P1 meter rare problemen

Op 26 maart 2023 20:51:32 schreef Sine:
Die 5V voeding is er pas vanaf de DSMR 5 meen ik ... ze hebben het in ieder geval niet allemaal.

[bijlage]

Inderdaad, daar gaan er veel de mist in, die denken dat die 5V op die pin er altijd is, nou niet dus. Dat kan wel kloppen dat die vanaf DSMR5 er pas is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 26 maart 2023 15:28:53 schreef henri62:
Dan heb je het torretje bijna direct op de RJ11 plug zitten?

De vraag lijkt aan mij gesteld: ik heb er geen tor op zitten :-) Ik gebruik een 4093 als inverter. Met schmitt-trigger dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Kijk dat scheelt dus.
PS De maximale lengte op de P1 schijnt 3 m te zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

diode tussen basis en collector in sperrichting voorkomt dat de transistor in verzadiging gaat.

harry64

Golden Member

Op 28 maart 2023 23:25:25 schreef henri62:
Kijk dat scheelt dus.
PS De maximale lengte op de P1 schijnt 3 m te zijn.

Ik had er voor onderzoek toen 10 meter plat vier aderig telefoonkabel tussen zitten.

Op 28 maart 2023 23:37:33 schreef wvogel57:
diode tussen basis en collector in sperrichting voorkomt dat de transistor in verzadiging gaat.

Ik denk dat je dan wel een darlington tor of een schottky diode moet hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Als je een ouwerwetse pc hebt met een echte rs232,gaat het makkelijkerder, het signaal is dan al geinverteerd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
harry64

Golden Member

Dat wil wel eens instabiel zijn. De P1 poort trekt de +12 volt van de rs232 weliswaar naar nul volt maar niet naar -12 volt. En dat kan voor de poort dan soms onduidelijk zijn. En bij mijn weten is dat signaal dan nog niet geïnverteerd. De 1 die staat voor led 'aan' van de interne P1 opto, resulteert nog altijd in een 0 aan de transistorkant van de P1 opto. Kan ook niet anders omdat de emitter van de P1-opto-tor intern aan massa ligt.

[Bericht gewijzigd door harry64 op woensdag 29 maart 2023 13:29:55 (43%)

Op 29 maart 2023 13:16:13 schreef mel:
Als je een ouwerwetse pc hebt...

Tja, maar om daar nou die oude meuk nog voor te bewaren gaat ook wel weer wat ver :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein