Op 20 juli 2023 16:13:10 schreef stortbak:
[...]

[...]
Ja, en?
Dat is een heel ander type cellen.

Een Tesla heeft ook LiFePo4 accu's ik ook. Dus hoezo anders??
Ik snap niet dat je zo quasi non chalant bent. Ik heb een vervangingswaarde van > 70 k aan accu's in of bij een gebouw staan waar ca 100 k aan materiaal in staat..
Afgezien van het feit dat mijn paarden en mijn gezin er nu in wonen en de waarde van de opstallen zelf.

Blijkbaar Ben jij niet zo zuinig op je spullen.

Kan uit praktijk vertellen dat een huisbrand heel heftige en vervelend is.

Daarnaast is een echte brand heel vervelend.. heb in mijn leven Al 2 voertuigbranden kunnen blussen.. (geen inzittenden, 1 was een proefstart, andere stond geparkeerd. Beiden mijn eigen auto's)

Op 20 juli 2023 16:13:10 schreef stortbak:
Je zou ook jouw berekening kunnen plaatsen en dan aantonen dat wat je beweert waarheid is.

Een lithium cel gaat ongeveer 1000 cycli mee.

Lithium cellen kosten rond de 200 euro per kWh.

Totale omzet van die 200 euro (1kWh) aan lithium cellen is dus 1000kWh. De afschrijving van de lithium cellen is dus 200eur/1000kWh = 0.2 Euro/kWh.

Toen elektriciteit anderhalf jaar geleden nog ongeveer 0.2 EUR/kWh was, was het in een batterij opslaan dus direct een "niet economisch": De omvormer die er bij komt is ook niet gratis.

Tegenwoordig met stroom 2x duurder komt eea in de regio van "daar moet je een iets nauwkeurigere berekening op loslaten voordat je weet of het rendabel kan zijn". Dus: Kan jij cellen krijgen voor EUR 200,- per kWh? (edit: ondertussen uitgezocht: Ja!)

https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/lg-inr18650mh1-3200…

Die komt inderdaad rond de 200 euro per kWh (84.5 accus van 2.35 = 198 euro)

Daar kan je iets op winnen door nog beter te zoeken. F*** ik had me voorgenomen de "out of stock" dingen over te slaan en deze is out-of-stock. De "next best" in mijn snelle lijstje zou op 200.40 komen per kWh. Het zit best dicht bij mekaar. Voor een haalbaarheidsberekening is die 200 euro een prima getal. (ik zit er iets naast: De 2900mAh die op 200 euro per kWh zou uitkomen heeft een nominale spanning van 3.6 en niet 3.7 waar ik mee gerekend heb. Verder is dit ding "minimaal 2750" en niet 2900 waar ik mee gerekend heb. ).

Officieel roepen ze 1000 volle cycli Ik heb nog niet de mogelijkheid om dat te controleren. Officieel is een 80%-20% cyclus 60% van een "volle cyclus". De accu gaat dan 1666 van deze net meer dan halve cycli mee. Ze roepen dat ze dan langer mee gaan. Of dat gebaseerd is op mensen die het begrip "volle cyclus" niet snappen of dat het echt zo is, weet ik niet.

Ik zou geen duizenden euros gaan investeren voordat ik heb vastgesteld dat de verwachtte levensduur (en daarmee afschrijving/kWh) idd gehaald gaat worden.

Als je een accu op 1C kan laden en ontladen, en je geeft hem een kwartier rust tussen laden en ontladen en andersom, dan kan je 10 cycli per dag doen. Kost het je nog 100 dagen om te testen of ie wel 1000 cycli meegaat.

@rew: ik neem aan dat je daar puur de kale cellen berekent.

voor een huis battterij betaal je nu ca 500 euro per kWh (ik betaalde ongeveer 3000 euro voor 7 kWh)

echter dat is wel inclusief het centrale BMS en het gedeelte BMS per accupakket en behuizing etc. etc. dus geen kale cellen.

mijn andere oplossing is dus ca 200 kWh en moet nog wel iets aan BMS bij, en zit ingegoten in de behuizing. kan daar dus in ieder geval geen cellen vervangen.

Op 20 juli 2023 13:39:51 schreef rew:
[...]Stel ik sluit een 63uF (ideale) condensator aan op m'n netaansluiting. De condensator gebruikt geen vermogen, de meter registreert niets. Toch loopt er rond de 4.3A aan stroom!

Maar een condensator zorgt toch voor een faseverschuiving van 90°, dan loopt er toch nog wel iets van werkelijk vermogen?
En hoe moet ik dit vergelijken met pwm?

