Overschot energie van zonnepanelen in boiler.

Op 7 maart 2023 13:07:08 schreef fcapri:
dan moet je ook tellers hebben wie wat erin pompt en eruit haalt.

Ja Duh! Iedereen moet natuurlijk een teller hebben tussen de zonnepanelen en de accu, en tussen zijn inverter en zijn huisnetwerk. Dat kan 1 meter zijn met twee telwerken (leveren en afname).

Technisch is het natuurlijk beter om met zeg 10 buren een 100kWh accu te gebruiken dan ieder een 10kWh accu. Als je je wasmachine van 2kW op de eigen accu laat draaien is dat 0.2C ontlading: voor de levensduur is dat een significante stroom, terwijl als je met twee mensen tegelijk aan het wassen zou zijn je de 100KWh accu maar voor 0.04C belast!

Maar inderdaad: Er zijn zat technische, praktische, legale en sociale problemen die het niet triviaal maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Op 7 maart 2023 11:18:44 schreef rew:
[...]Iedere buur moet een eigen "grid tied" inverter op de accu aansluiten. Done.

Die inverters zijn meestal toch niet galvanisch gescheiden? Ik zie nog wel een technisch probleem ontstaan dus. En inderdaad nog issues op andere vlakken. Jammer eigenlijk, veel verspilling van resources, het gevolg van een geindividualiseerde "samenleving"...

Nouja, grid-scale accupacks komt er natuurlijk ook aan. In australie waren ze zeer tevreden over hun accupack.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Misschien komen er in de toekomst wel meer van deze:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/19/plannen-om-het-grootste-batter…

Als blijkt dat het een goede business-case is.

Misschien komen ze wel op zee naast de transformatoreilanden die de stroom van windmolens aan land brengt?

Op 7 maart 2023 18:09:46 schreef evelo:
Mivrt.be/vrtnws/nl/2022/08/19/

Al net zulk dom volk als overal bij kranten en op fora:""batterijpark van 200 megawatt te bouwen."""

Accucapaciteit geef je aan in kWh niet in kW, want kW is vermogen en geen energie.

Je kan het ook zo zien: Kennelijk is het maximale laad- of ontlaad-vermogen ongeveer 200MW. Interessant! Maar wat wij als techneuten graag ook hadden geweten is de capaciteit van het accupack!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

https://engineeringnet.be/nl/nieuws/item/19156/nieuwe-stappen-gezet-in…

De eerste fase zou 25MW/100MWh zijn.

Die staat er al, heb ik gezien toen ik daar eens in de buurt moest zijn.

GJ_

Moderator

Op 7 maart 2023 19:20:19 schreef stortbak:
[...]
Al net zulk dom volk als overal bij kranten en op fora:""batterijpark van 200 megawatt te bouwen."""

Accucapaciteit geef je aan in kWh niet in kW, want kW is vermogen en geen energie.

Na een heel topic vol getierd te hebben is hier intussen wel een correctie op z'n plaats. Storm heeft het over batterijparken met een vermogen van 200MW.

mvdk

Golden Member

Mag ik nog even een beetje off topic gaan, en ik weet, GJ_ rammelt al met de sleutelbos.
Die grote batterij installaties zijn bedoeld om de operators en de computers die deze mensen in hun werk ondersteunen gelegenheid te geven om als de wind onverwacht, plotseling wegvalt, op de spotmarkt elektriciteit in te kopen. Windstroom word net als stroom uit kerncentrales, kolencentrales, waterkracht en meer op contract verkocht. Het maakt voor de kopende partij niet uit wáár de verkopende partij zijn stroom vandaan haalt, als je maar levert. Zo werken marktpartijen. En als alle open cycle gasturbines al leveren aan andere partijen, word het knap lastig om je MegaWatts ergens vandaan te halen. Dan ga je tuinders bellen om hun Jenbach gasmotor te starten. Die moet dan bereid zijn om duur gas in te kopen, en mogelijk draait ie met de luiken open*. Dat kost allemaal tijd, en dan is het handig dat je een hele dikke UPS hebt staan. Er is nooit overschot, elektriciteit moet immers verbruikt worden als het gemaakt word.
*Met de luiken open betekent dat de warmte niet in de kas/warenhuis gebruikt word, maar naar buiten geventileerd word. Hele dure stroom dus.

benleentje

Golden Member

Storm heeft het over batterijparken met een vermogen van 200MW.

Precies zo zeg je van een energiecentrale ook dat het een vermogen heeft van bv 1,3GW en niet over hoe groot de steenkool opslag is op het terrein.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 8 maart 2023 18:19:58 schreef benleentje:
[...]Precies zo zeg je van een energiecentrale ook dat het een vermogen heeft van bv 1,3GW en niet over hoe groot de steenkool opslag is op het terrein.

Ze moeten gewoon het vermogen én de hoeveelheid opgeslagen energie laten zin, dan is dat ook weer opgelost.

