Hallo allemaal

Ik heb al redelijk wat dingen gedaan om kosten te besparen, zonnepanelen en een zonneboiler.
Maar het is in de winter lastig om warm water te krijgen met de heat pipes.
Dus heb ik vorig jaar een warmte element in mijn Zonne boiler gezet.
Dat gaat prima ik stuur het aan met de Home Assistent dus nachts of als er genoeg stroom is met de zonnepanelen.
Maar helaas in de winter doen de zonnepanelen ook niet veel maar toch wel vaak 200 tot 300 watt per fase.
Dat wil ik graag gaan gebruiken maar als ik de verwarmer aan zet knalt die al snel naar de 2 kw of ik splits de 3 fases op naar drie keer 600/700 watt.
Nu dacht ik ... ik heb nog een mooie frequentie regelaar liggen werkt dat ook op een verwarming element dus als een soort van dimmer.
Dat ik het kan reduceren naar 200 watt ter fase ?

hoop dat hier wat creatieve mensen zijn met mooie ideeën

alvast bedankt vr gr Klaas

Frequentieregelaar verandert niets aan het stroomverbruik... (er wordt niks 'gedimd'...)

hmm was ik al bang voor wat zou een andere oplossing zijn een grote weerstand neemt ook weer vermogen

https://www.marlec.co.uk/product/solar-iboost/

Of zelf zoiets bouwen.. dat is eigenlijk gewoon een grote dimmer die geregeld wordt door het teruggeleverde verbruik, en het verwarmingselement opendraait al naar gelang er wat beschikbaar is.

Zo'n ding kan dus adhv solar overschot een boiler laten opwarmen. Hang daar een dikke doorstromer achter en je bent klaar voor bv douchen.

In de zomer kom je dan een heel eind en kun je zonder bijverwarming douchen, bij minder zon (dus lagere temperatuur) kan een doorstroomboiler de benodigde boost leveren.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (40%)]

Het kan natuurlijk ook in vaste trappen, hoeft niet perse variabel maar het moet niet ten koste van het verwarming element gaan. Ik weet ook niet hoe gevoelig die is.

Gezien dat je kunt splitsen in 3 fases neem ik aan dat er 3 elementen in zitten?
Dat kun je simpel 'regelen' door 1,2, of 3 elementen aan te schakelen...

DJSmiley dank voor je reactie

Zo werkt het nu al bij mij ik stuur de verwarmen aan met Home Assistant.
Dus als ik meer dan 2 kw aan stroom binnen krijg via mijn panelen schakelt het verwarming element in.
Komt er een wolk voor de zon schakelt die weer uit (met wat vertraging natuurlijk)
Maar ik wil zo graag het element kunnen regelen dus dat die ook op 300 watt iets kan doen

Arco ook natuurlijk dank voor de reactie

Ja dat klopt daar ben ik nu mee bezig door er 3 shelly 1pm schakelaars tussen te zetten.
Kan ik ook gelijk zien wat er wordt verbruikt.
Maar ja dan ben je er zo mee bezig, dat ik dacht misschien zijn er ook wel variabele oplossingen er is zo veel te krijgen tegenwoordig

Je kan met HA nu al je boilervat besturen? Dan kan je toch ook op duty cycle "regelen"?

Bijvoorbeeld: 5 minuten aan, 10 minuten uit is 33% van maximum power.

Op 14 februari 2023 12:29:27 schreef joopv:
Je kan met HA nu al je boilervat besturen? Dan kan je toch ook op duty cycle "regelen"?
Bijvoorbeeld: 5 minuten aan, 10 minuten uit is 33% van maximum power.

Da's niet hetzelfde.
Bij iedere vorm van duty-cycle schakelen moet er wel steeds de volle 2kW geleverd kunnen worden, en zonder zon wordt dat lastig...

Ik neem aan dat supernauta ook nog op het lichtnet is aangesloten, dus dat lijkt me geen probleem. Over langere tijd uitgemiddeld komt dat op hetzelfde neer als analoog regelen. De energieleverancier meet ook niet per seconde het geleverde / teruggeleverde kWh, dat gaat bij mijn weten per uur of zo.
Edit: foute redenering. Geleverd en teruggeleverde energie wordt apart opgenomen en per seconde geintegreerd.

