Op 26 maart 2023 15:40:37 schreef testman:
met een fabriek tour wat jaren terug [...]

Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Duh.

Natuurlijk zijn ze zelf 'de goeiste'

Op 26 maart 2023 16:14:11 schreef Sine:
[...]

Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Duh.

Natuurlijk zijn ze zelf 'de goeiste'

ik heb van veel merken kapotte schakelaars ontleed gehad, zat standaard alleen een contact in van messing. ik weet dat niko ook de stansen maken en onderhouden van een andere grote fabrikant omdat die de expertise zelf niet meer in huis hebben.

de opbouw schemerschakelaars van niko gebruik ik ook al een tijd. ben wel klaar met die klemko zooi die geregeld al in 1 maand stukgaat..

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

Het is zelfs nog erger.

Een standaard huishoudelijke WCD (ik gebruik het woord Schuko niet want dat is een type F en in BE is type E verplicht) mag worden gezekerd met een smeltzekering 16A of automaat 20A. Meestal gebruikt men een C20 maar B20 mag ook.

Een rood 16A CEE WCD mag niet huishoudelijk gebruikt worden wegens geen kinderbeveiliging (er is trouwens geen alternatief, daarom worden ze door sommige keurders door de vingers gezien), TENZIJ deze CEE gebruikt wordt voor een “Vast toestel” of “Verplaatsbaar toestel met vaste standplaats”. M.a.w. de toestellen waarvan de stekkers niet worden uitgetrokken. Deze CEE 16A stopcontacten moeten dan wel weer worden gezekerd met een automaat van max 16A. Ik heb hier nog nooit een goede reden voor gehoord, volgens sommigen is de max stroom van een standaard WCD type E 20A maar bovenstaande discussie weerlegt dat duidelijk. Overigens mag je weer niet je CEE zekeren met 16A en draad van 1,5mm2 gebruiken. Dat moet 2,5mm2 blijven…

Zou dat niet vooral zijn omdat men veronderstelt dat er meer dan één gewoon stopcontact op één zekering zit, en dat er tegelijkertijd maar weinig apparaten zijn die per stuk langdurig meer dan 3000W trekken? 20A laat je toe om bv tegelijkertijd een frietketel en een 2200W waterkoker op te zetten.

Een CEE stekker (en zeker de driefasigen) zitten zelden met meer dan één op één zekering; daar hangt bijgevolg maar één apparaat aan dat niet meer dan 16A mag gebruiken. Want anders hangt er de verkeerde stekker aan.

Op 27 maart 2023 11:53:06 schreef KellyDK:
Zou dat niet vooral zijn omdat men veronderstelt dat er meer dan één gewoon stopcontact op één zekering zit, en dat er tegelijkertijd maar weinig apparaten zijn die per stuk langdurig meer dan 3000W trekken? 20A laat je toe om bv tegelijkertijd een frietketel en een 2200W waterkoker op te zetten.

Een CEE stekker (en zeker de driefasigen) zitten zelden met meer dan één op één zekering; daar hangt bijgevolg maar één apparaat aan dat niet meer dan 16A mag gebruiken. Want anders hangt er de verkeerde stekker aan.

Dat is net het vreemde, alle toestellen van meer dan 2600W (dus net diegene die veel stroom vragen) moeten apart op een kring/groep. Natuurlijk is de friteuse te gemakkelijk te verplaatsen maar ik heb het over wasmachine, oven, enz.

Wat die CEE betreft, meestal hebben de dingen die je daar op aansluit, slijpsteen, kolomboor enz, juist hele kleine stromen. Ik heb een aparte kring/groep van 16A met CEE stopcontact voor een slijpsteen van 300W. Belachelijk als je er over nadenkt.