Op 7 maart 2023 16:40:04 schreef rew:
Nouja, grid-scale accupacks komt er natuurlijk ook aan. In australie waren ze zeer tevreden over hun accupack.

in NL lopen ook wat pilots
Eneco draait een pilot in Lelystad:
https://giga-storage.com/en/news/thanks-to-the-giga-battery-green-elec…

En in het oosten van het land loopt een pilot met Redox flow (VRFB) batterijen als buurtaccu (Ik meen van Visblue)
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2165064/acht-huurhuizen-in-almelo-krijge…

evelo

Golden Member

Op 8 maart 2023 18:19:58 schreef benleentje:
[...]Precies zo zeg je van een energiecentrale ook dat het een vermogen heeft van bv 1,3GW en niet over hoe groot de steenkool opslag is op het terrein.

Voordeel van een batterij is ook dat als die versleten is je nog altijd beschikt over het materiaal waaruit die batterij bestaat.
Dus er is potentieel om een en ander te recycleren.

In tegenstelling tot fossiele brandstoffen. Eens je die in brand gestoken hebt is het materiaal zo goed als weg.

Op 8 maart 2023 19:32:16 schreef Hoeben:
Ze moeten gewoon het vermogen én de hoeveelheid opgeslagen energie laten zin, dan is dat ook weer opgelost.

Zoals bijvoorbeeld:

ENGINEERINGNET.BE - Onlangs kondigden het Japanse bedrijf Nippon Koei en Aquila Capital de afronding van de financieringsfase aan voor een 25MW/100MWh batterij-energieopslagsysteem op netschaal

@evelo: Het schijnt tricky te zijn bij lithium batterijen: Vooralsnog is het goedkoper om het lithium uit de grond te halen dan uit gebruikte batterijen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Dat het tricky is geloof ik best. Maar dan moeten de kosten voor onethische en zwaar milieubelastende ontginning stijgen door middel van strengere wetgeving´

Deze heb ik ook nog gevonden:
https://be.hardware.info/nieuws/77038/wetenschappers-ontwikkelen-goedk…

evelo

Golden Member

’U leest het goed ... het grootste batterijpark in België kan 10.000 gezinnen VOOR EEN DAG van stroom voorzien.
België telt ongeveer 5 miljoen gezinnen ... nog 500 dergelijke batterijparken en we kunnen gans België voor één dag van electriciteit voorzien.
Goed bezig!’

Populistische rekensommetjes, van een universiteitsprofessor dan nog. Niet zijn vakgebied maar who cares...

die accu kan die gezinnen voor 1dag van energie voorzien, maar dat is niet het nut van die accu. we maken geen overgrote UPS.

die accu is er bv om smiddags met al die panelen op te laden, en savonds het netwerk deels te helpen zodat de energie centrale een constant vermogen kan aanhouden.
het is daarom dat we gascentrales hebben om bij te springen bij kerncentrales. een kerncentrale kan je niet even op 50% laten draaien, een gascentrale kan je wel snel laten bijspringen of afschakelen.

voorbeeld= als je continue 5MW produceert en daar wordt 5MW van verbruikt. smiddags beginnen een hoop zonnepanelen te produceren waardoor de afname op je centrale naar 4MW zakt. hier kan je de accu dan opladen met die zonnestroom zodat de energie centrale nog altijd op 5MW draait.
om 17H van de zon weg en begint iedereen te koken, net verbruik 6MW, hier kan de accu dan bijspringen zodat die energiecentrale nog steeds zijn stabiele 5MW kan produceren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

je kunt per land zien wat er loopt aan stroom, uit welke bronnen en invoer vanuit het buitenland. wat opvalt hier is dat vrijwel nooit de maximale capaciteit van 1 bron word gebruikt. zeg dat er 18,5GW aan gascentrales in NL staat ( wat ook zo is ) dan word er zelden meer als 3/4 van dat vermogen gebruikt. stel dat 1 productielocatie platgaat is er geen reserve vermogen meer wat erg snel ingezet moet kunnen worden. wind energie is intussen ook 8,5GW in NL, toch word ook die niet voluit ingezet, net als zonne energie wat een 18,8GW totaal is, meer als van de gascentrales.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Precies. Die accu's zijn bedoeld om de pieken in opwekking op te kunnen slaan. Sommige plekken hikken nu al aan tegen teveel opwekking op het net. De elektriciteitsprijzen op de groothandelsmarkt waren een paar jaar geleden al een paar keer negatief.

Niets populistisch aan. Hooguit dat de krant het wat dom brengt omdat het doel simpelweg niet is om de hele dag te leveren, noch om in z'n eentje al het vermogen te leveren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

[off topic]...

Op 2 maart 2023 13:50:01 schreef Dr Panda:

...het water via de CV na verwarmt. Let ook op dat je niet dit water gebruikt in je wasmachine; als het water b.v >40º is maar onder 60ºC is wordt Legionella niet verwijderd en er is geen garantie dat het dan 100% tijdens spoelen verwijderd is. Ooit op zoek geweest naar dit omdat ik toch nog condens in de wasmachine zag; zag in een Duits artikel deze stelling.

