ik heb sinds een weekje een digitale meter en vanmorgen begonnen om de P1 uit te lezen. ben nu 6uur verder en heb nog niks bruikbaars.
in het begin was ik beginnen rommelen met de raspberry die al in de zekeringkast staan, 2 weerstandjes en een BC547.
ik krijg absoluut NIKS uit de raspberry.
na 4uur sukkelen heb ik het op gegeven...
ik heb 2 pc's genomen, aan beide een CH340 RS232 chip, beide verbonden met GND, RX en TX en naar mekaar berichtjes gestuurd via hyperterminal.
dat werkt.
dus ik vol goeie moed met de laptop en zo een CH340 naar de digitale meter.
5V op zijn RTS pin, GND aan GND, RX aan de data output van R1.
115200 8N1 in de pc en ik krijg allemaal rare tekens. so far so good want signaal is nog inverted.
klein schematje gemaakt met BC547 en 2weerstandjes, ik hang die ertussen, GEEN data meer
ik gebruik dit schema, maar dan niet GPIO 10 maar RX.
wat ik ook doe, de pc ziet GEEN data met een BC547 ertussen, en wel als ik zonder werk. als ik aan de basis van de tor aftak, krijg ik een hele boel ANDERE data op het scherm te zien.
dat zou toch niks mogen uitmaken?
het kan haast niet simpeler. rechts hiervan zit een RJ11 draad naar de digitale meter.
de gele draad is data van de P1
zwarte draad is +, rode draad is ground. kan ik niet kiezen, die telefoondoos met RJ11 is nu éénmaal zo bekabelt.
aan de gele draad krijg ik data, achter de transistor niks. al 3 transistoren gebruikt, al 2x het schema van scratch opgebouwd (1 op pcb, 1 in de lucht zoals foto)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
paulp
I thought, I thought of everything
Voor de Rpi zal 3.3 V wel werken maar aan een PC zal je wellicht een hogere voedingsspanning moeten gebruiken.
Paul
Op 25 maart 2023 12:57:14 schreef Arco:
De datapin is open drain, heeft een pull-up nodig...
dat vind je dus nergens in die schemas online. 10K van +3,3V naar die datadraad en heb wel leesbare data na de BC547 nu.
nu de rpi nog
Op 25 maart 2023 13:00:09 schreef paulp:
Voor de Rpi zal 3.3 V wel werken maar aan een PC zal je wellicht een hogere voedingsspanning moeten gebruiken.Paul
het is zo een usb convertering met CH340.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 25 maart 2023 13:06:22 schreef fcapri:
[...]
dat vind je dus nergens in die schemas online.
Zie blz 6:
het werk was even onderbroken, maar de rpi doet het nu ook.
dat domme pull-up weerstandje dus. bij de meeste schemas die ik online vond, wordt die nergens vermeld. het schema hierboven ook niet, en dat wordt veelvuldig rond gekopieerd in vele topics.
alle topics waar ze een 'usb' kabel kopen intresseert me niet. ik heb rx en tx op de raspberry, dus waarom nog eens naar usb gaan.
beetje gesukkel nog met de scripts. ben niet echt gewend om seriele data te onderscheppen. wil het ook niet elke seconde hebben, maar 1 keer per dag.
nuja, ze loggen toch al naar files, dus kan het wel nog optimaliseren...