[Bericht gewijzigd door joopv op (16%)]

eigenlijk kan je 2 richtingen uit, ofwel gaan spelen met de verwarmingselementen in hoogspanning.

je hebt bv 3 elementen.
alle 3 aan is 2KW
stuur je 1 weerstand aan, heb je 600W.
2 is 1200W, 3 is 1800W. zoals de tekening hier links

als je nu 230V zet op 2 weerstandsaansluitingen hangt (niet de gemeenschappelijke N aansluiten) krijgt elke weerstand maar 115V meer of 1/4de van zijn vermogen. dat zal dan een 150W zijn. 2 zo in serie is 300W zoals tekening rechts

dan heb je 300-600-1200-1800W dat je mee kan regelen als ze allemaal 600W zijn.

2de dat je kan doen is de spanning veranderen.
schakel ergens een dikke transfo tussen dan die 240V naar 130 terugbrengt. denk een 230/400V transfo dat die omgekeerd (230V op de 400V klemmen hangen) 132V doet.
als je maar 132V AC levert, zullen de weerstanden minder stroom trekken, en bijgevolg minder vermogen trekken.
600W op 230V = 2.6A
R = 88ohm

88ohm op 132V is dan 198watt.
met transfo kan je dan regelen:
200W-400W-600W met de 3 weerstanden, dan schakel je met relais de transfo eruit en heb je 600-1200-1800W.
met een beetje spelen zou je bepaalde weerstanden nog op transfo kunnen houden, zodat je dan 800 en 1000W ook kan maken, en eventueel 1400W

let ook op dat je op het einde toch genoeg douchewater hebt.
mijn boiler schakelt nu aan om 10h30, stopt ermee om 11h30 als men vrouw begint te koken, zal om 12h30 weer aanspringen, en vanaf een 14H schakelt die om het kwartier aan en uit.
dit laatste doe ik omdat de boiler altijd kort aan en uitspringt in de namiddag, ik laat die dan 15min uit en dan kan die weer wat langer bijwarmen

Goedemidddag allen,

De vraag van de topic starter is een goede.
Deze zomer ga ik het met een frekwentie regelaar proberen, als je de F/U constant zet, dan levert hij bij 25Hz 200V RMS. (bij voeding van 400VAC)
En cos phi op 1 en de heater gevens invoeren in de frekwentie regelaar.
En natuurlijk de heater in ster.
Zo kan je volgens mij wel vermogen regelen.
Waar ik nog niet uit ben is wat de modulatie frequentie doet met de heaters.
Zou je foutstroom naar aarde krijgen via de capacitieve koppeling.

ben benieuwd naar de reacties

De energieleverancier meet ook niet per seconde het geleverde / teruggeleverde kWh, dat gaat bij mijn weten per uur of zo.

Toch wel. Een smart meter geeft elke seconde een update van de tellerstanden.

Ik heb een smart meter jammer genoeg anders hadden we die gekkigheid allemaal niet uit hoeven halen.
Verder heb ik een 380 omvormer dus de terug levering wordt verdeeld over 3 fases.
Ik moet dus proberen het verbruik zo veel mogelijk over de fases zien te verdelen.
wat dat betreft is het wel mooi dat het een 380 verwarmer is.
Maar er zijn ook genoeg andere grote verbruikers op 220v die je dan niet kunt verdelen
En wat ik dan van fcapri lees ga ik natuurlijk bekijken desnoods met een plc dit proberen mogelijk te maken.
Maar op mijn begin vraag terug te komen een regel unit die variabel de elementen kan regelen is er dus niet

tenminste nog niet en een frequentie regelaar is niet mogelijk begreep ik

Nee, dat verdelen hoeft niet.

Als je in 1 seconde 2kW op 1 fase verbruikt en je zonnepanelen leveren 2100W = 3* 700W, dan lever je dus 700W terug op 2 fases en neem je 1300 af op de derde fase. De meter moet dat direct verrekenen: Je levert 100W!

In theorie kan een frequentieregelaar je boiler regelen. Maar of dat ding "beveiligingen" heeft waardoor ie detecteert: "Dit is geen motor, dat wil ik niet", dat weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door rew op (26%)]

knutsel10 oh sorry FO is frequentie regelaar dus het zou wel kunnen
ik heb nog een 2,5 kw regelaar liggen paar stekkers er aan en testen
potmeter er op en kijken wat die aan vermogen trekt

Je hoeft je belasting niet te verdelen over de drie fases. Zelf heb ik 2 1-fase omvormers draaien maar de meter compenseert dat keurig voor de derde fase. Anders word het idd wel erg ingewikkeld.

