Maximale continue stroom schuko WCD.

Het ligt er tegenwoordig ook aan volgens welke norm er gekeurd wordt.
2 jaar geleden op last van de verzekering een NEN1010 keuring (en een hoop herstel/ ombouw werk) gehad.
Vorig jaar kwam dezelfde verzekeraar aan dat men voortaan geen NEN1010 maar Scope 10 hanteert en die keuren dus op een heel andere manier (en dito werk wat erbij komt).

Ik vond de manier van keuren maar raar, men hanteert een factor 0,8 regel.
Een pv omvormer wat 105A doet mocht niet op een 125A groep want dat was factor 0,84 en dus een overbelasting, de keurder had dan ook de omvormer uitgeschakeld ivm brandveiligheid. Advies was 160A zekeringen te plaatsen (met een 35mm² kabel 8)7)

Zo ook een aantal apparaten van meer als 2,9kW (factor 0,8 regel) waar ik de schuko voor een 32A CEE heb moeten vervangen en een 20A zekering in de verdeler heb moeten plaatsen.

Maar een 32A automaat op een 5x2,5 en een 16A perilex werd weer niks over gezegd, wel dat de perilex lichtelijk verbrand was.

Het is echt per land kijken wat er geëist wordt maar zover ik weet is België het enige land wat 20A hanteert, misschien zijn ze wel slimmer als ons geweest want 20A*0,8=16A _/-\o_

Mij is altijd verteld geworden wat op het wcd staat mag maximaal afgezekerd worden (mits de voedende kabel geschikt is). Helaas geen recente NEN1010 om het op te zoeken maar dit zal waarschijnlijk nog erin staan.

Wij hadden een paar 32A>16A verloop kabels wat ik van de keurder heb moeten ontmantelen wegens potentiële overbelasting. In ons geval was het voor flightcases/ verdelers welke reeds voorzien waren van 16A hoofdzekeringen maar de keurder gebruikte het (goede) argument dat er ook verdelers zonder zekeringen gebruikt kunnen worden en dan is er kans op overbelasting.

Daar is de 16A stekker dus vervangen geworden door een 32A, je kan beter van 16A naar 32A verlopen als andersom.

benleentje

Golden Member

maar staat dat ook ergens?

In de datasheet van de fabrikant die de WCD maakt. Daar staat alles in wat je moet weten. De NEN1010 is ook niet om te vertellen wat je wel of niet mag gebruiken ze vertellen meer van dat het schakelmateriaal geschikt moet zijn voor je doel.

Dus theoretisch als jij een schuko WDC kan vinden waarvan in de datasheet staat dat hij tot maximaal 40A mag dan mag je die op 40A zekeren en gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zal maandag eens kijken of ik de WCD spec kan vinden. Ik kom er op terug.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Heel [BE] staat vol met Niko stopcontacten op C20A

PMmaximum_current_rating.pdf

In dat document zie ik alleen max 16A. En ook nergens iets van een C20 automaat.

Op 25 maart 2023 23:49:32 schreef OXO:
Heel [BE] staat vol met Niko stopcontacten op C20A
[bijlage]

Dus dat is niet goed volgens jou (en mij)?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

WCD's met een Inom van 16A zijn er wel, ik gebruik deze voor het aansluiten van hybride/ elektrische auto's.

47403515.pdf

Ieder (Mini)Wattje is er een...

die 20A is ook maar beperkt toegelaten op kortere kringen (niet dat ze er veel naar omkijken).

ik heb een hoop 20A zekeringen en die boel wordt gewoon goedgekeurd hier in BE.

een toestel dat meer dan 20A verbruikt is kapot, en zal de automaat zo laten trippen. die 20A is meer voor de gehele kring waar dan bv 8 stopcontacten op zitten. de vraag blijft dan ook of het goed gaat als er in het 1e stopcontact dan verbindingen zitten gespect op 20A (bv wago, geen idee wat ze van max stroom aangeven op de kleintjes)

in belgie zijn ze er vanuit gegaan dat een 2,5mm² draad makkelijk 20A kan voeren. en de zekeringen zijn er om de kring te beschermen.
toestellen die genoeg stroom trekken zijn ook al voorzien van eigen zekeringen (normaal toch)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die 2.5mm is ook het probleem niet, althans tot aan de WCD is het minder dan 50 cm. In dit geval kan de WCD op 20A makkelijke uren stroom trekken (is een lader, dus tel maar uit). Dus ga je de boel uiteindelijk er gewoon "uitroken".

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

In België maakt men een onderscheid tussen smeltzekeringen en automaten.

Automaten mogen doorgaans één waarde hoger dan smeltzekeringen gekozen worden, ook voor grotere secties.
https://www.zelektro.be/blog/uw-elektrische-installatie-faq-2/welke-ka…

Voor een kring met 2,5mm² mag je een 20A automaat gebruiken, of een 16A smeltzekering.
Voor een kring met 1,5mm² mag je een 16A automaat gebruiken, of een 10A smeltzekering.