GNU nano 5.4 2023-03-25.txt
b'LU5\\2539484_A\r\n'
b'\r\n'
b'0-0:96.1.4(515)\r\n'
b'0-0:96.1.1(315341471309303433)\r\n'
b'0-0:1.0.0(230325191020W)\r\n'
b'1-0:1.8.1(000217.970*kWh)\r\n'
b'1-0:1.8.2(000077.487*kWh)\r\n'
b'1-0:2.8.1(000076.005*kWh)\r\n'
b'1-0:2.8.2(000039.351*kWh)\r\n'
b'0-0:96.14.0(0002)\r\n'
b'1-0:1.7.0(04.835*kW)\r\n'
b'1-0:2.7.0(00.000*kW)\r\n'
b'1-0:21.7.0(02.683*kW)\r\n'
b'1-0:41.7.0(00.085*kW)\r\n'
b'1-0:61.7.0(02.066*kW)\r\n'
b'1-0:22.7.0(00.000*kW)\r\n'
b'1-0:42.7.0(00.000*kW)\r\n'
b'1-0:62.7.0(00.000*kW)\r\n'
b'1-0:32.7.0(230.2*V)\r\n'
b'1-0:52.7.0(231.6*V)\r\n'
b'1-0:72.7.0(230.2*V)\r\n'
b'1-0:31.7.0(011.66*A)\r\n'
b'1-0:51.7.0(000.83*A)\r\n'
b'1-0:71.7.0(009.20*A)\r\n'
b'0-0:96.3.10(1)\r\n'
b'0-0:17.0.0(999.9*kW)\r\n'
b'1-0:31.4.0(999*A)\r\n'
b'0-0:96.13.0()\r\n'
b'!55A8\r\n'
b'\\\n'
Bij mij draait heel de boel op een Orange Pi Zero en Pythonscripts, kleine broertje van de Raspberry. Die upload heel de bende naar pvoutput. Ook van de PV (Growatt 2kW via RS232 en MOD protocol) Leest elke 10 seconde, maakt daar een gemiddelde van over 30 metingen die elke 5 min. naar pvoutput gaan. Ik vond een Raspberry met HDMI e.d. een beetje overkill. 
Die 10 seconden komt door m'n 'slimme' meter.
ik meet al van voor ik de digitale meter had.
ik heb 3 kwh meters waar de rpi dan de pulsen van meet:
1fase kwh meter van de 4 enphase zonnepanelen
3fase kwh meter van de 20 zonnepanelen
3fase kwh meter van het totale huis verbruik (63A huis aansluiting).
dat is best al veel interrupts om alles op tijd weg te schrijven.
van de oude mechanische electriciteitsmeter nam die ook 2x per dag een foto (dag en nacht teller) om het verbruik bij te houden.
alles wordt verrekent op een website met apache, en die is best uitgebreid:
overview van het huis:
verbruik, opbrengst 2 solars panelen, grafisch weergegeven in grafiek, en ook per dag in balkjes.
ook samen gevat per maand onderaan (en per jaar niet in beeld).
de 2 zonnepaneel installaties heb ik ook apart staan zodat ik beide kan bekijken en vergelijken
een grafische weergave op de gsm zodat ik kan zien wanneer we overschot/tekort hadden om dan bv droogkast aan te zetten (moet nog automatisch)
Op 26 maart 2023 07:55:02 schreef mel:
welke waarde heb je gebruikt voor pull up?
dacht 10K, in praktijk wat getest en werkte ermee.
10K pull up, 10K naar de basis van BC547, 10K van collector naar 3,3V
[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]
ik kan dan per dag ook het totale opbrengst en verbruik opvragen
de rode en blauwe grafiek zijn verbruik en opbrengst.
nu met die digitale meter moet die ook rekening houden met eigen verbruik en injectie. dus vandaar de groene grafiek die een berekening is van beide. die kan ik ook apart vragen voor duidelijker beeld. links bovenaan zie je dan nog altijd de totale opbrengst, totale verbruik, het echte verbruik en de injectie. hetgeen ik zelf dus verbruik tijdens het opwekken, zit er niet meer in
en bijkomend kan ik eender welke dag terug vragen en vergelijke met gelijk welke dag. ook ideale voor de beste zomer en winter dag te vergelijken
denk niet dat een zero dit nog trekt.
Om de SD kaart ook te sparen, werkt ik overal in virtuele ramdisk, 1x per dag een backup naar SD kaart, en 1x een incremental backup naar men andere rpi4 webserver (met SSD)
[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]
Arco
Special Member
dat domme pull-up weerstandje dus. bij de meeste schemas die ik online vond
Ik denk dat velen dat niet weten.
