IK dacht even uit mijn hoofd dat de minimale waarde 2M ohm moet zijn.

Kabel en mantel losmaken en vrijleggen.
Ale aders en eventuele mantel dooverbinden. Dan elke keer een ader loshalen, en daar je megger op aansluiten. Na de meting van die ader, de doorverbing weer terugzetten. Het andere snoer van de megger zit al de tijd aan alle doorverbonden aders.
Zo ben je er zeker van dat de meting tov alles gedaan word.

Op 18 februari 2023 01:11:45 schreef benleentje:
IK dacht even uit mijn hoofd dat de minimale waarde 2M ohm moet zijn.

Voor een kabel van 100km is dat een hele mooie waarde...

[Bericht gewijzigd door mvdk op (25%)]

Niet vergeten de kabel na het meten te ontladen door de aders even door te verbinden, anders "prikt"het zo.(meggers gebruiken gelijkspanning. en dan wordt de kabel opgeladen, deze werkt als condensator)

Ik doe dit eigenlijk nooit, ik repareer alleen "meggers" van G&M en daarom heb ik er zelf een en die hebben een speciale functie voor kabels. Gewoon in de WCD van de tester duwen, schakelaar op verlengkabel en de instructies op het scherm volgen. Toevallig een tijdje terug een verlengsnoer met zo'n ding getest getest en die weerstand was meer dan 320 Mohm.

Bijn mijn Fluke moet ik de isolatie test functie selecteren, 500V spanning selecteren, de speciale kabels in pluggen, verlopen naar krokodilklen er op (voor losse kabel) en dan op de knop duwen. Na het meten de kabel ontladen.

Is 2 Mohm niet een beetje weinig ? Niet ivm wel/niet veilig volgens eisen, maar als zo'n kabel nog maar 2M is dan is er toch wat aan de hand met de isolatie lijkt me.

Als je niks met electra doet neem ik aan dat je die Megger ergens leent want gezien de prijs is dat niet iets wat de gemiddelde knutselaar heeft liggen. De eigenaar van dat ding kan je waarschijnlijk precies vertellen hoe je met die Megger moet meten.

Btw, Megger is een merk, niet iedere Megger is een isolatie tester, ze maken ook andere meetapparaten, dus kijk wel even of die Megger een isolatie tester is.

Als aanvulling wat het AREI hier over te vertellen heeft indien één en ander moet gekeurd worden in Belgie:

persoonlijk vind ik die 500k wat aan de lage kant.

Serieus: "De metingen wordt uitgevoerd door een erkend organisme" en
"Test spanning in gelijkstroom", ah, dat is dus 500VA,

[Bericht gewijzigd door fred101 op (31%)]

Op 18 februari 2023 09:04:32 schreef fred101:
Serieus: "De metingen wordt uitgevoerd door een erkend organisme" en
"Test spanning in gelijkstroom", ah, dat is dus 500VA,

Erkend organisme is in geval van keuring, je mag dit dus zelf ook ter controle.

Hiermee bedoelen ze dat je Megger het moet aankunnen (de nodige teststroom).

hier een voorbeeld van de specs voor een MIT 230:

Nee, er staat toch echt "testspanning in gelijkstroom(V)" Ik snap ook wel dat ze 500V bedoelen maar dit kan natuurlijk niet in officiele normen. Die horen het verschil tussen stroom en spanning te weten.

Ik vermoed dat ze organisatie bedoelen.

Ah, in het kadertje, nu zie ik het... daarmee bedoelen ze volgens mij gewoon gelijkspanning. Wij hebben bijvoorbeeld een megger die wisselspanning afgeeft ook ergens in ons arsenaal (dus wisseltroom aanbiedt), het merk en type ontgaat mij. Het is geen draagbare (uit het net gevoed).

Bij organisme als in "levende wezens" heb ik nog niet stil gestaan. Denk dat beide gebruikt worden hier bij ons.

Die wetteksten zijn soms niet eenvoudig uitgelegd voor iets simpel te bedoelen... om maar een voorbeeld te geven... ;-)

@ts: Als je een isolatietester of DMM met een DAR/PI keuze mogelijkheid heeft, gebruik dan deze.