Ditzelfde gebeurt als je met een triac de boiler gaat dimmen.

Bedoel je dus dat met een triac dimmen precies hetzelfde is als pwm dimmen?

Maar klopt het nou wel of niet dat je de helft van het vermogen af neemt van het net, en de helft van het vermogen van de panelen wanneer je een duty cycle hebt van 50%, wanneer boiler element 2kW is en de panelen maar 1kW kunnen leveren op dat moment?

Op 20 juli 2023 18:07:13 schreef stortbak:
Ik kan 4,8kWh kopen voor €1584........ hoe kom jij aan jouw prijs?

Van internet.

Ik meen dat het ging om "compensatie van salderen".
Je ontwijkt het onderwerp.

Ik ontwijk niets, het is gewoon realiteit.

2. Omdat je 4 maanden de accu nauwelijks vol krijgt, vind je dat je de accu de andere 8 maanden ook maar niet moet nemen........ heel apart.

In de winter heb je eenmaal meer energie nodig, zeker als je een warmtepomp hebt, (wij niet overigens, wij hebben IR-panelen) ik ken personen die 40kWh gebruiken per dag met een warmtepomp. Als wij alles aan hebben gebruiken we +/- 20kWh per dag en het zou mooi zijn als je dat ook op geslagen zou krijgen in een accu in de winter. En dat gaat nu eenmaal niet in de winter met alleen panelen.

In de zomer wek je meer dan genoeg op en dat maken wij niet op, op een dag. Zelfs als we het op zouden slaan in een accu krijg je dat de volgende dag ook niet op.

Dus met de huidige accu prijzen zie ik het niet als voordeel om zo'n pakket aan te schaffen. Maar dat verschilt per persoon, een ander zal daar wel heil in zien.

Op 20 juli 2023 18:07:13 schreef stortbak:
Ik kan 4,8kWh kopen voor €1584........ hoe kom jij aan jouw prijs?

Is dat inclusief BMS en omvormer ?

Op 21 juli 2023 13:29:19 schreef JoWi:
[...]
Is dat inclusief BMS en omvormer ?

Nee natuurlijk niet.
Als jij het hebt over nieuwe banden kopen, moet je er toch ook geen auto bijkopen?
Wat is dat toch voor onzin?

Een accu is een accu, geen compleet ESS.

Het soort regelaar is afhankelijk van wat je aan vermogen op je dak kwijt kan en je zekering aankan.
En voor BE wat de wet zegt dat jij mag.
Een accu is voor je nachtgebruik en misschien dan nog een deel voor als je een donkere dag hebt.
De 1 heeft genoeg aan 3kW panelen, de ander aan 12. De 10kWh accu blijft de 10 kWh accu.

Anders kan je toch niet vergelijken?

Een 10kWh accu van enphase met 10kW zou berekend op jouw manier €18200 kosten.
Een 12kW deye met een pylon accu van 10kWh kost je €6300.
Een losse 10kWh accu heb je voor €3k. En ja dan zit er uiteraard ook een BMS in.

Als jij het hebt over nieuwe banden kopen, moet je er toch ook geen auto bijkopen?

Een accu is een accu, geen compleet ESS.

Prcies. Als ik een nieuwe accu voor mijn fiets koop dan koop er daar geen fiets bij. Dus voor de berekening moet je enkel weten wat een vervangende accu kost omdat je de rest dan kan behouden. toch moet je in het totaal plaatje ook wel met de totale kosten rekenen. Dus bv eerste keer aan schaf en dan 4x een nieuwe accu.Want de elektronica gaat ook maar een x aantal jaar mee.

Maar een condensator zorgt toch voor een faseverschuiving van 90°, dan loopt er toch nog wel iets van werkelijk vermogen?

@lucas dat valt verder buiten dit topic, daar gaat het nu niet meer over. Beter een eigen topic starten.

Bedoel je dus dat met een triac dimmen precies hetzelfde is als pwm dimmen?

Nee is niet precies hetzelfde, maar het eindresultaat is wel hetzelfde. Het korte antwoord is PWM gebruik je voor een gelijkspanning, en de triac voor wisselspanning. Beide om dan bv een lamp van uit naar uit volledig te kunnen regelen. Maar onder huid werkt het anders.

Maar klopt het nou wel of niet dat je de helft van het vermogen af neemt van het net, en de helft van het vermogen van de panelen wanneer je een duty cycle hebt van 50%, wanneer boiler element 2kW is en de panelen maar 1kW kunnen leveren op dat moment?