Als je de interne pull-up aan hebt staan op de controller dan merk je ook niets ervan...
Open collector/drain is wel logisch, het is de enige manier om een universele output te krijgen.
(kun je de spanning aanpassen aan de spanning die jouw systeem gebruikt, 3.3v, 5v, of wat anders...)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je echt wil weten hoe het hoort te werken... https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_a727fc…
Daar staat hoe het in mekaar zit.
Op 26 maart 2023 13:01:56 schreef rew:
Als je echt wil weten hoe het hoort te werken... https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_a727fc…Daar staat hoe het in mekaar zit.
Dat schreef Arco de 25e ook al.
Het rare is dat op mijn meter landis gyr 350 de pulup niet nodig is aangezien het al 3 jaar werkt op een Wemos D1 Mini
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (17%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
@rew Die link is al gepost! -edit- Ook dit is al gepost dat het dubbel is. 
Maar het pullup weerstandje moet vrij laag zijn. Met een stukje kabel van 60 cm heb je al snel 470 Ohm nodig om een fatsoenlijke flank te kijgen.
Met 4k7 komt er helemaal NIETS uit. Zelf geconstateerd dat bij 1k+ het signaal al slecht is.
ik heb 10K zitten en werkt perfect.
ook 10K naar de basis van de BC547.
dan zit er bij open collector dus 20K van 5V naar BC547. dat maakt 0.22mA basisstroom.
dat zit wel goed. de BC547 moet ook amper stroom leveren aan zijn uitgang
ik heb iets meer dan 1meter telefoondraad zitten naar mijn Rpi. 115200baud is nu ook geen hoge snelheid meer
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 26 maart 2023 13:06:10 schreef henri62:
... het pullup weerstandje moet vrij laag zijn. Met een stukje kabel van 60 cm heb je al snel 470 Ohm nodig om een fatsoenlijke flank te kijgen.
...
Ik heb ook 10k pull-up zitten. Werkt al jaren prima, met zo'n 40cm snoer tussen P1 en converter. Hoe die flank eruit ziet hangt ook af van de C die de converter vormt. Alleen info over de kabel zegt niet zoveel.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco
Special Member
Een BC547 is niet zo geschikt voor serieel op 115k2, is erg traag.
Beter een daarvoor bedoelde transistor als de BSX20 nemen...
henri62
Arco
Special Member
De Toff van de BC547 is nogal beroerd, 1250ns (bij de BSX20 is dat 18ns...).
Vooral bij asynchrone serieele communicatie op hogere baudrates is dat nogal kwalijk...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 26 maart 2023 13:05:54 schreef Peter112:
Dat schreef Arco de 25e ook al.
Zo'n PDF van een random internetter kan er wel echt uit zien, maar IS ie dat ook? 
Sorry voor de dubbelop.
@arco: die zoveel nanoseconde is ongeveer 1 microseconde. op 115k2 is 1 microseconde gewoon prima te doen. En je weet 100% zeker dat het niet morgen 1Mbit gaat worden. Ik ben nu met een project bezig waar ik "om met een standaard USB adapter te kunnen werken initieel 115k2 had gebruikt, maar sinds vorige week gebruik ik 1Mbit. Dan is het ineens anders. 
[Bericht gewijzigd door rew op (43%)]
Arco
Special Member
Ik heb ze zelf gemaakt met een BS170, dat werkt prima. Inderdaad mogen ook dan de pull up weerstanden vooral niet te groot zijn, zo uit het hoofd gebruik ik 1k. En dat zijn bij 5V nog steeds geen spannende stroompjes.
Die data pin is overigens een open collector, dus je hebt ook een pull up nodig aan die pen.
Die 5V voeding is er pas vanaf de DSMR 5 meen ik ... ze hebben het in ieder geval niet allemaal.
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]
Op 26 maart 2023 20:32:46 schreef Arco:
Toch zelfs met Midi (31k25) genoeg problemen gehad. Asynchroon serieel is nu eenmaal lastig...
Transistor in verzadiging gestuurd ?
Want dat maakt nogal uit.