Deze test mogelijkheid geeft een verhouding weer tussen een meetmoment na 30 sec en 60 sec (DAR) en/ of 1 min en 10 min (PI). Voor oude kabels geeft een DAR-verhouding van 1,6 of meer goed, tussen 1,6 en 1,25 voldoende en lager dan 1,25 slecht (bron Nieaff/Smitt, NI407plus)

[Bericht gewijzigd door keebrev op (14%)]

In de oude NEN 1010 eind jaren 60 zaten ook enkele losse aanvulling bladen. Hierin stond ;de minimale isolatie weerstand moet 1000 x de nominale spanning zijn Ohm t o v de aarde. wat betekende dat krachtstroomkabels voor 380 volt daar ook onder vallen. Een leerling vroeg toen en hoeveel moet het tussen de active draden dan zijn, waarop de leraar zei ik denk hetzelfde.

@Hunnebedbouwer: klopt
Het 1000 Voudige van de nominale spanning.

Maar bij een kontrole of inspectie (NEN3140) moet deze minimaal 1 MOhm zijn.

Voor alleen een kabel moet dit geen enkel probleem zijn. Als je isolatiewaarde van een kabel < 10 MOhm is, moet je voor jezelf al gaan nadenken wat er aan de hand kan zijn, dan zit er al ergens een lek oid.

Een goede isolatieweerstandsmeter ontlaad zich (en de aangesloten kabel) na elke meeting.

Kortom:
Meten met 500 VDC
Isolatiewaarde tussen alle aders onderling, alsmede tussen alle aders en aarde minimaal 1 MOhm.

Op 18 februari 2023 09:22:56 schreef Robbe de Smet:
daarmee bedoelen ze volgens mij gewoon gelijkspanning.

We weten wat ze bedoelen, maar het is zo ontzettend stom om een technisch incorrecte term te hebben. Vergelijk het met "Binnen de gemeente mag vanaf maandag meaar 30km gereden worden". Wat nu van de pakjesbezorger die op z'n route iedere dag wel 65km binnen de gemeente rijdt?

Over het echte onderwerp: Voor een kabel is > 500MOhm niet onhaalbaar. Ik zou verwachten dat je dit eigenlijk altijd wel haalt. Als je een "oude kabel" wilt gaan hergebruiken, dan is het de vraag of je een kabel met een isolatie van 1.2MOhm wilt gaan gebruiken. Is daar de isolatie niet gewoon al op z'n eind, en kan je hem dan gaan vervangen zodra ie een jaartje ligt?

De norm ligt natuurlijk wat lager als je een bestaande installatie gaat testen. Als je daar zeg 10MOhm meet, dan zeg je: MWah, in de gaten houden, maar voorlopig is er nog niets aan de hand... lekker laten liggen.

Stel het is een buitenkabel en die meet nu tussen de 1 en 10MOHm. Dan zou de isolatie lek kunnen zijn , en dat er water in kan. Na jaren stilliggen in de schuur is dat grotendeels weer verdampt, maar zodra je hem buiten gaat gebruiken is het snel feest met afschakelende aardlek en dergelijke.

Pamwikkeling stelt 10 metingen voor. Als je wilt weten waar het probleem zit is dat nodig. Voor een pass/fail meting waarbij je "pass" verwacht kan het met vijf: draai L2, L3, N en aarde in mekaar en meet tussen L1 en de rest, twee: draai L1, L3, N en aarde in mekaar en meet tussen L2 en de rest... enz.

[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]

Zouden ze echt over één nacht ijs gegaan zijn bij het opstellen van die wettekst? Het AREI staat vol met teksten die je meerdere malen moet lezen om nu te snappen wat ze bedoelen. Enfin, ik lig er niet wakker van, ben geen taaladviseur.

Je hebt inderdaad een punt, het kan duidelijker.

Op 18 februari 2023 00:18:43 schreef pamwikkeling:
De kabel aan het begin en einde los maken.
De isolatie meten tussen iedere ader van de kabel meten tot een andere ader.

Dus als het voor 230V is meten tussen
- L en N
- L en aarde
- N en aarde

Als het voor 400V drijfkracht is meten tussen
- L1 en L2
- L1 en L3
- L1 en N
- L1 en aarde
- L2 en L3
- L2 en N
- L2 en aarde
- L3 en N
- L3 en aarde
- N en aarde

Je meet best met 500Vdc of 1000Vdc

Als de kabel goed is, zijn de weerstanden binnen een grens van +/- 10% gelijk.
Hoe hoger de waarde is des te beter, maar een minimale waarde is toch +/- één mega ohm.
Als je waardes tegen komt van 20 kilo ohm of lager, is er volgens mij iets mis.