"Kortere kringen" is trouwens relatief; men veronderstelt dat in residentiële installaties de kring minder dan 50m lang is (ivm magnetische uitschakeling van de C-curve automaat; bij langere kringen is de kortsluitstroom mogelijk onvoldoende om nog onmiddellijke uitschakeling te garanderen).

[Bericht gewijzigd door KellyDK op zondag 26 maart 2023 11:32:17 (24%)

Op 26 maart 2023 10:34:23 schreef henri62:
Die 2.5mm is ook het probleem niet, althans tot aan de WCD is het minder dan 50 cm. In dit geval kan de WCD op 20A makkelijke uren stroom trekken (is een lader, dus tel maar uit). Dus ga je de boel uiteindelijk er gewoon "uitroken".

Dat stukje 2,5mm² mag idd prima 20A hebben.

Als er altijd hetzelfde apparaat (lader?) op het WCD insteekt en dit apparaat gedurende langere tijd ook flink vermogen (+2,5kW) trekt dan zou ik zelf een 32A CEE plaatsen.

Nee elke keer wat anders.

Maar ik heb eens een scope 10 rapport gezien waarbij een groep werd afgekeurd omdat er een 35A afzekering zit op een groep met een CEE 32A wcd.
Eigenllijk idioot dat CEE wcd's 32A zijn en er eigenlijk vrijwel geen zekeringen zijn van 32A.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb een laadkabel voor mijn auto met 3-fasige CEE 16 stekker zodat ik tot 11kW kan opladen. Daar was ook een verloopkabel van Schuko naar CEE16 bij (uiteraard één fase). Op de laadregelaar kan ik instellen hoeveel ampere ik wil toelaten; 6, 8, 10, 13 of 16. Ik kan maw vragen om 16A uit een Schuko te trekken en aan 3,7kW te laden. Dat werkt maar als je na een half uur de stekker uittrekt en aan de pennen voelt, zijn die gloeiend heet. Dus echt goed is het er duidelijk niet voor :)

Op 26 maart 2023 12:23:18 schreef KellyDK:
Ik heb een laadkabel voor mijn auto met 3-fasige CEE 16 stekker zodat ik tot 11kW kan opladen. Daar was ook een verloopkabel van Schuko naar CEE16 bij (uiteraard één fase). Op de laadregelaar kan ik instellen hoeveel ampere ik wil toelaten; 6, 8, 10, 13 of 16. Ik kan maw vragen om 16A uit een Schuko te trekken en aan 3,7kW te laden. Dat werkt maar als je na een half uur de stekker uittrekt en aan de pennen voelt, zijn die gloeiend heet. Dus echt goed is het er duidelijk niet voor :)

kan zowel aan wcd als aan stekker liggen. wat ik heb gemerkt is dat aangegoten stekkers meer last hebben van een hogere overgang weerstand van de pennen. zet je er een losse stekker aan met aderhulzen ( op een toestel met stevig vermogen ) dan word de stekker vaak amper nog warm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nu je het zegt, een pen van de aangegoten stekker van mijn oven in de keuken wordt ook erg heet. Ik wou de schuko openmaken en de contacten wat naar elkaar toe buigen.
Edit: zojuist opengemaakt, de schroeven een slagje gegeven, de contacten inwendig schoongemaakt en de oven aangezet. Bijbuigen was niet aan de orde.
Edit2: dat hielp niet. Moet dus inderdaad aan de stekker liggen.

In dat document zie ik alleen max 16A. En ook nergens iets van een C20 automaat.
Dus dat is niet goed volgens jou (en mij)?

In [BE] moet je stopcontacten aansluiten met 2,5 mm2 die je mag afzekeren met een C20A automaat.
Ook zie je hier meestal wcd's van Niko die volgens document (maar) Inom 16A zijn.
Nog nooit gehoord dat een keurder hier een punt van gemaakt heeft.
Voor zij die hierover het AREI eens willen uitspitten aan welke norm een Schuko wcd moet voldoen.
https://economie.fgov.be/nl/publicaties/algemeen-reglement-op-de

Dat werkt maar als je na een half uur de stekker uittrekt en aan de pennen voelt, zijn die gloeiend heet.

Niko verlaagt Inom al van 16 naar 10A voor mode 1 en 2 laden.
Bij 16A zit je bij een overgangsweerstand van 0,05Ω al aan 12W....