IK zou de vragen dan allemaal apart stellen in een eigen topic. Want een goed antwoord hierop is nogal uitgebreid.
Maar als je PWM eruit haalt dan klopt het 2kW naar de boiler is dan 1kW van de panelen en 1kW van het net.

Op 21 juli 2023 19:27:26 schreef stortbak:
[...]

Nee natuurlijk niet.

Jij maakte met 1584 Euro vergelijking met een 10kWh systeem van 8000 Euro (reactie van Lambiek), en dat is dan wel inclusief de omvormer etc.. (wat ze een 'thuisbatterij' noemen). Vandaar mijn vraag.

Op 21 juli 2023 19:27:26 schreef stortbak:
[...]

Nee natuurlijk niet.
.....

Dat is geen onzin, met banden alleen kun je niet autorijden, je moet het totale plaatje zien dat je moet investeren en wat het terugverdieneffect is.

Ik heb zonnepanelen, als ik een thuisbatterij zou plaatsen dan moet ik een batterij, omvormer, plaatsing en de keuring betalen.

Als je wilt el. fietsen moet je een el. fiets kopen, bij autorijden moet je een auto kopen, de rest zijn kosten die er na jaren gebruik bijkomen.

Dat is geen onzin, met banden alleen kun je niet autorijden, je moet het totale plaatje zien dat je moet investeren en wat het terugverdieneffect is.

Maar na de eerste uitgaven na zeg 4 jaar is de accu versleten en dan kan kan gewoon de kosten voor de losse accu nemen als je dat voor 10 jaar wilt weten.

Maar waar vroeger de stroomprijs relatief constant was is die nu veel dynamischer en dat maakt de lange termijn berekening al erg onzeker. Want wie kan in de toekomst kijken

Op 22 juli 2023 00:42:53 schreef benleentje:
[...]Maar na de eerste uitgaven.....

Het zijn de eerste uitgaven die bepalend zijn voor de rentabiliteit van de installatie (het totale plaatje).
Wat erna gebeurt is afhankelijk van de kwaliteit/gebruik van de installatie.

Dat zal voor iedereen anders zijn, de ene zal rekenen op 5j en de andere op 10 of meer jaren, hangt ook veel af van de leeftijd.

Voor ons is 10j te lang vanwege onze leeftijd, ik kan beter investeren in de woningen van de (klein)kinderen.

edit: Als mijn analoge teller wordt vervangen dan zal ik eerst mijn skills gebruiken om te werken aan een regeling om mijn boiler met zonne-energie te verwarmen zoals de TS vraagt.
Nu is deze ontworpen regeling in gebruik voor controle van het capaciteitstarief.
Voor de geïnteresseerden, in jun 2,76kW en jul 3.05kW en dat ziet er niet goed uit deze winter.

[Bericht gewijzigd door MGP op (24%)]

Op 22 juli 2023 00:21:22 schreef MGP:
[...]
Dat is geen onzin,

Blijkbaar te moeilijk om je ongelijk toe te geven.
Succes.
Ik heb naar mijn mening en naar die van een enkele andere lezer blijkbaar ook, genoeg uitleg gegeven.

Op 21 juli 2023 23:31:44 schreef JoWi:
(wat ze een 'thuisbatterij' noemen).

Bij de Belgen is het ook heel gebruikelijk dat ze de capaciteit van een accu en de opgewekte energie uit panelen met kw of KW aanduiden ipv met kWh.
Dat is ook fout.
Iets op een bepaalde manier noemen zegt dus niets .
Een accu is geen compleet systeem.
Dan zou een 10kWh accu bij jullie voor een 12kW 3 fase systeem veel duurder zijn dan voor een 5kW 1 fase systeem. De accu is en blijft dezelfde accu en weegt een kilo of 100 en kost voor 2 x 4,8kWh van Pylon €3k.

Op 22 juli 2023 09:44:44 schreef stortbak:
[...]
Blijkbaar te moeilijk om je ongelijk toe te geven.
Succes.
Ik heb naar mijn mening en naar die van een enkele andere lezer blijkbaar ook, genoeg uitleg gegeven.

Ik heb totaal geen moeite om mijn ongelijk toe te geven, nog nooit gehad maar wees nu eens eerlijk en geef eens de kostprijs van uw totale installatie omvormer/batterij/plaatsing en keuring, dat is het enige dat ons interesseert.

Op 22 juli 2023 09:52:56 schreef MGP:
geef eens de kostprijs van uw totale installatie omvormer/batterij

Hoe kan ik dat nou doen?
Hoeveel kW regelaar?
Welke accu capaciteit?
Hoeveel kWp, wat is de VOC van de panelen, welke dakhoek, hoeveel dakdelen, vreselijke schaduw, micro's of normaal?
Heb je al een bestaande regelaar of micro's?
Is offgrid belangrijk?