De kans dat je een legionella besmetting oploopt via een wasmachine is net zo groot als dat je tegen een spookrijder rijdt. Op de site van de RIVM staat het eea. En anders staat er hier nog een stukje over.

Een wasmachine spoelt, afhankelijk van het programma, meerdere keren na met koud water.

Mij lijkt het gevaarlijker bij zo'n douche-WTW, waar koud water opgewarmd wordt naar de mengkraan door het water wat door het afvoerputje. Maar daar hoor je niets over, dus zal dat wel mee vallen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 11 maart 2023 11:17:19 schreef keebrev:
Een wasmachine spoelt, afhankelijk van het programma, meerdere keren na met koud water.

Dat had ik ook gedacht, totdat mijn huidige wasmachine de boel "lauw" aflevert...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Mij lijkt het gevaarlijker bij zo'n douche-WTW, waar koud water opgewarmd wordt naar de mengkraan door het water wat door het afvoerputje.

Op het werk had we zo een handen wasbak met mengkraan. De ene kant is water van 80 graden de andere kant koud lading water. Dus beide kanten zijn dan niet echt legionella risico temperaturen. Er is maar een korte stukje waar dat wel zo is. Als zo een wasbak meerdere keren per dag gebruikt word is er ook geen risico omdat dan alles steeds schoon gespoeld word.

We hebben bv ook een douche maar die werd nooit gebruikt en moest dan ook afgesloten worden of er moest 1x per week iemand dan even de douche aanzetten van een paar minuten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 11 maart 2023 11:17:19 schreef keebrev:
[off topic]...
[...]

De kans dat je een legionella besmetting oploopt via een wasmachine is net zo groot als dat je tegen een spookrijder rijdt. Op de site van de RIVM staat het eea. En anders staat er hier nog een stukje over.

Een wasmachine spoelt, afhankelijk van het programma, meerdere keren na met koud water.

Mij lijkt het gevaarlijker bij zo'n douche-WTW, waar koud water opgewarmd wordt naar de mengkraan door het water wat door het afvoerputje. Maar daar hoor je niets over, dus zal dat wel mee vallen.

je schrijft o.a "afhankelijk"van; dus voor jezelf is er al dus geen garantie dat alle damp weg is; dit zoals mij opviel bij ons eigen wasmachine en die van mijn ouders ( Miele), schoonzus ( Samsung splinter nieuw ) ( of bij rew ) en is je gedachte niet op feiten gebaseerd maar op eigen gevoel statements waarmee je eventueel een ander op het verkeerde been zet.

Je gedachte over de Douche WTW is niet juist, want zo werkt het niet; het risico is minder dan als je een dag+ in de zomer je water niet gebruikt. En via een mengkraan het water uit het warmwater deel zal meer risicovol zijn dan het verwarmde koud <26°C water deel. Oorzaak is dat het water te lang boven de 26° kan blijven.

En cijfers van het RIVM, tja….

bij een vorig werkgever zat te doen gehad met legionella. rond de eeuw wisseling mocht je niet meer bij de boiler de leiding temperatuur al terugregelen. dus kreeg je bij elk tappunt ( max 5mtr leiding tot aan tappunt ) een taco welke dat terugregelen lokaal ging doen. dat was een flinke operatie daar, vele honderden waren er nodig. ging weer jaren verder, maar toen werd er strenger op gecontroleerd en bleek de retour leiding bij diverse gebouwen dan te koud terug te komen bij de boiler, dacht 65 graden of meer was nodig. nog warmer water en grotere circulatiepompen erop. toen begonnen de warme zwembaden onder gebouwen. koperpijp waar het leek dat er meutel inzat. compleet rot. kon een loodgieter 7 lekkages gaan herstellen, eerst 2 dagen kruipruimte leeg pompen. 4 maanden later was het weer raak aan de andere kant.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 maart 2023 20:34:36 schreef Dr Panda:
[...]

je schrijft o.a "afhankelijk"van; dus voor jezelf is er al dus geen garantie dat alle damp weg is; dit zoals mij opviel bij ons eigen wasmachine en die van mijn ouders ( Miele), schoonzus ( Samsung splinter nieuw ) ( of bij rew ) en is je gedachte niet op feiten gebaseerd maar op eigen gevoel statements waarmee je eventueel een ander op het verkeerde been zet.

Je gedachte over de Douche WTW is niet juist, want zo werkt het niet; het risico is minder dan als je een dag+ in de zomer je water niet gebruikt. En via een mengkraan het water uit het warmwater deel zal meer risicovol zijn dan het verwarmde koud <26°C water deel. Oorzaak is dat het water te lang boven de 26° kan blijven.

En cijfers van het RIVM, tja….

Afhankelijk is van het programma wat er loopt. In ieder geval een keer, soms een paar keer. We hebben hier een (oude?) Miele, die spoelt met koud water. Dat was mijn uitgangspunt. Blijkbaar heeft er een revolutie in het spoelen plaatsgevonden, je droogt nu met waterdamp?!?

De cijfers van het RIVM trek je in twijfel, wat zijn dan wel de juiste cijfers (bron?)

Ieder (Mini)Wattje is er een...