Kan fout zijn maar volgens mij valt een Schuko niet onder de CEE norm...

mel

Golden Member

Niko is dacht ik een Belgisch bedrijf, allicht dat die 20 A toelaten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 26 maart 2023 14:33:02 schreef mel:
Niko is dacht ik een Belgisch bedrijf, allicht dat die 20 A toelaten..

weet het wel zeker ook. zeker in de jaren 70 kwam je niko ook hier in NL veel tegen. nu vooral de hydro voor buiten. in BE worden nog schroefklemmen gebruikt, rest van de landen waar niko verkocht word willen voornamelijk steekklemmen, dus daar verkoopt niko die wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niko heeft zijn gamma schakelaars en stopcontacten zowel met steek- als schroefklemmen.
Omdat we geen tijd willen verliezen met schroeven aandraaien kom je ook hier enkel nog de steekklemmen tegen.

met een fabriek tour wat jaren terug vertelde men vanuit niko dat de schroef varianten alleen in belgie nog harder liepen als de steek uitvoering van hun schakelmateriaal. hun kopen geen onderdelen in, alles maken ze zelf. zelfs de pers matrijzen maken ze zelf, hebben diverse andere fabrieken niet aan zichzelf meer. ook hadden hun schakelaars een schakelcontact wat gelegeerd metaal was. andere merken hebben een messing plaatje als schakelcontact wat met lasten als led nog weleens vastbakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beetje off topic, maar wat wel opvalt aan Niko is dat heel veel van dat materiaal 50 jaar en ouder is, en nog steeds prima werkt. Een beetje een kenner kan aan de reeks zien wanneer het huis gebouwd is; bij een renovatie wordt het vaak allemaal vervangen enkel en alleen om het huis "moderner" te laten lijken; niet omdat het niet meer goed werkt.

Sine

Moderator

Op 26 maart 2023 15:40:37 schreef testman:
met een fabriek tour wat jaren terug [...]

Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Duh.

Natuurlijk zijn ze zelf 'de goeiste'

Op 26 maart 2023 16:14:11 schreef Sine:
[...]

Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Duh.

Natuurlijk zijn ze zelf 'de goeiste'

ik heb van veel merken kapotte schakelaars ontleed gehad, zat standaard alleen een contact in van messing. ik weet dat niko ook de stansen maken en onderhouden van een andere grote fabrikant omdat die de expertise zelf niet meer in huis hebben.

de opbouw schemerschakelaars van niko gebruik ik ook al een tijd. ben wel klaar met die klemko zooi die geregeld al in 1 maand stukgaat..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 26 maart 2023 16:47:11 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is zelfs nog erger.

Een standaard huishoudelijke WCD (ik gebruik het woord Schuko niet want dat is een type F en in BE is type E verplicht) mag worden gezekerd met een smeltzekering 16A of automaat 20A. Meestal gebruikt men een C20 maar B20 mag ook.

Een rood 16A CEE WCD mag niet huishoudelijk gebruikt worden wegens geen kinderbeveiliging (er is trouwens geen alternatief, daarom worden ze door sommige keurders door de vingers gezien), TENZIJ deze CEE gebruikt wordt voor een “Vast toestel” of “Verplaatsbaar toestel met vaste standplaats”. M.a.w. de toestellen waarvan de stekkers niet worden uitgetrokken. Deze CEE 16A stopcontacten moeten dan wel weer worden gezekerd met een automaat van max 16A. Ik heb hier nog nooit een goede reden voor gehoord, volgens sommigen is de max stroom van een standaard WCD type E 20A maar bovenstaande discussie weerlegt dat duidelijk. Overigens mag je weer niet je CEE zekeren met 16A en draad van 1,5mm2 gebruiken. Dat moet 2,5mm2 blijven…

Zou dat niet vooral zijn omdat men veronderstelt dat er meer dan één gewoon stopcontact op één zekering zit, en dat er tegelijkertijd maar weinig apparaten zijn die per stuk langdurig meer dan 3000W trekken? 20A laat je toe om bv tegelijkertijd een frietketel en een 2200W waterkoker op te zetten.

Een CEE stekker (en zeker de driefasigen) zitten zelden met meer dan één op één zekering; daar hangt bijgevolg maar één apparaat aan dat niet meer dan 16A mag gebruiken. Want anders hangt er de verkeerde stekker aan.

Op 27 maart 2023 11:53:06 schreef KellyDK:
Zou dat niet vooral zijn omdat men veronderstelt dat er meer dan één gewoon stopcontact op één zekering zit, en dat er tegelijkertijd maar weinig apparaten zijn die per stuk langdurig meer dan 3000W trekken? 20A laat je toe om bv tegelijkertijd een frietketel en een 2200W waterkoker op te zetten.

Een CEE stekker (en zeker de driefasigen) zitten zelden met meer dan één op één zekering; daar hangt bijgevolg maar één apparaat aan dat niet meer dan 16A mag gebruiken. Want anders hangt er de verkeerde stekker aan.

Dat is net het vreemde, alle toestellen van meer dan 2600W (dus net diegene die veel stroom vragen) moeten apart op een kring/groep. Natuurlijk is de friteuse te gemakkelijk te verplaatsen maar ik heb het over wasmachine, oven, enz.

Wat die CEE betreft, meestal hebben de dingen die je daar op aansluit, slijpsteen, kolomboor enz, juist hele kleine stromen. Ik heb een aparte kring/groep van 16A met CEE stopcontact voor een slijpsteen van 300W. Belachelijk als je er over nadenkt.