort natuurlijk weer een controller bij.

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 16 februari 2023 07:48:01 schreef MGP:
[...]
De prosumentenvergoeding niet vergeten bij de berekeningen.
Met een installatie die jij hebt zou dat ook een redelijk bedrag zijn.

valt best mee, ik heb 7200Wp aan panelen, maar slechts een 5kW omvormer.
5kW x 76€/kWh = 380€ prosumententax.
normaal heb ik een 0 verbruik, wek meer op dan ik verbruik, dus zou eigenlijk niks betalen.
als ik nu zie dat ik 1300kWh in de winter ben omhoog gegaan (die ik terugdraad in de winter), dan kost me dit aan 40ct/kwh toch ook al 520€. die prosumententax verdien ik al terug.

MAAR, zoals al vermeld, paar dagen terug had ik MEER opwek dan verbruik en dan nog moet ik 2€ betalen (verbruik smorgens, injectie smiddags, verbruik savonds). dus mijn jaar factuur zal ferm stijgen.
tenzij ik immens veel panelen leg zodat ik in de zomer 5000€ verdien aan injectie en dan in de winter 3000€ terug betaal

Op 16 februari 2023 09:29:22 schreef supernauta:
fcapri

Ja dat met die akku's heb ik ook over na gedacht laden in de winter wordt niks.

ik ga één dezer weken beginnen met een vertikale windmolen, en zien wat die zo opbrengt. als die bij winderig weer zo een 30W continue kan doen voor 24h, is dat ook een aardige oplevering. vooral snachts wordt mijn verbruik dan gehalveerd.
een combinatie van wind/zon, en in de toekomst misschien opslag in waterstof (om swinters als verwarming te gebruiken) is misschien nog haalbaar. ook al kost het veel energie om waterstof te maken (injecteren aan 12ct en terugkopen aan 34ct is ook veel verlies)

opslag in accu's is niet haalbaar als die ook maar een beperkte levensduur hebben

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Fcapri,

Ik heb altijd begrepen dat je auto's en accus's had.
Een zeer goedkope oplossing is dan een aantal oude accu's gebruiken met een oude UPS . Als je daar 2 euro per dag mee verdient dan is dat mooi meegenomen.

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 16 februari 2023 13:33:13 schreef Waters:
Fcapri,

Ik heb altijd begrepen dat je auto's en accus's had.
Een zeer goedkope oplossing is dan een aantal oude accu's gebruiken met een oude UPS . Als je daar 2 euro per dag mee verdient dan is dat mooi meegenomen.

ik had 2 UPS'en die ik deze zomer heb afgekoppeld. elk had 50W sluipverbruik. op 24h maakt dat al 1.2kWh. das een nogo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

We zijn inmiddels een paar maand verder ik heb de verwarmer uitgevoerd met drie pm1 Shelly modules.
En ik moet zeggen het werkt geweldig elke dag stookt die mijn boiler naar 80 graden.
en als het een bewolkte dag is slaat die soms wel 16 keer aan.
ik hou het mooi bij in home assistent gister L1 16 keer aan geslagen L2 is 5 keer aangeslagen en L3 is 9 keer aan geslagen.
nu kijken hoe het in de winter gaat maar ik krijg een container achter huis daar komt een generator in te staan en daar ga ik thuis accu's in maken.
en dan net als een boot als de accu's leeg beginnen te raken staat de generator even aan koelwater aan de boiler/vloer verwarming tot de boel weer is gevuld.

High met Henk

Special Member

generator en accu's in een container....

ik heb er voor mijn LiFePo4 ook aan gedacht, maar zie ervanaf.
Reden:

een container is niet geconditioneerd: zon erop en bloedheet, in de winter steenkoud.
vinden Lithium accu's niet heel leuk.

met een generator erbij jaag je de temperatuur ook op: mijn keuze is het dus om die reden niet. en bedenk je dat een reefer peperduur is.

ik ga in mijn geisoleerde loods bakken metselen waar ik ze inzet en die kan ik dan flooden als er problemen zijn. (thermal runaway)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Ik heb niet alles gelezen, maar ik las hier ergens over PWM aansturen van de boiler. Maar als de boiler bijvoorbeeld 2kW is en de panelen leveren bijvoorbeeld 1kW, je stelt de PWM in op 50% dan wordt het gemiddelde vermogen 1kW, maar dan wordt er toch nog steeds 50% van het vermogen afgenomen van het elektriciteitsnet? Want er wordt 50% van de tijd niets gevraagd en 50% van de tijd 2kW. Maar de zonnepanelen leveren maar 1kW.

Of zie ik dat verkeerd?

Je wilt toch alleen je opgewekte energie verbruiken?

joopv

Golden Member

Ja dat klopt, een trage PWM is geen slimme optie. Je zal een bestuurbare triac regeling moeten gebruiken om je zonne energie binnenshuis te houden.

Daarom heb ik een 380v element genomen zie foto alles is mooi binnen huis gebleven.
L1 trekt 700 watt ongeveer, net als L2 en L3
Maar als je een enkele omvormer hebt moet je gewoon steeds een element er bij schakelen. Dus als je 700 watt van het dak af hebt doe je l1 aan als je 1400 watt gehaald hebt doe je l2 er bij enz.
mijn broer heeft een 3500 watt element 1 fase dan is het lastiger.
hij gaat pas aan als je boven de 3500 watt zit dat is nu geen probleem maar in de winter wordt het niet vaak gehaald
met home assistant werkt het super maar volgens mij moet het in de Shelly app ook wel kunnen. Maar dan moet je ampere ringen om de aanvoer kabels in de stoppen kast zetten met Shelly EM. dan is het wat een duurdere hobby

Sine

Moderator

Als je een boiler hebt met drie elementen kun je het zelfs nog wat verfijnen. Er zijn allerlei serie/parallel varianten mogelijk.

-edit-

Zover was fcapri ook al.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 18 juli 2023 16:04:41 (13%)