Op 14 februari 2023 14:56:42 schreef deKees:
[...]Toch wel. Een smart meter geeft elke seconde een update van de tellerstanden.

Ok, maar het afrekenen gaat echt niet per seconde. Als je al variabel tarief hebt (anwb energie b.v.) gaat dat per uur.

Oftewel, duty cycle regelen is een werkbare optie.

En als je dat echt niet wil, dan
is een willekeurige bestuurbare triac regeling afdoende. Met welk communicatiesysteem / protocol werkt je Home Automation setup?

A vd Linden

Toch wel als die over 1 fase een boel power trekt slaat de verbruik meter wel degelijk uit.
En dan is het verbruik en hou je het niet binnen de deur
Zie op de foto over fase L3 verwarm ik een vertrek straks als de zon minder wordt gaat de verbruik meter uit slaan terwijl de lever meter hoger staat dan het verbruik over fase L3

Op 14 februari 2023 11:47:08 schreef Arco:
Frequentieregelaar verandert niets aan het stroomverbruik... (er wordt niks 'gedimd'...)

Dat klopt van geen kanten een frequentie regelaar is ook een spanningsregelaar. Het is inderdaad geen dimmer omdat het niet aan fase aan of afsnijden doet, maar het stuurt wel direct een 3 fase spanning uit die de Fo kan regelen van 0V tot maximum.
Als het een motor vanaf 0Hz naar 50Hz versnelt en we gaan uit van een FO met 230V ingang en 3 x 230V uitgang
Op 0 hz is de spanning ca 10V
op 25hz is de spanning de helft en is ca 115V
op 50Hz is de spanning voor het eerst 230V.

Echter in FO zit veel software die ook waakt over de gezondheid, niet overbelasten van de motor en weet niet precies hoe hij op verwarmingsweerstanden reageert. Maar in principe moet het gewoon kunnen. Voorwaarde is wel dat de belasting in elke fase gelijk is zoals met bv 3 gelijke verwarmingselementen.

Maar alleen een Fo is dan niet genoeg er moet ook iets van een besturing naast zitten die vertelt tegen de FO dat hij maar ca 10Hz mag uitsturen wat dan overeenkomt met bv 300W. Deze getallen zijn fictief dus als voorbeeld bedoelt.

En als je dat echt niet wil, dan is een willekeurige bestuurbare triac regeling afdoende.

Dat is denk ik wel iets eenvoudiger als via een FO

De smart meter ziet inderdaad wel hoeveel er per fase wordt verbruikt/geleverd (kW), en dat zit ook in de P1 berichten, maar dat verbruik wordt uiteindelijk van alle fases bij elkaar opgeteld in de uiteindelijke kWh tellers verwerkt.

Dus verbruik op 1 fase en teruglevering op een andere fase valt tegen elkaar weg. Niet in de aparte fase power meters maar wel in de kWh tellers.

Maar als je traag gaat PWM-men dan wordt het heel anders.
10 seconden verbruik wordt alleen gedurende die 10 seconden verrekend tegen evt teruglevering gedurende diezelfde 10 seconden.

Evt teruglevering overschot gedurende de rest van de tijd wordt verrekend via de salderings-regeling en die komt op termijn te vervallen.

En met een dynamisch contract verandert er niks. Of je n per uur of per jaar afrekent, uiteindelijk gaat dat op basis van de kWh tellers uit de meter. En die worden wel degelijk per seconde bijgewerkt.

Op 14 februari 2023 16:12:51 schreef supernauta:
A vd Linden

Toch wel als die over 1 fase een boel power trekt slaat de verbruik meter wel degelijk uit.
[bijlage]

Je betrekt idd energie van buiten maar je meter verrekend dat met de teruglevering. Jij kijkt in het plaatje naar de losse fases maar die verschijnen niet op je rekening.

Inderdaad met 3 triacs en sensen van de 230V op alle 3 de fasen.
Dus meet spanning op fase 1, 2 en 3 en verhoog triac 1, 2 en 3 fase aan snijding navenant. Er zijn vast wel whizz kids op dit forum die dit in een programma kunnen gieten