Daarom zeg ik: een accu kan je vergelijken met een accu, zolang je de kWh weet.
Of het een
Pylon
Axitec
Amastore
BYD
ARK
Luna
LG Resu
is, maakt dan niet uit behalve de prijs.

Deye 10kW en 10kWh kost: €6327
Enphase 10kW en 10kWh kost: €18186
(zonder panelen, rails, installatie en keuring. Dus alleen de regelaar en accu)

Ik had de prijs van uw installatie gevraagd, dat is iets wat je wel weet hoop ik.
Maargoed met de gegeven cijfers is dat voor ons zoals verwacht zeker niet rendabel want ik heb al 12j zonnepanelen.

Op 22 juli 2023 10:49:23 schreef MGP:
Ik had de prijs van uw installatie gevraagd, .

Wat heb jij aan mijn prijs? Als je zelf een andere installatie hebt?
Snap je het nog steeds niet?

Mijn accu kostte €4k, bespaar straks €1,1k per jaar (bij huidige prijzen). Accu tvt: minder dan 4 jaar.

Op 22 juli 2023 10:49:23 schreef MGP:
ik heb al 12j zonnepanelen.

Geweldig om dat nu te weten.
Die van mij heb ik in dec 2011 gelegd en aangesloten.

[Bericht gewijzigd door stortbak op (23%)]

Wat ben jij een moeilijk mens op communicatiegebied ;)

Nu weet ik wat ik wilde weten.

Samengevat:
-Je had al zonnepanelen zoals ik, daarom vermeldde ik dat.
-De accu is er dus achteraf bijgeplaatst.
-Prijs van de accu-installatie is 4K all in.
-Jaarlijkse besparing 1100 euro.

Dat is idd een mooie investering geweest.
Wij zouden geen 1100 euro/jaar kunnen besparen omdat we met gas verwarmen.

Op 14 februari 2023 11:43:42 schreef supernauta:
werkt dat ook op een verwarming element dus als een soort van dimmer.

Boilerelement bestaat uit drie elementen van 700W.
Elk element wordt nu aangestuurd door een triac.
Amperespoel in de meterkast meet wat er wordt teruggeleverd, trekt daar 150W vanaf en geeft dat aan de boiler op het eerste element.
Die 150W is een drempel om vooral niet van het net te trekken, het net is hier nogal rommelig.
Gaat er 900W terug, schakelt element 1 vol bij en gaat er 900-700-150=50W naar element 2.
Omdat ik geen deskundige ben op gebied van regelingen zie je op de video "dipjes".
Dat is om te meten wat er wordt teruggeleverd. (ik meen anderhalve periode)
Triac werkt met fase aansnijding. Na de nuldoorgang wacht die een berekende tijd en stuurt dan de triac open.
Dit soort schakelingen zijn kant en klaar te koop met een prijs van rond de €800. Dat vond ik veel te duur en heb dus maar zelf wat in elkaar geflanst. Het werkt en daar ging het om.

https://youtu.be/G89fvxvpT_w

Op 22 juli 2023 11:36:39 schreef MGP:

Wij zouden geen 1100 euro/jaar kunnen besparen omdat we met gas verwarmen.

Wat heeft dat met elektriciteit te maken?
Ik stook met een pellet CV, dus ook niet elektrisch.

Op 22 juli 2023 11:46:38 schreef stortbak:
[...]
Wat heeft dat met elektriciteit te maken?
Ik stook met een pellet CV, dus ook niet elektrisch.

Ik zou nooit aan 1100 euro/jaar elektriciteit geraken met de huidige toestellen in huis en zonder EV.

Op 22 juli 2023 11:51:15 schreef MGP:
[...]
Ik zou nooit aan 1100 euro/jaar elektriciteit geraken met de huidige toestellen in huis en zonder EV.

Dat zal dan ongetwijfeld aan de tarieven liggen.

Op 22 juli 2023 11:36:39 schreef MGP:

-Prijs van de accu-installatie is 4K all in.

Nee, er moest nog een Hybride inverter bij.

Het gaat om de accu, niet om de ESS................ |:(

[Bericht gewijzigd door stortbak op (14%)]

Op 22 juli 2023 11:54:03 schreef stortbak:
[...]
Nee, er moest nog een Hybride inverter bij.

Het gaat om de accu, niet om de ESS................ |:(

Het gaat altijd om de rendabiliteit van de installatie die je koopt, niet over een onderdeel ervan!