Er goed voor zorgen dat de kabel aan de uit-eindes droog is.
Vocht, vuil, water, modder, troep, op het uiteinde verstoort je meting.
Er ook voor zorgen dat het meettoestel en de meetdraden droog en zuiver zijn.

Super. Hier heb ik wat aan. Bedankt.

Op 18 februari 2023 06:53:42 schreef mvdk:
Kabel en mantel losmaken en vrijleggen.
Ale aders en eventuele mantel dooverbinden. Dan elke keer een ader loshalen, en daar je megger op aansluiten. Na de meting van die ader, de doorverbing weer terugzetten. Het andere snoer van de megger zit al de tijd aan alle doorverbonden aders.
Zo ben je er zeker van dat de meting tov alles gedaan word.
[...]
Voor een kabel van 100km is dat een hele mooie waarde...

Bedankt

Op 18 februari 2023 09:20:24 schreef fred101:
Nee, er staat toch echt "testspanning in gelijkstroom(V)"

Daarvoor moet je vooraan in een wet bij de definities eerst kijken wat er bedoeld word. Gelijkstroom is de stroomsoort, dus ook in het geval van een spanning hebben ze het over gelijkstroom.

Echter: in dit geval bij de algemene begrippen lijkt het een beetje willekeurig door elkaar gebruikt te worden. :-)
dan krijg je dus teksten als deze:

Afdeling 2.3.2. Spanningsgebieden in wisselstroom
Voor wisselspanningen worden de effectieve waarden aangegeven.

Dat lijkt wel verwarrend. :-)

Ik wil ook eens zelf een megger aanschaffen maar en zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie, daarom is er nog niks van terecht gekomen.
Zijn er ook universele testers waar je ook de aardingsweerstand mee kunt meten van aardpinnen etc (3-punts meting)?
En bijvoorbeeld aardleks kunt testen op de tripstroom/uitschakelsnelheid.

Dat zou verrekte handig zijn om een universele tester te hebben (en ja die kosten ook wat). Kortom een goed meetinstrument om allerlei keuringsgerelateerde zaken te checken.

Op 19 februari 2023 09:49:22 schreef henri62:
Ik wil ook eens zelf een megger aanschaffen maar en zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie, daarom is er nog niks van terecht gekomen.
Zijn er ook universele testers waar je ook de aardingsweerstand mee kunt meten van aardpinnen etc (3-punts meting)?

Dat zou verrekte handig zijn om een universele tester te hebben (en ja die kosten ook wat). Kortom een goed meetinstrument om allerlei keuringsgerelateerde zaken te checken.

Zo’n meetapparaat heet een installatietester.
Eigenlijk een must voor elke electro installateur.

Op 19 februari 2023 09:49:22 schreef henri62:

Fluke 1662 of 1664, best prijzig voor hobby (er vanuit gaande dat het geen professioneel gebruik is).

https://www.fluke.com/nl-be/product/elektrische-test-en-meetinstrument…

Nou dat valt me nog mee < 1300 euro (1662) ik was al bang voor >2.5k euro.

-edit- Ik zie dat een beetje installatie tester, waar de meeste functie in zitten, toch wel in de range ligt van 850-1400 euro .
Uiteraard zijn er buitenbeentjes.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (53%)]

Kijk ook even bij "Megger" zelf.
https://megger.com/multifunction-installation-tester-megger-mft1800

Maak zelf af en toe gebruik van de MFT1835.

Let wel op dat een installatie tester geen isolatie tester hoeft te zijn. Als jij met universeel bedoeld zowel isolatie tester als installatie tester danm moet je goed naar de specs kijken of hij beide kan.

Bij het overzicht staat: "Resistance test: up to 100kOhm". (en "insulation test" wordt niet genoemd)

Maar verderop blijkt ie ook "insulation test" te kunnen met 500 en 1000V testspanningen en een meting tot 999MOhm.

Kijk ook eens of ze bij die installatietesters de accesoires meeleveren. Bij de goedkopere modellen moet je, afhankelijk van je gebruik, ook nog het e.e.a. erbij aanschaffen (= prijzig!). Wil je er een met veel mogelijkheden, dan kom je op deze uit. Het enige wat er niet bij zit is een stroomtang.
Je kan dan zó als installateur / NEN3140 keurmeester aan het werk (met de juiste papieren).